DECIZIE Nr. 231 din 21 aprilie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 184 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 442 din 25 mai 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 184 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Forsaga" - S.R.L. din Suceava in Dosarul nr. 3.300/2004 al
Judecatoriei Campulung Moldovenesc.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, deoarece apreciaza
ca dispozitiile legale criticate nu contravin normelor constitutionale
invocate. Astfel, se arata ca reglementarea suspendarii facultative, si nu de
drept, a executarii unui act administrativ fiscal contestat are in vedere
solutionarea cu celeritate a cauzelor specifice acestui domeniu si nu este de
natura a incalca regimul constitutional al protectiei proprietatii private,
consacrat de art. 44 din Legea fundamentala. Mai mult, se precizeaza ca
suspendarea solicitata poate fi acordata in conditiile in care organul
competent apreciaza aceasta cerere ca fiind temeinic justificata.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale
atacate fata de art. 23 alin. (11) din Constitutie, se arata ca acestea nu au
incidenta in cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
3.300/2004, Judecatoria Campulung Moldovenesc a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 179 din Codul de
procedura fiscala. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala
"Forsaga" - S.R.L. din Suceava intr-o cauza avand ca obiect o
contestatie la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 179 din Codul de procedura fiscala incalca normele
constitutionale ale art. 23 alin. (11), referitoare la prezumtia de
nevinovatie, precum si pe cele ale art. 44 alin. (2) si ale art. 136 alin. (5)
din Constitutie, privind protectia proprietatii private. Astfel, se precizeaza
ca, potrivit dispozitiilor criticate, "o eventuala contestatie a unei
persoane impotriva unui act constatator prin care s-au stabilit obligatii
fiscale in favoarea statului nu suspenda executarea actului respectiv",
ceea ce reprezinta o grava incalcare a dreptului de proprietate privata. Se mai
sustine ca un act constatator ilegal poate fi executat inainte ca organele
competente in materie sa pronunte o decizie definitiva de solutionare a contestatiei
impotriva acelui act. In continuare, autorul exceptiei face referiri cu privire
la circumstantele de fapt ale cauzei, aratand, in esenta, ca organele fiscale
de control abuzeaza de prevederile criticate, tergiversand solutionarea
contestatiilor si provocand, in cele din urma, prin imobilizarea sumelor ilegal
retinute, incapacitatea de plata si, in consecinta, falimentul firmelor
executate.
Judecatoria Campulung Moldovenesc apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este nefondata, intrucat textele de lege criticate nu
contravin dispozitiilor din Constitutie invocate. Precizand mai intai ca, in
urma republicarii Codului de procedura fiscala, art. 179 a devenit art. 184,
arata ca art. 23 alin. (11) din Constitutie, invocat de autorul exceptiei in
motivarea sa, nu are incidenta in domeniul dreptului civil sau fiscal, deoarece
acest articol reglementeaza un principiu fundamental al procesului penal,
gasindu-si, prin urmare, aplicabilitatea doar in materia dreptului penal si
procesual penal. De asemenea, textele de lege criticate nu incalca nici
prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (2), intrucat, in temeiul art.
184 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, organul de solutionare a
contestatiei poate dispune suspendarea executarii, daca cererea este apreciata
ca justificata. Se mai mentioneaza ca legiuitorul a prevazut in aceste cazuri o
suspendare facultativa, si nu de drept a executarii, cu scopul de a restrange
posibilitatea exercitarii cu rea-credinta a contestatiei la executare, formulata
exclusiv in scopul tergiversarii executarii.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se apreciaza ca suspendarea
facultativa prevazuta de textele de lege criticate reprezinta tocmai o masura
de prevenire si limitare a eventualelor abuzuri in exercitarea cu rea-credinta
a contestatiei la executare. Insa, potrivit alin. (2) al art. 184 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003, daca cererea de suspendare este temeinic justificata,
organul de solutionare a contestatiei poate dispune, in functie de cazul
individual, suspendarea executarii, astfel ca dispozitiile atacate sunt in
deplin acord cu normele constitutionale invocate.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate fata de art. 23 alin.
(11) din Constitutie, se arata ca acesta reglementeaza un principiu fundamental
al procesului penal, neavand incidenta in speta dedusa judecatii.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
pentru urmatoarele argumente:
In legatura cu pretinsa incalcare a art. 23 alin. (11) din Constitutie, se
arata ca aceste prevederi nu au incidenta in cauza, fiind aplicabile numai in
domeniul dreptului penal si numai persoanelor fizice.
Dispozitiile art. 184 alin. (2) din actul normativ criticat consacra
suspendarea facultativa a executarii actului administrativ fiscal in scopul
evitarii abuzurilor de drept si exercitarii cu rea-credinta a contestatiei, o
eventuala suspendare de drept a executarii actului administrativ fiscal
determinand amanarea realizarii creantelor fiscale. Asa fiind, textele de lege
criticate nu contravin art. 44 alin. (2) din Constitutie, "cu atat mai
mult cu cat din interpretarea sistematica a dispozitiilor Legii fundamentale
rezulta ca limitele si continutul dreptului de proprietate sunt stabilite de
lege". In plus, se arata ca, potrivit art. 2 alin. (3) din Codul de
procedura fiscala si in lipsa dispozitiilor exprese ale acestuia, suspendarea
executarii se poate solicita in conditiile art. 403 din Codul de procedura
civila.
Cat priveste sustinerile autorului exceptiei referitoare la incalcarea
dreptului de proprietate prin faptul ca, in cazul admiterii contestatiei
debitorului fiscal, Ministerul Finantelor Publice nu restituie sumele
executate, se apreciaza ca acestea reprezinta chestiuni de aplicare a legii
asupra carora se pronunta numai instanta de judecata, si nu cea de contencios
constitutional.
In sprijinul acestor argumente sunt invocate deciziile nr. 176 din 20
aprilie 2004 si nr. 409 din 12 octombrie 2004, prin care Curtea Constitutionala
a mai analizat textele de lege criticate in prezenta cauza, stabilind ca
acestea nu contravin normelor si principiilor constitutionale.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 184 din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala sunt constitutionale.
Astfel, se arata ca textele de lege criticate nu contravin sub nici un aspect
dreptului la proprietate privata, consacrat de art. 44 alin. (2) din
Constitutie. In acest sens se sustine ca "legiuitorul ordinar este
competent sa reglementeze cadrul juridic pentru exercitarea atributelor
dreptului de proprietate, in acceptiunea principala conferita de Constitutie,
in asa fel incat sa nu vina in coliziune cu interesele particulare legitime ale
altor subiecte de drept, instituind astfel niste limitari rezonabile cu
valorificarea acestuia ca drept subiectiv garantat". In ceea ce priveste
critica de neconstitutionalitate fata de dispozitiile art. 23 alin. (11) din
Legea fundamentala, se apreciaza ca aceasta nu poate fi retinuta, deoarece
invocarea prezumtiei de nevinovatie nu are relevanta in cauza de fata.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
184 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie
2004. Aceste prevederi au urmatorul continut:
- Art. 184: Suspendarea executarii actului administrativ fiscal
"(1) Introducerea contestatiei pe calea administrativa de atac nu
suspenda executarea actului administrativ fiscal.
(2) Organul de solutionare a contestatiei poate suspenda executarea actului
administrativ atacat pana la solutionarea contestatiei, la cererea temeinic
justificata a contestatorului.
(3) Daca se suspenda executarea unei decizii referitoare la baza de
impunere, atunci se va suspenda si executarea deciziei de impunere ulterioare.
(4) Organele de solutionare pot dispune instituirea masurilor asiguratorii
de catre organul fiscal competent in conditiile prezentului cod."
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate autorul invoca
incalcarea normelor constitutionale ale art. 23 alin. (11), ale art. 44 alin.
(2) teza intai, precum si pe cele ale art. 136 alin. (5), care au urmatorul
continut:
- Art. 23 alin. (11): "Pana la ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata.";
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.";
- Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in
conditiile legii organice."
Examinand textul de lege criticat, raportat la normele constitutionale
invocate, Curtea constata ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata si urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele considerente:
Critica de neconstitutionalitate vizeaza caracterul facultativ al
suspendarii executarii unui act administrativ fiscal constatator de impunere,
suspendare solicitata o data cu introducerea contestatiei impotriva
respectivului act. In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
suspendarea prevazuta de dispozitiile art. 184 din ordonanta criticata, avand
caracter facultativ, si nu obligatoriu, de drept, incalca in mod grav atat
prezumtia de nevinovatie, prevazuta de art. 23 alin. (11) din Constitutie, cat
si regimul constitutional de protectie a proprietatii private, consacrat in
art. 44 si in art. 136 alin. (5) din aceasta. Se sustine ca, in conditiile in
care sumele retinute prin actul constatator al organului de control fiscal sunt
imobilizate cel putin pana la momentul pronuntarii deciziei definitive cu
privire la contestatia formulata de debitor impotriva acelui act administrativ
fiscal, exista riscul declansarii starii de incapacitate de plata sau de
faliment al societatii comerciale executate, fiind afectat astfel dreptul de
proprietate al acestora.
Examinandu-se exceptia de neconstitutionalitate, raportat la normele
constitutionale invocate, se constata ca dispozitiile de lege criticate
stabilesc procedura de solutionare a contestatiilor formulate impotriva actelor
administrative fiscale, precum si posibilitatea suspendarii, la cererea
temeinic justificata a contestatorului, a executarii actului constatator
atacat. Totodata, se observa ca, desi autorul exceptiei invoca
neconstitutionalitatea art. 184 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, critica
formulata priveste doar dispozitiile alin. (1) al acestui articol, care
stabilesc, cu titlu de regula generala, faptul ca simpla introducere a unei
contestatii pe calea administrativa de atac nu suspenda, in mod automat,
executarea acelui act administrativ fiscal. Examinandu-se insa si celelalte
dispozitii ale art. 184 - pe care autorul exceptiei omite a le avea in vedere
-, se constata ca la alin. (2) este prevazuta si exceptia de la regula
stabilita in alin. (1), respectiv posibilitatea suspendarii executarii actului
administrativ fiscal pana la solutionarea contestatiei, daca organul competent
sa solutioneze contestatia apreciaza cererea ca temeinic justificata. Pe de
alta parte, debitorul in cauza are posibilitatea de a se adresa instantei
judecatoresti pentru a solicita suspendarea executarii in cadrul procedurii
prevazute in art. 403 din Codul de procedura civila. In consecinta, sustinerile
autorului exceptiei privind consecintele grave aduse patrimoniului unei
societati comerciale executate, ca urmare a refuzului de plano al suspendarii
executarii actului administrativ fiscal contestat pana la pronuntarea deciziei
definitive de catre organul competent, sunt, pentru cele aratate mai sus,
lipsite de temei legal si, cu atat mai mult, lipsite de temei constitutional.
Caracterul facultativ si nu obligatoriu, de drept, al suspendarii
executarii unui act administrativ fiscal contestat are in vedere tocmai
solutionarea cu celeritate a unor cauze specifice acestui domeniu, prin
evitarea exercitarii cu rea-credinta a dreptului de a contesta un astfel de
act. Legiuitorul a prevazut insa si posibilitatea ca, examinand cererile
formulate si apreciindu-le ca temeinic justificate, organul competent sa acorde
suspendarea executarii actului administrativ fiscal contestat, prevenindu-se
astfel situatii care, in practica, ar putea prejudicia in mod grav patrimoniul
societatii comerciale executate.
In ceea ce priveste invocarea de catre autorul exceptiei a art. 23 alin.
(11) din Constitutie, se constata ca aceste dispozitii nu au incidenta in cauza
de fata, intrucat prezumtia de nevinovatie este un principiu ce guverneaza
procesul penal, fara a se aplica, deci, si procedurii contencioase fiscale sau
administrative.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 184 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Forsaga" - S.R.L. din Suceava in
Dosarul nr. 3.300/2004 al Judecatoriei Campulung Moldovenesc.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 aprilie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita