Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 203 din 29 noiembrie 1999

referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. f) din Legea privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 603 din  9 decembrie 1999


SmartCity3


    In temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie si al art. 17 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, Curtea Suprema de Justitie a solicitat Curtii Constitutionale, la data de 2 noiembrie 1999, sa se pronunte asupra constitutionalitatii Legii privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica, lege adoptata de Camera Deputatilor si de Senat in sedinta din 20 octombrie 1999. Sesizarea Curtii Constitutionale s-a hotarat in conformitate cu dispozitiile art. 26 lit. d) din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicata, in sedinta din 2 noiembrie 1999 a Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie, prin votul unanim al celor 47 de membri prezenti din totalul de 60 de membri ai Curtii.
    Sesizarea de neconstitutionalitate constituie obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 215A/1999.
    In sesizare se arata ca prevederile din legea criticata, prin care se restrange sfera persoanelor despre care se pot cere informatii privind calitatea de agent al securitatii, incalca dispozitiile art. 31 alin. (1) din Constitutie referitoare la neingradirea dreptului persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public, avand in vedere cele ce urmeaza:
    In expunerea de motive a legii se prevede ca cetatenii sunt indreptatiti la accesul la propriul dosar si la deconspirarea securitatii, pentru ca "puterea comunista instaurata in Romania incepand cu data de 6 martie 1945 a exercitat, in special, prin organele securitatii statului, ca politie politica, o permanenta teroare impotriva cetatenilor tarii, drepturilor si libertatilor lor fundamentale". Conform prevederilor alin. (1) al art. 1 din legea criticata "Orice cetatean roman sau cetatean strain care dupa 1945 a avut cetatenie romana are dreptul de acces la propriul dosar intocmit de organele securitatii, ca politie politica. Acest drept se exercita la cerere si consta in studierea nemijlocita a dosarului, eliberarea de copii de pe actele dosarului si de pe inscrisurile doveditoare despre cuprinsul dosarului", iar potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, "[...] persoana, subiect al unui dosar din care rezulta ca a fost urmarita de organele securitatii statului, are dreptul, la cerere, sa afle identitatea agentilor de securitate si a colaboratorilor, care au contribuit cu informatii la completarea acestui dosar". Prin urmare, se arata in continuarea sesizarii Curtii Supreme de Justitie, dispozitiile art. 1 din lege consacra doua drepturi, si anume: primul consta in dreptul de acces la propriul dosar intocmit de organele securitatii statului, ca politie politica, iar cel de-al doilea se refera la dreptul persoanei ca, la cererea sa, sa afle identitatea agentilor de securitate si a colaboratorilor care au contribuit cu informatii la completarea dosarului privind persoana care a fost subiect al urmaririi de catre organele securitatii statului. Un al treilea drept este recunoscut prin dispozitiile art. 2, potrivit carora: "Pentru a asigura dreptul de acces la informatiile de interes public, orice cetatean roman cu domiciliul in tara sau in strainatate, precum si presa scrisa si audiovizuala, partidele politice, organizatiile neguvernamentale legal constituite, autoritatile si institutiile publice au dreptul de a fi informate, la cerere, in legatura cu calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitatii, ca politie politica, a persoanelor care ocupa sau candideaza pentru a fi alese ori numite [...]" in diferite demnitati sau functii. In continuarea acestui alineat sunt enumerate, de la lit. a) la lit. z), demnitatile sau functiile carora le sunt aplicabile prevederile sale, incepand cu Presedintele Romaniei, deputatii, senatorii si membrii Guvernului, fiind apoi cuprinse "demnitatii, functii de conducere si de executie din toate autoritatile publice, din administratia publica, autoritatea judecatoreasca, practic din toate segmentele societatii, inclusiv organizatii neguvernamentale, sindicate, asociatii profesionale si altele asemanatoare". Din aceasta enumerare sunt insa omise functiile de lucratori operativi ai serviciilor de informatii. Intrucat, conform legii supuse controlului de constitutionalitate, referitor la serviciile secrete de informatii interne si externe si la Serviciul de Protectie si Paza, se pot cere relatii in legatura cu faptul daca au avut calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitatii numai in privinta directorului acestor servicii si a adjunctilor sai, este evident ca, prin omiterea posibilitatii de a se cere informatii si in privinta celorlalti lucratori ai acestor servicii, se infrang prevederile mentionate ale art. 31 alin. (1) din Constitutie. Aceasta omisiune reprezinta o restrangere a sferei persoanelor despre care se pot cere informatii in sensul daca au fost agenti sau colaboratori ai securitatii. Sunt exceptati de la aplicarea prevederilor art. 2 din lege lucratorii operativi din serviciile secrete, care, in parte, au constituit politia politica ce a adus atingere drepturilor si libertatilor cetatenilor. Se mai arata ca sunt exceptati "si ofiterii din serviciul de informatii al Ministerului Apararii Nationale", iar in