DECIZIE Nr. 229 din 16 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin.
(4) si (5) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 107 din 1 martie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 59 alin. (4) si (5) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Arcas" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
6.484/1998 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
La apelul nominal se prezinta Gheorghe Paraschiv, reprezentantul Societatii
Comerciale "East Europ Trading" - S.A. din Bucuresti. Lipsesc
celelalte parti (Societatea Comerciala "Arcas" - S.R.L. din Bucuresti
si Societatea Comerciala "Pentaco" - S.A. din Bucuresti), fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Societatii Comerciale "East Europ Trading" - S.A.
din Bucuresti, considerand ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca dispozitiile legale
criticate sunt norme de natura procedurala care, potrivit prevederilor art. 125
alin. (3) din Constitutie, se stabilesc prin lege. Se arata ca astfel de norme
pot aduce atingere unor prevederi constitutionale daca ingradesc exercitarea
unor drepturi sau a unor libertati constitutionale, ceea ce insa nu este cazul
in speta. In final se solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 6.484/1998,
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin. (4) si (5) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala
"Arcas" - S.R.L. din Bucuresti, debitoare intr-o cauza al carei
obiect il constituie cererea de deschidere a procedurii falimentului, formulata
de creditorii: Societatea Comerciala "Pentaco" - S.A. si Societatea
Comerciala "East Europ Trading" - S.A., ambele din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca
"prevederile art. 59 alin. (4) din Legea nr. 64/1995, republicata, prin
limitarea la un timp foarte scurt a propunerii planului de reorganizare si
continuarea activitatii debitorului, respectiv la termenul de 30 de zile de la
deschiderea procedurii si posibilitatea prelungirii de judecatorul-sindic cu
cel mult 60 de zile, incalca prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutia Romaniei", referitoare la obligatia statului de a asigura
libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. Se arata in acest sens ca
si in situatia in care debitorul, dupa expirarea termenului prevazut, eventual
prelungit, ar ajunge intr-o situatie favorabila pentru lichidarea datoriilor,
acesta este impiedicat in valorificarea factorilor de productie. In opinia
autorului exceptiei, prin dispozitiile art. 59 alin. (5) din Legea nr. 64/1995,
republicata, "se desavarseste cadrul legislativ nefavorabil libertatii
comertului si valorificarii tuturor factorilor de productie", contrar
dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza
ca exceptia nu este intemeiata, intrucat "este normal ca pentru depunerea
planului de reorganizare sa fie stabilit un termen de decadere avand in vedere
rolul pe care trebuie sa-l indeplineasca planul in procedura lichidarii, precum
si celeritatea judecarii cauzelor intemeiate pe dispozitiile Legii nr.
64/1995".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia este
neintemeiata, avand in vedere ca "stabilirea unui termen limita in cursul
caruia debitorul sau celelalte parti interesate, mentionate la alin. (1) al
art. 59, pot supune atentiei creditorilor un plan de reorganizare (lato sensu),
se bazeaza pe realitatile economice [...], ca si pe continua degradare valorica
a averii debitorului, care dau nastere, in consecinta, la diminuarea
corespunzatoare a cotei falimentare pe care creditorii o vor recupera". Pe
de alta parte, se arata in continuare, "art. 128 din Legea nr. 64/1995,
republicata, stabileste ca prevederile acesteia se completeaza, in masura
compatibilitatii lor, cu cele ale Codului de procedura civila si ale Codului
comercial, iar, in acest fel, institutia termenului de decadere se aplica, in
mod corespunzator, si in procedura de insolventa, debitorul fiind indreptatit
sa prezinte un plan si dupa expirarea celor maximum 90 de zile, in conditiile
prevazute de art. 103 din Codul de procedura civila".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 59 alin. (4) si (5) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608 din 13
decembrie 1999, dispozitii care au urmatorul cuprins: "(4) Planul va
trebui sa fie propus in termen de 30 de zile de la data deschiderii procedurii.
Termenul poate fi prelungit de judecatorul-sindic cu cel mult 60 de zile.
(5) Nerespectarea termenelor prevazute la alin. (4) conduce la decaderea
partilor din dreptul de a depune un plan de reorganizare sau de lichidare si,
ca urmare, la trecerea, din dispozitia tribunalului, la procedura
falimentului."
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale contravin
prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, potrivit carora:
"Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile Legii nr. 64/1995, republicata, sunt de natura procedurala, asa
cum rezulta de altfel chiar din titlul legii: "privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului". Or, potrivit dispozitiilor
art. 125 alin. (3) din Constitutie, "Competenta si procedura de judecata
sunt stabilite de lege". Asa fiind, intra in atributia exclusiva a legiuitorului
stabilirea normelor procedurale, inclusiv a termenelor in care trebuie
indeplinite anumite acte procedurale, pentru ca acestea sa poata produce
efecte. O norma procedurala poate sa aduca atingere unor prevederi
constitutionale in cazul in care impiedica sau ingradeste exercitarea unor
drepturi sau libertati consacrate de Constitutie. In speta de fata insa nu
aceasta este situatia, pentru ca societatea comerciala ajunsa in incapacitate
de plata, la fel ca oricare alta persoana legata printr-un interes de aceasta
stare, are la dispozitie un timp suficient spre a elabora si a depune un
eventual plan de reorganizare ori de lichidare. Durata acestei perioade se
intinde pana la introducerea cererii in justitie si deschiderea procedurii,
precum si dupa deschiderea acesteia, in cadrul termenului de 30 de zile, termen
ce poate fi prelungit cu cel mult 60 de zile.
Curtea retine ca solutionarea operativa a litigiilor de aceasta natura este
impusa de interesul legat de stingerea consecintelor insolvabilitatii unui
comerciant si de recuperarea creantelor. Autorul exceptiei pretinde de fapt
prelungirea sine die a termenului in care se poate depune un eventual plan de
reorganizare sau de lichidare. Aceasta ar fi de natura sa determine persistenta
incertitudinii si tergiversarea rezolvarii litigiilor, ceea ce lezeaza in mod
evident interesele legitime ale celorlalte parti. Se constata ca tocmai
dispozitiile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie - pretins incalcate de
dispozitiile legale atacate - creeaza in sarcina statului obligatia de a
asigura crearea unui cadru favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie, iar aceste dispozitii ii vizeaza, deopotriva, pe toti agentii
economici, atat pe debitori, ale caror datorii trebuie executate in conditiile
legii, cat si pe creditori, fata de care se impune crearea conditiilor
corespunzatoare pentru recuperarea creantelor. De asemenea, Curtea retine ca
nerezolvarea situatiilor de insolvabilitate poate leza interesele generale ale
societatii comerciale, intrucat aceasta determina existenta in lant a
arieratelor, diminuarea capacitatii de plata si afecteaza implicit
posibilitatea continuarii activitatii altor agenti economici, avand efecte si
asupra realizarii veniturilor bugetului public national.
In sfarsit, cu privire la critica potrivit careia dispozitiile legale ce
fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate aduc atingere drepturilor si
intereselor persoanelor care, datorita unor cauze obiective, nu au putut depune
planul de reorganizare sau de lichidare inlauntrul termenului de decadere,
Curtea constata ca nici aceasta critica nu este intemeiata, pentru ca si in
asemenea situatii sunt aplicabile dispozitiile art. 103 din Codul de procedura
civila, potrivit carora neindeplinirea actului de procedura in termenul
prevazut de lege atrage decaderea, "[...] afara de cazul cand legea
dispune altfel sau cand partea dovedeste ca a fost impiedicata printr-o
imprejurare mai presus de vointa ei". Asadar, acel act procedural poate fi
valabil indeplinit in termen de 15 zile de la incetarea impiedicarii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 125 alin. (3), al art. 134
alin. (2) lit. a), al art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin.
(4) si (5) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Arcas" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 6.484/1998 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman