DECIZIE Nr. 238 din 9
martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
110/2005 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a
unitatilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum
si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 334 din 13 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 -30 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în
care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie ridicată de
Consiliul Local al Comunei Meteş, judeţul Alba, în
Dosarul nr. 6.501/2005 al Tribunalului Alba - Secţia comercială şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca
inadmisibilă, arătând că, prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr.
167/2005, aplicarea Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 a fost suspendată până la data de 31 martie 2006.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 8 decembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 6.501/2005, Tribunalul Alba - Secţia comercială şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1-30
din Ordonanţa de
urgenţă a
Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie ridicată de Consiliul Local al Comunei Meteş, judeţul Alba.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele
criticate contravin dispoziţiilor
art. 44 alin. (2) şi ale art.
120 alin. (1) din Constituţie,
deoarece obligă unităţile administrativ-teritoriale la vânzarea
spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, aflate în
proprietatea privată a acestor
autorităţi.
Tribunalul Alba - Secţia comercială şi
contencios administrativ propune respingerea excepţiei, arătând că legiuitorul
este competent să stabilească cadrul juridic pentru exercitarea
atributelor dreptului de proprietate în accepţiunea principială
conferită de Constituţie.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră că excepţia este
inadmisibilă, întrucât
aplicarea ordonanţei criticate
a fost suspendată până la data de 31 martie 2006, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 167/2005.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale
criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Excepţia
are ca obiect art. 1-30 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în
care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie
2005.
Curtea observă că această ordonanţă cuprinde în totalitate un număr de 30 de articole. Aşadar Curtea va exercita controlul de constituţionalitate asupra acestei ordonanţe în integralitatea ei.
Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt cele ale art. 44 alin. (2) - garantarea şi ocrotirea proprietăţii private, şi ale art. 121 alin. (1) - autorităţi comunale şi orăşeneşti.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea observă că prin articolul unic din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 167/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.100 din 6
decembrie 2005, aplicarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 110/2005, a fost suspendată până la data de 31
martie 2006. Având în vedere că această suspendare
este limitată şi priveşte aplicarea ordonanţei criticate care a produs efecte, până la data intrării
în vigoare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr.
167/2005, Curtea urmează să se pronunţe pe fond asupra constituţionalităţii ei.
Analizând criticile de neconstituţionalitate, Curtea constată că acestea sunt neîntemeiate.
Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 110/2005 are ca scop finalizarea procesului de reformă a asistenţei medicale ambulatorii, ca o condiţie esenţială în alocarea eficientă a resurselor şi reducerea costurilor asistenţei medicale acordate în spital, precum şi reducerea deficitului bugetar al sistemului sanitar. In acest
sens, această ordonanţă stabileşte cadrul juridic pentru vânzarea spaţiilor proprietate privată a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în care, la data intrării în vigoare a acestei ordonanţe, funcţionau unităţi
medicale înfiinţate şi organizate în baza Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind
organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberă practică pentru
servicii publice conexe actului medical, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 598/2001.
Autorul excepţiei consideră că această ordonanţă este
neconstituţională, întrucât obligă autorităţile
administraţiei publice locale
la vânzarea spaţiilor cu
destinaţia de cabinete
medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfăşoară activităţi conexe
actului medical, ce sunt în proprietatea privată a acestor autorităţi. In speţă,
prefectul judeţului Alba a
solicitat pe calea unei acţiuni
în contencios administrativ anularea unei hotărâri a Consiliului Local al comunei Meteş, prin care a fost respinsă lista cu spaţiile
cu destinaţia de cabinete
medicale ce urmau a fi vândute potrivit ordonanţei criticate, acest consiliu optând pentru concesionarea lor.
Examinând prevederile ordonanţei criticate, Curtea reţine că, potrivit
art. 4 din această ordonanţă, consiliile judeţene sau cele locale aprobă prin hotărâre lista spaţiilor
cu destinaţia de cabinete
medicale sau în care se desfăşoară activităţi conexe actului medical, aflate în proprietatea acestora ori în
proprietatea privată a
statului, şi care se află în administrarea lor. Aşadar, stabilirea listei cu spaţiile ce urmează a fi vândute este de competenţa acestor autorităţi,
astfel că nu se poate susţine că prevederile ordonanţei criticate ar contraveni dispoziţiilor constituţionale
privind garantarea şi ocrotirea
dreptului de proprietate privată şi nici celor
privind autonomia autorităţilor
administraţiei publice locale.
De altfel, art. 3 alin. (3) al acestei ordonanţe prevede că spaţiile cu destinaţia de cabinete medicale ce au fost deja concesionate, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 884/2004, şi pentru care concesionarii nu şi-au exprimat intenţia de cumpărare, pot fi folosite în continuare de aceştia, până la
expirarea duratei pentru care s-a încheiat contractul de concesionare.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147
alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr.
110/2005 privind vânzarea spaţiilor
proprietate privată a statului
sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care
se desfăşoară activităţi conexe actului medical, excepţie ridicată de
Consiliul Local al Comunei Meteş, judeţul Alba, în
Dosarul nr. 6.501/2005 al Tribunalului Alba- Secţia comercială şi contencios administrativ.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu