DECIZIE Nr. 216 din 3 iulie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. h)
din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
silvice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 26 octombrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 lit. h) din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor silvice, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Romfunghi" - S.R.L. din Arad in Dosarul nr. 226/2001 al
Judecatoriei Campeni, judetul Alba.
La apelul nominal a raspuns consilier juridic Radu Calin Toma pentru
Directia silvica Alba Iulia, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura
de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente solicita respingerea exceptiei, aratand ca
activitatea de avizare a centrelor sau a punctelor volante de achizitie a
produselor specifice fondului forestier, desfasurata de unitati silvice
teritoriale cu atributii de serviciu public, organizate ca institutii publice
cu personalitate juridica in subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor, are drept scop conservarea, protejarea si dezvoltarea fondului
forestier.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca emiterea de norme de
aplicare a legii de catre autoritatile competente nu incalca dispozitiile art.
134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 226/2001,
Judecatoria Campeni, judetul Alba, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. h) din Legea nr. 31/2000
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Romfunghi" - S.R.L. din Arad.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitia legala criticata incalca prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, referitoare la obligatia statului de a asigura "libertatea
comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie;". Se arata in acest sens ca
sanctionarea contraventionala a infiintarii centrelor sau punctelor de
achizitie a ciupercilor si fructelor de padure fara avizul unitatilor silvice
"permite si incurajeaza pozitia de monopol a Regiei Nationale a Padurilor,
reprezentata de unitatile silvice teritoriale", care desfasoara activitati
economice in interes propriu, printre care si colectarea, achizitionarea si
valorificarea fructelor de padure. Intrucat legea nu prevede criteriile de
acordare a avizelor pentru infiintarea centrelor sau punctelor de achizitie a
fructelor de padure, directiile silvice au posibilitatea sa acorde sau sa
refuze acordarea avizelor respective in mod discretionar, arbitrar sau chiar
abuziv, practicand o concurenta neloiala, fapt stabilit si de Consiliul
Concurentei. Se mai arata ca aceasta practica a unitatilor silvice nu permite
altor agenti economici valorificarea tuturor factorilor de productie nici in
cazul in care recoltarea fructelor de padure se face de pe alte terenuri decat cele
aflate in administrarea Regiei Nationale a Padurilor.
Judecatoria Campeni, exprimandu-si opinia, considera ca dispozitiile art. 2
lit. h) din Legea nr. 31/2000 sunt neconstitutionale, incalcand prevederile
art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, intrucat obligatia obtinerii
avizului unitatii silvice teritoriale "fara a se prevedea in nici un fel
criteriile de acordare a avizelor, precum si cerintele care trebuie indeplinite
de solicitanti, confera unitatilor silvice teritoriale [...] o pozitie de
monopol, asigurandu-le posibilitatea sa procedeze in mod arbitrar si
discretionar la eliminarea concurentei".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, "ci, dimpotriva, reprezinta
tocmai dispozitii legale menite sa asigure indeplinirea acestei obligatii a
statului". Se arata in continuare ca sanctionarea contraventionala a
infiintarii sau functionarii fara avizul unitatii silvice teritoriale a
centrelor sau a punctelor volante ori permanente de achizitie a produselor
specifice fondului forestier se face "in scopul conservarii, protejarii si
dezvoltarii fondului forestier, al exploatarii rationale a padurilor si a
produselor specifice fondului forestier". Sub acest aspect dispozitiile
legale criticate "sunt in deplina concordanta cu prevederile cuprinse la
art. 1, art. 4, art. 64 alin. 2 si art. 66 alin. 1 din Codul silvic - Legea nr.
26/1996, potrivit carora padurile si terenurile destinate impaduririi
constituie, indiferent de natura dreptului de proprietate, fondul forestier
national, iar proprietarii acestora au obligatia de a le gospodari in
conformitate cu regimul silvic si cu regulile privind protectia mediului. Prin
urmare, dreptul de proprietate asupra fondului forestier nu poate fi exercitat
decat cu respectarea dispozitiilor legale care ii determina continutul si
limitele, in conformitate cu prevederile art. 41 alin. (1) din Constitutia
Romaniei". Se mai arata ca, potrivit Hotararii Guvernului nr. 173/2001
privind reorganizarea Regiei Nationale a Padurilor si Hotararii Guvernului nr.
12/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor, avizarea infiintarii centrelor sau punctelor volante de
achizitionare a produselor specifice fondului forestier nu se face de catre
directiile silvice, ci de un "serviciu public, respectiv inspectoratele
teritoriale de regim silvic si cinegetic, organizate ca institutii publice cu
personalitate juridica in subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata. Dispozitiile cuprinse la lit. h) a art. 2 din Legea nr.
31/2000 prevad ca "infiintarea sau functionarea de centre sau puncte
volante ori permanente de achizitie a ciupercilor si fructelor de padure,
precum si a altor produse specifice fondului forestier, fara avizul unitatii
silvice teritoriale" constituie contraventie silvica. Aceste dispozitii
legale sunt in concordanta cu reglementarile privind aplicarea unitara a
regimului silvic asupra terenurilor din fondul forestier national, in scopul
conservarii, protejarii si dezvoltarii fondului forestier, al exploatarii
rationale a padurilor si a produselor specifice acestora, cu respectarea
regulilor privind protectia mediului.
In acest sens Codul silvic - Legea nr. 26/1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 8 mai 1996, prevede la art. 64 alin.
2 ca "Proprietarii de paduri si de alte terenuri din fondul forestier
proprietate privata au obligatia sa le gospodareasca in conformitate cu regimul
silvic si cu regulile privind protectia mediului", iar potrivit art. 9
alin. 3 din acelasi cod "Elaborarea normelor ce constituie regimul silvic
revine autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, care
exercita si controlul aplicarii acestui regim". Regimul silvic cuprinde
norme referitoare la exploatarea, circulatia si valorificarea tuturor
produselor specifice fondului forestier. Curtea mai retine ca dispozitiile legale
criticate nu incalca prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie,
intrucat nu instituie pozitie de monopol in favoarea unitatilor silvice si nici
nu inlatura concurenta altor agenti economici. Eliberarea avizelor pentru
infiintarea sau functionarea de centre sau puncte volante ori permanente de
achizitie a ciupercilor si fructelor de padure nu depinde de vointa unitatilor
silvice care desfasoara activitati comerciale de aceeasi natura.
Potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
12/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 16 din 10 ianuarie 2001, "Inspectoratele silvice teritoriale pentru
controlul aplicarii regimului silvic trec in subordinea Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si se reorganizeaza ca inspectorate
teritoriale de regim silvic si cinegetic, institutii publice cu personalitate
juridica, finantate de la bugetul de stat". Rezulta deci ca atributiile de
autoritate publica nu mai sunt indeplinite de directiile silvice din subordinea
Regiei Nationale a Padurilor.
Hotararea Guvernului nr. 173/2001 privind reorganizarea Regiei Nationale a
Padurilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 29
ianuarie 2001, prevede la art. 5 alin. (1) din anexa nr. 1 "Regulament
privind organizarea si functionarea Regiei Nationale a Padurilor" ca in
obiectul de activitate al acestei regii intra si actionarea "pentru
apararea, conservarea si dezvoltarea durabila a fondului forestier proprietate
publica a statului, pe care il administreaza [...], pentru recoltarea si
valorificarea, prin acte si fapte de comert, a produselor specifice fondului
forestier, potrivit prevederilor legale, in conditii de eficienta
economica". Potrivit alin. (2) al aceluiasi articol produsele specifice
fondului forestier cuprind si "fructele de padure, semintele forestiere,
ciupercile comestibile din flora spontana, plantele medicinale si aromatice, rasina
si altele similare". De altfel, din ansamblul reglementarilor legale
rezulta ca Regia Nationala a Padurilor si unitatile sale exercita activitati
comerciale cu produsele respective numai in fondul forestier proprietate
publica a statului, pe care il administreaza.
Curtea mai retine ca in solutionarea unor litigii conditiile in care s-a
acordat ori s-a refuzat acordarea avizului pentru infiintarea sau functionarea
unor centre ori puncte de achizitie a produselor specifice fondului forestier
constituie probleme de fapt a caror stabilire intra in competenta exclusiva a
instantelor judecatoresti, ca si determinarea existentei ori inexistentei
tuturor elementelor raspunderii contraventionale, inclusiv a vinovatiei.
Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului
de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar
Constitutiei".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. h)
din Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
silvice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romfunghi" -
S.R.L. din Arad in Dosarul nr. 226/2001 al Judecatoriei Campeni, judetul Alba.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iulie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Cristina Radu