DECIZIE Nr. 226 din 3 iulie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. a)
din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile
si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 605 din 26 septembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 lit. a) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Adrian Alexandru Niculescu in Dosarul nr. 1.254/2000 al Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 26 iunie 2001 si au fost
consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea la 3 iulie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
1.254/2000, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 lit. a) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici. Exceptia a fost ridicata de Adrian Alexandru Niculescu
intr-o cauza in contencios administrativ, in contradictoriu cu Ministerul
Apararii Nationale. Prin actiunea formulata autorul exceptiei solicita anularea
Ordinului de zi pe unitate nr. 51 din 27 iunie 2000, prin care s-au dispus
incetarea contractului sau de munca, precum si reincadrarea sa pe o functie
similara celei detinute.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 6 lit.
a) din Legea nr. 188/1999 "contravine literei si spiritului tratatelor
internationale de drepturile omului pe care Romania le-a ratificat si care fac
parte din dreptul intern al Romaniei", in sensul ca discrimineaza
cetatenii romani "pe baza dublei sau multiplei lor cetatenii". Se
apreciaza ca prevederile art. 16 alin. (3) trebuie coroborate cu cele ale art.
20 din Constitutie. Or, potrivit tratatelor internationale discriminarea de
orice fel este interzisa. In acest sens autorul exceptiei face referire la
prevederile art. 2 si ale art. 21 pct. 1 si 2 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, la cele ale art. 2 pct. 2 si ale art. 6 pct. 1 din Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, precum
si la prevederile art. 2 pct. 1 si ale art. 25 din Pactul international cu
privire la drepturile civile si politice. De asemenea, sunt invocate
dispozitiile art. (5.9) si ale art. (7.5) din Documentul Reuniunii de la
Copenhaga, considerandu-se ca "a discrimina un cetatean roman pentru
faptul ca are si cetatenia unui stat membru U.E. apare ca o negare a insusi
obiectivului politicii de integrare".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ, exprimandu-si
opinia, apreciaza ca dispozitiile art. 6 lit. a) din Legea nr. 188/1999 sunt
constitutionale in raport cu prevederile art. 16 alin. (3), corelate cu cele
ale art. 20 din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza, pe
de o parte, ca autorul exceptiei nu a precizat textul constitutional infrant de
dispozitiile legale criticate, iar pe de alta parte, considera ca, "fiind
vorba despre un act administrativ [...], sesizarea formulata nu intra in
competenta de solutionare a Curtii Constitutionale".
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. a) din Legea nr. 188/1999
este neintemeiata. Se arata ca "ocuparea unei functii sau demnitati
publice de catre persoane cu dubla cetatenie constituie o imposibilitate
juridica, cumulul obligatiei de fidelitate, in cazul persoanelor cu dubla cetatenie,
fiind, prin natura sa, incompatibil imperativului moral ce tine de esenta
normelor dreptului constitutional", astfel ca dispozitiile legale
criticate sunt in concordanta cu normele si principiile constitutionale
invocate, precum si cu cele ale tratatelor internationale in materie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile autorului exceptiei si ale partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 lit. a) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 600 din 8 decembrie
1999, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au urmatorul
continut: "Poate ocupa o functie publica persoana care indeplineste
urmatoarele conditii: a) are numai cetatenia romana si domiciliul in
Romania;". Autorul exceptiei considera ca acest text de lege este
neconstitutional "in sensul discriminarii pe baza dublei cetatenii a
cetatenilor romani". In speta se apreciaza ca este incalcat dreptul la
munca, ceea ce reprezinta pentru autorul exceptiei dreptul de a accede
"intr-o anume structura si pozitie care este asimilata functiei
publice". Este adevarat, sustine autorul exceptiei, ca art. 6 lit. a) din
Legea nr. 188/1999 este conform prevederilor constitutionale ale art. 16 alin.
(3), potrivit carora: "Functiile si demnitatile publice, civile sau militare,
pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in
tara", dar acest text trebuie interpretat si aplicat asa cum precizeaza
art. 20 din Constitutie, si anume: "(1) Dispozitiile constitutionale
privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate
in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale."
In acest sens sunt invocate urmatoarele reglementari din pactele si
tratatele internationale:
a) Art. 2 si art. 21 pct. 1 si 2 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului:
Art. 2
"1. Fiecare se poate prevala de toate drepturile si de toate
libertatile proclamate in prezenta Declaratie, fara nici o deosebire, in
special de rasa, de culoare, de sex, de limba, de religie, de opinie politica
sau de orice alta opinie, de origine nationala sau sociala, de avere, de
nastere sau decurgand din orice alta situatie.
2. Pe langa aceasta, nu se va face nici o deosebire bazata pe statutul
politic, juridic sau international al tarii sau al teritoriului de care
apartine o persoana, fie aceasta tara sau teritoriu independente, sub tutela,
neautonome sau supuse unei limitari oarecare a suveranitatii.";
Art. 21 pct. 1 si 2
"1. Orice persoana are dreptul sa participe la conducerea treburilor
publice ale tarii sale, fie direct, fie prin intermediul unor reprezentanti
liber alesi.
2. Orice persoana are dreptul de acces, in conditii de egalitate, la
functiile publice ale tarii sale.";
b) Art. 2 pct. 2 si art. 6 pct. 1 din Pactul international cu privire la
drepturile economice, sociale si culturale:
Art. 2 pct. 2
"Statele parti la prezentul Pact se angajeaza sa garanteze ca
drepturile enuntate in el vor fi exercitate fara nici o discriminare intemeiata
pe rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie,
origine nationala sau sociala, avere, nastere sau pe orice alta
imprejurare.";
Art. 6 pct. 1
"Statele parti la prezentul Pact recunosc dreptul la munca ce cuprinde
dreptul pe care il are orice persoana de a obtine posibilitatea sa-si castige
existenta printr-o munca liber aleasa sau acceptata si vor lua masuri potrivite
pentru garantarea acestui drept.";
c) Art. 2 pct. 1 si art. 25 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice:
Art. 2 pct. 1
"Statele parti la prezentul Pact se angajeaza sa respecte si sa
garanteze tuturor indivizilor care se gasesc pe teritoriul lor si tin de
competenta lor drepturile recunoscute in prezentul Pact, fara nici o deosebire,
in special de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice
alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau intemeiata pe
orice alta imprejurare.";
Art. 25
"Orice cetatean are dreptul si posibilitatea, fara nici una din
discriminarile la care se refera articolul 2 si fara restrictii nerezonabile:
a) de a lua parte la conducerea treburilor publice, fie direct, fie prin
intermediul unor reprezentanti liber alesi;
b) de a alege si de a fi ales, in cadrul unor alegeri periodice, oneste, cu
sufragiu universal si egal si cu scrutin secret, asigurand exprimarea libera a
vointei alegatorilor;
c) de a avea acces, in conditii generale de egalitate, la functiile publice
din tara sa.";
d) Art. (5.9) si art. (7.5) din Documentul Reuniunii de la Copenhaga din
cadrul Dimensiunii Umane a OSCE:
Art. (5.9)
"Toate persoanele sunt egale in fata legii si au dreptul, fara nici o
discriminare, la o protectie egala prin lege. In aceasta privinta, legea
interzice orice discriminare si garanteaza tuturor persoanelor o protectie
egala si efectiva contra oricarei discriminari, oricare ar fi motivele
acesteia.";
Art. (7.5)
"Vor respecta dreptul cetatenilor de a solicita functii politice sau
publice, cu titlu individual sau ca reprezentanti ai unor partide politice sau
organizatii, fara discriminare."
Examinand exceptia, Curtea retine ca, recunoscand concordanta deplina a
dispozitiilor art. 6 lit. a) din Legea nr. 188/1999 cu prevederile
constitutionale ale art. 16 alin. (3), autorul exceptiei a solicitat un control
intemeiat pe art. 20 din Constitutie, relativ la preeminenta reglementarilor
internationale privitoare la drepturile omului in caz de conflict cu dreptul
intern.
Analizand aceasta solicitare, Curtea observa ca adevaratul temei al
exercitarii dreptului de care autorul exceptiei arata ca ar fi lipsit este art.
38 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Dreptul la munca nu poate
fi ingradit. Alegerea profesiei si alegerea locului de munca sunt libere".
Curtea constata ca dispozitiile art. 6 lit. a) din Legea nr. 188/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, se regasesc in prevederile art. 16
alin. (3) din Constitutie, prevederi ce urmeaza sa fie interpretate in
corelatie cu cele cuprinse in art. 50 din Constitutie, potrivit carora
"(1) Fidelitatea fata de tara este sacra. (2) Cetatenii carora le sunt
incredintate functii publice, precum si militarii, raspund de indeplinirea cu
credinta a obligatiilor ce le revin [...]". In aceasta lumina fidelitatea
fata de tara apare ca o obligatie esentiala ce rezulta din raportul de
cetatenie, raport definitoriu in conditionarea de catre legiuitor a accesului
la anumite functii sau demnitati publice. Accesul persoanei la o functie sau o
demnitate publica, in raport cu o asemenea conditie, se regaseste si in norme
si prevederi din documentele internationale citate chiar de catre autorul
exceptiei. Astfel Declaratia Universala a Drepturilor Omului, in art. 21 pct.
2, statueaza ca "Orice persoana are dreptul de acces, in conditii de
egalitate, la functiile publice ale tarii sale", iar Pactul international
cu privire la drepturile civile si politice, in art. 25, prevede: "Orice
cetatean are dreptul: [...] c) de a avea acces, in conditii generale de
egalitate, in functiile publice din tara sa."
De asemenea, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate nu incalca
nici art. 38 alin. (1) din Constitutie, deoarece dreptul la munca consfintit
prin acest text constitutional nu poate fi redus la dreptul de acces intr-o
anumita pozitie asimilata functiei publice sau chiar intr-o asemenea functie.
In realitate exercitiul dreptului la munca poate fi supus unor conditionari
(de studii, varsta etc.), care nu pot fi interpretate ca fiind o ingradire a
dreptului la munca. La aceste conditii, in cazul functiei publice, se adauga si
alte cerinte specifice.
Curtea constata ca textul de lege criticat este in deplina concordanta cu
reglementarile internationale invocate in sustinerea exceptiei. Astfel Pactul
international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, in art.
6, recunoaste dreptul la munca in aceleasi conditii ca si art. 23 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu precizarea ca, in conformitate
cu art. 2 din acest pact, indeplinirea obligatiilor stabilite prin dispozitiile
lui se va realiza progresiv si in raport cu drepturile omului si cu
posibilitatile fiecarei economii nationale, iar prohibirea oricaror
discriminari (enuntata la pct. 2 al art. 2) nu se opune unor circumstantieri,
textul reglementand chiar unele restrictii (art. 4 si 5). De asemenea, Curtea
constata ca, intr-adevar, exercitiul acestui drept este aparat, potrivit art. 2
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, impotriva oricarui fel de
discriminare, dar in conformitate cu art. 29 pct. 2, care proclama ca
"[...] fiecare persoana este supusa numai ingradirilor stabilite de lege
in scopul exclusiv al asigurarii recunoasterii si respectului drepturilor si
libertatilor celorlalti si in vederea satisfacerii cerintelor juste ale
moralei, ordinii publice si bunastarii generale intr-o societate
democratica." In acelasi sens sunt si prevederile art. 19 pct. 3 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, in virtutea
carora exercitarea libertatilor poate fi supusa anumitor limitari, care trebuie
insa stabilite in mod expres prin lege si care sunt necesare, printre altele,
apararii securitatii nationale sau ordinii publice.
Printr-un alt rationament, dar in acelasi context de exigente in ceea ce
priveste interpretarea sistematica a art. 21 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, Curtea observa ca reglementarea are in vedere accesul la
functii publice eligibile, cata vreme sunt evocate, ca valori supreme aparate,
exprimarea vointei populare prin alegeri nefalsificate, vointa poporului
constituind baza puterii de stat, iar alegerile intemeindu-se pe proceduri care
sa asigure libertatea votului. In acelasi sens este si art. 25 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice. Acest text este
aproape identic cu cel al art. 21 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, numai ca aspectul de drept politic, legat de alegeri libere, periodice,
candidaturi depuse in conditii egale etc., este si mai evident decat in
Declaratia Universala a Drepturilor Omului. Prevederile primului alineat contin
o precizare in plus: drepturile respective sunt exercitate fara restrictii
rezonabile, ceea ce implica posibilitatea existentei unor conditionari in
exercitiul acestor drepturi. In aceste conditii interdictia oricarei
discriminari nu mai apare ca fiind nelimitata, pretandu-se, in cazul
reglementarii ei prin lege, la o fireasca cercetare a conditiei de
rezonabilitate.
In aceste conditii rezulta ca, in orice caz, in speta de fata aceste doua
reglementari, precum si cele ale art. (5.9) si ale art. (7.5) din Documentul
Reuniunii de la Copenhaga din 1990, care interzic orice discriminare in
exercitarea drepturilor cetatenilor, inclusiv cele de a solicita functii
politice sau publice, nu isi gasesc aplicatie.
In fine, in considerarea reglementarilor internationale aratate mai sus
Curtea constata ca dispozitiile legale criticate trebuie raportate la limitele
exercitiului unor drepturi, prevazute la art. 49 din Constitutie, fiind
intrunite cerintele acestuia, intrucat conditionarea impusa de textul legii
este dictata de considerente privind apararea sigurantei nationale, cu
respectarea unei conditii de rezonabilitate, care, in cauza de fata, este
indeplinita.
Curtea observa, de asemenea, ca, desi in plan doctrinar sintagma functiile
si demnitatile publice ar putea suscita discutii si critici privitoare la sfera
si intinderea acestora intr-un domeniu sau altul al vietii social-politice,
Curtea nu are competenta de a modifica, restrange sau largi textul legii fara
riscul de a se transforma in legislator pozitiv, substituindu-se astfel
Parlamentului, unica autoritate legiuitoare.
Dintr-o alta perspectiva Curtea ar fi indreptatita sa constate si existenta
unei cauze de inadmisibilitate in speta, in temeiul faptului ca in realitate,
prin exceptia de neconstitutionalitate se solicita Curtii ca, pe cale de
interpretare, sa declare un text din Constitutie ca fiind in afara cadrului
conventional international privind drepturile omului. Intr-o atare situatie, in
conditiile in care Curtea ar admite exceptia, ar proceda ea insasi la
revizuirea Constitutiei, efectul deciziei fiind acela de anihilare a aplicarii
textului. Curtea si-ar extinde astfel limitele propriei sale competente.
Curtea va proceda insa la respingerea pe fond a exceptiei, constatand
exceptia ca fiind neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. a)
din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile
si completarile ulterioare, exceptie ridicata Adrian Alexandru Niculescu in
Dosarul nr. 1.254/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman