Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 243 din 10 iulie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 raportate la art. 7 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata si modificata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 8 din 10 ianuarie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Marioara Prodan       - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 raportate la art. 7 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata si modificata, exceptie ridicata de Nicolai Mocanu in Dosarul nr. 3.429/CA/2000 al Curtii de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei si a celorlalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, precizand ca dispozitiile art. 10 raportate la art. 7 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata si modificata, nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), referitoare la egalitatea in drepturi, prevederi invocate de autorul exceptiei in motivarea neconstitutionalitatii textului de lege criticat. Se mai arata ca egalitate nu inseamna uniformitate, legiuitorul avand posibilitatea de a adopta reglementari juridice deosebite pentru situatii diferite, fara ca prin prin aceasta sa se incalce principiul constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice. Se invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 decembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.429/CA/2000, Curtea de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata si modificata, exceptie ridicata de Nicolai Mocanu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 16 alin. (1), referitoare la egalitatea in drepturi, deoarece instituie un tratament discriminatoriu acordand "beneficiul dreptului de a fi scutit pe timp de 10 ani de plata impozitului pe cladiri de la data dobandirii locuintelor, doar in favoarea anumitor categorii de persoane, in functie de varsta, pana la 35 de ani, un anumit statut politic, economic si social, domiciliu [...]".
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca aceasta este intemeiata, intrucat art. 10 din Legea nr. 114/1996 "face distinctie intre diferite categorii de persoane, care sunt scutite de impozit timp de 10 ani si, in acelasi timp, mentioneaza ca scutirea se aplica numai la <<locuinte noi>>".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctul de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este neintemeiata, intrucat "Textul criticat nu contravine art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei si nu incalca principiul consacrat de acesta, nu instituie privilegii si discriminari. In ceea ce priveste aplicarea unui tratament egal, acesta se impune doar pentru situatii egale, prevazute de lege, iar pentru situatii diferite se impune un tratament diferit. Astfel, toti cei care se gasesc in situatia prevazuta de alin. 2 al art. 10 din Legea nr. 114/1996, republicata si modificata, <<Proprietarii locuintelor noi, persoane fizice>> beneficiaza de un tratament egal astfel cum este prevazut de acelasi text de lege: <<sunt scutiti de plata impozitului pe cladire timp de 10 ani de la data dobandirii locuintei>>". Se invoca in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "Faptul ca legislatia noastra contine dispozitii care stabilesc unele drepturi sau facilitati pentru anumite categorii de persoane nu inseamna ca se instituie un tratament diferentiat si discriminatoriu care contravine art. 16 din Constitutie, astfel cum sustine autorul exceptiei". Se face referire, printre altele, la Decizia Curtii Constitutionale nr. 70 din 15 decembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993, prin care s-a statuat ca "Principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul nu poate fi decat diferit".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie dispozitiile art. 10 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 31 decembrie 1997 si modificata prin Legea nr. 145 din 27 iulie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 439 din 9 septembrie 1999, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22 din 23 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28 martie 2000.
    Curtea observa ca autorul exceptiei, desi nu indica expres ca obiect al criticii de neconstitutionalitate si prevederile art. 7 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata si modificata invoca totusi incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, in raport cu stabilirea prin art. 7 din lege a categoriilor de persoane care beneficiaza de facilitatile prevazute la art. 7, persoane scutite si de plata impozitului pe cladire timp de 10 ani de la data dobandirii locuintei, conform art. 10 alin. 2 din aceeasi lege. Prin urmare, Curtea va analiza exceptia de neconstitutionalitate a art. 10 in corelare cu art. 7 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata si modificata.
    Art. 7 din Legea nr. 114/1996, republicata, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 145 din 27 iulie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 439 din 9 septembrie 1999, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22 din 23 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129 din 28 martie 2000, are urmatorul cuprins:
    "Consiliile locale pot realiza din depozitele special constituite locuinte cu suprafetele construite prevazute in anexa nr. 1 la prezenta lege, exercitand controlul asupra pretului de vanzare, in vederea inlesnirii accesului la proprietate pentru unele categorii de persoane, in urmatoarea ordine de prioritate:
    a) tinerii casatoriti care, la data contractarii locuintei, au, fiecare, varsta de pana la 35 de ani;
    b) persoanele care beneficiaza de facilitati la cumpararea sau construirea unei locuinte, potrivit prevederilor Legii nr. 42/1990, republicata;
    c) persoanele calificate din agricultura, invatamant, sanatate, administratie publica si culte, care isi stabilesc domiciliul in mediul rural;
    d) alte categorii de persoane stabilite de consiliile locale.
    Persoanele din categoriile mentionate la lit. a) - d) pot beneficia de o subventie de la bugetul de stat, in limitele prevederilor bugetare anuale, in raport cu venitul mediu net lunar pe membru de familie, de pana la 30% din valoarea locuintei calculata la valoarea finala a acesteia, precum si de plata in rate lunare, pe termen de 20 de ani, a diferentei fata de pretul final al locuintei, dupa ce s-au scazut subventia si avansul minim obligatoriu de 10% achitat de contractant, din valoarea locuintei calculata la data contractarii.
    Dobanda la suma avansata din depozitul special, care se restituie in rate, este de 5% ."
    Art. 10 din Legea nr. 114/1996, republicata, are urmatorul cuprins: "De prevederile art. 7 din prezenta lege beneficiaza, o singura data, persoanele fizice care, impreuna cu familia, nu au detinut si nu au in proprietate o locuinta, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 7 lit. c), sau daca locuinta in care gospodaresc impreuna nu satisface exigentele minimale de suprafata, prevazute in anexa nr. 1, corespunzator numarului de persoane din familie.
    Proprietarii locuintelor noi, persoane fizice, sunt scutiti de plata impozitului pe cladire timp de 10 ani de la data dobandirii locuintei.
    In cazul instrainarii locuintei in conditiile prezentei legi, noul proprietar nu mai beneficiaza de scutirea de impozit."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat incalcarea art. 16 alin. (1) din Constitutie, text care are urmatorul continut: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
    Potrivit art. 10 alin. 2 din Legea nr. 114/1996, republicata, sunt scutiti de plata impozitului pe cladire timp de 10 ani de la data dobandirii locuintei proprietarii locuintelor noi, persoane fizice. Acest text este aplicabil categoriilor de persoane prevazute la art. 7 alin. 1 din aceeasi lege. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera discriminatorii aceste dispozitii deoarece de scutirea de plata impozitului pe cladiri beneficiaza doar anumite categorii de persoane.
    Analizand dispozitiile legale criticate, Curtea constata ca stabilirea unor inlesniri in realizarea accesului la proprietate asupra locuintei pentru anumite categorii de persoane, inlesniri determinate de criterii de protectie sociala, de interesul statului pentru incurajarea intemeierii de familii tinere si pentru stabilizarea specialistilor in localitatile din mediul rural in care isi exercita profesiile ori de meritele unor persoane in lupta pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, de incurajarea constructiei de locuinte noi, nu reprezinta o discriminare si, prin urmare, nu constituie o incalcare a principiului egalitatii in drepturi consacrat la art. 16 alin. (1) din Constitutie. Scutirea de plata impozitului pe cladire timp de 10 ani de la data dobandirii locuintei, prevazuta la art. 10 alin. 2 din Legea nr. 114/1996, republicata, constituie una dintre masurile prin care statul isi indeplineste obligatiile constitutionale prevazute la art. 43 alin. (1), conform caruia "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent", precum si cele prevazute la art. 134 alin. (2) lit. f), potrivit caruia "Statul trebuie sa asigure: [...] crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii".
    In consecinta, Curtea retine ca prin dispozitiile legale criticate nu numai ca nu se incalca prevederile Constitutiei, ci se aduc la indeplinire obligatii constitutionale care revin statului.
    Pe de alta parte, jurisprudenta Curtii Constitutionale a stabilit, in deplin acord cu aceea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca egalitatea nu inseamna uniformitate si ca pot fi instituite tratamente juridice distincte pentru anumite categorii de persoane sau grupuri daca exista o justificare obiectiva si rezonabila (de exemplu: Decizia Curtii Constitutionale nr. 2/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 146 din 10 aprilie 1998, Hotararea CEDO in cazul Rassmussen impotriva Danemarcei - 1984).
    De altfel, insasi Carta sociala europeana, revizuita, ratificata de Romania, care consacra in Partea a V-a, la art. E, nediscriminarea, stabileste in anexa privind Campul de aplicare a Cartei, in privinta persoanelor protejate, ca "o diferenta de tratament pe un motiv obiectiv si rezonabil nu este considerata ca discriminatorie".
    In acelasi timp in art. 31 pct. 3, Dreptul la locuinta, din Carta sociala europeana revizuita, se prevede ca o obligatie a partilor, in vederea asigurarii exercitarii efective a dreptului la locuinta, de a lua masuri "sa faca accesibil costul locuintei pentru persoanele care nu dispun de resurse suficiente".

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 raportate la art. 7 din Legea locuintei nr. 114/1996, republicata si modificata, exceptie ridicata de Nicolai Mocanu in Dosarul nr. 3.429/CA/2000 al Curtii de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 iulie 2001.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Marioara Prodan



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 243/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 243 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 243/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu