DECIZIE Nr. 234 din 10 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 113 alin.
(2) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 752 din 15 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 113 alin. (2) teza finala din Legea nr. 215/2001, exceptie
ridicata de Consiliul Judetean Bihor in Dosarul nr. 2.216/CA/2002 al
Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Ionel Avrigeanu, reprezentat de avocat Elena
Zamfir-Ciurezu, lipsa fiind autorul exceptiei, precum si celelalte parti, fata
de care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat apreciaza ca dispozitiile de lege criticate,
care stabilesc ca vicepresedintii consiliilor judetene pot fi eliberati din
functie in aceleasi conditii ca si presedintii consiliului, nu incalca
prevederile art. 121 alin. (2) din Constitutie, in sensul carora consiliul
judetean este ales si functioneaza potrivit legii.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 113 din Legea nr. 215/2001,
referitoare la numirea si eliberarea din functie a presedintilor si
vicepresedintilor consiliului local, reprezinta optiunea legiuitorului, ceea ce
nu contravine textului constitutional invocat ca fiind incalcat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
2.216/CA/2002, Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea
nr. 215/2001, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Consiliul
Judetean Bihor intr-o cauza de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile
"art. 113 - partea sa finala" din Legea nr. 215/2001, care stabilesc
ca vicepresedintii consiliului judetean pot fi eliberati din functie
"numai in aceleasi conditii ca si presedintele consiliului judetean",
fara a tine seama de faptul ca vicepresedintele nu are aceleasi atributii ca si
presedintele consiliului judetean, incalca prevederile art. 121 din
Constitutie. Se mai arata ca atat presedintele, cat si vicepresedintele
consiliului judetean sunt si consilieri judeteni si pot fi eliberati din
functie in aceleasi conditii ca si acestia.
Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata,
intrucat prin dispozitia de lege criticata legiuitorul a inteles sa confere
stabilitate functiei de vicepresedinte al consiliului judetean si de "a
curma arbitrariul din activitatea consiliului".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
In acest sens se arata ca legiuitorul a stabilit, pentru eliberarea din functie
a presedintelui si a vicepresedintelui consiliului judetean, o procedura
deosebita de cea prevazuta pentru consilieri, "tocmai datorita calitatilor
pe care acestia le au in cadrul consiliului". Procedura astfel instituita
are in vedere numai eliberarea din functia de presedinte sau, dupa caz, de
vicepresedinte al consiliului judetean, chiar daca ei au si calitatea de
consilieri. In acest context dispozitiile alin. (1) al art. 121 din Constitutie
nu sunt relevante, iar dispozitiile alin. (2) al aceluiasi articol confera
legiuitorului competenta de a stabili conditiile in care functioneaza consiliul
judetean, inclusiv cele privitoare la eliberarea din functia de presedinte ori
de vicepresedinte al consiliului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, sustinerile
partii prezente, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este formulat de
autorul acesteia, il constituie prevederile "art. 113 - partea sa
finala" din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificarile ulterioare. In realitate, din argumentele expuse in sustinerea
exceptiei, aceasta priveste dispozitiile alin. (2) teza a doua a art. 113 din
lege, potrivit carora: "Vicepresedintii pot fi eliberati din functie, in
aceleasi conditii, numai daca s-a constatat prin hotarare judecatoreasca
irevocabila ca acestia au contravenit, in exercitarea sarcinilor ce le-au
revenit, intereselor generale ale statului sau ale judetului ori au incalcat
Constitutia si legile tarii."
In esenta, in opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste
dispozitii din lege, care nu "tin cont de faptul ca vicepresedintele nu
are aceleasi atributii ca si presedintele consiliului judetean" si nici de
faptul ca ei "sunt si consilieri judeteni iar ca atare pot fi eliberati
din functie in aceleasi conditii ca si acestia", contravin art. 121 din
Constitutie, care prevede:
"(1) Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice pentru
coordonarea activitatii consiliilor comunale si orasenesti, in vederea
realizarii serviciilor publice de interes judetean.
(2) Consiliul judetean este ales si functioneaza in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata urmatoarele:
Art. 113 alin. (2) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr.
215/2001, cu modificarile ulterioare, contine reguli de procedura cu privire la
eliberarea din functie a vicepresedintilor consiliului judetean. Astfel, textul
prevede ca, in cazul in care prin hotarare judecatoreasca irevocabila s-a
constatat ca vicepresedintii consiliului judetean au contravenit in exercitarea
sarcinilor ce le-au revenit intereselor generale ale statului sau ale judetului
ori au incalcat Constitutia si legile tarii, acestia pot fi eliberati din
functie in aceleasi conditii ca si presedintele consiliului judetean. Curtea
constata ca stabilirea anumitor conditii pentru eliberarea din functie a
presedintelui sau vicepresedintilor consiliului judetean, care pe durata
mandatului consiliului judetean isi pastreaza calitatea de consilieri,
reprezinta o optiune a legiuitorului, singurul in masura sa instituie asemenea
reguli. In speta, aceasta optiune, chiar daca este alta decat cea referitoare
la modalitatile de eliberare din functie a consilierilor judeteni, nu numai ca
nu este contrara, asa cum sustine autorul exceptiei, art. 121 din Constitutie,
ci este chiar in sensul alin. (2) al acestui articol constitutional, potrivit
caruia "Consiliul judetean este ales si functioneaza in conditiile
legii".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 113 alin.
(2) teza a doua din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Bihor in
Dosarul nr. 2.216/CA/2002 al Tribunalului Bihor - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu