DECIZIE Nr. 226 din 7 decembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si ale
art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 21 februarie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 si ale art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Ilie Mircea Rai in Dosarul nr.
1.246/1999 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 30 noiembrie 1999,
in prezenta autorului exceptiei de neconstitutionalitate si a reprezentantului
Ministerului Public, fiind consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand
Curtea, avand in vedere cererea autorului exceptiei de amanare a pronuntarii in
vederea depunerii notelor scrise, a amanat pronuntarea pentru data de 7
decembrie 1999.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 iunie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 1.246/1999,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si ale art. 15 lit. a)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Ilie Mircea Rai. Obiectul litigiului in fata instantelor de judecata il
constituie cererea formulata de reclamantul Ilie Mircea Rai, prin care solicita
ca parata Societatea Comerciala "Dunapref" - S.A. din Giurgiu sa fie
obligata, in temeiul Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe, sa perfecteze cu reclamantul, in calitatea sa de autor principal, un
contract de cesiune exclusiva, in vederea negocierii remuneratiei cuvenite.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca stabilirea
taxelor de timbru pentru drepturile de autor "descurajeaza activitatea
creativa", fiind "o modalitate de a-i obstructiona pe acestia la
dobandirea drepturilor lor patrimoniale si nepatrimoniale" si are scopul
de "a submina economia nationala". Prin notele scrise depuse la
dosar, Ilie Mircea Rai sustine ca prevederile art. 5 si ale art. 15 lit. a) din
Legea nr. 146/1997 incalca dispozitiile constitutionale ale art. 21 alin. (1)
privind accesul liber la justitie, ale art. 30 referitoare la libertatea de
exprimare, ale art. 38 care reglementeaza munca si protectia sociala a muncii,
ale art. 43 privind nivelul de trai, ale art. 50 privind fidelitatea fata de
tara, ale art. 51 privind respectarea Constitutiei si legilor si ale art. 134
alin. (2) lit. b) si c) referitoare la obligatiile statului privind protejarea
intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara, precum
si stimularea cercetarii stiintifice nationale.
Exprimandu-si opinia, Curtea Suprema de Justitie apreciaza ca exceptia
ridicata este neintemeiata.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
exceptia este neintemeiata, deoarece argumentele referitoare la
neconstitutionalitatea prevederilor art. 5 si ale art. 15 lit. a) din Legea nr.
146/1997 privesc "aspecte legate de aplicarea legii, si anume: corelatia
dintre existenta unui contract de munca si realizarea unei lucrari de
proiectare, efectele acestei corelatii in ce priveste existenta unui drept de
autor, precum si reflectarea acestei situatii juridice in plan procesual, cu
privire la stabilirea taxelor judiciare de timbru". Pe cale de consecinta
se apreciaza ca in speta competenta solutionarii problemelor juridice
mentionate revine instantei de judecata.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat textele de lege criticate
sunt in concordanta cu prevederile art. 21, 30, 38, 43, 50, 51 si ale art. 134
alin. (2) lit. b) si c) din Constitutie. Se mai arata ca accesul liber la
justitie, prevazut de art. 21 din Constitutie, nu presupune gratuitatea actului
de justitie, acest text fiind corelat cu prevederile art. 53 alin. (1),
potrivit carora "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si
taxe, la cheltuielile publice", taxa de timbru fiind o modalitate de
acoperire in parte a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justitiei.
In sustinerea acestui punct de vedere se invoca si jurisprudenta Curtii
Constitutionale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, notele
scrise depuse de autorul exceptiei, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 5 si ale art.
15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, care au
urmatorul continut:
- Art. 5: "Cererile formulate in domeniul drepturilor de autor si de
inventator se taxeaza dupa cum urmeaza:
a) cereri pentru recunoasterea dreptului de autor si a celor conexe, pentru
constatarea incalcarii acestora si repararea prejudiciilor, inclusiv plata
drepturilor de autor si a sumelor cuvenite pentru opere de arta, precum si
pentru luarea de masuri in scopul prevenirii producerii unor pagube iminente
sau pentru asigurarea repararii acestora;"
- Art. 15: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si
cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la:
a) incheierea, executarea si incetarea contractului individual de munca,
orice drepturi ce decurg din raporturi de munca, stabilirea impozitului pe
salarii, drepturile decurgand din executarea contractelor colective de munca si
cele privind solutionarea conflictelor colective de munca, precum si executarea
hotararilor pronuntate in aceste litigii;"
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste prevederi
legale contravin art. 21 alin. (1) din Constitutie privind accesul liber la
justitie.
Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca textul constitutional
invocat, potrivit caruia "Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime", nu
prevede gratuitatea justitiei. Prin urmare, regula este cea a timbrarii
actiunilor in justitie, exceptiile existand numai in masura in care sunt
stabilite de legiuitor. Taxa de timbru este o modalitate de acoperire in parte
a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justitiei. Potrivit
legii, contributia justitiabilului, prin avansarea unei parti din aceste
cheltuieli, poate fi recuperata de la partea care cade in pretentii.
Cu privire la sustinerile conform carora taxele de timbru percepute in
temeiul textelor legale criticate "descurajeaza activitatea creativa"
si "submineaza economia nationala", incalcand astfel art. 134 alin.
(2) lit. b) si c) din Constitutie, se constata ca statul, in temeiul acestor
dispozitii constitutionale, are obligatia de a proteja interesele nationale in
activitatea economica, financiara si valutara, precum si de a stimula
cercetarea stiintifica nationala, astfel cum, de altfel, afirma si autorul
exceptiei. Dar indeplinirea acestor obligatii nu implica scutirea de plata
taxelor de timbru pentru valorificarea in justitie a dreptului de autor sau de
inventator.
In sfarsit, in legatura cu celelalte sustineri invocate de autorul
exceptiei privind incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 30
referitoare la libertatea de exprimare, ale art. 38 care reglementeaza munca si
protectia sociala a muncii, ale art. 43 privind nivelul de trai, ale art. 50
privind fidelitatea fata de tara si ale art. 51 privind respectarea
Constitutiei si a legilor, Curtea constata ca acestea nu pot fi primite,
intrucat sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate, neavand incidenta cu obiectul cauzei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si ale
art. 15 lit. a) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
exceptie ridicata de Ilie Mircea Rai in Dosarul nr. 1.246/1999 al Curtii
Supreme de Justitie - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu