DECIZIE Nr. 207 din 14 aprilie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin.
(5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul
refugiatilor in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 456 din 30 mai 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Predescu - judecator
Florentina Balta - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind
statutul si regimul refugiatilor in Romania, exceptie ridicata de Ye Lifeng si
He Tiaohong in Dosarul nr. 10.731/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde Ye Lifeng, constatandu-se lipsa celorlalte
parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita. Partea
prezenta depune concluzii scrise, prin care solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate. In cadrul acestora, sustine ca textul de lege criticat
este contrar dispozitiilor art. 21 alin. (3) din Constitutie, interpretate in
sensul dispozitiilor art. 6 alin. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale si al practicii jurisprudentiale a Curtii
Europene a Drepturilor Omului. In esenta, considera ca termenul de judecata de
numai 30 de zile, stabilit de textul criticat pentru solutionarea cererii de
acordare a unei forme de protectie, reprezinta o incalcare a dreptului la un
proces echitabil, prin infrangerea dreptului la solutionarea cauzelor intr-un
termen rezonabil. Aceasta, intrucat acest termen excesiv de scurt il impiedica
pe solicitant sa procure si sa administreze toate probele de care intelege sa
se foloseasca in dovedirea cererii sale. Mai arata ca printre garantiile unui
proces echitabil figureaza respectarea unui termen rezonabil, care se apreciaza
in functie de durata procesului, raportata la gradul de complexitate a
litigiului, respectiv dificultatea problemelor juridice ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
neintemeiata a exceptiei de neconstitutionalitate. In acest sens, precizeaza ca
textul criticat a mai fost supus controlului de constitutionalitate, Curtea
Constitutionala statuand prin Decizia nr. 531 din 2 decembrie 2004 ca
dispozitiile privind termenele in care urmeaza sa se judece litigiile la care
se refera ordonanta dau expresie prevederilor art. 126 alin. (2) din
Constitutie, care lasa legiuitorului libertatea de a reglementa procedurile
judiciare in spiritul exigentei prevazute de art. 21 alin. (3) din Legea
fundamentala, referitoare la solutionarea litigiilor intr-un termen rezonabil.
La dosar a fost depus punctul de vedere al Oficiului National pentru
Refugiati, care solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
neintemeiata. In sustinerea acestei cereri, arata ca procedura de solutionare a
plangerii impotriva hotararii de respingere a cererii de acordare a statutului
de refugiat comporta o urgenta evidenta, fiind justificata o reglementare
diferita de cea prevazuta de lege pentru alte proceduri. In continuare, arata
ca prevederile art. 21 alin. (3) din Constitutie, care consacra principiul
solutionarii cauzei deduse judecatii intr-un termen rezonabil, reprezinta o
regula preluata din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, conform careia "justitia nu trebuie realizata
cu intarzieri care sa compromita eficienta si credibilitatea sa".
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
10.731/2004, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Ye Lifeng si He
Tiaohong intr-o cauza civila avand ca obiect solutionarea plangerii impotriva
hotararii Oficiului National pentru Refugiati de respingere a cererii de
acordare a statutului de refugiat sau a protectiei umanitare conditionate.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia afirma ca
textul de lege criticat contravine dispozitiilor art. 21 alin. (3) din
Constitutie, care garanteaza dreptul partilor la solutionarea cauzelor intr-un
termen rezonabil si care reprezinta valorificarea in dreptul intern a
principiilor prevazute in art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In acest sens, arata ca art.
15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 obliga instanta sa
solutioneze plangerea in termen de 30 de zile de la investire, "fapt care
incalca grav atat dreptul judecatorului de a hotari in mod suveran asupra
modului si timpului alocat cercetarii judecatoresti, cat si dreptul
reclamantilor la solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil". In continuare,
avand in vedere ca, in opinia autorilor, cauza aflata pe rolul Judecatoriei
Sectorului 5 Bucuresti este "extrem de complexa", acestia arata ca,
in conformitate cu doctrina si practica jurisprudentiala a Curtii Europene a
Drepturilor Omului, termenul rezonabil se apreciaza in functie de
circumstantele cauzei, si anume complexitatea acesteia, dificultatea probelor,
aspectul international al situatiei. In continuare, autorii sustin ca termenul
prea scurt, prevazut pentru solutionarea cererilor de protectie, pe de o parte,
determina parcurgerea in mare viteza a tuturor etapelor cercetarii
judecatoresti, respectiv audierea reclamantului si administrarea probatoriului,
iar pe de alta parte, forteaza aparatorul ales al reclamantului "sa
realizeze o aparare aproximativa si formala", timpul prevazut de lege
fiind insuficient pentru studierea cazului si, "mai ales, pentru
procurarea si administrarea intregului probatoriu necesar solutionarii unei
cauze de complexitatea celei privind solicitarea de protectie". In
sprijinul acestor sustineri, autorii exceptiei invoca hotararea Curtii Europene
a Drepturilor Omului pronuntata in cauza "Airey contra Irlandei",
1979, in motivarea careia s-a retinut ca "un obstacol de fapt poate sa
incalce prevederile Conventiei in aceeasi masura ca un obstacol juridic".
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat termenul prevazut de lege
este, pentru judecator, un termen de recomandare, aceste pricini avand caracter
de urgenta. Precizeaza ca acesta "nu impieteaza asupra desfasurarii
procesului, in sensul ca sunt respectate dispozitiile procedurii civile si este
urmata calea de drept comun privind desfasurarea procesului civil".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens face referire la deciziile Curtii Constitutionale nr. 231 din 25
mai 2004 si nr. 295 din 1 noiembrie 2001, prin care aceasta a constatat
constitutionalitatea textului de lege criticat. De asemenea, in ceea ce
priveste pretinsa incalcare a art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precizeaza ca dispozitiile
art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 "asigura oricarei
persoane dreptul de a se plange cu privire la drepturile si obligatiile sale in
fata unui tribunal". Mai arata ca jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului a stabilit ca prin notiunea de "drept la un proces
echitabil" trebuie sa se inteleaga ansamblul tuturor garantiilor
procedurale ce trebuie sa insoteasca un proces. Considera ca textul de lege
criticat nu ingradeste dreptul partilor interesate de a apela la instantele
judecatoresti, de a fi aparate si de a se prevala de toate garantiile
procesuale care conditioneaza, intr-o societate democratica, procesul
echitabil.
Avocatul Poporului arata ca, ulterior sesizarii Curtii Constitutionale,
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, cu modificarile si completarile ulterioare,
a fost republicata, dandu-se textelor o noua numerotare, art. 15 devenind art.
16. Apreciaza ca dispozitiile art. 16 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000, republicata, nu contravin nici unui text din Constitutie, motiv
pentru care le considera constitutionale. Precizeaza insa ca, din sesizarea pe
care instanta de judecata a inaintat-o Curtii Constitutionale, nu rezulta
textele constitutionale presupus incalcate de textul de lege criticat. Prin
urmare, tinand cont de dispozitiile imperative ale art. 10 alin. (2) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
considera ca numai aceasta poate decide cadrul constitutional in care urmeaza
sa fie examinata exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si ale autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform
incheierii de sesizare, prevederile art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului
nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor din Romania, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie 2000,
aprobata si modificata prin Legea nr. 323/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001. Ulterior sesizarii Curtii
Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004. Ca urmare
a renumerotarii, art. 15 a devenit art. 16. In consecinta, obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate il reprezinta prevederile art. 16 alin. (5), care au
urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (5): "Plangerea se inainteaza de indata instantei competente,
care o va solutiona in termen de 30 de zile."
In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege
criticat contravine dispozitiilor art. 21 alin. (3) teza a doua din
Constitutie, care stabilesc ca "Partile au dreptul (...) si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil", precum si celor ale art.
6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, conform carora "Orice persoana are dreptul la
judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei
sale (...)".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prevederile
criticate din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate. Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 531
din 2 decembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
39 din 12 ianuarie 2005, exceptia a fost respinsa ca neintemeiata, in raport cu
aceleasi texte din Constitutie invocate si in prezentul dosar. Astfel, Curtea a
retinut ca procedura de solutionare a plangerii pe care strainul solicitant al
statutului de refugiat o face impotriva hotararii de respingere a cererii, data
de Oficiul National pentru Refugiati, este instituita pentru o categorie
speciala de persoane si cu privire la o anumita categorie de cereri ce comporta
o urgenta evidenta. In continuare, a statuat urmatoarele: "In ceea ce
priveste dispozitiile privind termenele in care urmeaza sa se judece litigiile
la care se refera ordonanta, acestea sunt in concordanta cu prevederile art.
126 alin. (2) din Constitutie, care lasa libertate legiuitorului sa
reglementeze procedurile judiciare in spiritul exigentei prevazute de art. 21
alin. (3) din Legea fundamentala, referitoare la solutionarea litigiilor
intr-un termen rezonabil.
Asa fiind, departe de a ingradi drepturi consacrate constitutional,
reglementarea prevazuta de art. 15 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 constituie o garantie a aplicarii principiului prevazut de art. 6
paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale privind judecarea unei cauze in mod echitabil si intr-un termen
rezonabil, in scopul inlaturarii oricaror abuzuri din partea partilor, prin
care s-ar tinde la tergiversarea nejustificata a solutionarii unui
proces."
Avand in vedere ca motivarea exceptiei solutionate cu acel prilej este
identica cu cea formulata in prezenta cauza si intrucat nu au intervenit
elemente noi care sa justifice modificarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate a art. 16 alin. (5) din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania se impune a fi respinsa ca neintemeiata.
In plus, nu se poate sustine ca, in scopul respectarii termenului de 30 de
zile impus prin Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, instanta a refuzat
petentilor administrarea unor probe, ingradindu-le astfel dreptul la aparare.
Dimpotriva, din cuprinsul dosarului aflat pe rolul Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti
reiese ca acestia si-au valorificat pe deplin acest drept.
Referitor la invocarea de catre autorii exceptiei a hotararii Curtii
Europene a Drepturilor Omului, pronuntata in cauza "Airey contra
Irlandei", 1979, referitoare la influenta cheltuielilor de procedura
asupra accesului la justitie in materie de separare de domiciliu, se poate
observa ca aceasta nu este relevanta in solutionarea prezentei exceptii de
neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (5)
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania, exceptie ridicata de Ye Lifeng si He Tiaohong in Dosarul nr.
10.731/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 aprilie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Valentina Barbateanu