DECIZIE Nr. 221 din 14 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 1 - 3 din
anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa
functii de demnitate publica, precum si a dispozitiilor pct. 1 - 3 din anexa
nr. III/2 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul
bugetar
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 100 din 27 februarie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 1 - 3 din anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum
si a dispozitiilor pct. 1 - 3 din anexa nr. III/2 la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza
pentru personalul contractual din sectorul bugetar, exceptie ridicata de Lucia
Bica in Dosarul nr. 6.478/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc autorul exceptiei si Curtea de Conturi a
Romaniei, parte in cadrul dosarului. Procedura de citare este legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale
art. 72 alin. (3) lit. h) si ale art. 94 lit. c), solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 6.478/2000,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 1 - 3 din anexa nr. IV/2 la Legea
nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul
bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate
publica, precum si a dispozitiilor pct. 1 - 3 din anexa nr. III/2 la Ordonanta
Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza
pentru personalul contractual din sectorul bugetar. Exceptia a fost ridicata de
Lucia Bica, reclamanta intr-o cauza ce are ca obiect cererea de anulare a
deciziei presedintelui Curtii de Conturi privind stabilirea salariului pentru
functia de procuror financiar.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate contravin principiului egalitatii consacrat la
art. 16 alin. (1) din Constitutie, precum si prevederilor constitutionale ale
art. 72 alin. (3) lit. h) referitoare la reglementarea prin lege organica a organizarii
si functionarii Curtii de Conturi si ale art. 94 lit. c) privind atributia
Presedintelui Romaniei de a numi in functii publice. In acest sens, se arata ca
"functia de procuror financiar este functie de demnitate publica sau, cel
putin, asimilata acesteia, trecerea ei in categoria personalului contractual
din sectorul bugetar constituind o discriminare [...], fata de celelalte
functii de demnitate publica si functii asimilate acestora, care, potrivit
anexei nr. II/2 si anexei nr. III din Legea nr. 154/1998, sunt remunerate prin
indemnizatii lunare, sau pe baza de coeficienti de multiplicare unici".
Autorul exceptiei nu indica motivele pentru care textele de lege criticate
contravin prevederilor art. 72 alin. (3) lit. h) si ale art. 94 lit. c) din Constitutie.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate "nu
contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1), ale art. 72 alin. (3) lit. h) si ale
art. 94 lit. c) din Constitutie, intrucat nu se creeaza discriminare intre
sistemul de salarizare a functiilor de demnitate publica si sistemul de
salarizare a judecatorilor si procurorilor financiari ai Curtii de Conturi,
aceste din urma functii nefiind asimilate functiilor de demnitate publica
stabilite in anexele nr. II/2 si III din Legea nr. 154/1998 si, drept urmare,
neavand acelasi regim in ceea ce priveste salarizarea".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor pct. 1 - 3 din anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 este
inadmisibila, deoarece aceasta anexa nu mai este in vigoare, fiind expres
abrogata prin art. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000. In
legatura cu celelalte texte de lege criticate Guvernul arata ca,
"reglementand un sistem diferit in privinta stabilirii salariilor de baza
pentru personalul care ocupa functii publice de executie specifice Curtii de
Conturi, in raport cu sistemul de stabilire a indemnizatiei lunare pentru
persoanele care ocupa functii de demnitate publica si, respectiv, de stabilire
a salariului de baza pentru persoanele care ocupa functii asimilate functiilor
de demnitate publica, prevazut de Legea nr. 154/1998, cu modificarile
ulterioare, dispozitiile pct. 1 - 3 din anexa nr. III/2 la Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 24/2000 nu contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie [...], intrucat cele doua categorii de persoane [...] se afla in
situatii diferite sub aspect juridic, ceea ce exclude egalitatea de tratament
juridic, prin aplicarea acelorasi reglementari privind sistemul de stabilire a
salariilor de baza". De asemenea, se arata ca textele de lege criticate nu
contravin nici prevederilor art. 72 alin. (3) lit. h) din Constitutie,
"deoarece aceste dispozitii constitutionale prevad, in privinta Curtii de
Conturi, ca prin lege organica se reglementeaza organizarea si functionarea
acesteia, iar nu si sistemul de stabilire a salarizarii personalului de
specialitate", si nici prevederilor art. 94 lit. c) din Constitutie,
"intrucat numirea, prin decret prezidential, a judecatorilor si
procurorilor financiari nu le confera acestora si calitatea de persoane care
ocupa functii de demnitate publica".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile pct. 1 - 3 din anexa nr. IV/2
la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul
bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate
publica, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 266 din 16
iulie 1998, precum si cele ale pct. 1 - 3 din anexa nr. III/2 la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de
baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 138 din 31 martie 2000.
Examinand exceptia, Curtea constata ca anexa nr. IV/2 din Legea nr.
154/1998 a fost expres abrogata prin art. 15 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2000, care prevede: "La data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta se abroga anexele nr. IV/1 - IV/3, V, VI, VII/2
- VII/12, VIII/1, VIII/2, IX/1 si IX/2 la Legea nr. 154/1998, precum si orice
alte dispozitii contrare".
Anexa nr. III/2 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 a fost, de
asemenea, expres abrogata prin art. IX alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea
si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie
2000, potrivit caruia se abroga "prevederile din anexa nr. III/2 la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar [...]
referitoare la salarizarea judecatorilor financiari, procurorilor financiari,
judecatorilor financiari inspectori, procurorilor financiari inspectori si
magistratilor-asistenti ai Curtii de Conturi".
Asa fiind, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate, fiind
abrogate, nu mai pot constitui obiect al controlului de constitutionalitate,
deoarece, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei", iar in conformitate cu dispozitiile
alin. (6) al aceluiasi articol "Daca exceptia este inadmisibila, fiind
contrara prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o
incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala".
Avand in vedere ca abrogarea dispozitiilor legale criticate prin exceptia
de neconstitutionalitate ridicata a intervenit dupa data sesizarii Curtii Constitutionale,
Curtea urmeaza sa respinga exceptia ca devenita inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor pct. 1 - 3 din anexa nr. IV/2 la Legea nr. 154/1998 privind
sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a
indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum
si a dispozitiilor pct. 1 - 3 din anexa nr. III/2 la Ordonanta de urgenta a
Guvernului privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul
contractual din sectorul bugetar, exceptie ridicata de Lucia Bica in Dosarul
nr. 6.478/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu