DECIZIE Nr. 208 din 30 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
2 si 3 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 4 din 7 ianuarie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 alin. 7 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 108/1996, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"BOG-SAB" - S.R.L. din Valea Calugareasca in Dosarul nr. 1.856/1999
al Tribunalului Prahova - Sectia comerciala, avand ca parti pe autorul
exceptiei, Ministerul Finantelor si Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat Prahova.
La apelul nominal s-a constatat lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca nefondata, deoarece textele de lege
criticate nu contravin Constitutiei. Somatia la executare, ca de altfel oricare
act de executare, poate fi atacata pe calea contestatiei la executare. Textele
criticate nu incalca nici dreptul constitutional al garantarii dreptului de
proprietate, intrucat ele se refera la acte premergatoare executarii silite.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 iulie 1999 Tribunalul Prahova - Sectia comerciala a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 alin. 7 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 108/1996, ridicata de Societatea Comerciala "BOG-SAB" -
S.R.L. din Valea Calugareasca intr-o cauza civila avand ca obiect solutionarea
contestatiei la executare formulate de autorul exceptiei la somatia emisa de
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
Prahova.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate s-a sustinut ca, in baza
Procesului-verbal din 12 octombrie 1998, autorul acesteia a fost obligat la
plata sumei de 420.163.033 lei reprezentand T.V.A., precum si a sumei de
7.421.414 lei, suplimentar, reprezentand impozit pe profit. Totodata, in baza
art. 6 din Legea nr. 12/1990, republicata, cu modificarile ulterioare, i s-a
confiscat suma de 2.369.790.574 lei plus penalitati in suma de 105.797.183 lei,
desi, potrivit art. 41 din Constitutie, nu pot fi confiscate decat bunurile
"a caror ilicitate penala sau contraventionala este dovedita pe cale
jurisdictionala". In consecinta, prevederile legale criticate sunt neconstitutionale
in raport cu art. 41 din Constitutie, intrucat a fost incalcat dreptul sau de
proprietate recunoscut de Constitutie. De asemenea, se mai sustine ca textele
cuprinse in Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 contravin prevederilor art. 21 din
Constitutie privind liberul acces la justitie, care permite oricarei persoane
fizice sau juridice interesate sa conteste in justitie actele organelor
administrative. Or, executarea prematura a unor creante sau masura confiscarii,
luate inainte de a se folosi toate caile de atac reprezinta "un abuz
fundamental constitutional". Pe de alta parte, Ordonanta Guvernului nr.
11/1996, in scopul urgentarii executarii silite, a considerat ca somatia
constituie un titlu executoriu, ceea ce este contrar atat dispozitiilor Constitutiei,
cat si prevederilor art. 372 si urmatoarele din Codul de procedura civila,
potrivit carora un act juridic devine titlu executoriu numai dupa epuizarea
procedurii gratioase sau contencioase.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
instanta de judecata considera ca aceasta este nefondata, deoarece textele
criticate se refera la modul de declansare a executarii silite si la faptul ca
organele de executare pot folosi oricare dintre modalitatile de executare
silita, cum ar fi decontarea bancara executorie sau executarea creantelor
fiscale. Rezulta ca aceste prevederi nu sunt in contradictie cu dispozitiile
Constitutiei, nefiind deci neconstitutionale, motivat si de faptul ca art. 135
din Constitutie stabileste ca proprietatea publica apartine statului sau
unitatilor sale administrative, iar art. 136 alin. (1) din Constitutie prevede
ca formarea, administrarea si controlul resurselor financiare ale statului,
institutiilor publice si unitatilor administrativ-teritoriale sunt reglementate
prin lege.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. 7 si ale art. 40 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
Desi art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, modificata, nu contine
decat cinci alineate, autorul exceptiei contesta alin. 7 al acestui articol.
Intregul sau continut cuprinde insa reglementarea actelor premergatoare
executarii silite, precum si inceperea acestei proceduri, iar nu confiscarea,
astfel cum se afirma in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate. Acest
articol nu se refera la titlurile executorii ori la posibilitatea executarii
creantelor inainte de a se epuiza toate caile de atac, astfel cum se arata in
aceeasi motivare. De asemenea, art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 nu
contine astfel de dispozitii, acesta prevazand posibilitatea organelor de
executare de a folosi, succesiv sau concomitent, oricare dintre modalitatile de
executare silita prevazute de aceasta ordonanta si deci nu exista nici o
legatura cu dispozitiile constitutionale invocate in cauza.
Prevederile art. 23 alin. 7 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 nu contravin dispozitiilor art. 21 din Constitutie, care se refera la
accesul liber la justitie, si nici prevederilor art. 41 din Constitutie, care
reglementeaza protectia proprietatii private.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul sesizarii il constituie prevederile art. 23 alin. 7 si ale art. 40
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996.
Analizand insa sustinerile autorului exceptiei, precum si continutul
Ordonantei Guvernului nr. 11/1996, Curtea constata ca, in realitate, sunt
criticate prevederile art. 23 alin. 2 si 3, precum si ale art. 40 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, aprobata
si modificata prin Legea nr. 108/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996.
Art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, care nu a fost modificat prin
Legea nr. 108/1996, nu cuprinde un alineat 7 la care se refera autorul
exceptiei, emiterea somatiei de executare fiind prevazuta insa la alin. 2 al
art. 23, care are urmatorul continut: "Daca debitorul nu a efectuat plata
in termenul prevazut in instiintarea de plata, organul de executare va incepe
executarea silita prin comunicarea unei somatii, prin care ii va face cunoscut
debitorului ca, in termen de 15 zile, este obligat sa efectueze plata sumelor
datorate." Potrivit alin. 3 al aceluiasi articol, "Somatia va
cuprinde datele de identificare a debitorului, data emiterii, semnatura si
stampila organului de executare si va insotita de o copie certificata de pe
titlul executoriu".
Art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, de asemenea ramas
nemodificat, prevede ca "Organele de executare pot folosi, succesiv sau
concomitent, oricare dintre modalitatile de executare silita prevazute de
prezenta ordonanta".
In aceasta situatie, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra art. 23 alin. 2
si 3, precum si asupra art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996.
Autorul exceptiei sustine ca aceste texte sunt neconstitutionale, deoarece
contravin dispozitiilor art. 21 din Constitutie, potrivit carora: "(1)
Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor sale legitime." si "(2) Nici o lege nu
poate ingradi exercitarea acestui drept." Totodata incalca si art. 41 din
Constitutie, care prevede la alin. (1) ca "Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege", iar la alin. (7) se prevede ca
"Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma".
Analizand textele criticate, Curtea constata ca acestea nu contravin
prevederilor art. 21 din Constitutie privind accesul liber la justitie, deoarece
somatia la executare prevazuta la art. 23 alin. 2, ca de altfel oricare dintre
modalitatile de executare silita prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
pot fi atacate pe calea contestatiei la executare, in conformitate cu
dispozitiile art. 76 din acest act normativ. Hotararea organului de jurisdictie
administrativa, precum si actele de executare, reglementate de ordonanta de mai
sus, sunt supuse astfel controlului judecatoresc. De altfel, in cauza dreptul
autorului exceptiei privind accesul liber la justitie a fost deja exercitat
prin introducerea contestatiei la executare care a generat litigiul, in cadrul
caruia a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate.
Textele criticate nu incalca nici dispozitiile art. 41 alin. (1) si (7) din
Constitutie, intrucat ele se refera la actele premergatoare executarii silite
si la inceperea acestei proceduri, iar nu la confiscarea de bunuri stabilita in
temeiul constatarii savarsirii unei contraventii. Autorul exceptiei, in
conformitate cu dispozitiile art. 9 din Legea nr. 105/1997, avea insa
posibilitatea ca, in termen de 15 zile de la comunicarea deciziei Ministerului
Finantelor, sa se adreseze instantei judecatoresti prevazute in legea speciala
pentru a constata realitatea afirmatiilor sale. Potrivit art. 76 din aceeasi
ordonanta a Guvernului, contestatia la executare poate fi formulata si
impotriva titlului executoriu, cu conditia ca acest titlu sa nu fie o hotarare
pronuntata de o alta instanta judecatoreasca sau de un alt organ jurisdictional
si daca pentru contestarea lui nu exista o procedura care sa prevada
posibilitatea ca o instanta competenta sa se pronunte asupra acestuia.
Reglementarea in acest fel a cailor de atac impotriva unor decizii pronuntate
de Ministerul Finantelor, in temeiul Legii nr. 105/1997, nu contravine
dispozitiilor constitutionale, intrucat, conform art. 128 din Constitutie,
exercitarea acestor cai de atac se face in conditiile legii.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca somatia
organului financiar nu poate fi un titlu executoriu, Curtea constata ca este
neintemeiata.
Prin Decizia nr. 25 din 5 mai 1993, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 89 din 11 mai 1993, Curtea Constitutionala s-a
pronuntat in sensul ca nu constituie o incalcare a dispozitiilor
constitutionale executarea silita a creantelor fiscale fara constituirea
titlului executoriu printr-o hotarare judecatoreasca. Pentru aceleasi motive
rezulta ca este constitutional textul art. 25 alin. 3 si 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996, prin care titlul de creanta emis de organul financiar competent
pentru impozite, taxe, contributii, amenzi, majorari de intarziere si pentru
alte sume datorate si neachitate statului in termenul legal este considerat
titlu executoriu.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine Curtea sa-si
schimbe jurisprudenta, urmeaza a se avea in vedere motivele retinute in aceasta
decizie.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. 2
si 3 si ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "BOG-SAB" - S.R.L. din Valea
Calugareasca in Dosarul nr. 1.856/1999 al Tribunalului Prahova - Sectia
comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta