DECIZIE Nr. 232 din 5 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 1
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 419 din 16 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, exceptie ridicata de cetateanul chinez Pan Jianfeng in Dosarul nr.
1.007/2002 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca textul de lege criticat
nu contravine prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.007/2002,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, exceptie ridicata
de cetateanul chinez Pan Jianfeng.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 5 alin. 1 din Legea nr. 29/1990 aduc atingere prevederilor
constitutionale ale art. 21, precum si ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece instituie
un termen, pus la indemana administratiei pentru o noua examinare a actului
atacat de persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ si-a exprimat
opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata Curtea
Constitutionala, in sensul ca aceasta este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
textul de lege criticat fiind in concordanta atat cu dispozitiile art. 21 din
Constitutie, privind accesul liber la justitie, cat si cu principiul
solutionarii cauzei intr-un "termen rezonabil", prevazut in art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Avocatul Poporului, invocand jurisprudenta in materie a Curtii
Constitutionale, apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie 1990.
Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
Art. 5 alin. (1): "Inainte de a cere tribunalului anularea actului sau
obligarea la eliberarea lui, cel care se considera vatamat se va adresa pentru
apararea dreptului sau, in termen de 30 de zile de la data cand i s-a comunicat
actul administrativ sau la expirarea termenului prevazut la art. 1 alin. 2,
autoritatii emitente, care este obligata sa rezolve reclamatia in termen de 30
de zile de la aceasta."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege autorul exceptiei
invoca incalcarea art. 21 din Constitutie, potrivit caruia:
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
De asemenea, considera ca este infrant art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit caruia:
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod
public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta
si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii
drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei
oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa."
Examinand exceptia, Curtea constata ca dispozitiile art. 5 alin. 1 din
Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 au mai fost supuse controlului
Curtii Constitutionale, care, prin Decizia nr. 235 din 21 noiembrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 94 din 23 februarie
2001, a statuat ca sunt constitutionale. In acest sens Curtea a constatat ca
prin continutul lor aceste dispozitii legale nu impiedica persoana care se
considera vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica sa sesizeze
instantele judecatoresti, ci instituie o procedura prealabila obligatorie
anterioara acestei sesizari, procedura care reprezinta pentru cetatean inca o
posibilitate in apararea drepturilor sale. De altfel, art. 48 din Constitutie,
referitor la "Dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica", la
alin. (2) prevede: "Conditiile si limitele exercitarii acestui drept se
stabilesc prin lege organica", iar Legea nr. 29/1990, care reglementeaza
contenciosul administrativ, este, in sensul art. 72 alin. (3) lit. j) din
Constitutie, o lege organica.
Deoarece nu au intervenit elemente noi, de natura sa justifice schimbarea
acestei jurisprudente, cele statuate anterior isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
In sfarsit, Curtea constata ca existenta unei proceduri prealabile celei
judecatoresti si stabilirea unor termene pentru sesizarea instantei, ambele
instituite prin lege, corespund cerintelor consacrate de jurisprudenta Curtii
europene de la Strasbourg.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 1
din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, exceptie ridicata de
cetateanul chinez Pan Jianfeng in Dosarul nr. 1.007/2002 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman