DECIZIE Nr. 212 din 7 noiembrie 2000
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 si ale art.
36 alin. (3) si (4) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor
si a Senatului, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/2000
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 5 ianuarie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 si ale art. 36 alin. (3) si (4) din Legea nr. 68/1992
pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Anton Sommert in Dosarul nr.
21/C/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal se prezinta Anton Sommert, personal, precum si avocat
Gheorghe Piperea pentru Valeriu Stoica.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita: 1. amanarea
dezbaterilor la un alt termen de judecata, in vederea studierii actelor
existente la dosar; 2. conexarea la dosarul cauzei a dosarelor nr. 26/C/2000 si
nr. 27/C/2000 aflate pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila, cu
acelasi obiect. Avocatul domnului Valeriu Stoica se opune admiterii celor doua
cereri. De asemenea, reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca cererile prealabile
trebuie sa fie respinse.
Curtea respinge atat cererea de conexare (o asemenea masura procesuala
fiind inadmisibila, fiindca ar presupune o ingerinta a justitiei
constitutionale in sfera de competenta a autoritatii judecatoresti), cat si
cererea de amanare (nefiind indeplinite conditiile prevazute la art. 156 alin.
1 din Codul de procedura civila).
In aceste conditii autorul exceptiei reitereaza cererea de amanare a
dezbaterilor, solicitand suspendarea sedintei pentru o ora, interval inauntrul
caruia sa isi poata pregati concluziile. Curtea admite cererea, dispunand
suspendarea sedintei pentru doua ore.
Dupa reluarea sedintei autorul exceptiei sustine ca prin masurile luate in
scopul solutionarii cu celeritate a prezentei exceptii de neconstitutionalitate
au fost incalcate dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, prin aceea ca s-a acordat un termen prea
scurt autoritatilor publice prevazute de lege, pentru a-si putea comunica
punctele de vedere.
Avocatul celeilalte parti, precum si reprezentantul Ministerului Public
arata ca prin admiterea acestei sustineri s-ar ajunge la amanarea nejustificata
a cauzei.
Examinand aceasta sustinere, Curtea retine ca, potrivit dispozitiilor
imperative ale art. 36 alin. (3) si (4) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea
Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si completarile ulterioare,
contestatiile privind inregistrarea sau respingerea candidaturilor se
solutioneaza de tribunalul competent in cel mult doua zile de la inregistrare.
Caracterul imperativ al acestui termen impune Curtii Constitutionale, de
asemenea, sa solutioneze cu celeritate exceptiile de neconstitutionalitate
ridicate in cauze ce privesc astfel de contestatii. In temeiul dispozitiilor
art. 1 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora Romania este stat de drept,
atat Curtii Constitutionale, cat si celorlalte autoritati publice implicate in
procesul electoral le incumba obligatia sa respecte dispozitiile legale care
prevad, pentru instantele de judecata, termene ferme si foarte scurte de
solutionare a contestatiilor la candidaturi in alegeri pentru Camera
Deputatilor si pentru Senat. Coroborand aceste dispozitii cu cele ale Legii nr.
47/1992, Curtea Constitutionala are obligatia sa solicite autoritatilor publice
prevazute de lege sa comunice punctele de vedere inauntrul unor termene care sa
asigure celeritate contenciosului electoral, iar autoritatile mentionate au
dreptul sa opteze intre a comunica sau nu aceste puncte de vedere.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate arata ca dispozitiile art. 34 din Legea nr. 68/1992
pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului sunt neconstitutionale, iar
in motivarea acesteia evoca situatii de fapt care in opinia sa constituie
temeiuri pentru respingerea candidaturii. In continuare se sustine ca regulile
de procedura privind contestarea candidaturilor, cuprinse in art. 36 alin. (3)
din Legea nr. 68/1992, sunt neconstitutionale pentru ca ele nu stabilesc toate
conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca persoanele care candideaza
pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, astfel incat sa nu fie
incalcate dispozitii ale Constitutiei. Prin continutul lor lacunar prevederile
legale criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 1
alin. (3), art. 2 alin. (1), art. 8 alin. (2), art. 11 alin. (1) si (2), art.
16 alin. (1) si (2) si in art. 20 alin. (1) si (2). Se mai sustine ca aceste
prevederi stabilesc termene de solutionare a contestatiilor care nu sunt de
natura sa ofere cadrul procesual adecvat pentru exercitarea drepturilor
cetatenesti in campania electorala. Asa fiind, dispozitiile legale contravin
Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Se mai sustine ca aceste termene nu sunt conforme cu prevederile Codului de
procedura civila. In final se considera ca singura autoritate competenta sa se
pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiilor legale criticate este Curtea
Constitutionala, care a statuat in jurisprudenta sa ca exercitiul unui drept nu
poate fi restrans datorita faptului ca o autoritate publica nu isi indeplineste
obligatiile existente in sarcina sa. In sprijinul acestor sustineri se fac
referiri la jurisprudenta Curtii Constitutionale, mentionandu-se deciziile nr.
47/1998 si nr. 58/1998.
Avocatul celeilalte parti solicita, in esenta, respingerea exceptiei, in
principal, ca fiind inadmisibila, pentru ca solutionarea cauzei nu depinde de
dispozitiile legale criticate, iar in subsidiar, ca fiind nefondata, intrucat
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale. In
acest sens se considera ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate a dorit
ca pe aceasta cale sa supuna Curtii Constitutionale judecarea fondului
contestatiei ce face obiectul cauzei aflate pe rolul instantei judecatoresti.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Se sustine ca in speta nu
opereaza o cauza de inadmisibilitate, pentru ca se critica
neconstitutionalitatea unor dispozitii din Legea nr. 68/1992, care
reglementeaza aspecte legate de contestarea candidaturii in alegerile pentru
Camera Deputatilor si pentru Senat, in raport cu dispozitiile constitutionale
mentionate in contestatie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 21 C/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 si ale art. 36 alin.
(3) si (4) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/2000, exceptie
ridicata de Anton Sommert in cadrul unei contestatii impotriva prezentarii
candidatului Valeriu Stoica la alegerile pentru Camera Deputatilor, contestatie
aflata pe rolul acelei instante judecatoresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile art. 34 si cele ale art. 36 alin. (3) si (4) din Legea nr. 68/1992
pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului sunt neconstitutionale in
raport cu dispozitiile art. 1 alin. (3), art. 8 alin. (2), art. 11 alin. (1) si
(2), art. 16 alin. (1) si (2), art. 20 alin. (1) si (2), art. 22 alin. (1),
art. 30 alin. (7), art. 49 alin. (1) si (2), art. 50, 51 si ale art. 66 din
Constitutie. In continuare se arata ca, deoarece candidatul Valeriu Stoica
detine atat calitatea de deputat, cat si pe cea de ministru al justitiei, a
incalcat, pe langa prevederile constitutionale mentionate, si pe cele ale art.
21 alin. (1) si (2), art. 31 alin. (1) si (2), art. 47 alin. (4), art. 48 alin.
(1) si (3), art. 54, art. 123 alin. (1) si (2) si ale art. 130. Se sustine ca
prin cumulul acestor calitati a mai incalcat si unele dispozitii cuprinse in
Codul civil si in Codul penal. In continuare autorul exceptiei invoca situatii
de fapt, cum sunt obstructionarea justitiei in eradicarea coruptiei si faptul
ca opinia publica din Romania reproseaza candidatului coruptia justitiei si a
parchetului. In plus se sustine ca sedintele de judecata a contestatiilor se
desfasoara in conditii de subiectivism si arbitrariu, cu incalcarea normelor
procedurale, de "discriminare totala fata de prevederile Ordonantei nr.
137 din 2 septembrie 2000", ceea ce contravine dispozitiilor "art. 6,
art. 14 si art. 17 din Conventia pentru apararea drepturilor omului ce are la
baza Declaratia Universala". Fata de acestea se considera ca singura
autoritate competenta sa se pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiilor
legale criticate este Curtea Constitutionala. In sprijinul acestor sustineri
sunt invocate deciziile Curtii Constitutionale nr. 47 din 5 martie 1997 si nr.
2 din 3 februarie 1998, ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 146 din 10 aprilie 1998, in care s-a statuat ca "exercitiul
unui drept constitutional nu poate fi impiedicat de neindeplinirea unei
obligatii in sarcina unei autoritati publice, chiar daca aceasta este o
instanta de judecata".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia, in
conformitate cu prevederile art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata, apreciaza ca dispozitiile art. 34 si cele ale art. 36 alin. (3) si
(4) din Legea nr. 68/1992, astfel cum a fost modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/2000, sunt constitutionale.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Punctele de vedere solicitate nu au fost comunicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din
Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, art. 12 si art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
I. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
art. 34 si cele ale art. 36 alin. (3) si (4) din Legea nr. 68/1992 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, astfel cum a fost modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140 din 14 septembrie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 467 din 26 septembrie 2000, avand
urmatorul cuprins:
Art. 34
"(1) Nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii,
nu indeplinesc conditiile prevazute de art. 35 din Constitutie pentru a fi
alese.
(2) De asemenea, prefectii si subprefectii nu pot candida in
circumscriptiile electorale constituite in unitatile administrativ-teritoriale
in care isi exercita functiile dupa data inceperii oficiale a campaniei
electorale.
(3) Presedintele Romaniei, in cazul in care este ales senator sau deputat,
este obligat, pana la data validarii, sa opteze intre calitatea de parlamentar
sau de presedinte.";
Art. 36 alin. (3) si (4)
"(3) Contestatiile privind inregistrarea sau respingerea
candidaturilor se solutioneaza de tribunalul in a carui raza teritoriala este
circumscriptia electorala, in cel mult 2 zile de la primirea contestatiei.
Hotararea nu se comunica.
(4) Impotriva hotararii date in contestatie se poate face recurs, in termen
de 24 de ore de la pronuntare, la instanta ierarhic superioara. Recursul se
solutioneaza in termen de 2 zile de la inregistrare."
Autorul exceptiei apreciaza ca aceste prevederi legale incalca urmatoarele
dispozitii constitutionale:
Art. 1 alin. (3)
"Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea
omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a
personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori
supreme si sunt garantate.";
Art. 8 alin. (2)
"Partidele politice se constituie si isi desfasoara activitatea in
conditiile legii. Ele contribuie la definirea si la exprimarea vointei politice
a cetatenilor, respectand suveranitatea nationala, integritatea teritoriala,
ordinea de drept si principiile democratiei.";
Art. 11
"(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
Art. 16
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
Art. 20
"(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
Art. 22 alin. (1)
"Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica
ale persoanei sunt garantate.";
Art. 30 alin. (7)
"Sunt interzise de lege defaimarea tarii si a natiunii, indemnul la
razboi de agresiune, la ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa,
incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenta publica,
precum si manifestarile obscene, contrare bunelor moravuri.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
Art. 50
"(1) Fidelitatea fata de tara este sacra.
(2) Cetatenii carora le sunt incredintate functii publice, precum si
militarii, raspund de indeplinirea cu credinta a obligatiilor ce le revin si,
in acest scop, vor depune juramantul cerut de lege.";
Art. 51
"Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie.";
Art. 66
"(1) In exercitarea mandatului, deputatii si senatorii sunt in
serviciul poporului.
(2) Orice mandat imperativ este nul."
Curtea constata ca in cererea formulata in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia s-a limitat sa mentioneze articolele din
Constitutie pretins incalcate, fara a adauga insa argumente in sprijinul
solicitarii de a se constata neconstitutionalitatea dispozitiilor legale
criticate. De aceea, in lipsa unor asemenea argumente, nu se poate stabili substanta
criticii de neconstitutionalitate. Raportarea reglementarii cuprinse in
dispozitiile legale criticate la dispozitiile constitutionale indicate de autor
conduce la concluzia ca intre acestea nu exista nici o legatura si nu se poate
stabili nici un criteriu in functie de care Legea nr. 68/1992 ar fi, in
privinta textelor legale respective, neconforma cu Constitutia. Totodata se
retine ca acest exercitiu ar avea semnificatia unui control de
constitutionalitate din oficiu", ceea ce este inadmisibil.
Pe de alta parte Curtea constata ca autorul exceptiei a invocat unele
motive de neconstitutionalitate direct in fata Curtii Constitutionale, prin
sustinerile sale orale aratand, in esenta, ca dispozitiile legale criticate
sunt lacunare. Astfel, in opinia autorului exceptiei dispozitiile art. 36 sunt
omisive pentru ca ele nu stabilesc toate conditiile ce se cer a fi indeplinite
de catre candidati in alegerile pentru Camera Deputatilor si pentru Senat,
astfel incat sa nu se contravina unor prevederi ale Constitutiei. Curtea s-a
mai pronuntat asupra unor exceptii de neconstitutionalitate ce vizau omisiuni
de reglementare, statuand in mod constant ca jurisdictia constitutionala nu se
poate substitui legiuitorului pentru adaugarea unor noi prevederi celor
instituite si, de aceea, critica de neconstitutionalitate prin omisiune este
inadmisibila. Altminteri, un astfel de control ar reprezenta o ingerinta in
sfera atributiilor Parlamentului, care, potrivit art. 58 alin. (1) teza a doua
din Constitutie, este unica autoritate legiuitoare a tarii. In acest sens sunt,
printre altele, Decizia nr. 45 din 2 mai 1995, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 12 mai 1995, precum si Decizia nr. 239 din 17
iunie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 290 din
27 octombrie 1997.
De asemenea, Curtea retine ca in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorul acesteia indica mai multe texte constitutionale
pretins incalcate de dispozitiile legale criticate, spre a dovedi violarea
acestora prin prezentarea la alegerile parlamentare a unui anumit candidat. De
aceea motivarea exceptiei poarta, in buna parte, asupra constitutionalitatii si
legalitatii acelei candidaturi, reprosandu-i-se candidatului dubla calitate de
deputat si de ministru al justitiei, pretinsa obstructionare a justitiei,
coruptia din justitie si din Ministerul Public, incalcarea normelor
procedurale, subiectivismul si arbitrariul. Raportandu-se la aceasta categorie
de critici, Curtea constata ca, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, republicata, "In exercitarea controlului, Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept [...]". In
consecinta, legitimitatea constitutionala a unor prevederi legale nu se determina
prin raportare la situatii de fapt, ci prin raportare numai la dispozitiile sau
la principiile constitutionale. In plus Curtea observa ca, prin modul in care
este motivata exceptia de neconstitutionalitate, se tinde la solutionarea de
catre Curtea Constitutionala, in mod nemijlocit, a contestatiei impotriva
candidaturii in alegerile parlamentare, iar nu a exceptiei de
neconstitutionalitate. Or, rezolvarea acestei contestatii nu intra in
competenta Curtii Constitutionale, ci in cea a Tribunalului Bucuresti, potrivit
prevederilor art. 36 alin. (3) din Legea nr. 68/1992, astfel cum a fost
modificata si completata.
Fata de ansamblul acestor considerente urmeaza ca exceptia de
neconstitutionalitate sa fie respinsa ca inadmisibila.
Pentru aceste motive, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 2 alin. (3), al art. 12, al art. 13 lit.
A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 si ale art. 36 alin. (3) si (4) din Legea nr. 68/1992
pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, astfel cum a fost
modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 140/2000, exceptie ridicata
de Anton Sommert in Dosarul nr. 21/C/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu