DECIZIE Nr. 207 din 28 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 10 decembrie 1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 657 din 19 octombrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198
din 10 decembrie 1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in
administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa,
exceptie ridicata de Societatea de Investitii Financiare Moldova - Bacau in Dosarul
nr. 1.488/2000 al Tribunalului Braila - Sectia comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens Decizia
Curtii Constitutionale nr. 203 din 17 octombrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 5 martie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.488/2000,
Tribunalul Braila - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 10 decembrie 1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului, prin care terenurile
agricole sau terenurile aflate sub luciu de apa sunt scoase din capitalul
social, dupa ce prin Hotararea Guvernului nr. 746/1991 s-a prevazut ca aceste terenuri
vor intra in capitalul social si dispozitiile acestei hotarari si-au produs
efectele, contravin prevederilor art. 41 din Constitutie, provocand un
prejudiciu prin diminuarea numarului de actiuni la societatea comerciala
respectiva.
Tribunalul Braila - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, considera ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece terenurile
agricole aflate permanent sub luciu de apa nu fac parte din capitalul social al
societatilor comerciale prevazute de art. 1 si 2. Prin adoptarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 198/1999 s-a urmarit reglementarea situatiei juridice
a terenurilor aflate in administrarea societatilor agricole care urmeaza sa se
privatizeze. Actul normativ in discutie stabileste care terenuri intra in
proprietatea societatilor agricole, respectiv cele pentru care s-a obtinut
certificat de atestare a dreptului de proprietate si care nu pot face parte din
capitalul social al societatilor agricole. Statul a fost, pana la aparitia
Legii nr. 1/2000, proprietarul terenurilor aflate in administrarea fostilor
actionari, efectuand in aceasta calitate acte de gestiune. Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 198/1999 este un act normativ de gestiune prin care a fost
reglementata situatia juridica a terenurilor proprietate a statului aflate in
administrarea societatilor agricole care urmeaza sa fie privatizate. In
consecinta, prevederile art. 3 alin. (4) din aceasta ordonanta nu incalca
prevederile art. 41 din Constitutie si nu aduc atingere dreptului de proprietate
asupra actiunilor aferente valorii terenului, iar actionarilor nu le cauzeaza
nici un prejudiciu.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Dispozitiile art. 3 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, potrivit carora terenurile
agricole si terenurile aflate permanent sub luciu de apa nu fac parte din
capitalul social al societatilor comerciale, prevazute la art. 1 si 2 din
aceasta ordonanta de urgenta, nu aduc atingere dreptului de proprietate privata
garantat de art. 41 din Legea fundamentala, acestea concretizand optiunea
politicii statului in privinta reformei economice si strategiei de privatizare.
Textul criticat nu este neconstitutional nici din perspectiva aplicarii acestor
prevederi, prin care s-ar putea ajunge la diminuarea capitalului social al
societatilor comerciale agricole ce au inclus in capitalul social valoarea
terenurilor agricole aflate in administrare, deoarece nu exista nici un temei
legal pentru majorarea capitalului social al societatilor comerciale agricole
cu valoarea acestor terenuri. Se mai arata ca Hotararea Guvernului nr. 746/1991
privind stabilirea valorii de patrimoniu a terenurilor agricole in vederea
aplicarii art. 36 si 38 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, invocata in
sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, cuprinde dispozitii privind
majorarea capitalului social al societatilor comerciale cu valoarea terenurilor
aflate in proprietatea acestora. In consecinta, aceste dispozitii nu pot
constitui temeiul legal pentru majorarea capitalului social al societatilor
agricole cu valoarea terenurilor agricole aflate in exploatarea acestora, a
caror situatie juridica nu a fost clarificata. De asemenea, Hotararea
Guvernului nr. 746/1991 stabileste valoarea de patrimoniu a terenurilor
agricole in vederea aplicarii art. 36 si 38 din Legea nr. 18/1991 si
reglementeaza dreptul persoanelor ale caror terenuri agricole au fost trecute
in proprietate de stat si se afla in administrarea unitatilor agricole de stat,
reorganizate in societati comerciale agricole, la un numar de actiuni
determinat in functie de valoarea medie a unui hectar de teren echivalent. Cu
privire la aceste terenuri, Legea privatizarii nr. 58/1991 stabileste, prin
art. 75 ca din masa capitalului social al societatii comerciale, supus
distribuirii catre Fondul Proprietatii Private si Fondul Proprietatii de Stat,
se exclude capitalul aferent actiunilor emise in conditiile prevazute la art.
36 din Legea fondului funciar nr. 18/1991. Deci nici valoarea terenurilor
agricole apartinand persoanelor fizice carora li s-a stabilit calitatea de
actionar in temeiul art. 36 si 38 din Legea nr. 18/1991 nu a fost inclusa in
capitalul supus distribuirii catre Fondul Proprietatii de Stat si Fondul
Proprietatii Private. Astfel dispozitiile art. 3 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 198/1999, potrivit carora terenurile agricole si
terenurile aflate permanent sub luciu de apa nu fac parte din capitalul social
al societatilor comerciale prevazute la art. 1 si 2 din acelasi act normativ,
nu aduc atingere dreptului de proprietate privata garantat de art. 41 din Legea
fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 607 din 13 decembrie 1999, dispozitii care au
urmatorul cuprins: "Terenurile agricole si terenurile aflate permanent sub
luciu de apa nu fac parte din capitalul social al societatilor comerciale
prevazute la art. 1 si 2."
Art. 1 din ordonanta prevede: "Prezenta ordonanta de urgenta
stabileste cadrul juridic privind privatizarea societatilor comerciale agricole,
care detin in exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub
luciu de apa, constituite in conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990
privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si
societati comerciale, precum si regimul concesionarii terenurilor proprietate
publica si privata a statului, aflate in exploatarea acestor societati."
Totodata art. 2 din aceeasi ordonanta precizeaza: "Prevederile prezentei
ordonante de urgenta se aplica si societatilor comerciale rezultate din
divizarea sau fuziunea societatilor comerciale mentionate la art. 1, care detin
in exploatare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de
apa."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca textul de lege
criticat contravine prevederilor art. 41 din Constitutie, care au urmatorul
cuprins:
Art. 41
"(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu o dreapta si prealabila despagubire.
(4) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(5) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (4) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(6) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii
de prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra
dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198
din 10 decembrie 1999, prin raportare la art. 41 alin. (2) din Constitutie,
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, si anume prin Decizia nr. 206 din 17
octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653
din 13 decembrie 2000, statuand in sensul constitutionalitatii acestor
dispozitii legale. De asemenea, prin Decizia nr. 203 din 17 octombrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 5 martie
2001, respingand exceptia de neconstitutionalitate a acelorasi dispozitii
legale, Curtea a retinut ca "textul de lege criticat nu afecteaza dreptul
de proprietate al vreunui titular", deoarece un pachet de actiuni
"confera un drept de creanta asupra patrimoniului societatii comerciale,
iar nu un drept de proprietate asupra bunurilor acesteia". Curtea nu poate
primi nici sustinerea ca autorul exceptiei sufera o paguba materiala prin
diminuarea valorii actiunilor datorita neincluderii in capitalul social a terenurilor
agricole. Potrivit prevederilor Legii privatizarii nr. 58/1991, "actiunile
corespunzatoare capitalului social al fiecarei societati comerciale au fost
repartizate procentual intre Fondul Proprietatii de Stat si fostele Fonduri ale
Proprietatii Private, antecesorii Societatilor de Investitii Financiare.
Repartizarea procentuala a actiunilor societatilor comerciale ramane identica,
indiferent de orice modificare a valorii capitalului social".
Asa fiind si intrucat nu au intervenit imprejurari noi de natura sa
modifice aceasta jurisprudenta, Curtea Constitutionala urmeaza sa respinga
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 10 decembrie 1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, cu raportare la prevederile
art. 41 din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198 din 10 decembrie 1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, ridicata de Societatea de
Investitii Financiare Moldova - Bacau in Dosarul nr. 1.488/2000 al Tribunalului
Braila - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Cristina Radu