DECIZIE Nr. 222 din 11 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din
Legea nr. 2/1991 privind cumulul de functii, ale art. 103 alin. 5 si 6 si ale
art. 156 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata,
precum si ale art. 12 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 584 din 7 august 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 din Legea nr. 2/1991, ale art. 103 alin. 5 si 6 si ale
art. 156 din Legea nr. 92/1992, republicata, precum si ale art. 12 din Legea
nr. 50/1996, republicata, exceptie ridicata de Aurelian Tarniceriu in Dosarul
nr. 1.016/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ intr-un litigiu avand ca obiect pretentii banesti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca potrivit prevederilor Legii nr.
2/1991 pot cumula pensia cu salariul pensionarii reangajati dupa pensionare.
Persoana angajata dupa pensionare se afla intr-o alta situatie decat cea care,
desi are decizie de pensionare, nu a incetat activitatea. Autorul exceptiei
solicita de fapt o interpretare favorabila lui a actului, a normei legale
criticate, ceea ce nu poate face obiectul controlului constitutional. Solicita
respingerea exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.016/2001,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 3 din Legea nr. 2/1991, ale art. 103 alin. 5 si 6 si ale art. 156 din
Legea nr. 92/1992, republicata, precum si ale art. 12 din Legea nr. 50/1996,
republicata, exceptie ridicata de Aurelian Tarniceriu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
la data de 26 iunie 1998 a obtinut decizia de stabilire a pensiei de serviciu,
decizie care nu s-a pus in plata, intrucat el si-a continuat activitatea.
Conform dreptului legal de a cumula pensia cu salariul a solicitat plata
pensiei pe intreaga perioada de la data emiterii deciziei de pensionare si pana
la incetarea raporturilor de munca, solicitare ce i s-a refuzat pe motivul ca
nu i-a fost desfacut contractul de munca si ca nici nu a fost reincadrat
ulterior, invocandu-se dispozitiile legale pe care le critica prin exceptia de
neconstitutionalitate. Considera ca "printr-o asemenea interpretare
restrictiva a dispozitiilor legale invocate, se incalca principiile
constitutionale prevazute de art. 1 alin. (3), art. 16, art. 38 si art. 49 din
Constitutie". Sustine ca sunt incalcate in special prevederile art. 16
alin. (1) din Constitutie prin aceea ca "se creeaza o inegalitate si
discriminare evidenta intre magistratii mentinuti in functie dupa stabilirea
dreptului la pensie si cei reincadrati in functie dupa pensionare".
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ constata
ca, fata de obiectul cauzei, sunt indeplinite cerintele prevazute la art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, si la art. 144 lit. c) din
Constitutie pentru sesizarea Curtii Constitutionale cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Legea nr. 2/1991, ale art. 103
alin. 5 si 6 si ale art. 156 din Legea nr. 92/1992, republicata, precum si ale
art. 12 din Legea nr. 50/1996, republicata. Apreciaza insa ca exceptia ridicata
este nefondata, intrucat "dispozitiile legale mentionate nu sunt contrare
prevederilor art. 1 alin. (3), art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) si (2), art.
38 si 49 din Constitutie, nefiind ingradite drepturile si libertatile
fundamentale si nefiind o discriminare intre persoanele fizice aflate in
aceeasi situatie". Instanta suprema a respins, ca fiind inadmisibila,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 din Legea nr. 3/1977
si ale art. 106 din Legea nr. 92/1992, republicata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul
de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca dispozitiile legale criticate "nu contravin in
nici un fel principiului egalitatii in drepturi, consacrat de art. 16 din
Constitutie, deoarece toate persoanele pensionate pentru limita de varsta pot
fi angajate, cumuland pensia cu salariul". Apreciaza, de asemenea, ca
aceste dispozitii "nu au nici o legatura cu regula restrangerii
exercitiului unor drepturi sau libertati, deoarece nu este vorba de nici un
drept recunoscut de lege al carui exercitiu sa fie restrans". Exceptia
referitoare la dispozitiile art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992,
republicata, este inadmisibila, intrucat prin deciziile nr. 88 si 89/1999
Curtea Constitutionala a constatat deja neconstitutionalitatea acestora. Mai
arata ca nu sunt intemeiate nici criticile privitoare la art. 103 alin. 6 din
Legea nr. 92/1992, republicata, intrucat aceste dispozitii "vizeaza o
precizare referitoare la drepturile prevazute in ansamblu de art. 103 ale
magistratilor reincadrati dupa pensionare si constituie o problema de oportunitate
si de optiune, exclusiv de competenta autoritatii legiuitoare".
Avocatul Poporului apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate "nu
s-a creat o discriminare intre magistratii pensionati carora le-au incetat
raporturile de serviciu si cei care au continuat activitatea, ci, dimpotriva,
continuarea activitatii a reprezentat un beneficiu lasat de lege la aprecierea
unitatii in care isi desfasoara activitatea persoana pensionata".
Considera ca nu a existat nici restrangerea exercitiului vreunui drept si, prin
urmare, nu se poate retine nici incalcarea dispozitiilor art. 49 din
Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie urmatoarele
dispozitii legale:
- Art. 3 din Legea nr. 2/1991 privind cumulul de functii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 8 ianuarie 1991, care
prevede: "Pensionarii pentru limita de varsta, precum si pensionarii de
invaliditate gradul III, pot fi angajati, in conditiile prezentei legi,
cumuland, pe perioada angajarii, pensia cu salariul.
Persoanele pensionate pe baza prevederilor Decretului-lege nr. 60/1990
privind pensionarea cu reducere de varsta a unor salariati primesc, pe durata
angajarii, numai salariul corespunzator functiilor ocupate.
Organele centrale si locale ale administratiei de stat, institutiile si
celelalte unitati, precum si regiile autonome si societatile comerciale cu
capital de stat, care au angajat persoane pensionate, au obligatia sa
organizeze in fiecare an, dar nu mai inainte de 6 luni, in conditiile prevazute
de lege, concurs pentru ocuparea functiilor in care sunt angajate aceste
persoane.";
- Art. 103 alin. 5 si 6 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259
din 30 septembrie 1997, cu modificarile ulterioare, conform carora:
"Pensiile magistratilor se actualizeaza in raport cu nivelul
salariilor de baza ale magistratilor in activitate.
De aceste drepturi beneficiaza si magistratii reincadrati dupa
pensionare.";
- Art. 156 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu urmatorul continut:
"La judecatorii, tribunale si curti de apel, precum si la parchete vor
putea fi numiti, in functii de judecator sau procuror, si fosti magistrati
pensionari, care nu depasesc varsta de 65 ani.
Magistratii incadrati in conditiile prevazute la alin. 1 beneficiaza de
salariul integral, corespunzator functiei, de sporul de vechime in munca,
precum si de drepturile de pensie. La incetarea activitatii, aceste persoane au
dreptul la recalcularea pensiei in functie de vechimea dobandita si de
salariile realizate dupa reincadrare.";
- Art. 12 din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale
personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 18 noiembrie 1999, cu modificarile
ulterioare, care prevede:
"(1) Magistratii pensionari pentru limita de varsta, care sunt
reincadrati potrivit legii, beneficiaza de cumulul pensiei cu indemnizatia de
incadrare corespunzatoare functiei, de adaosul pentru vechime in magistratura
prevazut la art. 5 alin. (1), precum si de celelalte drepturi reglementate de
lege.
(2) La incetarea activitatii magistratii prevazuti la alin. (1) au dreptul
la recalcularea pensiei, incluzandu-se in baza de calcul a pensiei vechimea in
munca si veniturile realizate din indemnizatia de incadrare si, dupa caz,
adaosul pentru vechime in magistratura, realizate dupa data pensionarii.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) sunt aplicabile si magistratilor care
beneficiaza de pensie de serviciu, potrivit Legii nr. 92/1992, republicata, cu
modificarile ulterioare."
In opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate, in
interpretarea lor restrictiva data de autoritatile care le aplica, incalca
principiile constitutionale consacrate la art. 1 alin. (3), referitor la
caracterul de stat de drept, democratic si social al Romaniei, la art. 16,
referitor la egalitatea in drepturi, la art. 38, referitor la dreptul la munca
si la protectia sociala a muncii, si la art. 49, referitor la restrangerea
exercitiului unor drepturi sau al unor libertati. Considera ca cel mai evident
sunt incalcate dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat se
creeaza o inegalitate si discriminare intre magistratii mentinuti in functii
dupa stabilirea dreptului la pensie si magistratii reincadrati dupa pensionare.
Curtea, examinand exceptia de neconstitutionalitate, constata urmatoarele:
Nici o dispozitie constitutionala nu prevede ca o persoana incadrata in
munca se pensioneaza automat la atingerea limitei de varsta, iar, daca isi
continua activitatea, cumuleaza pensia cu salariul. Pensia pentru limita de
varsta se acorda la cererea persoanei indreptatite, iar daca aceasta are
calitatea de angajat, pensia se pune in plata incepand de la data incetarii
activitatii.
Legea nr. 2/1991, pentru celelalte categorii de cetateni, iar Legea nr.
92/1992 si Legea nr. 50/1996, in mod special, pentru magistrati, reglementeaza
dreptul de a cumula pensia cu salariul, dar numai in situatia reangajarii
pensionarului, ceea ce presupune incetarea activitatii si intrarea efectiva in
drepturile pensionarului, iar apoi o noua angajare (reangajare), fara vreo
conditie de timp intre cele doua momente. Astfel fiind, nu se poate retine ca
aceasta reglementare legala ar contraveni vreunei norme constitutionale.
De asemenea, Curtea nu poate retine ca prin dispozitiile art. 3 din Legea
nr. 2/1991 sau prin cele ale art. 12 alin. (1) din Legea nr. 50/1996,
republicata, s-a instituit o discriminare, intrucat persoanele pensionate care
mai intai si-au incetat activitatea, iar apoi s-au reangajat se afla in mod
clar intr-o situatie diferita fata de cele care, la data indeplinirii
conditiilor de pensionare, au solicitat emiterea deciziei de stabilire a
pensiei, dar nu au cerut punerea in plata a acesteia dupa incetarea activitatii,
ci au continuat sa lucreze in aceleasi conditii, fara o noua angajare. Or,
conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, principiul
egalitatii in drepturi nu inseamna uniformitate, astfel incat la situatii
diferite se justifica instituirea unui tratament juridic diferentiat.
In ceea ce priveste interpretarea dispozitiilor legale criticate, pe care o
solicita autorul exceptiei, potrivit art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr.
47/1992, republicata, "Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau
contrar Constitutiei".
Referitor la dispozitiile art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992,
republicata, Curtea constata ca prin Decizia nr. 88 din 1 iunie 1999, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 8 iulie 1999, si prin
Decizia nr. 89 din 1 iunie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 322 din 6 iulie 1999, a constatat neconstitutionalitatea acestor
dispozitii. In aceasta situatie, in conformitate cu art. 23 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata, care prevede: "Nu pot face obiectul exceptiei
[...] prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie
anterioara a Curtii Constitutionale", exceptia a devenit inadmisibila si,
in consecinta, va fi respinsa ca atare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi in ceea ce priveste dispozitiile art. 103 alin. 5 din
Legea nr. 92/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 din Legea nr. 2/1991 privind cumulul de functii, ale art.
103 alin. 6 si ale art. 156 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, precum si ale art. 12 din Legea nr. 50/1996
privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti, republicata, exceptie ridicata de Aurelian Tarniceriu in Dosarul
nr. 1.016/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
2. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu