DECIZIE Nr. 233 din 21 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului
Consiliului de Stat nr. 251/1978 privind pensiile si alte drepturi de asigurari
sociale ale avocatilor, modificat prin Legea nr. 28/1990
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 128 din 14 martie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Decretului Consiliului de Stat nr. 251/1978 privind pensiile si
alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor, modificat prin Legea nr. 28/1990,
exceptie ridicata de Aurel Mastacan in Dosarul nr. 2.367/1999 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor (Aurel Mastacan si Directia
generala de munca si protectie sociala a judetului Buzau), fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, considerand ca prin dispozitiile legale criticate nu se incalca
prevederile art. 16 alin. (1) si nici ale art. 43 alin. (2) din Constitutie,
intrucat si alte categorii socioprofesionale beneficiaza de reglementari
speciale privind drepturile de asigurari sociale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 februarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 2.367/1999,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
Decretului Consiliului de Stat nr. 251/1978 privind pensiile si alte drepturi
de asigurari sociale ale avocatilor, exceptie ridicata de Aurel Mastacan.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
prin dispozitiile criticate se incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, deoarece pensiile si celelalte drepturi de asigurari sociale
pentru salariati sunt stabilite potrivit Legii nr. 3/1977 privind pensiile de
asigurari sociale de stat si asistenta sociala. In opinia autorului exceptiei
Legea nr. 3/1977 ar trebui sa se aplice si in ceea ce priveste pensiile si alte
drepturi de asigurari sociale ale avocatilor, deoarece considera ca "Legea
nr. 51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat asimileaza
pe avocati cu salariatii in ceea ce priveste stabilirea drepturilor la
pensie". Autorul invoca, de asemenea, reglementarile internationale in
domeniu - fara insa a le mentiona, considerand ca neaplicarea acestor
reglementari contravine prevederilor art. 20 din Constitutie. De asemenea, afirma
ca dispozitiile Decretului Consiliului de Stat nr. 251/1978 contravin si art.
43 alin. (2) din Constitutie, fara insa a motiva in ce consta aceasta
incalcare.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, arata ca exceptia este nefondata, intrucat existenta unui
sistem de pensionare propriu unei anumite categorii socioprofesionale nu
contravine principiului constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii
si a autoritatilor publice.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca Decretul nr. 251/1978 cuprinde
reglementari privind pensiile avocatilor, constituind o lege speciala in
domeniu. Faptul ca o anumita categorie socioprofesionala, si anume cea a
avocatilor, beneficiaza de un sistem de pensionare propriu nu contravine
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie. In continuare Guvernul arata ca
dispozitiile criticate nu contravin nici prevederilor art. 43 alin. (2) din
Legea fundamentala, deoarece prin acest act normativ sunt reglementate drepturile
ce se cuvin avocatilor privind asigurarile sociale; in concluzie, se sustine ca
reglementarea acestor drepturi printr-o lege speciala constituie tocmai o
aplicare a prevederilor constitutionale potrivit carora formele de asistenta
sociala sunt prevazute de lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctul de
vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Decretului Consiliului de Stat nr. 251/1978 privind pensiile si alte drepturi
de asigurari sociale ale avocatilor, modificat prin Legea nr. 28/1990,
dispozitii care, in opinia autorului exceptiei, ar contraveni prevederilor art.
16 alin. (1) si ale art. 43 alin. (2) din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca asupra unor
dispozitii din Decretul nr. 251/1978 s-a pronuntat anterior prin Decizia nr. 32
din 13 aprilie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
259 din 15 septembrie 1994, prin care:
- a admis in parte exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
alin. 1 teza a doua din Decretul Consiliului de Stat nr. 251/1978, constatand ca
aceste dispozitii referitoare la interdictia primirii in avocatura a
pensionarilor din alte sectoare de activitate sunt abrogate potrivit art. 150
alin. (1) din Constitutie, fiind contrare art. 38, 43 si 49 din Constitutie;
- a respins exceptia de neconstitutionalitate referitoare la art. 49 din
acelasi decret.
Avand in vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, conform carora "Nu pot face obiectul exceptiei [...]
prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a
Curtii Constitutionale", rezulta ca, potrivit alin. (6) al aceluiasi
articol, exceptia referitoare la dispozitiile art. 5 alin. 1 teza a doua din
Decretul Consiliului de Stat nr. 251/1978 privind pensiile si alte drepturi de
asigurari sociale ale avocatilor urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a celorlalte
dispozitii ale Decretului Consiliului de Stat nr. 251/1978, Curtea constata
urmatoarele:
I. O prima critica de neconstitutionalitate se refera la faptul ca
dispozitiile Decretului Consiliului de Stat nr. 251/1978 contravin prevederilor
art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii sunt egali
in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari". Se considera ca dispozitiile criticate incalca principiul
constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat pensiile si celelalte
drepturi de asigurari sociale pentru salariati sunt stabilite prin Legea nr.
3/1977, act normativ care, in opinia autorului exceptiei, ar trebui aplicat si
avocatilor.
Curtea Constitutionala constata ca acest motiv de neconstitutionalitate nu
poate fi retinut, deoarece existenta sistemului propriu de asigurari sociale
ale avocatilor, diferit de cel al asigurarilor sociale de stat, reprezinta o
solutie bazata pe optiunea legiuitorului, care are la baza diferentele
existente, pe de o parte, intre statutul avocatilor care exercita o profesie
libera si independenta, cu o organizare si functionare independente, si, pe de
alta parte, statutul salariatului ale carui raporturi juridice cu unitatea care
l-a angajat sunt reglementate de Codul muncii.
Sub acest aspect nu poate fi primita sustinerea autorului exceptiei
potrivit careia Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei
de avocat ii asimileaza pe avocati cu salariatii in ceea ce priveste stabilirea
drepturilor de pensie. Potrivit art. 28 din Legea nr. 51/1995 avocatul este
indreptatit la asigurare sociala in conditiile prevazute de legea Casei de
Asigurari a Avocatilor, care, potrivit art. 70 din Legea nr. 51/1995, are
scopul stabilirii si acordarii pensiilor si ajutoarelor sociale cuvenite
avocatilor si urmasilor acestora, cu drepturi proprii la pensie, in conditiile
prevazute de legea speciala.
Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa referitoare la principiul
egalitatii in fata legii si al nediscriminarii, a stabilit constant, in deplin
acord cu jurisprudenta in materie a Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca
principiul egalitatii nu este sinonim cu uniformitatea si ca pentru situatii
diferite poate exista un tratament juridic diferit, recunoscandu-se dreptul la
diferenta. Astfel sunt, de exemplu: Decizia nr. 70 din 15 decembrie 1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie
1993, si Decizia nr. 139 din 19 noiembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 7 din 20 ianuarie 1997.
In acelasi sens Curtea Constitutionala, dand curs dispozitiilor art. 11 si
20 din Constitutie, referitoare la raportul dintre reglementarile interne si
cele internationale, constata ca principiul egalitatii isi gaseste expresia in
numeroase acte internationale, printre care unul dintre cele mai recente este
Carta sociala europeana revizuita, adoptata la Strasbourg la 3 mai 1996 si
ratificata de Romania prin Legea nr. 74 din 3 mai 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 4 mai 1999.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate se refera la incalcarea
prevederilor art. 43 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora "Cetatenii
au dreptul la pensie [...] si la alte forme de asistenta sociala prevazute de
lege". In opinia autorului exceptiei existenta sistemului propriu de
asigurari sociale ale avocatilor ar reprezenta o privare a acestor persoane de
dreptul la pensie ori la alte forme de asigurare sociala.
Curtea constata ca nici acest motiv de neconstitutionalitate nu poate fi
retinut, intrucat alin. (2) al art. 43 din Constitutie trebuie inteles in
sensul ca formele de asistenta sociala fiind prevazute de lege, este la
latitudinea legiuitorului organizarea sistemului sau a sistemelor in cadrul
carora cetatenii isi realizeaza drepturile de asigurari sociale. Or,
prevederile legale criticate sunt menite sa asigure tocmai realizarea acestui
drept. Aceasta nu are insa semnificatia ca un sistem unic de pensionare nu ar
fi posibil, cu conditia, bineinteles, ca el sa fie stabilit prin lege;
intr-adevar Constitutia nu cuprinde prevederi privind organizarea formelor de
asigurari sociale ori de asistenta sociala, lasand aceasta pe seama legii.
In acest sens este solutia adoptata prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, care consacra
principiul unicitatii sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, principiu potrivit caruia statul organizeaza si garanteaza sistemul
public bazat pe aceleasi norme de drept [art. 2 lit. a) din lege].
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 1 teza a doua din Decretul Consiliului de Stat nr.
251/1978 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor,
modificat prin Legea nr. 28/1990, exceptie ridicata de Aurel Mastacan in
Dosarul nr. 2.367/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate privind celelalte dispozitii
ale Decretului nr. 251/1978, exceptie ridicata de acelasi autor.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu