Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 223 din 7 martie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 368 din 27 aprilie 2006



Ioan Vida                                  -   preşedinte

Nicolae Cochinescu                -  judecător

Aspazia Cojocaru                    -  judecător

Constantin Doldur                   -  judecător

Acsinte Gaspar                       -  judecător

Kozsokar Gabor                      -  judecător

Petre Ninosu                            - judecător

Ion Predescu                           - judecător

Ion Tiucă                                  - procuror

Cristina Cătălina  Turcu       - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitu-ţionalitate a dispoziţiilor art. 601 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective, excepţie ridicată de Florina Tatiana Căuş şi alţii în Dosarul nr. 2.598/2005 al Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă, de Szatmari Ladislau Ludovic şi alţii în Dosarul nr. 8.473/C/2005 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia civilă şi de Lazăr Ştefan şi alţii în Dosarul nr. 2.597/2005 al Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă.

Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 21 februarie 2006 şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a dispus amânarea pronunţării mai întâi la data de 28 februarie 2006, iar apoi la data de 7 martie 2006.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

Prin încheierile din 21 septembrie 2005, 14 octombrie 2005 şi 8 noiembrie 2005, pronunţate în dosarele nr. 2.598/2005 al Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă, nr. 8.473/C/2005 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia civilă şi nr. 2.597/2005 al Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă, Curtea Constituţională a fost sesizată cu excepţia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 60 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective, excepţie ridicată de Florina Tatiana Căuş, Szatmari Ladislau Ludovic, Lazăr Ştefan şi alţii în cauze având ca obiect soluţionarea unor contestaţii în anulare împotriva unor decizii şi a unui recurs împotriva unei sentinţe civile, pronunţate în litigii de muncă.

In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile art. 601 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 aduc atingere dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) şi ale art. 154 alin. (1) din Constituţie. In acest sens arată, în esenţă, că textul de lege criticat privilegiază persoanele încadrate ca salariaţi la unităţile prevăzute în anexa nr. 2 la ordonanţă, discriminând totodată persoanele disponibilizate care au prestat activitate la unităţile care nu sunt cuprinse în această anexă.

Curtea de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă apreciază că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece „nu toate persoanele disponibilizate în condiţiile Legii nr. 312/2001 de aprobare şi modificare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 beneficiază de facilităţile acestei legi, ci doar cele disponibilizate de la unităţile cuprinse în anexa nr. 2 la lege, ceea ce evident este o discriminare".

Curtea de Apel Timişoara - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstitutionalitate este întemeiată, întrucât „persoane disponibilizate în aceeaşi perioadă şi pentru aceleaşi motive beneficiază de tratament diferenţiat în funcţie de faptul că figurează sau nu în anexa nr. 2 la Legea nr. 312/2001".

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. In acest sens arată că, potrivit dispoziţiilor art. 41 alin. (2) din Constituţie, este de competenţa exclusivă a legiuitorului să reglementeze măsurile de protecţie socială de care pot beneficia salariaţii în cazul concedierilor colective, ca urmare a restructurării unităţilor în care şi-au desfăşurat activitatea în baza contractelor individuale de muncă.

Totodată, Guvernul apreciază că prin acceptarea criticilor formulate de autorii excepţiei Curtea ar deveni legislator pozitiv, în contradicţie cu prevederile constituţionale cuprinse în art. 61 alin. (1), precum şi cu prevederile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 154 din Constituţie, invocate de asemenea de autorii excepţiei, se consideră că acestea nu au incidenţă în cauză.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 601 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 sunt constituţionale, întrucât „dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere sub nici un aspect principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor. Stabilirea prin acestea a categoriilor de persoane disponibilizate care beneficiază de plăţi compensatorii acordate din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj intră în competenţele legiuitorului, potrivit opţiunii sale libere, în raport cu resursele financiare ce pot fi destinate acestui scop în diferite perioade". De asemenea, Avocatul Poporului arată că „nici o dispoziţie din Legea fundamentală nu consacră dreptul persoanelor disponibilizate la plăţi compensatorii".

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorii-raportori, susţinerile reprezentantului părţii Societatea Comercială „Electrocentrale" - S.A. din Oradea, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate, aşa cum rezultă din examinarea încheierii de sesizare, precum şi a concluziilor scrise formulate de autorii excepţiei, îl constituie dispoziţiile art. 601 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului   nr.   98/1999   privind   protecţia   socială   a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 312 din 18 iunie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 365 din 6 iulie 2001, cu modificările ulterioare.

Textul de lege criticat are următorul cuprins:

Art. 601: „(1) Începând cu data de 22 iunie 2000 beneficiază de plăţi compensatorii acordate din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj numai persoanele disponibilizate prin concedieri colective din unităţile prevăzute în Planul de restructurare în vederea aplicării Programului de restructurare a întreprinderilor şi de reconversie profesională (RICOP), cuprinse în anexa la legea de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care devine anexa nr. 2 «Lista cuprinzând unităţile prevăzute în Planul de restructurare în vederea aplicării Programului de restructurare a întreprinderilor şi de reconversie profesională (RICOP)»."

Textele constituţionale invocate de autorii excepţiei în susţinerea acesteia sunt art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi şi art. 154 alin. (1) privind conflictul temporal de legi.

Critica de neconstituţionalitate constă, în esenţă, în susţinerea că textul criticat instituie privilegii pentru unii cetăţeni, respectiv pentru cei încadraţi ca salariaţi la unităţile prevăzute în anexa nr. 2 la ordonanţa de urgenţă, discriminând totodată persoanele disponibilizate care au prestat activitatea la unităţile ce nu sunt cuprinse în această anexă.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională reţine următoarele:

Dreptul la plata plăţilor compensatorii nu este un drept constituţional, legiuitorul dispunând de o marjă de apreciere în stabilirea măsurilor de protecţie socială diferenţiate pe categorii de salariaţi.

Aşa fiind, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 312/2001, legiuitorul a adoptat soluţii diferite cu privire la măsurile de protecţie aplicabile salariaţilor încadraţi cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată, care sunt disponibilizaţi prin concedieri colective, efectuate în procesele de restructurare, reorganizare, închidere operaţională parţială sau totală a activităţii, privatizare sau lichidare, de către societăţi comerciale, companii naţionale, societăţi naţionale, precum şi regii autonome, societăţi comerciale ori alte unităţi aflate sub autoritatea administraţiei publice centrale sau locale, unităţi şi instituţii finanţate din fonduri bugetare şi extrabugetare.

Curtea reţine că prin textul care formează obiectul criticii de neconstituţionalitate s-au prevăzut măsuri speciale pentru salariaţii disponibilizaţi din anumite unităţi, prevăzute în Planul de restructurare în vederea aplicării Programului de restructurare a întreprinderilor şi de reconversie profesională (RICOP), fără ca prin aceasta să se aducă atingere prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie.

Programul în cauză a făcut obiectul Memorandumului de finanţare din 30 decembrie 1999 dintre Guvernul României şi Comisia Europeană, ratificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248 din 5 iunie 2000, aprobată prin Legea nr. 207/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 30 noiembrie 2000.

Potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, în acord cu jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, principiul egalităţii nu exclude aplicarea unor tratamente juridice diferite în situaţii care sunt, de asemenea, diferite, dacă aceasta se justifică în mod raţional şi obiectiv.

In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 154 alin. (1) din Constituţie, invocate în susţinerea excepţiei, Curtea constată că acestea nu au incidenţă în cauză, deoarece textul de lege criticat nu este preconstituţional.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 601 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/1999 privind protecţia socială a persoanelor ale căror contracte individuale de muncă vor fi desfăcute ca urmare a concedierilor colective, excepţie ridicată de Florina Tatiana Căuş şi alţii în Dosarul nr. 2.598/2005 al Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă, de Szatmari Ladislau Ludovic şi alţii în Dosarul nr. 8.473/C/2005 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia civilă şi de Lazăr Ştefan şi alţii în Dosarul nr. 2.597/2005 al Curţii de Apel Oradea - Secţia civilă mixtă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 martie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Cristina Cătălina Turcu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 223/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 223 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 223/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu