Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 219 din 11 iulie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct. 1 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 706 din 27 septembrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa             - presedinte
    Costica Bulai            - judecator
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Iuliana Nedelcu          - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Ioan Petrus in Dosarul nr. 6.883/2001 al Tribunalului Dambovita si de Gheorghe Rafira in Dosarul nr. 11.165/2001 al Judecatoriei Targoviste.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei Ioan Petrus, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 120C/2002 la Dosarul nr. 114C/2002, avand in vedere ca obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate este identic in cauzele enumerate.
    Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca fiind intrunite conditiile conexarii. In consecinta, pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea, in temeiul art. 164 din Codul de procedura civila si al art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, dispune conexarea dosarelor anterior mentionate.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei pune concluzii de admitere, sustinand oral motivele de neconstitutionalitate a textelor de lege criticate, expuse in notele scrise depuse la dosar.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 22 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 6.883/2000 de Tribunalul Dambovita - Sectia civila, respectiv prin Incheierea din 4 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 11.165/2001 de Judecatoria Targoviste, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din Codul de procedura penala, exceptii ridicate de Ioan Petrus si Gheorghe Rafira in cauze aflate pe rolul acelor instante.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca dispozitiile legale criticate prevad dreptul procurorului de a dispune luarea unor masuri precum neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala sau incetarea urmaririi penale, care sunt acte de infaptuire a justitiei si constituie atributul exclusiv al instantelor judecatoresti, singurele care realizeaza justitia potrivit art. 125 alin. (1) din Constitutie. Autorul exceptiei considera ca termenul "dispune" folosit de legiuitor in cuprinsul art. 11 din Codul de procedura penala, atunci cand stabileste atributiile procurorului cand se constata existenta vreunuia dintre cazurile in care punerea in miscare sau exercitarea actiunii penale este impiedicata, este neconstitutional. Se apreciaza ca procurorul trebuie "sa propuna", iar nu "sa dispuna", pentru ca aceasta ar echivala cu infaptuirea justitiei.
    Tribunalul Dambovita apreciaza textele de lege criticate ca fiind constitutionale. Judecatoria Targoviste arata ca in cauzele in care procesul penal cunoaste si faza urmaririi penale procurorul poate dispune, dupa caz, scoaterea de sub urmarire penala, incetarea urmaririi penale sau clasarea cauzei, in conformitate cu dispozitiile art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) si ale art. 242 - 249 din Codul de procedura penala. Orice persoana nemultumita de actele si masurile dispuse in timpul urmaririi penale poate sa faca plangere impotriva acestora, in conformitate cu dispozitiile art. 275 - 278 din Codul de procedura penala, inclusiv la instanta de judecata, dupa epuizarea cailor de atac ierarhice prevazute de lege, chiar in lipsa unei reglementari explicite, intrucat Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 486/1997, a statuat ca art. 278 din Codul de procedura penala este neconstitutional in masura in care opreste persoana nemultumita de solutionarea plangerii impotriva masurilor sau actelor efectuate de procuror ori pe baza dispozitiilor date de acesta si care nu ajung in fata instantelor judecatoresti sa se adreseze justitiei in temeiul art. 21 din Constitutie. In concluzie, instanta arata ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale, nefiind contrare nici unuia dintre articolele din Constitutie invocate de autorul exceptiei, actul de justitie fiind infaptuit in final de instantele judecatoresti.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a transmite punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate in cauza.
    Presedintele Camerei Deputatilor arata ca prevederile art. 10, 11, 22, 50 si 126 din Constitutie nu au nici o relevanta in cauza. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din Codul de procedura penala se arata ca acestea sunt constitutionale, intrucat actul de justitie este realizat, in final, tot de instantele judecatoresti. Se invoca in acest sens Decizia nr. 486/1997, prin care Curtea Constitutionala a statuat ca persoana nemultumita de actele sau masurile luate de procuror se poate adresa justitiei. Se propune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
    Guvernul arata ca organele judiciare insarcinate cu realizarea urmaririi penale, dupa ce apreciaza ca au efectuat toate activitatile impuse de necesitatea rezolvarii cauzei, se dezinvestesc dand una dintre solutiile de terminare a urmaririi penale. Urmarirea penala se poate finaliza fara trimiterea in judecata, daca exista vreunul dintre cazurile prevazute la art. 10 din Codul de procedura penala. In aceste situatii procurorul dispune clasarea, scoaterea de sub urmarire penala sau incetarea urmaririi penale. Aceste solutii, denumite in vocabularul de specialitate solutii de neurmarire, nu trebuie confundate cu rezolvarea propriu-zisa a cauzei penale, cu infaptuirea actului de justitie. Solutiile de neurmarire pot fi date numai in faza de urmarire penala, adevarata solutionare a cauzei avand loc numai in fata instantei de judecata. De asemenea, solutiile de neurmarire pot da o rezolvare cauzei numai in sens negativ, in cadrul neurmaririi penale neexistand posibilitatea tragerii la raspundere penala si stabilirea sanctiunilor corespunzatoare. In fine, solutiile de neurmarire nu produc efecte cu autoritate de lucru judecat. Actionand in temeiul art. 11 pct. 1 din Codul de procedura penala, procurorul nu infaptuieste un act de justitie, nu solutioneaza o cauza penala.
    Pe de alta parte, persoana nemultumita de solutia data plangerii impotriva actelor sau masurilor procurorului se poate adresa instantelor judecatoresti in temeiul art. 21 din Constitutie, asa cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 486/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 6 martie 1998.
    In concluzie, se arata ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei si se conchide ca exceptia este neintemeiata.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din Codul de procedura penala, care au urmatorul continut: "Cand se constata existenta vreunuia din cazurile prevazute in art. 10:
    1. In cursul urmaririi penale procurorul, la propunerea organului de cercetare penala sau din oficiu, dispune:
    a) clasarea, cand nu exista invinuit in cauza;
    b) scoaterea de sub urmarire, in cazurile prevazute in art. 10 lit. a) - e), cand exista invinuit sau inculpat in cauza;
    c) incetarea urmaririi penale, in cazurile prevazute in art. 10 lit. f) - h), cand exista invinuit sau inculpat in cauza."
    Intrucat in speta autorul exceptiei s-a plans impotriva rezolutiei procurorului de scoatere de sub urmarire penala, sunt vizate si dispozitiile art. 228, care sunt urmatoarele:
    - Art. 228: "Organul de urmarire penala sesizat in vreunul din modurile prevazute in art. 221 dispune prin rezolutie inceperea urmaririi penale, cand din cuprinsul actului de sesizare sau al actelor premergatoare efectuate nu rezulta vreunul din cazurile de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale prevazute in art. 10, cu exceptia celui de la lit. b^1).
    In cazul aratat in art. 10 lit. b^1), organul de urmarire penala inainteaza dosarul procurorului cu propunerea de a dispune scoaterea de sub urmarire penala.
    Cand organul de urmarire penala se sesizeaza din oficiu, incheie un proces-verbal care constituie actul de incepere a urmaririi penale.
    Daca din cuprinsul actului de sesizare sau al actelor premergatoare efectuate dupa primirea plangerii sau denuntului rezulta vreunul din cazurile de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale prevazute in art. 10, cu exceptia celui de la lit. b^1), organul de urmarire penala inainteaza procurorului actele incheiate cu propunerea de a nu se incepe urmarirea penala.
    Daca procurorul constata ca nu sunt intrunite conditiile aratate in alineatul precedent, restituie actele organului de urmarire penala pentru inceperea urmaririi penale.
    In cazul in care procurorul este de acord cu propunerea, o confirma prin rezolutie motivata si instiinteaza despre aceasta persoana care a facut sesizarea.
    Daca ulterior se constata ca nu a existat sau ca a disparut imprejurarea pe care se intemeia propunerea de a nu se incepe urmarirea penala, procurorul infirma rezolutia si restituie actele organului de urmarire, dispunand inceperea urmaririi penale."
    Textul de lege criticat este considerat contrar urmatoarelor prevederi constitutionale: art. 1 referitor la statul de drept; art. 10 cu privire la relatiile internationale; art. 11 privind raportul dintre dreptul international si dreptul intern; art. 15 referitor la universalitatea drepturilor si libertatilor; art. 16 care consacra egalitatea in drepturi; art. 20 privind tratatele internationale privind drepturile omului; art. 21 referitor la accesul liber la justitie; art. 22 care garanteaza dreptul la viata si integritate fizica si psihica; art. 24 privind dreptul la aparare; art. 48 referitor la dreptul persoanei vatamate de o autoritate publica; art. 50 care reglementeaza fidelitatea fata de tara; art. 51 cu privire la respectarea Constitutiei si a legilor; art. 123 privind infaptuirea justitiei; art. 124 referitor la statutul judecatorilor; art. 125 cu privire la instantele judecatoresti; art. 126 care statueaza caracterul public al dezbaterilor; art. 128 referitor la folosirea cailor de atac si art. 150 privind conflictul temporal de legi.
    Autorul exceptiei sustine, de asemenea, incalcarea Conventiei europene a drepturilor omului, fara a arata care articol din aceasta conventie este nesocotit de textul de lege criticat.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata. Actele de neurmarire, intre care si neinceperea urmaririi penale, sunt dispuse de procuror in faza urmaririi penale, numai daca se constata existenta vreunuia dintre cazurile care, potrivit legii, impiedica punerea in miscare a actiunii penale. Aceleasi cazuri, daca sunt descoperite in faza judecatii, impiedica exercitarea actiunii penale, obligand instanta sa pronunte achitarea sau incetarea procesului penal.
    Asadar, asa-numitele solutii de neurmarire: neinceperea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire sau incetarea urmaririi penale sunt dispuse de procuror nu in mod arbitrar, ci pe baza probelor administrate in cauza si in stricta conformitate cu legea, solutia fiind aceeasi daca ar fi constatata de instanta judecatoreasca, intr-o faza ulterioara a procesului penal.
    Pe de alta parte, legea prevede ca orice persoana poate face plangere impotriva masurilor sau actelor de urmarire penala, plangere ce se solutioneaza conform procedurii speciale prevazute la art. 275 - 278 din Codul de procedura penala, impotriva actelor efectuate de procuror, plangerea urmand sa fie solutionata potrivit dispozitiilor art. 278 din Codul de procedura penala. Persoana nemultumita de solutia data plangerii sale se poate adresa instantei judecatoresti competente, asa cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 486 din 2 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 6 martie 1998, privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor legale ale art. 278 din Codul de procedura penala referitoare la masurile si actele procurorului in cursul urmaririi penale.
    Cu acel prilej, referindu-se la procedura de solutionare a plangerii impotriva actelor si masurilor procurorului, Curtea Constitutionala a constatat ca, fiind vorba de acte si masuri luate de procuror in cursul urmaririi penale, prin care se pune capat conflictului de drept penal, acestea trebuie sa fie supuse nu numai controlului ierarhic in cadrul Ministerului Public, dar si controlului din partea instantelor judecatoresti. Astfel persoana nemultumita de solutia data plangerii sale in cadrul Ministerului Public are dreptul, potrivit art. 21 din Constitutie, de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. In consecinta, Curtea a decis ca prevederile art. 278 din Codul de procedura penala sunt neconstitutionale in masura in care inchid calea persoanei nemultumite de solutia data plangerii sale de catre Ministerul Public de a se adresa justitiei. Acest drept al persoanei este evident in cazul actelor prin care procurorul pune capat conflictului de drept penal, real sau aparent, cum sunt: rezolutia de neincepere a urmaririi penale reglementata de art. 228 alin. 6 din Codul de procedura penala, scoaterea de sub urmarire penala sau incetarea urmaririi penale prevazuta la art. 11 pct. 1 lit. b) si c) din Codul de procedura penala. Fiind vorba de acte prin care se infaptuieste justitia, este firesc sa fie verificate si confirmate ori infirmate de instantele judecatoresti, singurele autoritati prin a caror activitate se realizeaza justitia conform art. 125 alin. (1) din Constitutie.
    Solutia adoptata prin Decizia nr. 486 din 2 decembrie 1997 este valabila si pentru cauza de fata si, prin urmare, dispozitiile art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din Codul de procedura penala nu pot fi considerate ca fiind neconstitutionale, intrucat actele sau masurile luate de procuror pot fi supuse controlului instantelor judecatoresti, fiind astfel garantate drepturile persoanei la un proces echitabil.

    Fata de cele mai sus aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 pct. 1 lit. a), b) si c) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Ioan Petrus in Dosarul nr. 6.883/2001 al Tribunalului Dambovita si de Gheorghe Rafira in Dosarul nr. 11.165/2001 al Judecatoriei Targoviste.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 11 iulie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 219/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 219 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 219/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu