DECIZIE Nr. 223 din 3 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 477 din 4 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Sititech" - S.R.L. din Bucuresti
in Dosarul nr. 13.723/2002 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
La dosarul cauzei a fost depusa o cerere prin care autoarea exceptiei
solicita acordarea unui termen in vederea pregatirii apararii.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere prevederile art. 156
alin. 1 din Codul de procedura civila, nu se opune acordarii unui nou termen de
judecata.
Tinand seama de prevederile art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
coroborat cu art. 156 alin. 1 din Codul de procedura civila, Curtea apreciaza
cererea de amanare ca fiind neintemeiata si, prin urmare, dispune respingerea
ei.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca devenita
inadmisibila, aratand ca textul de lege criticat a fost abrogat ulterior
sesizarii Curtii Constitutionale, prin Ordonanta Guvernului nr. 34/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 1 februarie
2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 decembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
13.723/2002, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV
pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Sititech" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin
instituirea unei amenzi contraventionale pentru nerespectarea termenelor
reglementate prin textul de lege criticat, statul intervine in relatiile de
afaceri dintre partenerii privati, ingradind dinamismul, libera initiativa si
chiar asumarea riscului, elemente definitorii pentru activitatea de comert, in
cadrul unei economii de piata moderne. Se arata ca este dificil de realizat o
selectie a partenerilor de afaceri in ceea ce priveste solvabilitatea lor sau
buna-credinta, existand numerosi factori ce concura la crearea unor situatii
nefavorabile, sanctionate in mod incorect de lege.
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca exceptia este neintemeiata,
intrucat dispozitiile art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 nu
intra in contradictie cu prevederile constitutionale cuprinse in art. 134 alin.
(1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie. Se mentioneaza ca ratiunea
dispozitiilor criticate rezida in faptul ca ele sunt stabilite in vederea
consolidarii regimului valutar si intaririi disciplinei financiare privind
disponibilitatile in conturile valutare, ceea ce este in deplina concordanta cu
obligatia statului de a proteja interesele nationale in activitatea economica,
financiara si valutara.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca prevederile legale criticate nu contravin principiului
constitutional potrivit caruia, in cadrul economiei de piata, statul trebuie sa
asigure libertatea comertului si protejarea intereselor nationale in
activitatea economica, financiara si valutara. Astfel, sustinerile autoarei
exceptiei sunt considerate ca fiind nefondate, intrucat, pe de o parte,
activitatea de comert international a agentilor economici se desfasoara pe baza
autonomiei lor juridice, iar pe de alta parte, este necesar ca aceasta
activitate sa respecte interesul public in cadrul economiei nationale.
Prin urmare, unele restrangeri, conditionari sau masuri protectioniste, pe
care statul le impune prin lege, nu reprezinta de fapt atingeri aduse
existentei dreptului sau libertatii si nici intereselor private, care se
integreaza intr-un cadru general, cel al interesului public.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. IV pct. 7
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 12/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27
din 7 februarie 1995. Textul legal criticat are urmatorul continut:
- Art. IV pct. 7: "In vederea consolidarii regimului valutar in
vigoare si intaririi disciplinei financiare privind disponibilitatile in
conturile valutare, se stabilesc urmatoarele: [...]
7. In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5 si
6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% ."
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este
economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior
sesizarii sale, Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost abrogata prin Ordonanta
Guvernului nr. 34/2003 privind masuri in domeniul disciplinei
financiar-valutare a agentilor economici, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003, prevederile textului de lege
criticat incetandu-si aplicarea de la data de 1 februarie 2003.
Fata de aceasta situatie, devin aplicabile dispozitiile art. 23 alin. (1)
si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, conform carora Curtea
Constitutionala poate decide numai asupra actelor normative in vigoare.
Constatand insa ca, la data sesizarii sale, Ordonanta Guvernului nr. 18/1994
era in vigoare, Curtea urmeaza sa respinga exceptia de neconstitutionalitate ca
devenita inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Sititech" - S.R.L. din Bucuresti
in Dosarul nr. 13.723/2002 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu