DECIZIE Nr. 234 din 5 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din
Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si
a Garzii financiare si a dispozitiilor art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a
agentilor economici
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 470 din 1 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 30/1991 si ale art. IV pct. 7 si 9 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Zepter International Romania Import Export" - S.R.L. in Dosarul nr.
6.086/2002 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata in ceea ce priveste dispozitiile
art. 15 din Legea nr. 30/1991, sustinand ca textul de lege criticat nu
contravine nici unei prevederi constitutionale. Referitor la dispozitiile art.
IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, concluziile sunt de
respingere a exceptiei ca devenita inadmisibila, intrucat textul de lege
criticat a fost abrogat ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin
Ordonanta Guvernului nr. 34/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
6.086/2002, Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr.
30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii
financiare si ale art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994
privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Zepter International Romania
Import Export" - S.R.L.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 15 din
Legea nr. 30/1991 nu indeplineste conditia impusa de art. 136 din Constitutie,
in sensul ca nu se specifica in mod concret care sunt atributiile si
activitatile date in competenta Garzii financiare. Astfel, se lasa la
latitudinea Ministerului Finantelor Publice de a dispune efectuarea controlului
prin mai multe organe de control, chiar daca Legea nr. 101/1998 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, care este legea in materie, stabileste ca
Ministerul Finantelor, prin organele sale abilitate, va efectua controale si va
aplica sanctiuni in domeniul operatiunilor valutare, numai in baza unei
imputerniciri expres date de catre Banca Nationala a Romaniei. In ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 si 9
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, autorul exceptiei apreciaza ca prin
acestea se incalca prevederile art. 41 alin. (7) din Constitutie, intrucat reprezinta
o imixtiune a legiuitorului in activitatea comerciala a persoanelor juridice,
Garda financiara putand abuza de patrimoniul societatilor comerciale prin
aplicarea unor amenzi nejustificate de fapte imputabile celor care suporta
astfel de sanctiuni. Asa fiind, se considera ca amenzile aplicate sunt
nelegale, deoarece nu poate fi retinuta culpa contraventionala a societatii
comerciale exportatoare, la repatrierea valutei.
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti, exprimandu-si punctul de vedere, considera
ca dispozitiile art. 15 din Legea nr. 30/1991, care reglementeaza atributiile
de control ale Garzii financiare cu referire la activitatea persoanelor
juridice de drept privat, nu au nici o legatura cu prevederile constitutionale
cuprinse in art. 136 privitoare la executia bugetului de stat. Referitor la
dispozitiile art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, care
instituie un regim de protectie a interesului national, prin consolidarea
regimului valutar si a disciplinei financiare, acestea nu aduc atingere
proprietatii private a persoanei juridice, intrucat sanctiunile prevazute in
textele de lege criticate nu reprezinta o confiscare a averii dobandite licit,
ci doar un mod de garantare a respectarii legii in acest domeniu de interes national.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata,
aratand ca prevederile art. 15 din Legea nr. 30/1991 nu vin in contradictie cu
dispozitiile constitutionale consacrate de art. 41 alin. (7), art. 51 sau 136,
in cauza fiind vorba despre o problema de stricta aplicare a legii, iar nu de
constitutionalitate.
Cu privire la prevederile criticate din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
aprobata si modificata prin Legea nr. 12/1995, cu modificarile ulterioare, se
arata ca acestea au fost abrogate in mod expres prin art. II din Ordonanta
Guvernului nr. 34/2003, astfel incat, conform art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate cu acest
obiect este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
15 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului
financiar si a Garzii financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 64 din 27 martie 1991, precum si dispozitiile art. IV pct. 7 si 9
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, aprobata si modificata prin
Legea nr. 12/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27
din 7 februarie 1995, cu modificarile ulterioare. Textele de lege au urmatorul
continut:
- Art. 15 din Legea nr. 30/1991: "Garda financiara exercita controlul
operativ si inopinat in legatura cu:
a) aplicarea si executarea legilor fiscale si a reglementarilor vamale,
urmarind impiedicarea oricarei sustrageri sau eschivari de la plata impozitelor
si taxelor;
b) respectarea normelor de comert, urmarind sa impiedice activitatile de
contrabanda si orice procedee interzise de lege.
Garda financiara indeplineste orice alte atributii si activitati date in
competenta, potrivit legii.";
- Art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994: "In
vederea consolidarii regimului valutar in vigoare si intaririi disciplinei
financiare privind disponibilitatile in conturile valutare, se stabilesc
urmatoarele: [...]
7. In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5 si
6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% . [...]
9. Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunilor prevazute la pct. 7
si 8 revin organelor Ministerului Finantelor si Bancii Nationale a Romaniei,
imputernicite in acest scop."
Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate au
urmatoarea redactare:
- Art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata.
Caracterul licit al dobandirii se prezuma.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.";
- Art. 136: "(1) Formarea, administrarea, intrebuintarea si controlul
resurselor financiare ale statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale si
ale institutiilor publice sunt reglementate prin lege.
(2) Moneda nationala este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale, Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost abrogata prin art. II
din Ordonanta Guvernului nr. 34/2003 privind masuri in domeniul disciplinei
financiar-valutare a agentilor economici, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003, prevederile textului de lege
criticat incetandu-si aplicarea de la data de 1 februarie 2003.
Fata de aceasta situatie, in conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (1)
si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, care prevad ca instanta
constitutionala poate decide numai asupra actelor normative in vigoare, dar
constatand ca la data sesizarii sale Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 era inca
in vigoare, Curtea urmeaza sa respinga exceptia de neconstitutionalitate avand
ca obiect dispozitiile art. IV pct. 7 si 9 din acest act normativ ca devenita
inadmisibila.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 15 din Legea
nr. 30/1991, potrivit caruia Garda financiara exercita controlul operativ si
inopinat in legatura cu aplicarea si executarea legilor fiscale si a
reglementarilor vamale, urmarindu-se impiedicarea oricarei sustrageri sau
eschivari de la plata impozitelor si taxelor, precum si respectarea normelor de
comert, Curtea constata ca sustinerea autoarei nu poate fi retinuta, deoarece,
in realitate, ea nu priveste constitutionalitatea textului de lege in sine, ci
nereglementarea detaliata a cazurilor in care Garda financiara poate efectua
controale, or, conform art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, "In
exercitarea controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra
problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea supusa
controlului [...]".
Curtea constata, de asemenea, ca sustinerile autoarei exceptiei de
neconstitutionalitate reprezinta critici privind posibilitatea Garzii
financiare de a aplica diverse masuri in exercitarea controlului efectuat in
conformitate cu prevederile legale, precum si in legatura cu sanctiunile
contraventionale aplicate de catre organele competente. Or, potrivit
dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea nu este competenta sa se pronunte asupra modului de aplicare a legii,
sanctionarea agentilor economici neconstituind o problema de
constitutionalitate, ci o problema de fapt care nu intra in competenta Curtii.
De altfel, cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 15 din
Legea nr. 30/1991, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr.
86/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 385 din 6
iunie 2002, considerand exceptia ca fiind neintemeiata. Solutia adoptata, ca si
considerentele pe care aceasta se intemeiaza isi mentin valabilitatea si in
cauza de fata, intrucat nu au aparut imprejurari noi care sa determine
schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta materie.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Zepter International Romania
Import Export" - S.R.L. in Dosarul nr. 6.086/2002 al Judecatoriei
Sectorului 3 Bucuresti.
2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 30/1991, exceptie ridicata de acelasi autor
in dosarul aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu