DECIZIE Nr. 212 din 18 octombrie 2005
pentru publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Hotararii
arbitrale din 15 octombrie 2005, avand drept obiect Metodologia privind
remuneratia datorata de catre organismele de radiodifuziune si organismele de
televiziune titularilor de drepturi de autor pentru radiodifuzarea operelor
scrise ale acestora, valorificate prin intermediul organismelor de gestiune
colectiva
ACT EMIS DE: OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 981 din 4 noiembrie 2005
Avand in vedere dispozitiile art. 123^2 alin. (1) lit. d), ale art. 131^2
alin. (8) si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de
autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza prevederilor art. 2 alin. (2) si ale art. 6 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 758/2003 privind organizarea si functionarea Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor si a corpului de arbitri si ale Hotararii Guvernului
nr. 210/2000 privind numirea in functia de director general al Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor (O.R.D.A.),
directorul general al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor emite
urmatoarea decizie:
Art. 1
Se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Hotararea arbitrala
din 15 octombrie 2005, avand drept obiect Metodologia privind remuneratia
datorata de catre organismele de radiodifuziune si organismele de televiziune
titularilor de drepturi de autor pentru radiodifuzarea operelor scrise ale
acestora, valorificate prin intermediul organismelor de gestiune colectiva,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
Art. 2
Se desemneaza organismul de gestiune colectiva Societatea de Gestiune
Colectiva a Drepturilor de Autor - "CopyRo", cu sediul in Bucuresti,
str. Caderea Bastiliei nr. 62, sectorul 1, drept colector unic al remuneratiei
cuvenite titularilor de drepturi de autor pentru radiodifuzarea operelor scrise
stabilite prin metodologia prevazuta la art. 1.
Art. 3
Prezenta decizie intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
Directorul general al Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor,
Rodica Parvu
ANEXA 1
OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
COMISIA DE MEDIERE
HOTARAREA ARBITRALA
din 15 octombrie 2005
Completul constituit din:
Lucian Mihai - arbitru
Otilia Calmuschi - arbitru
Georgeta Felicia Dutescu - arbitru
Claudiu Seucan - arbitru
Nicoleta Vranceanu - arbitru
Pe rol se afla solutionarea cererii de mediere cu privire la stabilirea
formei finale a Metodologiei privind remuneratia datorata de catre organismele
de radiodifuziune si organismele de televiziune titularilor de drepturi de
autor pentru radiodifuzarea operelor scrise ale acestora, valorificate prin
intermediul organismelor de gestiune colectiva.
Medierea s-a desfasurat la sediul Centrului de Proprietate Intelectuala din
cadrul Facultatii de Drept a Universitatii din Bucuresti (bd. Mihail
Kogalniceanu nr. 36 - 46, sectorul 5, Bucuresti) in zilele de 31 august 2005, 8
septembrie 2005, 20 septembrie 2005 si 29 septembrie 2005 [cand a solicitat
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, denumit in continuare ORDA,
prelungirea cu 15 zile a procedurii de mediere, conform art. 131^2 alin. (7) teza
a doua din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
modificata si completata prin Legea nr. 285/2004, denumita in continuare Legea
nr. 8/1996], precum si 4 octombrie 2005. La termenul din 4 octombrie 2005
partile au formulat concluzii asupra fondului cauzei, iar comisia de mediere a
amanat pronuntarea la 11 octombrie 2005, data la care ORDA a depus la dosar un
punct de vedere consultativ, conform art. 131^2 alin. (3) din Legea nr. 8/1996.
Comisia de mediere, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat
pronuntarea pentru astazi, 15 octombrie 2005, cand, in temeiul art. 131^2 alin.
(3) - (9) din Legea nr. 8/1996, analizand actele si lucrarile dosarului cauzei,
a pronuntat la sediul Centrului de Proprietate Intelectuala din cadrul
Facultatii de Drept a Universitatii din Bucuresti, cu unanimitate de voturi,
prezenta hotarare.
COMISIA DE MEDIERE:
1. Constata ca, prin Decizia directorului general al ORDA nr. 62 din 9
februarie 2005, completata prin Decizia directorului general al ORDA nr. 87 din
5 aprilie 2005:
a) cea dintai comisie de negociere intre, pe de o parte, Societatea
Colectiva a Drepturilor de Autor "CopyRo", cu sediul in Bucuresti,
str. Caderea Bastiliei nr. 62, sectorul 1, (denumita in continuare CopyRo), ca
reprezentant al titularilor drepturilor de autor asupra operelor scrise, si, pe
de alta parte, Societatea Romana de Televiziune, cu sediul in Bucuresti, Calea
Dorobantilor nr. 191, sectorul 1, (denumita in continuare SRTV), si Asociatia
Romana de Comunicatii Audiovizuale, cu sediul in Bucuresti, intr. Victor
Eftimiu nr. 5 - 9, et. 9, ap. 58, sectorul 1 (denumita in continuare ARCA), in
calitate de reprezentanti ai utilizatorilor de opere scrise;
b) cea de-a doua comisie de mediere intre, pe de o parte, CopyRo, ca
reprezentant al titularilor drepturilor de autor asupra operelor scrise, si, pe
de alta parte, Societatea Romana de Radiodifuziune (denumita in continuare SRR)
si ARCA, in calitate de reprezentanti ai utilizatorilor de opere scrise.
2. In fapt, cele doua comisii au negociat impreuna, intelegand sa elaboreze
o metodologie comuna. Prin punctul sau de vedere consultativ, ORDA a confirmat
aceasta pozitie.
3. Intrucat comisiile de negociere nu au putut conveni o forma unica a
metodologiei inauntrul termenului de 45 de zile prevazut la art. 131^2 alin.
(1) din Legea nr. 8/1996, la 24 mai 2005 CopyRo, in temeiul art. 131^2 alin.
(3) din Legea nr. 8/1996, a solicitat ORDA initierea procedurii de mediere.
4. In vederea constituirii comisiei de mediere, la 31 mai 2005, in prezenta
reprezentantilor tuturor partilor, s-a procedat la tragerea la sorti a
arbitrilor din lista stabilita prin anexa la Hotararea Guvernului nr. 128/2002
privind numirea membrilor corpului de arbitri de pe langa ORDA. Reprezentantii
partilor aflate in cadrul procedurii de mediere nu au formulat obiectii
impotriva arbitrilor stabiliti prin tragere la sorti: pozitia 4 din lista
(Otilia Calmuschi); pozitia 5 din lista (Georgeta Felicia Dutescu); pozitia 11
din lista (Lucian Mihai); pozitia 15 din lista (Claudiu Seucan); pozitia 20 din
lista (Nicoleta Vranceanu).
5. Comisia de mediere a constatat ca lucreaza in compunere legala si ca
este competenta sa realizeze procedura de mediere.
6. La procedura de mediere au participat reprezentantii desemnati de
partile care au realizat negocierea, cu exceptia ARCA (desi pentru primul
termen al medierii a fost depusa o propunere de metodologie semnata si
stampilata de ARCA impreuna cu SRR si SRTV, iar ulterior ARCA a fost instiintata
in scris pentru toate termenele). Deoarece pana la primul termen al medierii
ARCA nu a platit onorariul prevazut de art. 131^2 alin. (5) din Legea nr.
8/1996, completul de mediere, in baza alin. (6) din acelasi text legal, a
constatat decaderea ARCA din dreptul de a propune probe si de a formula
concluzii pe durata medierii, urmand ca diferenta de onorariu sa fie achitata
de SRR si SRTV.
7. Partile au confirmat ca doresc sa fie elaborata o metodologie comuna
care sa se aplice atat organismelor de radiodifuziune, cat si organismelor de
televiziune. In cadrul punctului sau de vedere consultativ, ORDA nu a obiectat
impotriva acestei modalitati.
8. Avand in vedere ca procedura desfasurata in fata acestei comisii este o
activitate de mediere, comisia urmeaza sa decida prin prezenta hotarare numai
asupra acelor aspecte din metodologie care indeplinesc urmatoarele doua
conditii cumulative:
a) au facut obiectul negocierii dintre parti;
b) nu au putut fi convenite de catre parti in cursul negocierii desfasurate
anterior medierii.
9. Comisia de mediere constata ca partile aflate in mediere nu au ajuns la
un punct de vedere comun in privinta urmatoarelor probleme principale:
A. Cu privire la domeniul de aplicare a metodologiei:
CopyRo a sustinut ca metodologia trebuie sa includa si remuneratia datorata
pentru prima fixare a operei scrise de catre utilizatori, in conditiile art. 38
din Legea nr. 8/1996, pe cand utilizatorii s-au opus, aratand, in esenta, ca
dreptul de radiodifuzare ce face obiectul acestei metodologii nu este exercitat
prin gestiune colectiva, ci in mod individual.
B. Cu privire la stabilirea bazei de calcul:
a) CopyRo a solicitat ca baza de calcul sa fie formata din totalitatea
veniturilor obtinute din activitatea de radiodifuzare care utilizeaza opere
scrise, motivand aceasta propunere prin necesitatea respectarii regulilor de
drept privat, prin inechitatea pe care ar reprezenta-o o dubla ponderare,
precum si prin discrepanta care exista intre remuneratiile incasate de autorii
romani fata de autorii straini pentru radiodifuzarea operelor acestora in alte
state europene. De asemenea, CopyRo considera ca prin dubla ponderare s-ar
realiza o discriminare intre autorii de opere scrise si autorii de opere
muzicale. In opinia CopyRo ponderarea remuneratiei in raport cu utilizarea
operelor se realizeaza prin stabilirea procentului ce se aplica asupra bazei de
calcul, iar nu si prin ponderarea veniturilor in raport cu utilizarea de opere
scrise, intrucat aceasta activitate nu contine o baza contabila justificativa
si reprezinta mai putin de 1%, procent garantat prin prevederile Legii nr.
8/1996 in forma modificata prin Legea nr. 285/2004. In acest sens CopyRo
sustine ca utilizatorii nu pot justifica din punct de vedere contabil
modalitatea de calcul propusa de acestia, si anume care sunt cu certitudine
veniturile corespunzatoare ponderii repertoriului in activitatea de
radiodifuzare, precum si ca ar exista o disproportie evidenta intre, pe de o
parte, beneficiile organismelor de radiodifuziune si ale organismelor de
televiziune si, pe de alta parte, incasarile autorilor. De asemenea, CopyRo a
sustinut ca in playlist-urile prezentate de utilizatori se regasesc si opere
care fac parte din fondul arhivistic pentru care s-a depasit cu mult termenul
de 6 luni prevazut la art. 38 din Legea nr. 8/1996;
b) reprezentantii utilizatorilor au solicitat stabilirea unei baze de
calcul ponderate proportional cu utilizarea operelor scrise din repertoriul
organismului de gestiune colectiva. In motivarea acestei sustineri,
utilizatorii au invocat prevederile art. 131^1 alin. (1) si (4) din Legea nr.
8/1996, considerand ca nu este legal (pentru ca ar reprezenta o imbogatire fara
just temei) ca remuneratia sa se plateasca din toate veniturile organismelor de
radiodifuziune sau televiziune, inclusiv din acele venituri care nu folosesc
opere scrise. De asemenea, utilizatorii sustin ca pe parcursul negocierilor
CopyRo a impartasit acest punct de vedere si ca, de altfel, aceasta baza de
calcul a fost acceptata si de alte organisme de gestiune colectiva. In
motivarea propunerii, utilizatorii au aratat ca, in conformitate cu prevederile
art. 123^2 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, CopyRo ii reprezinta numai pe
titularii de drepturi care i-au acordat mandat. Utilizatorii au mai sustinut si
ca varianta propusa de CopyRo ar conduce, in cazul SRTV, la o marire exagerata
a remuneratiei fata de cea platita in prezent. Se mai sustine ca este normal ca
utilizatorii cu venituri egale, dar cu ponderi diferite de utilizare a
repertoriului sa plateasca remuneratii diferite. De asemenea, SRR a sustinut ca
in practica din alte tari procentele aplicabile pentru radiodifuzare sunt de 5%
pentru televiziuni si de 6% pentru radio (de exemplu, in Franta), insa exista
reduceri substantiale pentru utilizari nonintensive. In ceea ce priveste
Germania, se arata ca la o pondere de 10% radiourile platesc o remuneratie de
0,36% din venituri.
C. Cu privire la cuantumul remuneratiei stabilite procentual:
CopyRo a propus un procent de 4% din totalul veniturilor. In sustinerea
procentului propus, CopyRo a mentionat ca a avut in vedere prevederile art. 7
din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de
Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune, ale art. 23, 24 si 26 din
Legea audiovizualului nr. 504/2002, ale art. 131^1 alin. (2) din Legea nr.
8/1996, precum si Hotararea arbitrala din 21 iunie 2005 referitoare la
radiodifuzarea operelor muzicale.
Utilizatorii au propus un procent de 1,5% din veniturile diminuate
proportional cu procentul utilizarii operelor scrise cuprinse in repertoriul
organismului de gestiune colectiva (dubla ponderare). De asemenea, utilizatorii
au mai aratat ca procentul pe care l-au propus are la baza faptul ca acestia
trebuie sa plateasca remuneratii pentru trei organisme de gestiune colectiva,
iar in practica europeana procentele se situeaza intre 2% si 5% pentru toate
organismele de gestiune colectiva a dreptului de autor. De asemenea, se mai
sustine ca la stabilirea procentului s-a avut in vedere ca ponderea de
utilizare a operelor scrise in activitatea de radiodifuzare se situeaza in
prezent intre 1,25% si 1,35% . SRTV a mai sustinut ca nu poate fi acceptata
opinia CopyRo de crestere a remuneratiei anterioare si considera ca legiuitorul
a dorit ca prin modificarile realizate prin Legea nr. 285/2004 sa se diminueze
remuneratiile platite de organismele de televiziune.
D. Cu privire la remuneratia forfetara alternativa:
CopyRo a propus o remuneratie forfetara alternativa in cazul in care
remuneratia stabilita procentual echivaleaza cu o suma mai mica de 4.000 lei
(RON), pe care insa utilizatorii nu au acceptat-o.
10. Pe parcursul procedurii de mediere, partile si-au sustinut si si-au
argumentat pozitiile, depunand ca probe inscrisuri. De asemenea, au fost depuse
concluzii scrise.
11. Sub aspectul probelor, utilizatorii au solicitat depunerea la dosar a
repertoriului CopyRo, in conformitate cu prevederile art. 123^2 alin. (2) din
Legea nr. 8/1996, cerere la care CopyRo s-a opus. Comisia de mediere a decis ca
organismul de gestiune colectiva sa depuna repertoriul, confirmat de ORDA, din
care sa rezulte numai numarul de autori, numarul de opere aflate inca in
perioada legala de protectie, precum si numarul de contracte incheiate cu
organisme similare din strainatate. Din inscrisul depus de CopyRo si confirmat
de ORDA rezulta ca aceasta gestioneaza drepturile unui numar de 1.515 autori,
pentru aproximativ 11.000 de opere, precum si ca exista 4 contracte cu organisme
similare din strainatate. CopyRo a precizat ca repertoriul sau se modifica
periodic prin adeziuni si poate fi consultat de utilizatori in conditiile
legii.
12. Hotararea comisiei de mediere se va intemeia pe dispozitiile legale
existente la data declansarii procedurii de mediere, adica la data de 24 mai
2005, cand, in temeiul art. 131^2 alin. (3) din Legea nr. 8/1996, CopyRo a
solicitat ORDA initierea procedurii de mediere, astfel incat nu sunt aplicabile
prevederile ulterioare ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 123/2005,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 843 din 19 septembrie
2005, desi acestea sunt in vigoare la data pronuntarii prezentei hotarari. Sub
acest aspect, comisia nu isi poate insusi pozitia exprimata in punctul de
vedere consultativ al ORDA in sensul ca: a) din punct de vedere al
reglementarilor substantiale, sunt aplicabile dispozitiile legale in vigoare la
data initierii medierii, adica Legea nr. 8/1996 in forma modificata si
completata prin Legea nr. 285/2004 si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 123/2005, tinand cont de faptul ca metodologia urmeaza sa se aplice in
viitor si va reglementa raporturile juridice dintre organismul de gestiune
colectiva si utilizatori; b) din punct de vedere procedural, sunt aplicabile
dispozitiile legale in vigoare la data initierii procedurii de mediere, adica
prevederile Legii nr. 8/1996 in forma modificata si completata prin Legea nr.
285/2004.
In legatura cu prima sustinere, comisia de mediere constata ca, dimpotriva,
principiile generale din materia solutionarii disputelor (inclusiv solutionarea
disputelor prin mijloace alternative, asa cum este medierea) impun aplicarea
prevederilor legale existente la data sesizarii.
In ceea ce priveste cea de-a doua sustinere, comisia de mediere constata ca
o asemenea solutie ar fi fost intemeiata numai in prezenta unei dispozitii
tranzitorii exprese in cadrul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 123/2005.
13. Comisia de mediere, trecand la analizarea problemelor aflate in
divergenta, constata ca este inadmisibila solicitarea CopyRo de includere in
domeniul metodologiei stabilite prin prezenta hotarare a remuneratiei
corespunzatoare primei fixari a operei scrise de catre organismele de
radiodifuziune si organismele de televiziune, in conditiile art. 38 din Legea
nr. 8/1996. Solutia se impune ca urmare a faptului ca problema la care se
refera mentionata solicitare a CopyRo nu a facut obiectul negocierii, ci a fost
formulata direct in faza de mediere. De aceea, Comisia de mediere decide ca
obiectul metodologiei mentionate il constituie alte utilizari prin
radiodifuzare de catre organismele de radiodifuziune si organismele de
televiziune ale operelor scrise aduse anterior la cunostinta publica si aflate
inauntrul termenelor de protectie prevazute de lege.
14. Aceste utilizari se pot face, in conditiile legii, numai in baza unei
autorizatii sub forma de licenta neexclusiva de utilizare, eliberata in forma
scrisa de organismele de gestiune colectiva, legal constituite, pentru
repertoriul gestionat de acestea pe baza mandatului expres acordat de autori in
mod direct sau indirect.
15. Ca urmare a utilizarii, organismele de radiodifuziune si organismele de
televiziune, autorizate printr-o licenta neexclusiva de utilizare de catre
organismele de gestiune colectiva, sunt obligate sa plateasca acestora din urma
o remuneratie trimestriala, cu titlu de drepturi patrimoniale de autor, in
procent de 3% aplicat la baza de calcul. Pentru stabilirea cuantumului acestui
procent, comisia de mediere are in vedere un criteriu formal si un criteriu
substantial. Astfel, din punct de vedere formal, comisia de mediere observa ca
principiul disponibilitatii interzice stabilirea in aceasta faza a unui cuantum
mai mic de 1,5%, cat au solicitat utilizatorii, ori mai mare de 4%, cat a
solicitat CopyRo. Din punct de vedere substantial, comisia de mediere constata
ca remuneratia cuvenita titularilor drepturilor de autor asupra operelor scrise
a fost prevazuta de legiuitor in scopul recompensarii acestor titulari pentru
activitatea lor referitoare la crearea acestor opere, precum si in vederea
stimularii creatiei - ceea ce presupune stabilirea unui cuantum ridicat al
remuneratiei. Pe de alta parte, unul dintre scopurile fundamentale ale crearii de
opere scrise este aducerea acestora la cunostinta publica si utilizarea lor cat
mai larga - ceea ce se poate realiza, printre altele, prin implicarea
organismelor de radiodifuziune si a celor de televiziune. In aceste conditii
devine necesar ca remuneratia ce urmeaza a fi platita de catre utilizatori sa
asigure, prin cuantumul sau, cointeresarea acestora pentru radiodifuzarea cat
mai larga a operelor scrise, ceea ce va atrage, pe cale de consecinta,
stimularea titularilor de drepturi de autor. De aceea, stabilirea echilibrata a
procentului pe baza caruia se calculeaza remuneratia este de natura sa
satisfaca deopotriva interesele de natura nepatrimoniala si patrimoniala ale
titularilor drepturilor de autor, precum si interesele de natura patrimoniala
ale utilizatorilor - in interesul general al societatii.
La stabilirea procentului de 3% comisia de mediere a avut in vedere si
faptul ca nu poate fi insusita sustinerea utilizatorilor in sensul ca inauntrul
procentului maxim prevazut de art. 131^1 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 sunt
incluse si remuneratiile cu titlu de drepturi de autor datorate de organismele
de radiodifuziune si organismele de televiziune pentru alte categorii de
autori, respectiv autorii de opere muzicale si autorii operelor audiovizuale. Intr-adevar,
textul legal mentionat nu opereaza o asemenea distinctie si prevede fara
echivoc faptul ca organismele de gestiune colectiva pot solicita "de la
aceeasi categorie de utilizatori [...] tarife forfetare sau procentuale intre
1% - 10% [...]".
In sfarsit, pentru stabilirea procentului de 3% comisia de mediere are in
vedere si situatia existenta in alte state, astfel cum rezulta din informatiile
depuse la dosar de catre ambele parti ale medierii.
16. In ceea ce priveste baza de calcul asupra careia se aplica procentul de
3%, comisia de mediere observa ca nu este admisibila nici una dintre solutiile
propuse de catre cele doua parti. Astfel, fiecare dintre acestea, pe cale de
interpretare a dispozitiilor legale relevante, se indeparteaza de la principiul
conform caruia remuneratia trebuie sa fie calculata exclusiv asupra veniturilor
corespunzatoare radiodifuzarii operelor scrise de catre organismele de
radiodifuziune si organismele de televiziune, precum si de la principiul
potrivit caruia aceste venituri trebuie sa fie avute in vedere in
integralitatea lor ca baza de calcul. De aceea, comisia stabileste ca baza de
calcul asupra careia se aplica procentul de 3% este constituita - exclusiv si
integral - din acele venituri ale organismelor de radiodifuziune si ale
organismelor de televiziune care sunt corespunzatoare utilizarii de catre
acestea a repertoriului protejat al organismelor de gestiune colectiva.
17. Pentru facilitarea procedurii de calculare a remuneratiei, comisia de
mediere stabileste ca, in cazul in care, ca urmare a aplicarii procentului de
3% asupra bazei de calcul, rezulta ca remuneratia trimestriala este mai mica de
2.000 lei (RON), organismele de radiodifuziune si organismele de televiziune
care au utilizat in acel trimestru repertoriul protejat prevazut la pct. 1
datoreaza o remuneratie forfetara de 2.000 lei (RON).
18. Atunci cand utilizatorul nu obtine venituri, pentru calcularea
remuneratiei trimestriale vor fi avute in vedere cheltuielile ocazionate de
utilizare, potrivit art. 131^1 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 8/1996.
19. In conditiile in care ambele parti au fost de acord ca organismele de
radiodifuziune si organismele de televiziune sa comunice organismelor de
gestiune colectiva un raport privind utilizarea operelor scrise, dar nu au
convenit asupra termenului la care raportul sa fie transmis, comisia de mediere
decide ca raportul sa fie comunicat pana la, inclusiv, data de 15 a lunii
urmatoare trimestrului pentru care se face raportarea ori, atunci cand data de
15 nu cade intr-o zi lucratoare, pana la, inclusiv, ziua lucratoare imediat
urmatoare datei de 15.
20. Comisia de mediere considera ca este dreptul organismelor de gestiune
colectiva sa solicite utilizatorilor comunicarea de copii certificate pe propria
raspundere de catre reprezentantul legal de pe documentele cuprinzand
informatiile pe baza carora a fost determinata baza de calcul. De asemenea, in
vederea examinarii corectitudinii calcularii remuneratiei, organismele de
gestiune colectiva au dreptul sa ceara efectuarea unui audit extern de catre un
auditor agreat de toate partile.
21. Comisia apreciaza ca este judicioasa solicitarea formulata de
utilizatori de a li se da posibilitatea sa plateasca remuneratia trimestriala
pana la, inclusiv, data de 25 a lunii urmatoare trimestrului pentru care se
efectueaza plata ori, atunci cand data de 25 nu cade intr-o zi lucratoare, pana
la, inclusiv, ziua lucratoare imediat urmatoare datei de 25.
22. In cazul in care exista mai multe organisme de gestiune colectiva,
constituite legal, care gestioneaza drepturile patrimoniale de autor pentru
operele scrise ce fac obiectul metodologiei, colectarea remuneratiei se va
realiza potrivit legii in vigoare la data scadentei.
23. Potrivit art. 123^2 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, organismele de
radiodifuziune si organismele de televiziune pot consulta, la cerere,
repertoriul protejat al organismelor de gestiune colectiva, prezentat in forma
prevazuta de art. 126 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, precum si lista titularilor
de drepturi de autor si de drepturi conexe, romani si straini, pe care aceste
din urma organisme ii reprezinta.
PENTRU ACESTE MOTIVE
COMISIA DE MEDIERE
HOTARASTE:
Forma finala a metodologiei supuse medierii este urmatoarea:
METODOLOGIE
privind remuneratia datorata de catre organismele de radiodifuziune si
organismele de televiziune titularilor de drepturi de autor pentru
radiodifuzarea operelor scrise ale acestora, valorificate prin intermediul organismelor
de gestiune colectiva
1. Utilizarea prin radiodifuzare de catre organismele de radiodifuziune si
organismele de televiziune a operelor scrise aduse anterior la cunostinta
publica si aflate inauntrul termenelor de protectie prevazute de lege se poate
face numai in baza unei autorizatii sub forma de licenta neexclusiva de
utilizare, eliberata in forma scrisa de organismele de gestiune colectiva,
legal constituite, pentru repertoriul gestionat de acestea pe baza mandatului
acordat de titularii drepturilor de autor.
2. Organismele de radiodifuziune si organismele de televiziune, autorizate
potrivit prevederilor pct. 1 de catre organismele de gestiune colectiva, sunt
obligate sa plateasca acestora din urma o remuneratie trimestriala, cu titlu de
drepturi patrimoniale de autor, in procent de 3% aplicat la baza de calcul.
3. Baza de calcul asupra careia se aplica procentul prevazut la pct. 2 este
constituita din acele venituri ale organismelor de radiodifuziune si
organismelor de televiziune care sunt corespunzatoare utilizarii de catre
acestea a repertoriului protejat al organismelor de gestiune colectiva
prevazute la pct. 1.
4. In cazul in care, ca urmare a aplicarii procentului prevazut la pct. 2
asupra bazei de calcul, rezulta ca remuneratia trimestriala este mai mica de
2.000 lei (RON), organismele de radiodifuziune si organismele de televiziune
care au utilizat in acel trimestru repertoriul protejat prevazut la pct. 1
datoreaza o remuneratie forfetara de 2.000 lei (RON).
5. Atunci cand utilizatorul nu obtine venituri, pentru calcularea
remuneratiei trimestriale, vor fi avute in vedere cheltuielile ocazionate de
utilizare.
6. Organismele de radiodifuziune si organismele de televiziune vor comunica
organismelor de gestiune colectiva prevazute la pct. 1 un raport privind
utilizarea operelor scrise in programele acestora. Raportul va cuprinde lista
operelor scrise gestionate colectiv si utilizate, cu mentionarea
autorului/autorilor, a denumirii operei, duratei utilizarii fiecarei opere,
numarului de difuzari zilnice si denumirii emisiunilor in care au fost
utilizate, precum si baza de calcul stabilita potrivit pct. 3 si 5. Raportul va
fi insotit de o scrisoare de inaintare purtand numele si semnatura
reprezentantului legal, precum si stampila utilizatorului, scrisoare prin care
va fi confirmata pe propria raspundere veridicitatea informatiilor continute in
raport. Aceste liste vor constitui baza de repartizare catre titularii
drepturilor de autor a remuneratiilor incasate de organismele de gestiune
colectiva pentru gestionarea colectiva a operelor scrise aflate in repertoriul
acestora. Raportul va fi expediat atat in forma scrisa, cat si in format
electronic pana la, inclusiv, data de 15 a lunii urmatoare trimestrului pentru
care se face raportarea ori, atunci cand data de 15 nu cade intr-o zi
lucratoare, pana la, inclusiv, ziua lucratoare imediat urmatoare datei de 15.
7. La solicitarea scrisa a organismelor de gestiune colectiva, utilizatorul
are obligatia de a comunica acestora copii certificate pe propria raspundere de
catre reprezentantul sau legal de pe documentele cuprinzand informatiile pe
baza carora a fost determinata baza de calcul cuprinsa in raportul prevazut la
pct. 6. De asemenea, in vederea examinarii corectitudinii calcularii
remuneratiei, organismele de gestiune colectiva au dreptul sa ceara efectuarea
unui audit extern de catre un auditor agreat de toate partile. In cazul in care
partile nu cad de acord asupra numirii auditorului extern inauntrul unui termen
de 15 zile calculate de la data inregistrarii solicitarii scrise a organismului
de gestiune colectiva, auditorul extern va fi stabilit in urmatoarele 7 zile
prin tragere la sorti dintr-o lista cuprinzand cel mult doua propuneri
inaintate de catre fiecare dintre cele doua parti. Tragerea la sorti se
desfasoara la sediul si sub supravegherea Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor, fiind consemnata intr-un proces-verbal. In cazul in care concluziile
raportului auditorului extern nu sunt insusite de catre utilizator, acest
raport va putea constitui mijloc de proba, in conditiile prevazute de lege, in
cadrul litigiului dintre organismul de gestiune colectiva si utilizator. Daca
partile nu convin altfel, costurile realizarii auditului extern se avanseaza de
catre organismul de gestiune colectiva care a solicitat efectuarea acestuia.
8. Remuneratia trimestriala se va plati pana la, inclusiv, data de 25 a
lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata ori, atunci cand
data de 25 nu cade intr-o zi lucratoare, pana la, inclusiv, ziua lucratoare
imediat urmatoare datei de 25.
9. In cazul in care exista mai multe organisme de gestiune colectiva,
constituite legal, care gestioneaza drepturile patrimoniale de autor pentru
operele scrise prevazute la pct. 1, colectarea remuneratiei se realizeaza
potrivit legii in vigoare la data efectuarii platii realizate conform pct. 8.
10. Pentru neplata la scadenta a remuneratiei se datoreaza dobanda legala.
11. Organismele de radiodifuziune si organismele de televiziune pot
consulta, la cerere, repertoriul protejat al organismelor de gestiune colectiva
prevazute la pct. 1, repertoriu prezentat in forma prevazuta la art. 126 alin.
(2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu
modificarile si completarile ulterioare, precum si lista titularilor de
drepturi de autor si de drepturi conexe, romani si straini, pe care aceste din
urma organisme ii reprezinta.
12. Prezenta metodologie va putea fi modificata in conditiile legii.
Pronuntata astazi, 15 octombrie 2005, la sediul Centrului de Proprietate
Intelectuala din cadrul Facultatii de Drept a Universitatii din Bucuresti, bd.
Mihail Kogalniceanu nr. 36 - 46, sectorul 5.
Executorie de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Cu apel in termen de 15 zile de la aceeasi data.
Lucian Mihai - arbitru
Otilia Calmuschi - arbitru
Georgeta Felicia Dutescu - arbitru
Claudiu Seucan - arbitru
Nicoleta Vranceanu arbitru