DECIZIE Nr. 218 din 6 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind
protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 509 din 7 iunie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu
handicap, exceptie ridicata de Laurentiu Gica Ciofu in Dosarul nr. 14.063/2003
al Judecatoriei Iasi.
La apelul nominal partile sunt lipsa, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, intrucat textul de lege criticat nu este in contradictie cu
prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
14.063/2003, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in
munca a persoanelor cu handicap, exceptie ridicata de Laurentiu Gica Ciofu
intr-o cauza civila.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
de lege criticate contravin "dispozitiilor art. 50 din Constitutie, care
se refera la protectia persoanelor cu handicap", fara sa arate insa in ce
consta aceasta contradictie.
Judecatoria Iasi apreciaza ca dispozitiile de lege criticate sunt
constitutionale. In acest sens arata ca "utilizarea de catre legiuitor in
cuprinsul art. 19 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/1999 a expresiei <<daca nu au alte venituri>> a fost facuta
tocmai in scopul de a acoperi toate categoriile de persoane cu handicap care
poate nu au fost avute in vedere la adoptarea unor acte normative si carora sa
le ofere sanse egale de prevenire si tratament ale handicapului in vederea
participarii efective a acestora la viata comunitatii".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 19 alin.
(1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999, care a fost
adoptata avand in vedere tocmai programul de protectie speciala a persoanelor
cu handicap si integrarea sociala si profesionala a acestora, sunt
constitutionale. Ordonanta criticata dispune cu privire la asigurarea unei
protectii reale a persoanelor care nu se pot integra in viata sociala prin
forte proprii si sunt incapabile de munca. Aceste masuri "transpun
dispozitiile constitutionale referitoare la necesitatea asigurarii de catre
stat a unei politici nationale de egalitate a sanselor, de prevenire si de
tratament ale handicapului, in vederea participarii efective a persoanelor cu
handicap in viata comunitatii, respectand drepturile si indatoririle ce le
revin parintilor".
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, intrucat dispozitiile de lege criticate instituie, in sensul art.
50 din Constitutie, republicata, drepturi specifice pentru adultii cu handicap,
in vederea asigurarii dreptului acestora la securitate sociala, in cadrul
obligatiei statului de a realiza masuri de protectie speciala pentru aceasta
categorie de persoane.
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile de lege ce fac obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate sunt conforme cu art. 50 din Constitutie,
republicata, intrucat contin dispozitii ce asigura protectia speciala a
persoanelor cu handicap, inclusiv a celor cu handicap grav sau accentuat, si
realizeaza obligatia statului de a asigura o politica nationala de egalitate a
sanselor, de prevenire si tratament ale handicapului, in vederea participarii
efective a acestor persoane in viata comunitatii.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, presedintelui
Camerei Deputatilor si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
19 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind
protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 519/2002, prevederi al caror
continut este urmatorul: "In vederea asigurarii dreptului la securitate
sociala, precum si a dreptului la ocrotirea sanatatii si la instruire, adultii
cu handicap beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) adultii cu handicap grav si accentuat, daca nu au alte venituri cu
exceptia pensiei de urmas, beneficiaza de o indemnizatie lunara in procent de
50% din salariul minim brut pe tara, pe toata durata handicapului; cei cu
venituri pana la acest cuantum primesc diferenta pana la nivelul indemnizatiei
lunare; pentru afectiuni care creeaza handicap ireversibil indemnizatia lunara
se stabileste pe toata durata vietii."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste prevederi de
lege contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 50 referitoare la
"Protectia persoanelor cu handicap", fara a formula insa motive din
care sa rezulte in ce consta aceasta contrarietate.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa.
Textul de lege criticat stabileste ca pentru asigurarea dreptului la
securitate sociala, a dreptului la ocrotirea sanatatii si la instruire, adultii
cu handicap grav si accentuat care nu au alte venituri, cu exceptia pensiei de
urmas, beneficiaza de indemnizatii lunare pe toata durata handicapului sau pe
toata durata vietii daca afectiunile creeaza handicap ireversibil. Analizand
continutul acestora nu rezulta ca ele ar fi in contradictie cu dispozitiile
art. 50 din Constitutie, republicata, potrivit carora "Persoanele cu
handicap se bucura de protectie speciala. Statul asigura realizarea unei
politici nationale de egalitate a sanselor, de prevenire si de tratament ale
handicapului, in vederea participarii efective a persoanelor cu handicap in
viata comunitatii, respectand drepturile si indatoririle ce revin parintilor si
tutorilor". Dimpotriva, ordonanta criticata a fost adoptata si cuprinde
dispozitii care sunt chiar in sensul aducerii la indeplinire a celor consacrate
prin textul constitutional mentionat.
De altfel, din continutul dosarului se constata ca in realitate nici nu se
critica art. 19 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 sub
aspectul neconstitutionalitatii, ci exceptia a fost ridicata intr-o cauza in
care autorul acesteia este obligat la restituirea sumelor incasate in temeiul
prevederilor ordonantei, ca urmare a unor declaratii nereale, pe propria
raspundere. Asadar, in cauza se ridica o problema de aplicare a legii, ce nu
intra in competenta de solutionare a Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 alin. (1)
lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia
speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, exceptie ridicata de
Laurentiu Gica Ciofu in Dosarul nr. 14.063/2003 al Judecatoriei Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu