DECIZIE Nr. 218 din 3 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(2) din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui
Romaniei, republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea
si functionarea Presedintiei Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 405 din 10 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 4 si ale art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994
privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, exceptie ridicata de
Valentina Mihart in Dosarul nr. 3.217/2001 al Curtii Supreme de Justitie -
Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
3.217/2001, Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea
Presedintelui Romaniei, introduse prin art. I pct. 4 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994
privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei, si celor ale art. II
din aceeasi ordonanta de urgenta. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata
de Valentina Mihart cu ocazia solutionarii recursului declarat impotriva
Sentintei civile nr. 982 din 28 iunie 2001 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate aduc atingere principiului neretroactivitatii
legii, consacrat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie. In acest sens arata ca
dispozitiile legale criticate stabilesc o noua conditie de incadrare a
personalului din Administratia Prezidentiala, respectiv aceea a increderii
acordate de Presedintele Romaniei, pe baza semnarii unui angajament de
loialitate stabilit prin Regulamentul de organizare si functionare a
Administratiei Prezidentiale. De asemenea, sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin si art. 92 lit. a) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificarile ulterioare, ele neputand constitui
"un motiv legal de incompatibilitate" care sa justifice desfacerea
contractului individual de munca, asa cum prevede acest articol.
Curtea Suprema de Justitie apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu sunt contrare art.
15 alin. (2) din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca importanta si
specificul domeniului reglementat, care priveste serviciile din subordinea
Presedintelui Romaniei, determina necesitatea unei reglementari speciale.
Considera ca dispozitiile legale criticate nu infrang principiul neretroactivitatii
legii, deoarece, potrivit art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
1/2001, acestea se aplica personalului deja existent, dupa un termen de 15 zile
de la data intrarii in vigoare a ordonantei de urgenta si dupa sustinerea unui
examen de atestare pe post.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca textele de lege criticate, care "instituie un caz
special de destituire, eliberare din functie, respectiv de desfacere a
contractului de munca, in situatia in care persoanei incadrate in Administratia
Prezidentiala i se retrage increderea acordata de catre Presedintele
Romaniei", nu infrang principiul constitutional al neretroactivitatii
legii. Considera astfel ca, prin aplicarea acestor reglementari functionarilor
Administratiei Prezidentiale aflati in functie la data intrarii in vigoare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, se da expresie principiului
tempus regit actum, in fapt fiind vorba de o situatie juridica in curs de desfasurare
in momentul intrarii in vigoare a legii. De altfel, prin caracterul sau
special, Legea nr. 47/1994 poate contine dispozitii derogatorii de la norma
generala, Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici. Aceasta
nu este insa o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. Apreciaza ca "Administratia Prezidentiala are dreptul,
potrivit legii, sa introduca criterii specifice care sa stea la baza selectarii
personalului incadrat in aceasta institutie".
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor, al Guvernului si cel al institutiei Avocatul Poporului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
I pct. 4 (prin care a fost introdus art. 4^1 in Legea nr. 47/1994) si cele ale
art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei
Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 10
ianuarie 2001.
In temeiul art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001, Legea
nr. 47/1994 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
210 din 25 aprilie 2001, dandu-se articolelor o noua numerotare. Astfel, art.
4^1 alin. (2), introdus prin ordonanta de urgenta si criticat ca neconstitutional,
a devenit art. 5 alin. (2) din lege, iar Curtea urmeaza a se pronunta cu
privire la acesta.
Art. 5 alin. (2) din Legea nr. 47/1994, republicata, prevede:
"Personalul prevazut la alin. (1) poate fi incadrat numai pe baza
increderii acordate de Presedintele Romaniei si cu conditia semnarii unui
angajament de loialitate stabilit prin regulamentul prevazut la art. 2.
Retragerea increderii are ca efect revocarea incadrarii, precum si incetarea
detasarii, eliberarea sau destituirea din functie ori desfacerea contractului
de munca, dupa caz."
Art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea
si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea
Presedintiei Romaniei, ordonanta de urgenta aprobata prin Legea nr. 124/2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie
2001, criticat de asemenea ca neconstitutional, stabileste: "Prevederile
art. I pct. 4 se aplica personalului existent la Administratia Prezidentiala in
termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, pe baza unui examen de atestare pe post."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorul
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textele de
lege criticate au mai format obiectul controlului de constitutionalitate exercitat
de Curte. Astfel, fiind sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 5
din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei,
republicata, precum si a art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea
si functionarea Presedintiei Romaniei, in raport cu art. 15 alin. (2) din
Constitutie, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 288 din 5 noiembrie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 836 din 20 noiembrie
2002, a respins aceasta exceptie ca fiind neintemeiata. In acest sens, in
considerentele deciziei amintite s-a retinut ca din prevederile art. 5 din
Legea nr. 47/1994, republicata, potrivit carora personalul ce alcatuieste
Administratia Prezidentiala poate fi incadrat numai cu conditia semnarii unui
angajament de loialitate, pe baza increderii acordate de Presedintele Romaniei,
nu rezulta o incalcare a principiului constitutional al neretroactivitatii
legii.
Prin aceeasi decizie Curtea a aratat, de asemenea, ca prevederile art. II
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 nu incalca art. 15 alin. (2)
din Constitutie, textul dispunand, dimpotriva, ca prevederile de lege criticate
se aplica personalului existent, in termen de 15 zile de la data intrarii in
vigoare a ordonantei de urgenta.
Cu acelasi prilej, in sustinerea solutiei date, Curtea a retinut ca, in
jurisprudenta sa, respectiv in Decizia nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002,
"a statuat ca o lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru
viitor o stare de drept nascuta anterior si nici atunci cand suprima producerea
in viitor a efectelor unei situatii juridice constituite sub imperiul legii
vechi, pentru ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze
supravietuirea legii vechi si sa reglementeze modul de actiune in timpul
urmator intrarii ei in vigoare, adica in domeniul ei propriu de aplicare".
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei potrivit careia
prevederile art. 5 din Legea nr. 47/1994, republicata, sunt neconstitutionale
si prin raportare la Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, prin aceeasi Decizie nr. 288/2002, Curtea a aratat ca aceasta nu
reprezinta o problema de constitutionalitate, deoarece nu se are in vedere
compatibilitatea dintre textul legal criticat si Constitutie, ci compararea
prevederilor mai multor legi intre ele.
Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
acestei jurisprudente, cele statuate anterior isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (2)
din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei,
republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001
pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si
functionarea Presedintiei Romaniei, exceptie ridicata de Valentina Mihart in
Dosarul nr. 3.217/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman