Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 241 din 4 martie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36 alin. (4) lit. c) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 271 din 7 aprilie 2008



Ioan Vida                                - preşedinte

Nicolae Cochinescu                -judecător

Aspazia Cojocaru                   -judecător

Acsinte Gaspar                       -judecător

Petre Ninosu                           -judecător

Ion Predescu                          -judecător

Puskas Valentin Zoltan           -judecător

Augustin Zegrean                   -judecător

Simona Ricu                           - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Ioan Brisc în Dosarul nr. 4.182/30/2007 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ, cauză ce face obiectul Dosarului nr. 1.661 D/2007 al Curţii Constituţionale.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr. 1.662D/2007, nr. 1.663D/2007 şi nr. 1.664D/2007, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată de Societatea Comercială „Păstorel" - S.R.L. din Timişoara, Societatea Comercială „Bur Glar Services" - S.R.L. din Timişoara şi Societatea Comercială „Vendor Trans" - S.R.L. din Timişoara în dosarele nr. 5.364/30/2007, nr. 3.443/30/2007 şi nr. 5.959/30/2007 ale Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Magistratul-asistent informează Curtea asupra faptului că partea Societatea Comercială Administrarea Domeniului Public - S.A. din Timişoara a transmis în toate aceste dosare concluzii scrise prin care solicită respingerea excepţiei, precum şi un set de decizii prin care Curtea Constituţională a respins o serie de excepţii referitoare la dispoziţiile de lege criticate.

Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare a dosarelor.

Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 1.664D/2007, nr. 1.663D/2007şi nr. 1.662D/2007 la Dosarul nr. 1.661 D/2007, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. Susţine în acest sens că dispoziţiile de lege criticate sunt în realitate cele ale art. 36 alin. (4) lit. c) din Legea administraţie publice locale nr. 215/2001, iar Curtea Ie-a mai examinat, prin raportare la aceleaşi critici de neconstituţionalitate ca şi cele formulate în prezentele cauze, astfel că cele reţinute prin Decizia nr. 233/2002, de exemplu, îşi găsesc aplicarea şi în aceste dosare.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

Prin încheierile din 12 noiembrie 2007, 30 octombrie 2007 şi 13 noiembrie 2007, pronunţate în dosarele nr. 4.182/30/2007, nr. 5.364/30/2007, nr. 3.443/30/2007 şi nr. 5.959/30/2007, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001.

Excepţiile au fost ridicate de Ioan Brisc, Societatea Comercială „Păstorel" - S.R.L. din Timişoara, Societatea Comercială „Bur Glar Services" - S.R.L. din Timişoara şi Societatea Comercială „Vendor Trans" - S.R.L. din Timişoara în cauze de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unor excepţii de nelegalitate împotriva unor acte administrative.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut identic, se susţine că dispoziţiile art. 38 lit. d) din Legea nr. 215/2001 oferă premisele creării unei „practici de încălcare a principiului constituţional al egalităţii subiectelor de drept în faţa legii". Această concluzie este fundamentată pe faptul că există „nenumărate hotărâri judecătoreşti pronunţate de către instanţele de contencios administrativ ale Tribunalului Timiş, prin care a fost considerată legală practica Consiliului Local al Municipiului Timişoara ca în baza acestui temei de drept să emită hotărâri de consiliu local prin care să constituie taxe şi impozite în favoarea unei societăţi comerciale - Societatea Comercială Administrarea Domeniului Public - S.A. -, societate la care Consiliul Local al Municipiului Timişoara este acţionar". Apreciază, prin urmare, că dispoziţiile art. 38 lit. b) din lege „sunt neconstituţionale în măsura în care permit autorităţilor administraţiei publice locale ca prin acte administrative să impună taxe comerciale în favoarea unor societăţi comerciale".

Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece textul legal criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale invocate. „Acesta se înscrie în competenţa autorităţii publice locale privind administrarea domeniului public şi privat al municipiului, în virtutea căreia consiliul local poate concesiona bunurile proprietate publică sau privată."

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 38 alin. (2) lit. d) teza a III-a, devenite art. 36 alin. (4) lit. c) ca urmare a republicării Legii nr. 215/2001, sunt constituţionale. Critica de neconstituţionalitate faţă de prevederile art. 16 din Legea fundamentală nu poate fi reţinută, întrucât textul legal criticat se aplică tuturor celor aflaţi în ipoteza normei juridice, fără nicio discriminare pe considerente arbitrare. Atribuţia consiliului local de a stabili şi aproba, în condiţiile legii, impozitele şi taxele locale nu reprezintă altceva decât consacrarea principiilor constituţionale pe care se întemeiază întreaga administraţie publică locală, prevăzute de art. 120 alin. (1) din Legea fundamentală: descentralizarea administrativă, autonomia locală şi deconcentrarea serviciilor publice.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare şi motivării autorilor, dispoziţiile art. 38 lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 204 din 23 aprilie 2001. Ca urmare a renumerotării textelor şi republicării legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, rezultă, din motivarea excepţiei, că textul legal criticat se regăseşte în prezent la art. 36 alin. (4) lit. c) din lege, având următoarea redactare:

- Art. 36 -Atribuţiile consiliului local: „(4) In exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. b), consiliul local: (...) c) stabileşte şi aprobă impozitele şi taxele locale, în condiţiile legii."

In opinia autorilor excepţiei, textul de lege criticat contravine principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, consacrat de art. 16 din Constituţie.

Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că soluţia legislativă conţinută în prezent de dispoziţiile art. 36 alin. (4) lit. c) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate în numeroase rânduri, prin raportare la aceleaşi norme constituţionale invocate şi în prezenta cauză şi faţă de critici similare, cu prilejul soluţionării excepţiilor de neconstituţionalitate a prevederilor art. 38 alin. (2) lit. d) din aceeaşi lege - prevederi care, în urma renumerotării textelor şi republicării Legii nr. 215/2001, se regăsesc în prezent la art. 36 alin. (4) lit. c).

De exemplu, prin deciziile nr. 195 din 19 iunie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 din 12  septembrie 2001, sau Decizia nr. 110 din 2 aprilie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din 13 iunie 2002, Curtea a reţinut, în esenţă, că, în ceea ce priveşte politica fiscală a statului, autorităţile administraţiei publice locale au drept de apreciere şi de decizie autonomă, hotărârile lor fiind însă supuse controlului prefecţilor.

Intrucât, faţă de cele statuate de Curtea Constituţională prin deciziile menţionate, nu au intervenit elemente noi care să justifice modificarea jurisprudenţei indicate, soluţia şi considerentele ce stau la baza acesteia îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.

In plus, prevederile art. 16 din Constituţie, invocate, nu au incidenţă în cauză, întrucât principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor nu se aplică în raporturile dintre persoane fizice şi persoane juridice.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 36 alin. (4) lit. c) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Ioan Brisc, Societatea Comercială „Păstorel" - S.R.L. din Timişoara, Societatea Comercială „Bur Glar Services" - S.R.L. din Timişoara şi Societatea Comercială „Vendor Trans" - S.R.L. din Timişoara în dosarele nr. 4.182/30/2007, nr. 5.364/30/2007, nf. 3.443/30/2007 şi nr. 5.959/30/2007 ale Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 martie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 241/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 241 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 241/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu