DECIZIE Nr. 228 din 21 aprilie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 524 din 21 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Laura" - S.R.L. in Dosarul nr. 2.010/2004 al
Judecatoriei Targu Mures.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata. Se arata ca dispozitiile legale criticate au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate, Curtea retinand ca acestea nu incalca
prevederile art. 139 alin. (1) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 aprilie 2004, primita la Curtea Constitutionala la 6
decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 2.010/2004, Judecatoria Targu Mures a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Laura" - S.R.L. intr-o cauza avand ca obiect
solutionarea plangerii formulate de autorul exceptiei impotriva unui
proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile criticate, prin care se acorda Guvernului dreptul de
a stabili si sanctiona contraventii prin hotarari, incalca dispozitiile art.
139 alin. (1) din Constitutie, "potrivit carora <<Impozitele, taxele
si orice alte venituri ale bugetului de stat [...] se stabilesc numai prin
lege>>". Se arata in acest sens de catre autorul exceptiei ca
"Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, modificata prin Legea nr. 180/2002,
acorda Guvernului puterea de a stabili prin hotarari (nu prin ordonante)
contraventii si de a le sanctiona"; or, amenzile sunt venituri ale
bugetului de stat.
Judecatoria Targu Mures considera ca exceptia este neintemeiata. Se
apreciaza ca "in speta ne aflam in prezenta unui caz de delegare
legislativa, astfel cum este instituit prin dispozitiile art. 114 din
Constitutia Romaniei [devenit art. 115 dupa republicarea Constitutiei], iar
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 a fost supusa aprobarii Parlamentului potrivit
procedurii legislative, fiind aprobata prin Legea nr. 180/2002, astfel ca,
urmare a indeplinirii procedurii legislative de aprobare prin lege, s-a
realizat si respectarea dispozitiilor art. 139 alin. (1) din Constitutia
Romaniei. De asemenea, Constitutia Romaniei nu statueaza nici o interdictie
privind delegarea legislativa a Guvernului in materia care face obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate".
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca, in jurisprudenta sa,
"Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 51 din 12 februarie 2004, [...]
sesizata fiind cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, a constatat: <<notiunea de organizare a
executarii legii din cuprinsul art. 108 alin. (2) al Constitutiei republicate
are un sens mai larg decat cea privind aplicarea legii, si anume prin hotarari
ale Guvernului pot fi dispuse masuri organizatorice, financiare, institutionale
sau sanctionatorii in vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la
indeplinire a dispozitiilor legii. Asadar, legiuitorul nu mai stabileste
intotdeauna direct, prin lege, contraventii si sanctiuni, ci, chiar in sensul
textului constitutional invocat, aceasta competenta revine autoritatii publice
insarcinate cu organizarea executarii legii.
In consecinta, Curtea nu poate retine ca prevederile art. 2 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, care atribuie Guvernului, in mod expres, competenta de a
stabili si sanctiona prin hotarare anumite fapte ce constituie incalcari ale
legii, sunt neconstitutionale>>".
Avocatul Poporului considera ca prevederile criticate sunt constitutionale.
In motivarea acestui punct de vedere se arata ca dispozitiile criticate nu
contravin art. 139 alin. (1) din Constitutie. Avocatul Poporului considera ca
"este constitutionala dispunerea unor masuri sanctionatorii in vederea
stabilirii cadrului necesar pentru aducerea la indeplinire a dispozitiilor
legii. Asadar, legiuitorul nu mai stabileste intotdeauna direct, prin lege,
contraventii si sanctiuni, ci aceasta competenta revine autoritatii publice
insarcinate cu organizarea executarii legii. In sensul celor de mai sus, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 51/2004".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din analiza
motivarii acesteia, il constituie dispozitiile art. 2 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 180/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, care au urmatorul continut:
- Art. 2 alin. (1): "Prin legi, ordonante sau hotarari ale Guvernului
se pot stabili si sanctiona contraventii in toate domeniile de
activitate."
Critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca prevederile legale
criticate acorda Guvernului posibilitatea de a stabili prin hotarari amenzi
pentru contraventii, care constituie venituri ale bugetului de stat,
incalcandu-se astfel dispozitiile art. 139 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si
ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata. Desi, potrivit legii, amenzile se fac venit la bugetul de
stat, stabilirea lor pentru savarsirea contraventiilor nu are aceeasi
semnificatie cu stabilirea impozitelor si taxelor sau a altor contributii ale
bugetului de stat, in sensul textului constitutional al art. 139 alin. (1), cu
caracter obligatoriu si prestabilit. In cazul amenzilor, baza legala a
prevederii lor ca venituri la buget o constituie reglementarea cuprinsa in art.
8 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata prin Legea nr.
180/2002, potrivit careia "Sumele provenite din amenzi se fac venit la
bugetul de stat", precum si dispozitiile din anexa nr. 1 la Legea
bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004, dispozitii care prevad, la
"diverse venituri", cuantumul total estimat al veniturilor din amenzi
si din alte sanctiuni aplicate, potrivit dispozitiilor legale. Spre deosebire
de plata impozitelor si taxelor sau a altor contributii ale bugetului de stat,
a carei obligatie constitutionala a cetatenilor este prevazuta de art. 56 din
Constitutie, in sensul ca acestia contribuie prin impozite si taxe la
finantarea cheltuielilor publice, amenda nu face parte din categoriile de
venituri prevazute de art. 139 alin. (1) din Constitutie; ea nu este o sursa de
venit daca legea este respectata, ceea ce reprezinta situatia normala,
dezirabila. Specificul deriva din caracterul de sanctiune al amenzii, de
consecinta a incalcarii unei norme legale prin savarsirea unei contraventii.
Faptul generator al raportului juridic al obligatiei de plata a amenzii il
constituie comiterea contraventiei.
De altfel, textul de lege criticat, intr-un alt context, a mai format
obiect al controlului de constitutionalitate exercitat pe cale de exceptie,
Curtea stabilind ca dispozitiile respective sunt constitutionale. Prin Decizia
nr. 51 din 12 februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 186 din 3 martie 2004, Curtea a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001. In considerentele deciziei s-a retinut ca "notiunea de organizare
a executarii legii din cuprinsul art. 108 alin. (2) al Constitutiei republicate
are un sens mai larg decat cea privind aplicarea legii, si anume prin hotarari
ale Guvernului pot fi dispuse masuri organizatorice, financiare, institutionale
sau sanctionatorii in vederea stabilirii cadrului necesar pentru ducerea la
indeplinire a dispozitiilor legii. Asadar, legiuitorul nu mai stabileste
intotdeauna direct, prin lege, contraventii si sanctiuni, ci, chiar in sensul
textului constitutional invocat, aceasta competenta revine autoritatii publice
insarcinate cu organizarea executarii legii.
In consecinta, Curtea nu poate retine ca prevederile art. 2 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, care atribuie Guvernului, in mod expres, competenta de a
stabili si sanctiona prin hotarare anumite fapte ce constituie incalcari ale
legii, sunt neconstitutionale."
In acelasi sens mentionam si Decizia nr. 43 din 27 ianuarie 2005, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 154 din 22 februarie 2005.
De asemenea, prin Decizia nr. 535 din 7 decembrie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, Curtea a
constatat ca "textele criticate nu incalca dispozitiile art. 61 alin. (1)
din Constitutie, care proclama Parlamentul drept organ reprezentativ suprem al
poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii, intrucat reglementarea
unor contraventii intr-un domeniu sau altul de activitate este posibila si prin
acte normative subordonate legii, in conditiile in care domeniile respective
sunt prevazute in competenta data prin lege autoritatilor publice stabilite la
art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001. Reglementarea contraventiilor in
conditiile dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 nu
reprezinta o reglementare primara, ci una secundara in raport cu legea care
stabileste competenta in materie a autoritatilor administratiei publice locale
sau judetene intr-un domeniu sau altul de activitate sau care, eventual, reglementeaza
domeniul de activitate respectiv. De altfel, chiar dispozitiile art. 2 alin.
(2) mentionate se refera la <<toate domeniile de activitate pentru care
acestora le sunt stabilite atributii prin lege>>.
De altfel, Curtea, de principiu, a stabilit in jurisprudenta sa ca notiunea
de organizare a executarii legii, consacrata de dispozitiile art. 108 alin. (2)
din Constitutie, <<are un sens mai larg decat cea privind aplicarea
legii, si anume prin hotarari ale Guvernului pot fi dispuse masuri organizatorice,
financiare, institutionale sau sanctionatorii in vederea stabilirii cadrului
necesar pentru ducerea la indeplinire a dispozitiilor legii>>".
Solutiile pronuntate de Curtea Constitutionala in cauzele respective,
precum si considerentele care au stat la baza acestora isi pastreaza
valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu se invoca elemente de natura sa
determine modificarea acestei jurisprudente.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Laura" - S.R.L. in
Dosarul nr. 2.010/2004 al Judecatoriei Targu Mures.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 aprilie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta