Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 243 din 10 iunie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 453 din 25 iunie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ion Tascovici in Dosarul nr. 33/F/12/1999 al Tribunalului Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca fiind neintemeiata, deoarece prevederile legale a caror constitutionalitate este criticata sunt in concordanta cu dispozitiile art. 1 alin. (3) si ale art. 16 din Legea fundamentala. In acest sens se invoca Decizia nr. 16 din 22 ianuarie 2002 a Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea nr. 358 din 17 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 33/F/12/1999, Tribunalul Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Ion Tascovici, intr-o cauza civila privind reorganizarea judiciara si falimentul Societatii Comerciale "Textila" - S.A. Calafat.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile de lege criticate contravin art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 38 alin. (1) si (2), art. 43 si 51 din Constitutie. In esenta, in motivare se arata ca prevederile art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 sunt neconstitutionale in masura in care se aplica unei cereri care are ca obiect plata indemnizatiei temporare de munca, indemnizatiei de concediu de odihna, indemnizatiei brute lunare si salariilor compensatorii, ca drepturi ce rezulta dintr-un contract de mandat comercial. Conditionarea solutionarii unei asemenea cereri de achitarea taxei judiciare de timbru este considerata neconstitutionala de autorul exceptiei, avand in vedere ca prin art. 15 din Legea nr. 146/1997 se acorda scutiri de la plata taxei judiciare de timbru pentru aceleasi drepturi, dar care decurg din contracte individuale de munca si contracte colective de munca, statornicindu-se astfel o discriminare inacceptabila in lumina art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Tribunalul Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece aspectele invocate de autorul exceptiei nu vizeaza o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prevederea art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997, potrivit careia actiunile si cererile evaluabile in bani sunt supuse unor taxe stabilite corespunzator valorii obiectului acestora, este o reglementare in cadrul unei legi speciale, cu reguli si exceptii exprese, de stricta interpretare. Ca atare, considera ca legea ofera un tratament juridic egal pentru toate persoanele interesate in solutionarea anumitor cauze de competenta instantelor judecatoresti.
    Avocatul Poporului considera ca dispozitia de lege criticata este constitutionala. Instituirea taxelor de timbru reprezinta aplicarea indatoririi fundamentale a cetatenilor consacrata de art. 53 alin. (1) din Constitutie, conform caruia cetatenii au obligatia sa contribuie prin impozite si taxe la cheltuielile publice si, asa cum s-a statuat in mod constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale, "este legal si firesc ca justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfasurata de instantele judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora". Mai considera ca nu este incalcat nici principiul egalitatii in drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece, asa cum rezulta din jurisprudenta Curtii, regula este cea a timbrarii actiunilor in justitie, iar stabilirea unor exceptii de la plata taxelor de timbru nu reprezinta o discriminare, ci un atribut exclusiv al legiuitorului, pe care acesta il exercita in considerarea unor anumite situatii determinate.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1) ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 2 alin. (1): "Actiunile si cererile evaluabile in bani, introduse la instantele judecatoresti, se taxeaza astfel:
    a) pana la valoarea de 342.000 lei             17.000 lei;
    b) intre 342.001 lei si 3.420.000 lei          17.000 lei + 10% pentru ce
                                                   depaseste 342.000 lei;
    c) intre 3.420.001 lei si 34.200.000 lei       325.000 lei + 8% pentru ce
                                                   depaseste 3.420.000 lei;
    d) intre 34.200.001 lei si 171.000.000 lei     2.787.000 + 6% pentru ce
                                                   depaseste 34.200.000 lei;
    e) intre 171.000.001 lei si 342.000.000 lei    10.995.000 lei + 4% pentru ce
                                                   depaseste 171.000.000 lei;
    f) intre 342.000.001 lei si 1.710.000.000 lei  17.835.000 lei + 2% pentru ce
                                                   depaseste 342.000.000 lei;
    g) peste 1.710.000.001 lei                     45.195.000 lei + 1% pentru ce
                                                   depaseste 1.710.000.000 lei."

    In opinia autorului exceptiei, aceste prevederi contravin art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 38 alin. (1) si (2), art. 43 si art. 51 din Constitutie, prevederi potrivit carora:
    - Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 38 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea locului de munca sunt libere.
    (2) Salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii. Masurile de protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte situatii specifice.";
    - Art. 43: "(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.
    (2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala prevazute de lege.";
    - Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala retine:
    In esenta, potrivit criticii formulate, art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 creeaza o discriminare inacceptabila in lumina art. 16 alin. (1) din Constitutie, constand in conditionarea solutionarii unei cereri ce decurge dintr-un contract de mandat comercial de plata taxei judiciare de timbru, in timp ce, potrivit art. 15 din aceeasi lege, pentru aceleasi drepturi decurgand insa din contracte individuale sau colective de munca se acorda scutiri. Dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate, Curtea pronuntandu-se prin numeroase decizii. Astfel, in legatura cu o critica asemanatoare celei din cauza de fata, prin raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, prin Decizia nr. 16 din 22 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 18 februarie 2002, s-a retinut ca "instituirea unor exceptii de la regula generala a platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) nu constituie o discriminare sau o atingere adusa acestui principiu constitutional. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie, <<Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege>>, fiind, asadar, la latitudinea legiuitorului sa stabileasca scutiri de taxe sau impozite, avand in vedere situatii diferite, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere principiului egalitatii in drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor, prevazuta de art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, in conformitate cu care <<Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice>>". Prin aceeasi decizie, in legatura cu sustinerile, ca si in prezenta cauza, referitoare la contrarietatea cu prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (3), Curtea a constatat ca "instituirea taxelor judiciare de timbru reprezinta o aplicare a principiului consacrat de art. 53 alin. (1) din Constitutie, conform caruia cetatenii au obligatia sa contribuie prin impozite si taxe la cheltuielile publice. Asa cum s-a statuat in mod constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale, e legal si firesc ca justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfasurata de instantele judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora".
    In plus, in acest dosar autorul exceptiei invoca si contrarietatea textului de lege criticat cu prevederile art. 38 alin. (1) si (2), art. 43 si art. 51 din Constitutie, fara insa sa arate in ce anume consta aceasta. Asa fiind, Curtea nu se poate substitui autorului exceptiei in ceea ce priveste invocarea unui motiv de neconstitutionalitate, intrucat astfel ar exercita din oficiu un control de constitutionalitate, ceea ce este inadmisibil.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ion Tascovici in Dosarul nr. 33/F/12/1999 al Tribunalului Dolj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 iunie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 243/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 243 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 243/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu