DECIZIE Nr. 22 din 27 februarie 1995
privind constitutionalitatea modului de alcatuire a Biroului permanent al
Camerei Deputatilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 7 aprilie 1995
Grupul parlamentar al aliantei civic-liberale din Camera Deputatilor, prin
liderul acestuia, domnul deputat Calin Anastasiu, a sesizat, la 7 februarie
1995, Curtea Constitutionala cu privire la neconstitutionalitatea modului de alcatuire
a Biroului permanent al Camerei Deputatilor, ales in data de 6 februarie 1995.
In sesizare se arata ca au fost incalcate, cu aceasta ocazie, atat
dispozitiile art. 61 alin. (2) si alin. (5) din Constitutie, cat si cele ale
art. 23 alin. 2 si art. 24 din Regulamentul Camerei Deputatilor, dispozitii
care impun regula exprimarii configuratiei politice a fiecarei Camere in
structurile interne de lucru. Prin incalcarea acestor prevederi constitutionale
si regulamentare, Grupul parlamentar al aliantei civic-liberale a fost lipsit
de locul ce i se cuvine in Biroul permanent.
In drept, sesizarea se bazeaza, in esenta, pe interpretarea dispozitiilor
art. 144 lit. b) din Constitutie, potrivit carora Curtea Constitutionala este
competenta sa controleze constitutionalitatea regulamentelor Parlamentului, in
sensul ca aceasta competenta ar implica si controlul constitutionalitatii
hotararilor adoptate pe temeiul regulamentelor respective.
In vederea solutionarii sesizarii, in conformitate cu prevederile art. 21
din Legea nr. 47/1992 s-a solicitat punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor, care, cu adresa nr. 90/Rg/1995, a comunicat acest punct de vedere,
solicitand respingerea sesizarii, intrucat atat Constitutia cat si Legea nr.
47/1992 nu supun controlului de constitutionalitate alegerea Biroului permanent
si, in consecinta, sesizarea Curtii Constitutionale de catre un grup
parlamentar este posibila numai atunci cand se contesta constitutionalitatea
unor prevederi regulamentare, or, in sesizare, se contesta masuri de aplicare a
regulamentului.
Pe fond, se apreciaza ca sesizarea Curtii Constitutionale se datoreaza
faptului ca la inceputul primei sesiuni ordinare a anului 1995, la Camera
Deputatilor, Grupul parlamentar liberal s-a transformat in Grupul parlamentar
al aliantei civic-liberale, ajungand la un numar de 26 de membri. Pe aceasta
baza s-a solicitat Biroului permanent repartizarea unui loc in cadrul acestuia.
Cererea a fost respinsa, deoarece s-a aprobat cu unanimitate de voturi respectarea
algoritmului de repartizare a locurilor in Biroul permanent in functie de
ponderea grupurilor parlamentare in totalul deputatilor, algoritm stabilit la
inceputul legislaturii pe intreaga durata a acesteia, aplicabil in patru etape,
fiecarei etape corespunzindu-i o sesiune de toamna si una de primavara. In
vederea respectarii configuratiei politice a Camerei, s-a admis ca determinarea
intinderii acestui drept sa se faca nu o data pentru intreaga legislatura, ci
pentru perioade de un an, avand in vedere sesiunile de toamna si de primavara.
In aceste doua sesiuni, locurile se repartizeaza in ordinea ponderii grupurilor
parlamentare in totalul deputatilor si tinand seama de numarul de locuri ce le
revin pentru fiecare sesiune in Biroul permanent. Prin aceasta miscare de
rotatie se asigura ca fiecare grup sa-si valorifice vocatia de a avea locuri in
Biroul permanent, potrivit ponderii sale in totalul deputatilor, motiv pentru
care noul grup parlamentar, in actuala sesiune, nu dispune de un loc in Biroul
permanent.
Se considera ca sesizarea este vadit nefondata. In continuarea punctului de
vedere se adauga anexele care dovedesc cele afirmate. In stenograma sedintei
Camerei Deputatilor din 6 februarie 1995 se arata: la sedinta Biroului
permanent, in care s-au reafirmat intelegerile de mai sus, au participat si
liderii grupurilor parlamentare si, in unanimitate, s-au votat propunerile de
solutii; supusa la vot in Camera, aceasta intelegere a fost votata, cu o
singura abtinere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind sesizarea de neconstitutionalitate, punctul de vedere comunicat de
Camera Deputatilor, raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile
art. 23 alin. 2 si ale art. 24 din Regulamentul Camerei Deputatilor, precum si
prevederile art. 144 lit. b) din Constitutie si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Grupul parlamentar al aliantei civic-liberale solicita Curtii sa constate
modul neconstitutional de alcatuire a Biroului permanent al Camerei
Deputatilor, ales in data de 6 februarie 1995. Se considera ca prin acest mod
de alcatuire s-au incalcat dispozitiile art. 61 alin. (2) si (5) din
Constitutie si ale art. 23 alin. 2 si art. 24 din Regulamentul Camerei
Deputatilor.
Art. 61 alin. (2) din Constitutie stabileste ca "Fiecare Camera isi
alege un Birou permanent. Presedintele Camerei Deputatilor si presedintele
Senatului se aleg pe durata mandatului camerelor. Ceilalti membri ai Birourilor
permanente sunt alesi la inceputul fiecarei sesiuni. Membrii Birourilor
permanente pot fi revocati inainte de expirarea mandatului", iar alin. (5)
al aceluiasi articol stabileste ca "Birourile permanente si comisiile
parlamentare se alcatuiesc potrivit configuratiei politice a fiecarei
Camere".
Fata de continutul sesizarii, in discutie sunt puse doua reguli, si anume:
alegerea la inceputul fiecarei sesiuni si respectarea configuratiei politice a
Camerei.
Cat priveste art. 23 alin. 2 din Regulamentul Camerei Deputatilor, el
prevede ca "In vederea depunerii propunerilor, Camera Deputatilor stabileste
numarul de locuri din Biroul permanent care revine, pe functii, unor grupuri
parlamentare, potrivit configuratiei politice a Camerei", iar art. 24 din
regulament stabileste ca "Vicepresedintii, secretarii si chestorii sunt
alesi la inceputul sesiuni ordinare".
Comparind textele constitutionale cu cele din regulament se observa clar ca
nu exista nici o contradictie intre ele.
Dispozitiile regulamentare preiau si detaliaza dispozitiile
constitutionale, fara a le incalca. Este o operatiune fireasca si desigur
constitutionala.
In sesizare, Grupul parlamentar nu contesta constitutionalitatea
prevederilor regulamentare, ci doar a modului de aplicare a acestor reguli.
Sub acest aspect trebuie insa observat ca art. 144 lit. b) din Constitutie
imputerniceste Curtea Constitutionala sa se pronunte asupra
"constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului".
Ca atare, Curtea Constitutionala nu este competenta de a se pronunta si
asupra modului de aplicare a regulamentelor. O asemenea extindere de competenta
ar incalca nu numai dispozitiile clare si explicite ale art. 144 lit. b) din
Constitutie, ci si autonomia regulamentara, organizatorica si functionala a
Parlamentului, in speta a Camerei Deputatilor, astfel cum rezulta ea din
intregul capitol I al titlului III din Constitutie. De altfel, printr-o decizie
a sa (Decizia nr. 44 din 8 iulie 1993 cu privire la constitutionalitatea art. 2
din Regulamentul Adunarii Deputatilor din 27 iunie 1990), Curtea
Constitutionala a statuat ca numai Camera Deputatilor poate decide asupra
modalitatilor, procedurilor si conditiilor in care procedeaza la luarea unor
masuri, potrivit principiului autonomiei regulamentare in virtutea caruia ea
isi stabileste organizarea si desfasurarea propriei activitati, respectandu-se,
fireste, normele constitutionale care si-ar gasi aplicatii in astfel de
situatii. Mai mult, printr-o alta decizie (Decizia nr. 68 din 23 noiembrie 1993
privind invalidarea mandatului unui deputat); Curtea Constitutionala a aratat
ca art. 144 lit. b) din Constitutie priveste exclusiv regulamentele Camerelor
si, ca atare, rezulta ca "nu intra in competenta Curtii Constitutionale
controlul actelor de aplicare a regulamentelor respective".
Este deci conform Constitutiei si practicii Curtii Constitutionale faptul
ca controlul de constitutionalitate nu se poate extinde asupra actelor de
aplicare a dispozitiilor regulamentare. Aplicarea regulamentului este o
atributie a Camerei Deputatilor. Orice imixtiune in aceasta activitate din
partea unor autoritati publice exterioare Camerei Deputatilor ar putea fi
calificata ca o incalcare a autonomiei acesteia. In situatia unor plangeri sau
contestatii ale deputatilor sau grupurilor parlamentare privind masurile
concrete de aplicare a regulamentului, constitutionala este folosirea cailor si
procedurilor exclusiv parlamentare.
Curtea Constitutionala nu poate sa nu observe, de asemenea, ca din lectura
stenogramei, anexata la dosar, rezulta ca nici la sedinta Biroului permanent cu
liderii grupurilor parlamentare, nici in sedinta plenara a Camerei Deputatilor
nu s-a ridicat si nu s-a dezbatut o asemenea problema si nu au existat
contestatii in acest sens. Din stenograma sedintei Camerei Deputatilor rezulta
ca propunerile pentru repartizarea pe functii a locurilor in Biroul permanent
au fost acceptate fara nici un vot impotriva si doar cu o singura abtinere.
Fata de cele aratate, potrivit prevederilor art. 144 lit. b) din
Constitutie, precum si ale art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.b), art. 21 si art.
22 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca solutionarea sesizarii Grupului parlamentar al aliantei
civic-liberale din Camera Deputatilor nu este de competenta Curtii
Constitutionale.
2. Prezenta decizie se comunica Grupului parlamentar al aliantei
civic-liberale din Camera Deputatilor, precum si Camerei Deputatilor si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 27 februarie 1995 si la ea au participat
Vasile Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Miklos
Fazakas, Ion Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu
si Victor Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu