DECIZIE*) Nr. 203 din 28 septembrie 1999
referitoare la autorizarea concentrarii economice realizate prin achizitionarea
de catre RENAULT a 50,96% din capitalul social al Societatii Comerciale
"Automobile Dacia" - S.A. Pitesti
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 518 din 25 octombrie 1999
*) In vederea publicarii deciziei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, informatiile cu caracter secret au fost protejate.
Plenul Consiliului Concurentei,
I. in baza:
1. Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
2. Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 63 bis din 14 aprilie 1997;
3. Instructiunilor cu privire la definirea pietei relevante, in scopul
stabilirii partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
4. Instructiunilor date in aplicarea art. 33 alin. (2) din Legea
concurentei nr. 21/1996 cu privire la calculul taxei de autorizare a
concentrarii economice, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 57 bis din 4 aprilie 1998;
5. Notificarii concentrarii economice realizate prin achizitionarea de
catre RENAULT a 50,96% din capitalul social al Societatii Comerciale
"Automobile Dacia" - S.A. Pitesti, depusa de RENAULT prin societatea
de consultanta imputernicita GIDE LOYRETTE NOUEL si inregistrata la Consiliul
Concurentei sub nr. R.S. - 153 din 5 iulie 1999;
6. investigatiei declansate in baza Ordinului presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 47 din 23 iulie 1999, avand ca obiect verificarea
compatibilitatii concentrarii economice notificate de RENAULT cu un mediu
concurential normal;
7. Raportului de investigatie transmis impreuna cu citatia pentru audierea
partilor la concentrarea economica in Plenul Consiliului Concurentei in
termenul prevazut la art. 49 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996,
precum si a celorlalte documente din dosarul cazului;
8. observatiilor la Raportul de investigatie, transmise de partile
implicate in concentrarea economica, respectiv Fondul Proprietatii de Stat si
RENAULT;
9. participarii la audiere, la solicitare si in baza aprobarii date de
presedintele Consiliului Concurentei, a reprezentantilor legali ai celorlalti
producatori de automobile din Romania, respectiv:
- Societatea Comerciala Daewoo Automobile - S.A. Craiova;
- Societatea Comerciala Daewoo Auto Trading - S.R.L.;
- Societatea Comerciala ARO Campulung - S.A.,
ai Asociatiei Patronale a Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule din
Romania (APIA) si ai unor intreprinderi din industria orizontala romaneasca,
furnizori principali de repere si subansambluri pentru automobile:
- Societatea Comerciala "Elba" - S.A. Timisoara;
- Societatea Comerciala "Electroprecizia" - S.A. Sacele - Brasov;
- Societatea Comerciala "UAMT" - S.A. Oradea;
- Societatea Comerciala "Subansamble Auto" - S.A. Pitesti;
- Societatea Comerciala "Roti Auto" - S.A. Dragasani;
- Societatea Comerciala "Romradiatoare" - S.A. Brasov;
- Societatea Comerciala Organe de asamblare Brasov;
10. declaratiilor facute in timpul audierii desfasurate in Plenul
Consiliului Concurentei, la data de 27 septembrie 1999, de reprezentantii
partilor implicate in concentrarea economica si de reprezentantii tertilor
mentionati la pct. 9,
II. avand in vedere ca:
1. la data de 15 octombrie 1998 Fondul Proprietatii de Stat, denumit in
continuare F.P.S., a lansat oferta publica pentru vanzarea, prin metoda
negocierii directe, a 349.148.522 actiuni, reprezentand 50,96% din capitalul
social al Societatii Comerciale "Automobile Dacia" - S.A. Pitesti,
denumita in continuare DACIA. La data de 7 decembrie 1998 F.P.S. a admis oferta
depusa de RENAULT si la data de 8 decembrie 1998 au inceput negocierile intre
cele doua parti;
2. la data de 24 mai 1999 a intrat in vigoare Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 67/1999 privind unele masuri pentru dezvoltarea activitatii
economice, care prevede posibilitatea acordarii unor facilitati investitorilor
strategici. In temeiul acestei ordonante Guvernul a emis Hotararea nr. 445/1999
privind acordarea de facilitati si conditiile de realizare a investitiei la
Societatea Comerciala "Automobile Dacia" - S.A., intrata in vigoare
la data de 7 iunie 1999, prin care se acorda anumite facilitati firmei RENAULT,
in vederea realizarii investitiilor preconizate la DACIA si conditionate de
realizarea acestora. Prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 251 din 17
mai 1999, de la data de 1 ianuarie 2000 vor intra in vigoare reglementarile
privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca vehiculele
rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania -
RNTR 2;
3. la data de 2 iulie 1999 intre F.P.S., in calitate de vanzator, si
RENAULT, in calitate de cumparator, s-a incheiat contractul de
vanzare-cumparare a unui pachet de 349.148.522 actiuni, reprezentand 50,96% din
capitalul social al DACIEI. Contractul cuprinde, printre altele, valoarea
investitiilor, sursele de finantare si esalonarea calendaristica a etapelor de
realizare, care corespund prevederilor anexei nr. 2 la Hotararea Guvernului nr.
445/1999, de realizarea acestora depinzand acordarea facilitatilor cuprinse in
anexa nr. 1 la aceasta hotarare;
4. in conformitate cu dispozitiile art. 16 alin. (1) din Legea concurentei
nr. 21/1996 RENAULT a depus la Consiliul Concurentei formularul de notificare a
concentrarii economice realizate prin achizitionarea de catre RENAULT a 50,96%
din capitalul social al DACIEI. In notificarea ce a devenit efectiva la data de
5 iulie 1999 se face referire si la clauzele privind planul de investitii
prevazut in contractul incheiat cu F.P.S.;
5. la data de 23 iulie 1999 presedintele Consiliului Concurentei a dispus,
prin Ordinul nr. 47/1999, declansarea unei investigatii avand ca obiect
verificarea compatibilitatii concentrarii economice notificate de RENAULT cu un
mediu concurential normal.
Raportul de investigatie cuprinzand concluziile si masurile propuse de
echipa de investigatie a fost transmis partilor implicate la data de 26 august
1999, in vederea formularii eventualelor observatii;
6. la data de 27 septembrie 1999 s-a desfasurat sedinta de audiere in
Plenul Consiliului Concurentei, in cadrul careia a fost prezentat Raportul de
investigatie, iar reprezentantii legali ai partilor implicate si ai celorlalti
agenti economici interesati si-au exprimat opiniile cu privire la concentrarea
economica investigata;
7. la data de 28 septembrie 1999 a avut loc sedinta de deliberare in cadrul
careia Plenul Consiliului Concurentei a adoptat prezenta decizie, dupa analizarea
Raportului de investigatie, a observatiilor la raport si a declaratiilor facute
in timpul audierii,
III. luand in considerare urmatoarele motive:
1. art. 13 din Legea concurentei nr. 21/1996 interzice realizarea
concentrarilor economice care, avand ca efect crearea sau consolidarea unei
pozitii dominante, conduc sau ar putea conduce la restrangerea, inlaturarea sau
denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca ori pe o parte a
acesteia, daca sunt intrunite cumulativ urmatoarele conditii:
- sa creeze sau sa consolideze o pozitie dominanta pe piata relevanta;
- sa aiba sau sa poata avea ca efect restrangerea, inlaturarea sau
denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca ori pe o parte a
acesteia;
2. in cazul analizat pietele relevante pe care are loc concentrarea
economica sunt piata autoturismelor din clasa C "medie inferioara" si
piata autovehiculelor utilitare usoare, iar piata relevanta geografica este
intregul teritoriu al Romaniei;
3. cotele de piata detinute de DACIA inainte de realizarea concentrarii
economice sunt de 67% pe piata autoturismelor din clasa C "medie
inferioara" si de 53% pe piata autovehiculelor utilitare usoare. Cotele de
piata detinute de RENAULT inainte de realizarea concentrarii economice sunt de
1% pe piata autoturismelor din clasa C si de 7% pe piata autovehiculelor
utilitare usoare. Prin realizarea concentrarii economice cotele de piata
detinute vor fi de 68% pe piata autoturismelor din clasa C si de 60% pe piata
autovehiculelor utilitare usoare. Se estimeaza ca pozitia dominanta pe piata a
DACIEI se va mentine si dupa realizarea concentrarii economice (...);
4. desi DACIA detinea, inainte de realizarea concentrarii economice, o
pozitie dominanta pe pietele relevante, care se va pastra, fara a se intari
insa, dupa achizitionarea pachetului majoritar de actiuni de catre RENAULT, nu
exista temeiuri sau indicii care sa arate ca DACIA va abuza de aceasta pozitie,
afectand in acest fel concurenta. Prin urmare, aceasta concentrare economica nu
cade sub incidenta interdictiei prevazute la art. 13 din Legea concurentei nr.
21/1996;
5. analiza concentrarii economice prin prisma criteriilor prevazute de
dispozitiile art. 14 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 conduce la
concluzia ca operatiunea de concentrare economica investigata este compatibila
cu un mediu concurential normal, intrucat:
- prin operatiunea de concentrare economica investigata sunt create
conditiile pentru continuarea productiei de autovehicule produse de DACIA si
dupa data de 1 ianuarie 2000, cu respectarea conditiilor EURO-2 si, implicit,
pentru mentinerea unui mediu concurential normal pe pietele relevante; de
asemenea, sunt create conditiile pentru cresterea calitatii autovehiculelor
produse de DACIA si pentru producerea, incepand cu trimestrul IV al anului
2004, a unui autoturism complet nou, ceea ce va avea ca efect consolidarea
mediului concurential pe piata relevanta a autoturismelor din clasa C
"medie inferioara", avand totodata impact favorabil asupra mediului
concurential pe segmentele de piata formate din clasa A - autoturisme
"Mini" si din clasa B - autoturisme "Small";
- fata de cotele de piata detinute de cele doua parti la concentrare,
principalul concurent, DAEWOO Craiova, detine o cota de 25% pe piata
autoturismelor, iar pe piata autovehiculelor utilitare usoare este prezenta,
prin importuri, majoritatea producatorilor importanti din Europa si Asia, care,
impreuna cu Societatea Comerciala "ARO" - S.A. Campulung, detine
41,75% din piata; in ceea ce priveste puterea economica si financiara a
partilor la concentrare, in vreme ce DACIA se confrunta cu o decapitalizare
continua, demonstrata si de deprecierea indicatorilor de diagnostic financiar,
RENAULT dispune de o putere economica si financiara mare, demonstrata si de
cuantumul total al investitiei de 219,7 milioane dolari S.U.A., pe care s-a
angajat sa o faca la DACIA intr-un interval de 5 ani din momentul preluarii;
- furnizorii de subansambluri si componente pentru DACIA isi vor pastra
calitatea de furnizori si dupa realizarea concentrarii, in masura in care vor
face fata cerintelor din punct de vedere calitativ; consumatorii au la
dispozitie o gama larga de autoturisme si autovehicule utilitare, care, chiar
daca au preturi substantial mai mari decat cele practicate de DACIA, sunt de o
calitate superioara; principalele bariere la intrarea pe piata relevanta sunt
taxele vamale si normele de siguranta a circulatiei si de prevenire a poluarii
prevazute de Ordinul ministrului transporturilor nr. 251/1999;
- dat fiind numarul relativ redus de autoturisme existente pe piata
romaneasca, se apreciaza ca atat cererea, cat si oferta vor spori in perioada
urmatoare;
- interesele consumatorilor, cumparatori de autoturisme produse de DACIA,
nu vor fi afectate in masura in care cresterea preturilor de vanzare va fi
insotita de sporirea corespunzatoare a calitatii; de asemenea, cresterea
calitatii va avea ca efect si o sporire a exporturilor de autoturisme produse
de DACIA;
- concentrarea economica investigata va contribui substantial la
modernizarea utilajelor industriale si a gamei actuale de autoturisme, precum
si la modernizarea si imbunatatirea sistemului de distributie si service;
intr-un interval de timp mai lung, aceasta va conduce la realizarea unui
autoturism complet nou, competitiv, care va deveni a doua marca a grupului
RENAULT, destinat atat pietei interne, cat si exportului. Pe plan economic va
avea ca efect o crestere a profiturilor obtinute, inclusiv in valuta, prin
cresterea exporturilor;
6. analiza concentrarii economice prin prisma indeplinirii in mod cumulativ
a conditiilor prevazute la art. 14 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996
conduce la concluzia ca, in masura in care RENAULT isi executa obligatiile
asumate prin contractul incheiat cu F.P.S. privind planul de investitii ce
urmeaza a fi realizat la DACIA, cuprinse si in Notificarea concentrarii
economice inaintata Consiliului Concurentei, operatiunea de concentrare
economica investigata este admisibila, deoarece conduce la:
- ameliorarea productiei, concretizata in ridicarea calitatii actualelor
automobile produse de DACIA, asigurarea indeplinirii normelor europene de
siguranta a circulatiei si de prevenire a poluarii, modernizarea produselor
existente in fabricatie si introducerea in fabricatie a unui autoturism complet
nou, care va fi a doua marca a grupului RENAULT; ameliorarea distributiei
automobilelor, prin crearea unei retele moderne si eficiente de unitati de
prezentare, vanzare si service; de asemenea, concentrarea investigata va
conduce la cresterea eficientei economice prin reducerea costurilor de
productie si distributie, fiind estimata si o crestere semnificativa a
exportului, mai ales a noului autoturism;
- realizarea programului de investitii asumat de RENAULT, cu toate efectele
mentionate mai sus, face ca in cazul acestei operatiuni sa prevaleze efectele
pozitive;
- preturile la vehiculele rutiere produse de DACIA vor creste in urma
realizarii acestei concentrari economice, iar noul autoturism produs va costa
aproximativ 6.000 dolari S.U.A.; aceste cresteri de pret vor fi mai mici,
comparativ cu cele care ar trebui sa fie practicate, prin raportare la
cresterea calitatii autovehiculelor rutiere produse de DACIA;
7. analiza efectuata asupra ajutorului de stat acordat de Guvernul Romaniei
pentru Proiectul DACIA - RENAULT sub forma unor facilitati de natura fiscala
demonstreaza ca acordarea acestuia nu contravine dispozitiilor art. 64 alin.
(1) paragraful (iii) din Acordul de asociere a Romaniei la Uniunea Europeana,
deoarece nu afecteaza comertul cu tarile Uniunii Europene si are un impact
nesemnificativ asupra mediului concurential normal pe pietele relevante din
Romania, dupa cum urmeaza:
- volumul ajutorului de stat este mic, insumand, pe intreaga perioada de 5
(cinci) ani pe care este acordat, suma de (...) (din valoarea totala a
ajutorului s-au scazut pierderile estimate pentru primii 2 ani de activitate si
valoarea taxelor a caror plata este amanata, iar nu anulata);
- actualmente DACIA nu exporta in tarile Uniunii Europene; posibilitatea
DACIEI de a exporta in aceste tari va exista numai dupa inceperea fabricarii
noului automobil, deci la o data ulterioara acordarii ajutorului de stat;
- ajutorul de stat nu influenteaza semnificativ pretul autovehiculelor
produse si livrate pe piata interna; astfel, influenta acestuia asupra pretului
unui automobil produs de DACIA creste de la (...) in trimestrul IV 1999 la
(...) in trimestrele I - III 2004; prin urmare, nu vor fi afectati nici
ceilalti producatori interni si nici importatorii;
- ajutorul de stat nu va afecta direct pretul noului automobil ce va fi
produs de DACIA cu incepere din trimestrul IV al anului 2004;
- ajutorul de stat nu este un ajutor definitiv, ci consta, in principal, in
decalarea cu 3 (trei) ani a platii T.V.A. si cu 65 de zile a platii taxei
pentru drumurile publice;
8. conditiile din Notificarea inaintata de RENAULT Consiliului Concurentei,
respectiv conditiile prevazute in contractul incheiat cu F.P.S.,
in temeiul art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996,
decide:
Art. 1
In temeiul dispozitiilor art. 51 alin. (2) lit. b) din Legea concurentei
nr. 21/1996 se autorizeaza concentrarea economica realizata prin achizitionarea
de catre RENAULT a 50,96% din capitalul social al Societatii Comerciale
"Automobile Dacia" - S.A. Pitesti.
Art. 2
In temeiul dispozitiilor art. 33 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996 agentii economici, parti la aceasta concentrare economica, vor plati
taxa de autorizare in cuantum de 2.774.509.790 lei. Suma mentionata va fi
virata cu ordin de plata tip trezorerie la bugetul de stat in contul
20.17.01.03, deschis la Trezoreria municipiului Pitesti, beneficiar Directia
generala a finantelor publice si controlului financiar de stat, cu mentiunea
"taxa de autorizare in baza Legii concurentei nr. 21/1996". O copie
de pe ordinul de plata va fi transmisa imediat Consiliului Concurentei.
Art. 3
Prezenta decizie devine aplicabila de la data primirii de catre Consiliul
Concurentei a unei copii de pe ordinul de plata.
Art. 4
Prezenta decizie se comunica partilor, conform art. 62 alin. (1) din Legea
concurentei nr. 21/1996, de catre Secretariatul general al Consiliului
Concurentei.
Art. 5
Prezenta decizie poate fi atacata de persoanele interesate, conform
dispozitiilor art. 21 alin. (6) din Legea concurentei nr. 21/1996 la Curtea de
Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ, in termen de 30 de zile de la
comunicare.
Art. 6
In conformitate cu dispozitiile art. 62 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, pe cheltuiala partilor la concentrarea economica.
Art. 7
Departamentul bunuri de consum si Secretariatul general din cadrul
Consiliului Concurentei vor urmari aducerea la indeplinire a prevederilor
prezentei decizii.
Art. 8
Prezenta decizie se comunica la:
- F.P.S., prin reprezentant;
- RENAULT, prin reprezentant director general adjunct Christian Esteve;
- Societatea Comerciala "Automobile Dacia" - S.A. Pitesti, Str.
Uzinei nr. 1, judetul Arges;
- GIDE LOYRETTE NOUEL, str. Dionisie Lupu nr. 74, sectorul 1, Bucuresti.
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
VIOREL MUNTEANU