DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 251 din 18 septembrie 2001
privind exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999
privind impozitul pe venit, in ansamblul sau, si in special a dispozitiilor
art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 5 lit. d), art. 8 alin. (2), art. 43^1, art.
43^2, art. 75 si ale art. 86 ultima liniuta din Ordonanta Guvernului nr.
73/1999, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 87/2000, ale art. II alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
87/2000, precum si ale Hotararii Guvernului nr. 611/2000
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 51 din 24 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea
si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit,
precum si ale Hotararii Guvernului nr. 611/2000. Exceptia a fost ridicata de
Mihai Ambrose, Constantin Crismaru, Alexandru Anghel, Mircea Gradinaru, Mircea
Grigore, Flavian Neculai, George Urziceanu si Maria Vrinceanu in dosarele nr.
4.374/2000, 4.435/2000, 4.479/2000, 4.526/2000, 4.575/2000, 4.659/2000,
4.715/2000, precum si in Dosarul nr. 130/2001 ale Curtii de Apel Iasi - Sectia
contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor nr. 133C/2001,
134C/2001, 135C/2001, 136C/2001, 137C/2001, 138C/2001, 139C/2001 si 140C/2001
la Dosarul nr. 132C/2001, avand in vedere ca obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate este identic in toate cauzele enumerate. Reprezentantul
Ministerului Public declara ca nu se opune masurii conexarii. In consecinta,
pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea, in temeiul art. 164 din
Codul de procedura civila si al art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
dispune conexarea dosarelor anterior mentionate la Dosarul nr. 132C/2001.
Avand cuvantul in dezbateri, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere, ca nefondata, a exceptiei de neconstitutionalitate a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, precizand ca mentionata
ordonanta nu contravine dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie,
intrucat din nota de fundamentare rezulta existenta cazului exceptional, care a
justificat adoptarea acesteia; exceptia nu contravine nici prevederilor
constitutionale ale art. 15 alin. (2) si ale art. 78, pentru ca nu contine
dispozitii retroactive, si nici celor ale art. 16 alin. (1), deoarece prin
dispozitiile criticate s-a instituit un tratament egal aplicabil unor persoane
aflate in situatii identice. In ceea ce priveste exceptia referitoare la
Hotararea Guvernului nr. 611/2000 solicita respingerea ca inadmisibila, in
temeiul prevederilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 12 februarie 2000, pronuntate in dosarele nr.
4.374/2000, 4.435/2000, 4.479/2000, 4.526/2000, 4.575/2000, 4.659/2000 si
4.715/2000, precum si prin Incheierea din 5 martie 2001, pronuntata in Dosarul
nr. 130/2001, Curtea de Apel Iasi - Sectia contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit si ale
Hotararii Guvernului nr. 611/2000 privind stabilirea baremului lunar pentru
impunerea veniturilor din salarii si pensii si a actualizarii sumelor fixe
prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit pentru
semestrul II anul 2000, precum si a baremului mediu anual pentru determinarea
impozitului pe venitul anual global impozabil realizat in anul 2000. Exceptia a
fost ridicata de Mihai Ambrose, Constantin Crismaru, Alexandru Anghel, Mircea
Gradinaru, Mircea Grigore, Flavian Neculai, George Urziceanu si Maria Vrinceanu
in cauze avand ca obiect, pe de o parte, anularea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 87/2000 (numai in ceea ce priveste dispozitiile referitoare la
impozitarea pensiilor - partea referitoare la considerarea pensiilor drept
venit impozabil) si a Hotararii Guvernului nr. 611/2000 (numai in ceea ce
priveste dispozitiile referitoare la "veniturile pe pensii", din art.
1 si urmatoarele), iar pe de alta parte, obligarea Guvernului la plata unor
despagubiri formate din cuantumul pensiei retinute drept impozit, majorate cu
rata inflatiei, precum si obligarea la plata dobanzii legale aferente sumelor
pretinse.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, in esenta, se arata, pe de
o parte, ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, in ansamblul sau,
contravine dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, fiind emisa fara
ca adoptarea acesteia sa fie justificata de existenta unui caz exceptional,
avand in vedere ca instituirea unor impozite si taxe sau modificarea regimului
acestora nu poate constitui o situatie exceptionala. Pe de alta parte, critica
de neconstitutionalitate vizeaza numai partea din actele normative mentionate
care se refera la impozitarea pensiilor. In acest sens se arata ca:
- Dispozitiile art. 7 din Legea nr. 3/1977 au fost abrogate prin art. 196
si 198 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi
de asigurari sociale, incepand cu data de 1 aprilie 2001. Cum insa prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 nu au fost modificate aceste
articole, coexista doua acte normative succesive, deopotriva in vigoare, si
anume cel anterior mentionat, care abroga art. 7 din Legea nr. 3/1977 incepand
cu data de 1 aprilie 2001, si Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, care prin art.
86, completat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, abroga
acelasi articol 7 incepand cu data de 3 iulie 2000. Deoarece se apreciaza ca
Legea nr. 19/2000 are caracter special, abrogarea art. 7 prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 87/2000 este lipsita de eficienta juridica si, pe cale
de consecinta, prevederile acestui articol referitoare la neimpozitarea
pensiilor "au prioritate de aplicare in raport cu regimul impozitului pe
venit reglementat prin Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, cu modificarile
ulterioare, inclusiv prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000".
Pe cale de consecinta, considera autorii exceptiei, Hotararea Guvernului nr.
611/2000 este nelegala, deoarece se intemeiaza pe dispozitiile mentionatei
ordonante de urgenta a Guvernului.
Se mai sustine ca ambele acte normative contravin prevederilor art. 15
alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie, pentru urmatoarele motive:
- Art. II alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000
prevede ca dispozitiile art. 43^1 si 43^2, introduse in Ordonanta Guvernului
nr. 73/1999, urmau sa se aplice de la data de 1 iulie 2000, desi ele nu erau
aplicabile decat de la data de 3 iulie 2000 (data la care a fost publicata
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000).
- Abrogarea art. 7 din Legea nr. 3/1977 confera "caracter de
retroactivitate dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000,
referitoare la impozitarea pensiilor, indiferent de data cand au fost stabilite
si de perioada de cotizare la asigurarile sociale de stat pentru care au fost
acordate". Critica se intemeiaza pe jurisprudenta Curtii Constitutionale
(Decizia nr. 214/1997, care are ca obiect de examinare constitutionalitatea
aplicarii in timp a legii penale). De asemenea, prin modificarea art. 8 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 73/1999 s-a prevazut stabilirea
unor bareme pentru impozitarea pensiilor incepand cu data de 1 ianuarie 2000.
Se mai considera ca impozitarea pensiilor, astfel cum este reglementata,
"este inadmisibila si datorita conditiilor legale in vigoare in perioada
in care a fost retinuta contributia pentru constituirea fondului asigurarilor
sociale de stat, [...] modificarea acestor conditii prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 87/2000 si prin Hotararea Guvernului nr. 611/2000 avand caracter
retroactiv". In acelasi mod se considera ca a avut loc "modificarea
retroactiva a regimului asigurarilor de stat si, implicit, a regimului
pensiilor". Aceasta actiune in timp a actelor normative criticate a
instituit, "pentru intreaga perioada de pana la data de 3 iulie 2000, o
dubla impunere a acelorasi venituri salariale".
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 (publicata la 3 iulie 2000)
si Hotararea Guvernului nr. 611/2000 (publicata la 19 iulie 2000) contravin
art. 78 din Constitutie, deoarece art. II alin. (1) din ordonanta mentionata
prevede ca dispozitiile art. 43^1 si 43^2 (introduse in Ordonanta Guvernului
nr. 73/1999) se aplica retroactiv, adica de la 1 iulie 2000, iar hotararea
Guvernului anterior citata prevede ca dispozitiile sale sunt aplicabile
incepand de la aceeasi data de 1 iulie 2000.
- Actele normative criticate sunt contrare dispozitiilor constitutionale
ale art. 43 alin. (2), care, "considerand nivelul de trai ca fiind un
drept fundamental al cetatenilor Romaniei, prevede, intre altele, ca cetatenii
au dreptul la pensie, subintelegandu-se ca acest drept priveste pensia in
integralitatea ei".
- Aceleasi acte normative contravin si dispozitiilor art. 49 alin. (1) si
(2) din Constitutie, care prevad limitativ cazurile de restrangere a
exercitiului unor drepturi fundamentale, printre care insa nu se poate inscrie
si ipoteza reglementata prin ordonanta de urgenta criticata. Asadar, dreptul la
protectie sociala, ca si regimul legal al pensiei constituie probleme esentiale
ale politicii statului, care "nu pot fi expediate printr-o ordonanta de
urgenta a Guvernului".
- Prin aceleasi dispozitii legale se incalca si art. 16 alin. (1) din
Constitutie, care consacra principiul egalitatii, intrucat se creeaza o
discriminare intre categoriile de pensionari. Astfel, se arata ca nu sunt
impozabile pensiile pentru invalizi, orfani si vaduvele de razboi si sumele
fixe de ingrijire pentru pensionarii care au fost incadrati in gradul I de
invaliditate, in timp ce celelalte pensii sunt impozabile. O alta modalitate de
discriminare este si aceea ca sunt exceptate de la impozitare pensiile in
cuantum mai mic de 2.000.000 lei, desi toti pensionarii sunt platiti din
aceeasi sursa - bugetul asigurarilor sociale de stat.
Curtea de Apel Iasi - Sectia contencios administrativ, exprimandu-si
opinia, considera ca actele normative criticate incalca dispozitiile art. 16
alin. (1) si ale art. 138 alin. (1) din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata
urmatoarele:
Curtea Constitutionala nu este competenta sa examineze constitutionalitatea
hotararilor Guvernului, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie
si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr. 47/1992, republicata.
Privitor la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 se sustine ca
aceasta nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, pentru ca,
asa cum s-a statuat in practica jurisdictionala a Curtii Constitutionale,
tratamentul egal se impune "doar pentru cetateni aflati in situatii
identice, iar pentru cei aflati in situatii diferite acesta nu poate fi decat
diferit". Or, dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. d) din Ordonanta Guvernului
nr. 73/1999, asa cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 87/2000, reglementeaza situatii diferite care nu se pot confunda si carora
li se aplica tratamente diferite.
Referitor la critica vizand incalcarea prevederilor art. 114 alin. (4) din
Constitutie se arata ca in practica sa constanta Curtea Constitutionala a
statuat ca in cazuri exceptionale Guvernul poate emite ordonante de urgenta,
nefiind aplicabila restrictia instituita de art. 114 alin. (1) - (3) din
Constitutie.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata urmatoarele:
Potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, exceptia de neconstitutionalitate ce vizeaza Hotararea Guvernului
nr. 611/2000 este inadmisibila, deoarece Curtea Constitutionala este competenta
sa decida numai asupra constitutionalitatii unei legi sau ordonante ori asupra
unor dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 87/2000, Guvernul considera ca aceasta este
neintemeiata.
Se sustine ca asupra notiunii de "caz exceptional", Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe decizii, de exemplu prin Decizia
nr. 65/1995, statuand ca prin cazuri exceptionale, in sensul art. 114 alin. (4)
din Constitutie, se intelege acele situatii care nu se pot incadra in cele
avute in vedere expres de legiuitor. Interventia Guvernului pe calea ordonantei
de urgenta in temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie este justificata de
interesul public lezat de caracterul anormal si excesiv al cazurilor
exceptionale. Se mai arata ca existenta sau inexistenta cazului exceptional
constituie o situatie de fapt, iar jurisdictia constitutionala nu are ca obiect
verificarea unor asemenea situatii (deciziile Curtii Constitutionale nr.
403/1997, nr. 467/1997, nr. 61/1998 si nr. 183/1998).
Cu privire la sustinerea ca ordonanta de urgenta incalca dispozitiile art.
78 si ale art. 15 alin. (2) din Constitutie se arata ca, desi aceste dispozitii
se aplica si ordonantelor de urgenta, "intrarea lor in vigoare este
conditionata, potrivit art. 114 alin. (4) teza a doua din Constitutie, de
depunerea la Parlament spre aprobare, anterior publicarii in Monitorul Oficial
al Romaniei". Potrivit opiniei Guvernului, "depunerea spre aprobare
la Parlament, prealabil publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 302 din 3 iulie 2000, priveste o situatie de fapt". Ordonanta de
urgenta criticata nu contravine dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie,
intrucat nu contine reglementari avand caracter retroactiv.
Asupra incalcarii dispozitiilor art. 38, art. 43 alin. (2) si ale art. 49
din Constitutie se arata ca acestea nu au relevanta asupra problematicii in
cauza.
Referitor la critica vizand incalcarea dispozitiilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie se apreciaza ca scutirea de la plata impozitului beneficiarilor
pensiilor al caror cuantum este inferior sumei de 2.000.000 lei reprezinta o
masura de protectie sociala a categoriilor defavorizate.
In ceea ce priveste incalcarea art. 114 alin. (4) si art. 138 alin. (1) din
Constitutie se sustine ca nici o norma constitutionala nu interzice completarea
sau abrogarea unei legi organice printr-o ordonanta de urgenta.
In fine, aratandu-se ca nu sunt infrante nici dispozitiile art. 53 alin.
(1) din Constitutie, se conchide ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si al Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Prin incheierile mentionate in partea expozitiva a considerentelor instanta
de judecata a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul
pe venit, precum si cu exceptia de neconstitutionalitate a Hotararii Guvernului
nr. 611/2000 privind stabilirea baremului lunar pentru impunerea veniturilor
din salarii si pensii si a actualizarii sumelor fixe prevazute in Ordonanta
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit pentru semestrul II anul
2000, precum si a baremului mediu anual pentru determinarea impozitului pe
venitul anual global impozabil realizat in anul 2000.
Curtea, examinand motivele formulate in sustinerea exceptiei, retine ca
acestea vizeaza, pe de o parte, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000,
in ansamblul sau, iar pe de alta parte, vizeaza numai anumite dispozitii din
partea referitoare la impozitarea pensiilor, atat din ordonanta, cat si din
hotararea Guvernului. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel
stabilit, il constituie:
- dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru
modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul
pe venit, in ansamblu, insa numai prin raportare la dispozitiile art. 114 alin.
(4) din Constitutie;
- dispozitiile art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 5 lit. d), art. 8 alin.
(2), art. 43^1 , art. 43^2 , art. 75 si ale art. 86 ultima liniuta din
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, precum si ale art. II alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, avand urmatorul cuprins:
- Art. 4 alin. (1) lit. d^1): "d^1) venituri din pensii, pentru suma
ce depaseste 2.000.000 lei pe luna;";
- Art. 5 lit. d): "d) pensiile I.O.V.R., sumele fixe de ingrijire
pentru pensionarii care au fost incadrati in gradul I de invaliditate, precum
si pensiile, altele decat cele platite din fonduri constituite prin contributii
obligatorii la un sistem de asigurari sociale si cele finantate de la bugetul
de stat;";
- Art. 8 alin. (2): "Pentru calculul impozitului lunar pentru
veniturile din salarii si din pensii Ministerul Finantelor va stabili, pentru
semestrul I al anului 2000, baremul lunar cuprinzand transele de venituri
impozabile lunare si impozitul lunar, care reprezinta 1/12 din baremul anual
prevazut la alin. (1).";
- Art. 43^1: "(1) Este impozabila totalitatea veniturilor nete,
incasate cu titlu de pensie de catre contribuabili, platite atat din fonduri
constituite prin contributii obligatorii la un sistem de asigurare sociala, cat
si cele primite cu titlu de pensie finantata de la bugetul de stat, potrivit
legii, pentru partea care depaseste suma de 2.000.000 lei pe luna.
(2) Venitul net din pensie reprezinta diferenta dintre venitul brut din
pensie si contributia pentru asigurarile sociale de sanatate.
(3) Venitul brut din pensie reprezinta sumele platite cu titlu de pensii de
asigurari sociale de stat si, dupa caz, pensii platite din bugetul de stat,
pensii suplimentare inclusiv majorarea acordata pentru asigurari sociale de
sanatate.
(4) Venitul impozabil lunar din pensii se determina prin deducerea din suma
veniturilor nete din pensii calculate potrivit alin. (2) a unei sume fixe
neimpozabile lunare de 2.000.000 lei.";
- Art. 43^2: "(1) Impozitul pe veniturile din pensii se calculeaza
lunar de unitatile platitoare a acestor venituri, prin aplicarea baremului
lunar prevazut la art. 8 asupra venitului impozabil lunar din pensii,
determinat potrivit art. 43^1 alin. (4).
(2) Impozitul calculat se retine la data efectuarii platii pensiei si se
vireaza la bugetul de stat la unitatea fiscala pe raza careia isi au sediul
platitorii de venituri din pensii, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei
pentru care se face plata pensiilor, impozitul fiind final.
(3) Drepturile de pensii restante se defalcheaza pe lunile la care se
refera in vederea calcularii impozitului datorat.";
- Art. 75: "Pentru anul 2000 baremul lunar se actualizeaza pentru
semestrul II prin hotarare a Guvernului in functie de indicele de inflatie
realizat pe primele 5 luni, comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica,
care se aplica veniturilor din salarii si din pensii.";
- Art. 86 ultima liniuta: "- prevederile art. 7 cu privire la
impozitare din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurari sociale de stat
si asistenta sociala, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6
august 1977, cu modificarile ulterioare."
- Art. II alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000:
"Dispozitiile art. 43^1 si 43^2 se aplica veniturilor din pensii cuvenite
incepand cu data de 1 iulie 2000."
Dispozitiile constitutionale pretins incalcate au urmatorul cuprins:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 38: "(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei si alegerea locului de munca sunt libere.
(2) Salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii. Masurile de
protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de munca al femeilor si
al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul saptamanal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte
situatii specifice.
(3) Durata normala a zilei de lucru este, in medie, de cel mult 8 ore.
(4) La munca egala, femeile au salariu egal cu barbatii.
(5) Dreptul la negocieri colective in materie de munca si caracterul
obligatoriu al conventiilor colective sunt garantate.";
- Art. 43 alin. (2): "Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de
maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la
ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala prevazute de lege.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
- Art. 78: "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra
in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei.";
- Art. 114 alin. (4): "In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta
ordonante de urgenta. Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre
aprobare la Parlament. Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca
in mod obligatoriu."
I. Examinand critica de neconstitutionalitate potrivit careia Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit incalca dispozitiile art. 114
alin. (4) din Constitutie, in sensul ca a fost adoptata fara ca aceasta masura
sa fie impusa de existenta unei situatii exceptionale, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata. Astfel, motivarea cuprinsa in nota de fundamentare a
ordonantei mentionate justifica existenta cazului exceptional, raspunzand
totodata exigentelor stabilite de Curtea Constitutionala, prin jurisprudenta
sa, cu privire la interesul public si urgenta reglementarii pentru aprecierea
constitutionalitatii ordonantelor de urgenta. Cu privire la "cazul
exceptional" s-a statuat ca acesta impune adoptarea unor masuri urgente
pentru salvgardarea interesului public. Intr-adevar, din cuprinsul notei de
fundamentare rezulta ca, "In cadrul strategiei economice pe termen mediu a
Romaniei, sectiunea Politica fiscala, se prevedea ca impozitarea pensiilor va
fi clarificata in anul 2000", ceea ce a determinat "reglementarea
modului de impunere a veniturilor din pensii", reglementare propusa prin
proiect.
II. 1. In ceea ce priveste sustinerea potrivit careia prevederile art. II
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 contravin
dispozitiilor art. 78, coroborate cu cele ale art. 15 alin. (2) din
Constitutie, se constata ca aceasta este nefondata, intrucat textul de lege
criticat nu contine nici o dispozitie cu caracter retroactiv. Acest text,
referindu-se la "pensiile cuvenite incepand cu 1 iulie 2000", are in
vedere venitul impozabil lunar din pensii, deci nu si pensiile cuvenite
anterior datei de 1 iulie 2000. Curtea observa ca nu are relevanta in
solutionarea exceptiei faptul ca nu concorda data publicarii ordonantei in
Monitorul Oficial al Romaniei (3 iulie 2000) cu data aplicarii dispozitiilor
art. 43^1 si 43^2, prevazuta de text (1 iulie 2000). Irelevanta mentionata
decurge din efectul dispozitiilor art. 137 alin. (2) din Constitutie, in baza
carora bugetul de stat - deci si componentele sale - se elaboreaza anual.
Potrivit politicii fiscale - intemeiate pe principiul constitutional al
anualitatii bugetului public - impozitele pe venituri realizate lunar se
percep, de asemenea, lunar, deci pe intreaga luna in care intra in vigoare
actul normativ privind asezarea impozitelor, iar modalitatea de asezare a
impozitelor, pe intervale de timp, asupra veniturilor impozabile determinate
lunar nu poate avea semnificatia aplicarii retroactive a legii.
In ceea ce priveste critica vizand dispozitiile art. 86 alineatul ultim al
Ordonantei Guvernului nr. 73/1999, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, referitoare la abrogarea art. 7 din Legea
nr. 3/1977, Curtea constata ca aceasta este o chestiune ce tine de aplicarea
legii, care nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate,
intrucat, in temeiul art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
"Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de
interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
2. Este nefondata si sustinerea potrivit careia dispozitiile art. 4 alin.
(1) lit. d^1) si ale art. 5 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999,
astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
87/2000, ar incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat
astfel s-ar crea o discriminare intre categoriile de pensionari. Asupra
principiului constitutional al egalitatii Curtea Constitutionala s-a pronuntat
prin numeroase decizii, in sensul ca acesta "presupune instituirea unui
tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt
diferite. De aceea, el nu exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii diferite
pentru situatii diferite. In consecinta, un tratament diferit nu poate fi doar expresia
aprecierii exclusive a legiuitorului, ci trebuie sa se justifice rational, in
respectul principiului egalitatii" (Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie
1994). Astfel, neimpozitarea pensiilor cuvenite invalizilor, orfanilor si
vaduvelor de razboi, precum si a sumelor fixe ce se acorda persoanelor care
acorda ingrijire pensionarilor incadrati in gradul I de invaliditate nu
constituie o incalcare a principiului egalitatii, ci reprezinta optiunea
legiuitorului ca, in cadrul politicii de protectie sociala, sa acorde unor
categorii sociale defavorizate un tratament juridic diferit.
3. Este neintemeiata si sustinerea potrivit careia sunt incalcate
dispozitiile constitutionale ale art. 38 si ale art. 43 alin. (2) din
Constitutie, deoarece referirile din aceste texte constitutionale la
"dreptul la protectie sociala" si, respectiv, la "dreptul la
pensie" nu au semnificatia interzicerii impozitarii pensiilor. Mai mult
decat atat, aceste dispozitii reprezinta garantii constitutionale ale dreptului
la munca si la protectia sociala a muncii, precum si ale dreptului la protectie
sociala si la un nivel de trai decent, drepturi care isi au sorgintea in
prevederile art. 1 alin. (3) din Legea fundamentala, referitoare la garantarea
valorilor supreme, care consacra principiul "statului social". Se mai
retine ca prin Legea fundamentala se consacra obligatia cetateneasca de a
contribui la constituirea fondurilor banesti ce alcatuiesc sistemul veniturilor
bugetare. Astfel, dispozitiile constitutionale cuprinse la art. 53 alin. (1)
prevad ca "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si taxe, la
cheltuielile publice", iar cele cuprinse la art. 138 alin. (1) prevad ca
"Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale
bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege". Prin
urmare, sumele retinute din salarii cu titlu de contributie si culese la fondul
asigurarilor sociale nu raman in proprietatea contribuabililor, ci ele intra in
buget si se redistribuie, potrivit legii, persoanelor indreptatite sub forma de
pensii sau ajutoare sociale. Aceasta optiune a legiuitorului isi gaseste
reazemul constitutional in dispozitiile art. 1 alin. (3) din Constitutie, care
proclama statul roman ca stat social, cu toate obligatiile ce ii revin acestuia
in privinta asigurarii unui trai decent tuturor categoriilor sociale. De
asemenea, este de observat ca si asezarea de catre legiuitor a unui impozit
asupra pensiilor mai mari de 2.000.000 lei constituie o masura sociala prin
care se majoreaza bugetul public national, care, potrivit art. 137 alin. (1)
din Constitutie, cuprinde printre altele si bugetul asigurarilor sociale de
stat, si, prin urmare, creeaza posibilitatile bugetare pentru majorarea
corespunzatoare a pensiilor, precum si pentru asigurarea unui minim nivel de
trai decent pentru toti cetatenii tarii.
4. Este, de asemenea, nefondata si sustinerea referitoare la incalcarea
dispozitiilor art. 49 din Constitutie, avand in vedere ca prin dispozitiile
legale criticate nu s-a restrans exercitiul vreunui drept. Dimpotriva, se poate
constata ca obligarea la plata impozitului asupra veniturilor realizate din
pensie se circumscrie in indatorirea fundamentala de contributie financiara,
prevazuta la art. 53 alin. (1) din Constitutie.
In acelasi sens s-a mai pronuntat Curtea Constitutionala si prin deciziile
nr. 147 din 8 mai 2001 si nr. 173 din 23 mai 2001, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 10 august 2001, si, respectiv, nr.
500 din 24 august 2001.
III. In privinta exceptiei de neconstitutionalitate ce vizeaza Hotararea
Guvernului nr. 611/2000, Curtea constata ca opereaza o cauza de
inadmisibilitate. Astfel, potrivit prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa decida numai
asupra constitutionalitatii unei legi sau ordonante ori asupra unor dispozitii
dintr-o lege sau ordonanta in vigoare, iar in temeiul prevederilor alin. (6) al
aceluiasi articol, exceptiile contrare prevederilor mentionate sunt
inadmisibile. Potrivit aceluiasi alineat (6) din articolul mentionat anterior,
instanta de judecata insasi ar fi trebuit sa o respinga ca inadmisibila.
Intrucat instanta de judecata nu a aplicat aceste dispozitii legale, Curtea
urmeaza sa respinga exceptia ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind nefondata, exceptia de neconstitutionalitate a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 87/2000 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, in
ansamblul sau, si in special a dispozitiilor art. 4 alin. (1) lit. d^1), art. 5
lit. d), art. 8 alin. (2), art. 43^1, art. 43^2, art. 75 si ale art. 86 ultima
liniuta din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, astfel cum a fost modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, precum si ale dispozitiilor art.
II alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 87/2000, exceptie
ridicata de Mihai Ambrose, Constantin Crismaru, Alexandru Anghel, Mircea
Gradinaru, Mircea Grigore, Flavian Neculai, George Urziceanu si Maria Vrinceanu
in dosarele nr. 4.374/2000, 4.435/2000, 4.479/2000, 4.526/2000, 4.575/2000,
4.659/2000, 4.715/2000 si nr. 130/2001 ale Curtii de Apel Iasi - Sectia contencios
administrativ.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
Hotararii Guvernului nr. 611/2000 privind stabilirea baremului lunar pentru
impunerea veniturilor din salarii si pensii si actualizarii sumelor fixe
prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit pentru
semestrul II anul 2000, precum si a baremului mediu anual pentru determinarea
impozitului pe venitul anual global impozabil realizat in anul 2000, exceptie
ridicata de aceiasi autori in aceleasi dosare aflate pe rolul Curtii de Apel
Iasi - Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu
|