DECIZIE Nr. 23
din 18 ianuarie 2011
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 lit. a) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 113 din 14 februarie 2011
Augustin Zegrean -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicată de Smărăndiţa Bălănescu în Dosarul nr. 756/302/2009 al Judecătoriei
Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 30 aprilie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 756/302/2009, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 31 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Smărăndiţa Bălănescu într-o cauză civilă având ca obiect o plângere
contravenţională în contradictoriu cu Direcţia Generală de Poliţie a
Municipiului Bucureşti - Brigada de Poliţie Rutieră.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 1, 15, 16 şi art. 21 alin. (1)-
(3), „prin instituirea sarcinii probei doar pentru contestator, nu şi pentru
organul care a constatat contravenţia şi a aplicat măsurile sancţionatoare fără
nicio probă în acest sens, art. 31 lit. a) constituind baza legală pentru
aplicarea sancţiunii, aşa cum rezultă din procesele-verbale de contravenţie încheiate
în temeiul său. Ca urmare a acestei omisiuni a legii, se lasă la discreţia
organelor de poliţie libertatea de aplicare a sancţiunilor şi în consecinţă de
a priva în mod abuziv cetăţenii de dreptul de a conduce un autovehicul pe
drumurile publice".
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, arată,
în esenţă, că „nu există un drept constituţional de a conduce un autovehicul pe
drumurile publice, iar omisiunea legislativă nu intră în competenţa de
soluţionare a Curţii Constituţionale".
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate
cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 31 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţii
care au următorul conţinut: „Participanţii la trafic trebuie să respecte
regulile de circulaţie, semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile poliţistului rutier,
precum şi semnificaţia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutieră,
în următoarea ordine de prioritate:
a) semnalele, indicaţiile şi dispoziţiile
poliţistului rutier;".
Autorul excepţiei susţine că aceste dispoziţii legale
contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 - Statul
român, art. 15 - Universalitatea, art. 16 - Egalitatea
în drepturi şi art. 21 alin. (1)-(3) - Accesul
liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că autorul acesteia nu formulează o veritabilă critică de
neconstituţionalitate, ci, în realitate, solicită modificarea şi completarea
dispoziţiilor de lege criticate. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii
actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa
prevederile supuse controlului.
Astfel, aşa cum rezultă din motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate, aceasta vizează, pe de o parte, aspecte ce ţin de
modificarea textului de lege criticat, iar, pe de altă parte, aspecte ce ţin de
modul de aplicare a dispoziţiilor de lege atacate. Eventualele abuzuri ale
agenţilor constatatori, la care face referire în motivarea excepţiei şi care
constituie de fapt, cauza nemulţumirii autorului excepţiei, nu pot constitui
însă motive de neconstituţionalitate a textului de lege criticat şi, prin
urmare, nu pot fi cenzurate de instanţa de contencios constituţional, fiind de
competenţa instanţei de judecată învestite cu soluţionarea litigiului,
respectiv a celor ierarhic superioare în cadrul căilor de atac prevăzute de
lege.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată
de Smărăndiţa Bălănescu în Dosarul nr. 756/302/2009 al Judecătoriei Sectorului
5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 ianuarie
2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman