Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 217 din 14 noiembrie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 70 din  9 februarie 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Florentina Geangu      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare Transilvania - S.A. din Brasov in Dosarul nr. 1.785/2000 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
    La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei si a Societatii Comerciale "Complex Ovidiu Melody" - S.A. din Mamaia, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata, intrucat nu exista neconcordante intre textul de lege criticat si dispozitiile constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.785/2000, Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare Transilvania - S.A. din Brasov.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 99/1999, contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - art. 15 alin. (1), intrucat este incalcat dreptul actionarilor de a dispune cu privire la masurile majore care se iau in societatea comerciala;
    - art. 15 alin. (2), deoarece masurile privind privatizarea societatilor comerciale, asa cum sunt prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, se aplica si societatilor comerciale total sau partial privatizate, privatizare care s-a efectuat cu mult inaintea aparitiei Legii nr. 99/1999;
    - art. 21, intrucat atat drepturile, cat si interesele societatii comerciale in calitate de actionar, in ceea ce priveste dreptul de administrare si dispozitie, reglementate de Legea nr. 31/1990, sunt "total anulate prin excluderea cailor de aparare in justitie a acestor drepturi";
    - art. 41 alin. (2), ca urmare a introducerii de drept a terenurilor in capitalul social al societatii comerciale peste vointa si interesul actionarilor, cu valori impuse, care in majoritatea cazurilor sunt nereale;
    - art. 78, deoarece prevederile art. 32^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 "retroactiveaza prin aplicarea la unele situatii juridice calificate si clasificate juridic anterior aparitiei acestei legi".
    Tribunalul Constanta - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata. In acest sens se arata ca dispozitiile art. 32^2 alin. (3) din Legea nr. 99/1999 contravin prevederilor art. 49 din Constitutie, intrucat, "modificand de drept structura actionariatului este afectat implicit si dreptul de decizie al actionarilor, in conditiile in care statul devine actionar majoritar, putand astfel sa isi impuna vointa in ceea ce priveste functionarea societatii. Din cuprinsul art. 49 din Constitutie reiese ca se restrang unele drepturi si libertati numai daca se impune si numai pentru anumite situatii, la care Legea nr. 99/1999 nu face referire. In lipsa unor astfel de situatii expres aratate in cuprinsul art. 49 din Constitutie, reglementarea prevazuta de art. 32^2 alin. (3) este neconstitutionala".
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, deoarece majorarea de drept a capitalului social cu valoarea terenului pentru care s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate nu poate fi considerata neconstitutionala atata timp cat nu are drept consecinta incalcarea dispozitiilor art. 15, 21, ale art. 41 alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 381 din 29 decembrie 1997 (dispozitii introduse prin art. I pct. 43 din Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236 din 27 mai 1999), avand urmatorul cuprins: "(1) Capitalul social al societatilor comerciale carora li s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se majoreaza de drept cu valoarea terenurilor mentionate in certificat.
    (2) Administratorii sunt obligati sa inregistreze majorarea capitalului social la registrul comertului in termen de 60 de zile de la data emiterii certificatului, societatea comerciala fiind scutita de plata taxelor si a oricaror alte obligatii legate de aceasta operatiune.
    (3) In cazul in care eliberarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor nu a fost urmata, anterior privatizarii, de majorarea corespunzatoare a capitalului social sau daca certificatul se elibereaza dupa privatizare, capitalul social se majoreaza de drept cu valoarea terenurilor, care va fi considerata aport in natura al statului sau al unei unitati administrativ-teritoriale, dupa caz, in schimbul caruia se vor emite actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate. Cumparatorul are un drept de optiune la cumpararea de la institutia publica implicata, la un pret convenit in contractul initial de vanzare a actiunilor ori, in lipsa unei clauze in acest sens, la pretul platit de cumparator pentru pachetul initial de actiuni, reactualizat in conformitate cu prevederile normelor metodologice emise in aplicarea acestei ordonante de urgenta, a unui numar de actiuni suplimentare reprezentand un procent din actiunile nou-emise egal cu cota de participare a cumparatorului la capitalul social la data cand s-a emis certificatul sau la data achizitionarii pachetului initial de actiuni, dupa caz. Cumparatorul isi poate exercita aceasta optiune in termen de doua luni de la data inregistrarii majorarii capitalului social. Transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor nou-emise are loc in momentul platii integrale a actiunilor. [...]
    (5) Adunarea generala care decide emiterea actiunilor suplimentare corespunzatoare valorii terenului poate sa hotarasca convertirea automata a acestora in actiuni preferentiale, cu dividend prioritar, fara drept de vot, pe data expirarii termenului de exercitare a dreptului de optiune ori, dupa caz, la data rezolutiunii contractului de vanzare-cumparare a actiunilor."
    Autorul exceptiei considera ca sunt neconstitutionale acele dispozitii din textele legale mentionate prin care se majoreaza de drept capitalul social al societatilor comerciale supuse privatizarii cu valoarea terenurilor pentru care s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra acestor terenuri, constituite ca aport in natura al statului, deoarece sunt incalcate dispozitiile constitutionale ale art. 15 privind neretroactivitatea legii, ale art. 21 privind accesul liber la justitie, ale art. 41 alin. (2) privind ocrotirea proprietatii private si ale art. 78 privind intrarea in vigoare a legii.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
    I. O prima critica formulata de autorul exceptiei consta in aceea ca dispozitiile art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 incalca prevederile art. 15 din Constitutie, care prevad: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea.
    (2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."
    Se considera ca dispozitiile legale criticate incalca dreptul actionarilor de a dispune cu privire la masurile majore ce se iau in societate si totodata au un caracter retroactiv, deoarece se aplica si societatilor partial sau total privatizate inainte de intrarea in vigoare a legii.
    Curtea Constitutionala constata ca aceste motive de neconstitutionalitate nu pot fi retinute. Intr-adevar, dispozitiile art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 nu incalca prevederile art. 15 alin. (1) din Constitutie, deoarece capitalul social se majoreaza de drept, adica potrivit legii, or drepturile si libertatile la care se refera textul constitutional se exercita in conditiile prevazute de lege.
    In ceea ce priveste critica privind incalcarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie Curtea constata ca dispozitiile art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 nu contin in sine nici o dispozitie cu caracter retroactiv, aplicandu-se, potrivit art. 2 din aceasta ordonanta: "[...] a) vanzarii de actiuni la societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar, indiferent de numarul actiunilor pe care le detine, inclusiv la societatile nationale, companiile nationale si celelalte societati comerciale rezultate din reorganizarea regiilor autonome de interes national sau local;
    b) vanzarii de active ale regiilor autonome si ale societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, inclusiv ale companiilor nationale si ale societatilor nationale ori ale celorlalte societati comerciale rezultate din reorganizarea unei regii autonome de interes national sau local."
    II. Cea de-a doua critica formulata consta in aceea ca dispozitiile art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din ordonanta incalca prevederile art. 21 din Constitutie, text potrivit caruia "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept". Se considera ca prin dispozitiile legale criticate atat dreptul de administrare, cat si cel de dispozitie, reglementate de Legea nr. 31/1990, "sunt anulate prin imposibilitatea folosirii tuturor cailor de aparare in justitie a acestor drepturi".
    Curtea constata ca nici acest motiv de neconstitutionalitate nu poate fi retinut, deoarece art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din actul normativ criticat reglementeaza cai de atac in justitie - cererea de anulare si opozitia - a caror solutionare este de competenta curtii de apel.
    III. A treia critica se refera la incalcarea prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora: "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor." Se considera ca dispozitiile legale criticate creeaza o discriminare nejustificata intre proprietatea privata a statului si proprietatea privata a persoanelor fizice si juridice.
    Analizand aceasta sustinere, Curtea constata ca, potrivit art. 32^2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, capitalul social al societatilor comerciale carora li s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor se majoreaza de drept cu valoarea terenurilor mentionate in certificat, care va fi considerata ca aport in natura al statului sau al unei unitati administrativ-teritoriale, dupa caz, la capitalul social al societatii comerciale, in schimbul caruia se vor emite actiuni suplimentare ce vor reveni de drept institutiei publice implicate. Prin urmare, majorarea capitalului social cu valoarea terenului pentru care s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate, urmata de emiterea de noi actiuni, are in vedere terenurile detinute de societatile comerciale, care sunt necesare atat pentru desfasurarea activitatii in conformitate cu obiectul lor de activitate, cat si pentru privatizarea societatii respective, fara ca prin aceasta sa se infranga protectia proprietatii private.
    IV. O a patra critica formulata de autorul exceptiei priveste incalcarea art. 78 din Constitutie, potrivit caruia "Legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei".
    Curtea constata ca art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 nu stabileste retroactiv dobandirea terenurilor in cauza, deoarece aceste terenuri nu au fost detinute de societatea comerciala cu titlu de proprietate, ci numai in folosinta pana la data eliberarii certificatului de proprietate. Dispozitiile textului de lege criticat prevad situatiile in care majorarea capitalului social are loc de drept, ele aplicandu-se situatiilor juridice intervenite dupa intrarea in vigoare a legii, astfel incat nu sunt incalcate prevederile art. 78 din Constitutie. De altfel, in acest sens Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, si anume prin Decizia nr. 8 din 24 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 366 din 7 august 2000.
    Fata de cele aratate Curtea urmeaza sa respinga exceptia de neconstitutionalitate.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32^2 alin. (1), (2), (3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, modificata si completata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare Transilvania - S.A. din Brasov in Dosarul nr. 1.785/2000 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 noiembrie 2000.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 217/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 217 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 217/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu