DECIZIE Nr. 234 din 21 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si
reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 89/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 665 din 16 decembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, aprobata cu modificari prin Legea nr. 89/1999, exceptie
ridicata de Federatia Independenta a Sindicatelor Miscare Comercial din
Transporturile Feroviare in Dosarul nr. 880/2000 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile: Federatia Independenta a Sindicatelor
Miscare Comercial din Transporturile Feroviare si Societatea de Servicii si
Management Feroviar "S.M.F." - S.A. din Bucuresti. Procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, desi legal sesizata, Curtea
Constitutionala nu poate solutiona exceptia asa cum a fost ridicata, deoarece
rezolvarea litigiului nu depinde de dispozitiile legale criticate ca fiind
neconstitutionale. Se solicita, in temeiul art. 23 alin. (1) si (6) din Legea
nr. 47/1992, republicata, respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 880/2000,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
12/1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 89/1999. Exceptia a fost
ridicata de Federatia Independenta a Sindicatelor Miscare Comercial din
Transporturile Feroviare, parata intr-o cauza civila ce are ca obiect actiunea
in constatarea nelegalitatii declansarii grevei de avertisment din data de 6
decembrie 1999 si a grevei generale din 9 decembrie 1999.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
72, ale art. 107 alin. (3) si ale art. 114, deoarece un domeniu precum cel al
transporturilor pe caile ferate si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor
Ferate Romane nu poate fi reglementat juridic decat printr-o lege organica, iar
nu pe calea unei ordonante guvernamentale.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca, intrucat "in
cauza, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 emisa la data de 7 iulie
1998 a fost publicata in Monitorul Oficial la 8 iulie 1998, nefiind depusa la
Parlament spre aprobare inainte de publicare, se contravine dispozitiile art.
114 alin. (4) din Constitutia Romaniei".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
"Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe
caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate
Romane, precum si Legea nr. 89/1999 pentru aprobarea acestei ordonante de
urgenta sunt constitutionale".
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca sub aspectul reglementarii
domeniului circulatiei pe caile ferate si al reorganizarii Societatii Nationale
a Cailor Ferate Romane emiterea ordonantei de urgenta este in concordanta cu
prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit in cauza de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate are ca obiect dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si
reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane (publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 8 iulie 1998), aprobata cu
modificari prin Legea nr. 89/1999 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 247 din 1 iunie 1999).
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile acestui act normativ contravin
prevederilor constitutionale ale art. 72, care reglementeaza categorii de legi,
ale art. 107 alin. (3), privind actele Guvernului, precum si celor ale art.
114, referitoare la delegarea legislativa.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca rezolvarea
litigiului nu depinde de dispozitiile legale criticate, deoarece conditiile ce
trebuie indeplinite pentru declansarea unei greve de catre personalul angajat
nu sunt reglementate de aceste dispozitii, ci de cele ale Legii nr. 168/1999
privind solutionarea conflictelor de munca.
In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, conform carora "Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei", dispozitii coroborate cu cele ale alin. (6) al aceluiasi articol
("Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1),
(2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza
Curtea Constitutionala."), rezulta ca exceptia de neconstitutionalitate
este inadmisibila si urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, aprobata cu modificari prin Legea nr. 89/1999, exceptie
ridicata de Federatia Independenta a Sindicatelor Miscare Comercial din
Transporturile Feroviare in Dosarul nr. 880/2000 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman