DECIZIE Nr.
205 din 7 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 119/2001 privind unele masuri pentru privatizarea Societatii
Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S.A. Galati si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 43/2005, in
ansamblul ei
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 340 din 14 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S.A. Galaţi şi a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005, în ansamblul ei, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Steinel
Trading" - S.R.L. din Cristian în Dosarul nr. 2.768/2005 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a lll-a civilă.
La apelul nominal răspunde avocatul autorului excepţiei, lipsă fiind
celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, avocatul autorului excepţiei solicită
admiterea acesteia, deoarece dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 încalcă
prevederile art. 15 şi 24 din
Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 ca fiind inadmisibilă, deoarece aceste dispoziţii au avut aplicabilitate temporară. In ceea ce priveşte
celelalte dispoziţii ale
ordonanţei, pune concluzii de
respingere a excepţiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată, arătând că acestea nu contravin prevederilor art.
115 alin. (4) din Constituţie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 12 septembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 2.768/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a lll-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor
art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind
unele măsuri
pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S.A. - Galaţi, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005, în
ansamblul ei. Excepţia a fost ridicată
de Societatea Comercială
„Steinel Trading" - S.R.L. din Cristian cu ocazia soluţionării recursului formulat împotriva unei încheieri pronunţate de Judecătoria Sectorului 3 Bucureşti.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul
acesteia susţine că dispoziţiile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr.
43/2005 sunt neconstituţionale,
deoarece ordonanţa de urgenţă nu a fost dezbătută în regim de
urgenţă astfel cum se prevede
în art. 115 alin. (5) din Constituţie. De asemenea, arată că dispoziţiile art. III din ordonanţa de urgenţă contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, precum şi prevederilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală, deoarece suspendarea de drept a executării hotărârilor judecătoreşti pronunţate în litigiile îndreptate împotriva Autorităţii pentru Valorificarea Activelor
Statului în cazul introducerii apelului sau recursului se aplică şi executărilor
silite începute în temeiul unei hotărâri judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în litigiile prevăzute la art. 851 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998, anterior intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilă apreciază că excepţia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată. In acest sens
arată că Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 a fost emisă în virtutea drepturilor constituţionale conferite Guvernului prin dispoziţiile art. 115 alin. (4) din Constituţie. Dispoziţiile de
lege criticate reprezintă
norme speciale, derogatorii de la normele de drept comun reglementate de Codul
de procedură civilă, fără a constitui o
încălcare a principiilor
constituţionale invocate de
autorul excepţiei.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare
a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că excepţia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului, în
ceea ce priveşte invocarea
dispoziţiilor art. 15 alin.
(2) din Constituţie, făcând referire la Decizia nr. 146 din 25
martie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 10 mai 2004, arată că aceasta nu poate fi reţinută. De asemenea,
se arată că în chiar cuprinsul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 este motivată adoptarea acestui act normativ, astfel că nu se poate reţine
încălcarea dispoziţiilor art. 115 alin. (4) şi (5) din Constituţie.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl constituie dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S.A. Galaţi şi a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, precum şi a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005, în ansamblul ei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 469 din 2 iunie
2005, ordonanţă aprobată prin Legea nr. 294/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 959 din 28 octombrie 2005.
In susţinerea
neconstituţionalităţii acestor dispoziţii legale autorul excepţiei invocă încălcarea
prevederilor constituţionale
ale art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea legii, ale art. 115
alin. (4) şi (5) referitoare
la delegarea legislativă şi ale art. 124 alin. (2) referitoare la
înfăptuirea justiţiei.
I. Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 fac referire la art. II pct. 1 din aceeaşi ordonanţă, arătând că „art. II pct.
1 se aplică şi executărilor silite începute în temeiul
unei hotărâri
judecătoreşti sau arbitrate pronunţate în litigiile prevăzute la art. 851 alin.
(1) din Ordonanţa
de urgenţă a
Guvernului nr. 51/1998, republicată, cu modificările ulterioare, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dacă respectiva hotărâre a fost atacată cu apel sau recurs, respectiv acţiune în anulare sau recurs la hotărârea judecătorească prin care s-a soluţionat în primă instanţă o acţiune în anulare", iar potrivit
alin. (3) al art. 851 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 51/1998, articol introdus prin art. II pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005, „dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplică până la data de 31 decembrie
2005".
Astfel, Curtea constată că dispoziţiile art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 au avut o aplicabilitate temporară, ele fiind în vigoare până la data de 31 decembrie 2005, astfel că excepţia de neconstituţionalitate
este contrară dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, care dispun că instanţa de contencios constituţional „decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial
privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe [...] în vigoare [...]". Având în
vedere că instanţa de contencios constituţional a fost sesizată printr-o încheiere din 12 septembrie
2005, urmează ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 să fie
respinsă ca devenită inadmisibilă.
II. In ceea ce priveşte critica potrivit căreia ordonanţa de
urgenţă nu a fost dezbătută în regim de urgenţă, astfel cum se prevede în art. 115 alin. (5) din Constituţie, Curtea constată că proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2005 a fost depus la Senat în data de 2 iunie 2005, iar
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 469 din 2 iunie 2005. Prin urmare, au fost îndeplinite condiţiile cerute de art. 115 alin. (5) din
Constituţie pentru ca ordonanţa de urgenţă să intre în
vigoare.
In ceea ce priveşte existenţa situaţiei extraordinare Curtea observă că în preambulul ordonanţei de urgenţă se
arată că aceasta a fost adoptată în urma angajamentelor stricte asumate de
România în contextul negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, care impun limitarea ajutorului de stat
acordat Societăţii Comerciale
Combinatul Siderurgic „Sidex" - S.A. Galaţi, şi a faptului că neadoptarea în regim de urgenţă a unor măsuri în concordanţă cu acquis-ul comunitar şi cu angajamentele asumate, incluse în Tratatul de aderare, poate
determina activarea clauzei de salvgardare şi implicit amânarea datei aderării României la Uniunea Europeană.
Dispoziţia abrogată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 prevedea, prin derogare de la prevederile
legale în vigoare privind impozitul pe profit, că Societatea Comercială Combinatul Siderurgic „Sidex" - S.A. Galaţi este scutită de la plata impozitului pe profit pe o perioadă de 5 ani, începând cu primul exerciţiu financiar în care societatea
înregistrează profit brut.
Astfel, Curtea constată că măsura impusă prin
dispoziţia abrogată se circumscrie măsurilor care fac parte din ajutoarele de stat. Prin anexa 7 pct. 4 „Politica
în domeniul concurenţei",
lit. B „Restructurarea sectorului siderurgic", din Tratatul privind
aderarea Republicii Bulgaria şi
a României la Uniunea Europeană, se prevede că după data de 31 decembrie 2004 nu se acordă sau nu se plăteşte sectorului siderurgic
românesc nici un ajutor de stat pentru restructurare.
Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 s-a adoptat în scopul armonizării prevederilor legislaţiei în domeniu cu dispoziţiile Tratatului de aderare, precum şi al înlăturării oricărui echivoc în ceea ce priveşte acordarea de ajutoare de stat societăţilor comerciale din siderurgie, prevăzându-se introducerea unei dispoziţii prin care să se interzică în
mod expres acordarea sau plata vreunui ajutor de stat societăţii, după data de 31 decembrie 2004. Urgenţa măsurii care s-a
luat a fost justificată de
faptul că România este strict
monitorizată de Comisia
Europeană la capitolul
„Concurenţa", iar încălcarea acestor prevederi din Tratatul de
aderare este de natură să atragă activarea Clauzei de salvgardare, cu consecinţa amânării aderării
României la Uniunea Europeană,
fără a se încălca
prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147
alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic „Sidex" - S.A. Galaţi şi a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Steinel Trading" - S.R.L. din Cristian în Dosarul nr.
2.768/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a lll-a
civilă.
II. Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate
a celorlalte dispoziţii din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2005 pentru
modificarea şi completarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele
măsuri pentru privatizarea
Societăţii Comerciale
Combinatul Siderurgic „Sidex" - S.A. Galaţi şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi
dosar.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu