DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 251 din 12 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16, 17,
19, 21, 24, 25, 26, 27, 38 si 44 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 553 din 31 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16, 17, 19, 21, 24, 25, 26, 27, 38 si 44 din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie
ridicata de Ion Popescu in Dosarul nr. 348/2003 al Judecatoriei Targoviste.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat folosirea notiunii de
"contravenient" si procedura prevazuta pentru plangerea impotriva
proceselor-verbale de constatare a contraventiilor nu aduc atingere prezumtiei
de nevinovatie si nici nu echivaleaza cu rasturnarea sarcinii probei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 348/2003,
Judecatoria Targoviste a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16, 17, 19, 21, 24, 25, 26, 27, 38
si 44 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, exceptie ridicata, prin avocat, de Ion Popescu intr-o cauza
avand ca obiect o plangere impotriva procesului-verbal de constatare si
sanctionare a contraventiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor este
"aproape in intregime neconstitutionala si contrara spiritului tratatelor
si pactelor internationale la care Romania a aderat, privind cadrul general de
judecare al cauzelor civile si penale". Considera ca, in mod special,
dispozitiile criticate rastoarna prezumtia de nevinovatie, recunoscuta de
Constitutie, iar "utilizarea in mod constant a notiunii de contravenient
semnifica si aduce in fata instantei petentul ca pe o persoana vinovata de
savarsirea unei fapte prevazute si sanctionate de lege, fapta care prezinta pericol
social si este savarsita cu vinovatie". Prin urmare, ca efect al
dispozitiilor legale criticate, se rastoarna si sarcina probei, in defavoarea
persoanei care ar trebui sa se bucure de prezumtia de nevinovatie.
Judecatoria Targoviste apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata,
deoarece prezumtia de nevinovatie, consacrata de art. 23 alin. (8) din
Constitutie, se aplica doar in cadrul procesului penal, fiind prevazuta si de
art. 66 din Codul de procedura penala, iar in materie contraventionala se aplica
regulile procedurii civile.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata. De asemenea, potrivit dispozitiilor
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 sunt
constitutionale, iar critica potrivit careia dispozitiile ordonantei ar incalca
principiul prezumtiei de nevinovatie, consacrat de art. 23 alin. (8) din
Constitutie, este nefondata, deoarece acest text constitutional "este
aplicabil exclusiv in dreptul penal, nefiind valabil si in materia
contraventiilor, care nu mai fac parte, potrivit sistemului nostru de drept,
din sfera ilicitului penal".
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
sunt constitutionale. Apreciaza ca sunt nefondate criticile formulate de
autorul exceptiei, avand in vedere ca prezumtia de nevinovatie, cu privire la
care statueaza art. 23 alin. (8) din Constitutie, "este proprie doar
procesului penal, neavand nici o legatura cu cauzele de natura civila,
comerciala sau de contencios administrativ, fapt retinut in Decizia Curtii
Constitutionale nr. 317 din 20 noiembrie 2001".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
16, 17, 19, 21, 24, 25, 26, 27, 38 si 44 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
268 din 22 aprilie 2002. In esenta, prin aceste dispozitii legale se
reglementeaza urmatoarele:
- art. 16 se refera la continutul procesului-verbal de constatare a
contraventiei;
- art. 17 se refera la lipsa mentiunilor care atrag nulitatea
procesului-verbal de contraventie;
- art. 19 se refera la semnarea procesului-verbal de constatare a
contraventiei;
- art. 21 se refera la aplicarea sanctiunii contraventionale;
- art. 24 se refera la confiscarea bunurilor destinate, folosite sau
rezultate din contraventii;
- art. 25 se refera la comunicarea procesului-verbal de constatare a
contraventiei;
- art. 26 se refera la comunicarea instiintarii de plata;
- art. 27 se refera la comunicarea prin posta a procesului-verbal si a
instiintarii de plata;
- art. 38 se refera la sanctionarea cu avertisment;
- art. 44 se refera la contraventii savarsite de militari in termen.
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- art. 23 alin. (8): "Pana la ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata."
De asemenea, a fost invocata si incalcarea art. 6 paragrafele 1 si 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, reglementari care au urmatorul
continut:
"1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod
public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra
drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei
oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. [...]
2. Orice persoana acuzata de o infractiune este prezumata nevinovata pana
ce vinovatia sa va fi legal stabilita."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale si reglementarile
internationale invocate, Curtea retine ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata si urmeaza sa o respinga.
In jurisprudenta sa, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a invederat
faptul ca notiunea de "materie penala in sensul Conventiei" este una
autonoma in raport cu sensul dat in legislatiile nationale, iar in scopul
aplicarii art. 6 din conventie trebuie sa se tina seama de trei criterii: 1.
calificarea faptei in dreptul national; 2. natura faptei; 3. natura si gradul
de severitate ale sanctiunii care ar putea fi aplicata persoanei in cauza. In
acest sens Curtea a statuat, in cauza Engels si altii contra Olandei, 1976, ca
"statului nu ii este suficient sa califice o fapta ca disciplinara pentru
a o sustrage obligatiei fundamentale de a asigura un proces echitabil in
materie penala". Prin urmare, cu toate ca statul in cauza atribuie un
caracter administrativ-disciplinar sau contraventional unei fapte date, aceasta
poate fi considerata, in sensul conventiei, ca apartinand de domeniul penal,
prin prisma criteriilor mai sus mentionate. De asemenea, in cauza Ozturk contra
Germaniei, 1994, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a stabilit ca modul de
definire a faptelor in dreptul intern are o valoare relativa, esentiale fiind
celelalte doua criterii (natura faptei si gravitatea sanctiunii), oricarui
"acuzat" garantandu-i-se dreptul la un proces echitabil, indiferent
de calificarea faptei in dreptul intern. In mod similar Curtea s-a pronuntat si
in cauzele Campbell si Fell contra Regatului Unit, 1984, Demicoli contra
Maltei, 1991, Garyfallou Aebe contra Greciei, 1997, Lauko contra Slovaciei,
1998, precum si Kadubec contra Slovaciei, 1998.
Referitor la textele criticate de autorul exceptiei, Curtea retine ca, in
conformitate cu art. 23 alin. (8) din Constitutie, utilizarea de catre
legiuitor a notiunii de "contravenient" in dreptul administrativ sau
de "infractor" in dreptul penal nu are semnificatia unei infrangeri a
prezumtiei de nevinovatie. Acest principiu constitutional este aplicabil atat
in domeniul penal, cat si in cel contraventional, nici o persoana care a
savarsit o infractiune (infractor) sau o contraventie (contravenient) neputand
fi exclusa de la beneficiul acestei garantii procesuale atat timp cat nu exista
o hotarare judecatoreasca de condamnare definitiva.
Autorului contraventiei i se asigura, fara nici o ingradire, dreptul de a
se adresa justitiei, cerand anularea procesului-verbal de constatare si
sanctionare a contraventiei. Intr-o asemenea situatie este firesc ca el trebuie
sa dovedeasca netemeinicia ori nelegalitatea constatarii contraventiei sau a
sanctiunii aplicate. Aceasta nu inseamna rasturnarea sarcinii probei, ci
aplicarea principiului general al procedurii civile, potrivit caruia cel ce
face o afirmatie in cadrul judecatii trebuie sa o dovedeasca.
Savarsirea contraventiei se constata nemijlocit de catre agentul
constatator, abilitat in acest sens prin actul normativ de stabilire a
contraventiei, iar procesul-verbal de constatare are forta probanta pana la
dovada contrara, moment pana la care persoana careia i se imputa savarsirea
contraventiei are calitatea de contravenient.
De altfel, cu privire la constitutionalitatea textelor criticate de autorul
exceptiei, cu aceeasi motivare, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 183
din 8 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425
din 17 iunie 2003, si a respins acea exceptie de neconstitutionalitate ca
neintemeiata. Deoarece in cauza de fata nu s-au invederat elemente noi, de
natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii in aceasta materie,
solutia data in decizia mai sus mentionata isi mentine valabilitatea.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16, 17, 19,
21, 24, 25, 26, 27, 38 si 44 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicata de Ion Popescu in Dosarul
nr. 348/2003 al Judecatoriei Targoviste.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu
|
ANONIM a comentat
Decretul 770 1966
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 770 1966
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Raport 1937 2021
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 441 2020
Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
|
ANONIM a comentat
Decretul 441 2020
Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 226 2006
Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
|
ANONIM a comentat
Hotărârea 1475 2004
Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
|
ANONIM a comentat
Decretul 139 2005
Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
|
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 251/2003
|