acest mod categorii importante de persoane care au constituit politia politica si au atentat la drepturile si la libertatile cetatenilor "pot sa ocupe azi, in Romania, orice demnitate si functie, fara a se putea cunoaste situatia lor din trecut ca agent sau colaborator". Se afirma ca "tocmai ingradirea prin lege a dreptului de a cere informatii despre lucratorii din serviciile de informatii ar afecta siguranta nationala, pentru ca astfel de persoane nu ar mai prezenta garantii de lealitate, fiind totodata susceptibile de a fi manevrate sau santajate pentru unele fapte din trecut de catre fosti agenti sau colaboratori ai securitatii, ceea ce le-ar impiedica sa-si indeplineasca atributiile de serviciu la nivelul cerintelor. Mai mult, ar fi posibil ca, prin necunoasterea unor astfel de persoane, aflate inca in serviciile speciale, sa se refaca retelele subterane care, in anumite conditii, ar putea pune in primejdie siguranta nationala".
    In baza art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, sesizarea formulata de Curtea Suprema de Justitie a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, spre a-si putea exprima punctele de vedere asupra obiectiei de neconstitutionalitate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca sesizarea nu este intemeiata, deoarece:
    Dispozitiile art. 1 si 2 din Legea privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica au fost interpretate gresit prin sesizare, in sensul ca o anumita persoana sau un grup de persoane care sunt lucratori operativi ai serviciilor de informatii ar putea fi exceptate de la deconspirare ca agent sau colaborator al organelor securitatii, ca politie politica, pe motiv ca la art. 2 lit. f) sunt precizati doar "directorul si adjunctii Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza si Serviciului de Telecomunicatii Speciale". Aceasta pentru ca, "potrivit art. 1 din lege, care face obiectul sesizarii, orice cetatean roman sau cetatean strain care dupa 1945 a avut cetatenie romana are dreptul de acces la propriul dosar intocmit de organele securitatii, ca politie politica. [...] Totodata persoana in cauza are dreptul, tot la cerere, sa afle identitatea agentilor de securitate si a colaboratorilor care au contribuit cu informatii la completarea dosarului sau". De acelasi drept beneficiaza si sotul supravietuitor, precum si rudele pana la gradul al doilea ale persoanei defuncte, daca persoana in cauza nu a dispus altfel. De asemenea, persoana care are acces la propriul dosar isi poate exercita dreptul personal sau prin reprezentanti cu procura speciala. Se mai arata ca autorul sesizarii a interpretat gresit si textul alin. (1) al art. 31 din Constitutie, intrucat, oricat de larga ar fi interpretarea acestui alineat, conform caruia "Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit", el nu poate fi totusi scos de sub incidenta prevederilor alin. (3), potrivit carora "Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze masurile de protectie a tinerilor sau siguranta nationala". Avand in vedere ambele texte constitutionale, legiuitorul a reglementat prin dispozitiile cuprinse la art. 2 al legii criticate "dreptul de acces la informatii de interes public, astfel incat nici una dintre persoanele care ocupa sau candideaza spre a fi numite ori alese in demnitatile sau functiile publice enumerate la lit. a) - z) sa nu o poata face fara posibilitatea de informare a opiniei publice". Mai mult decat atat, dispozitiile art. 3 din legea criticata obliga aceleasi persoane sa faca o declaratie autentica, pe propria raspundere, potrivit legii penale, "privind apartenenta sau neapartenenta ca agent sau colaborator al organelor de securitate, ca politie politica". Aceasta obligatie priveste si persoanele care la data intrarii in vigoare a legii exercita demnitatile sau functiile enumerate la art. 2. Se mai arata ca nu poate constitui un motiv de neconstitutionalitate problema daca, in enumerarea de la art. 2 lit. a) - z), sunt cuprinse toate demnitatile sau functiile de interes public, intrucat o enumerare, oricat de vasta, nu poate fi exhaustiva. In activitatea sa de reglementare juridica legiuitorul a inteles "ca notiunea de informatii de interes public priveste colaborarea cu securitatea numai a anumitor persoane care prin functiile pe care le detin fac ca aceste informatii sa fie de ordin public". Legea privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica nu contravine dispozitiilor art. 31 alin. (1) din Constitutie, deoarece legiuitorul constituant a distins intre "informatiile de orice fel" si "orice informatie de interes public", pe de o parte, si informatiile care "nu trebuie sa prejudicieze mijloacele de protectie a tinerilor sau siguranta nationala", pe de alta parte. In plus, se mai precizeaza ca "nu toate informatiile sunt publice, iar legiuitorul poate stabili prin lege care sunt publice, urmand ca accesul la acestea sa nu poata fi ingradit". De asemenea, in punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se mai arata ca autorul sesizarii a interpretat dispozitiile art. 31 alin. (1) din Constitutie fara sa tina seama ca "neingradirea are in vedere numai informatii de interes public". Or, pentru ca interpretarea sa fie corecta, ea trebuie sa se faca prin coroborarea dispozitiilor constitutionale aflate in corelatie. Legiuitorul a inteles sa delimiteze sfera informatiilor publice de acele informatii care nu intra in aceasta categorie. Astfel, la art. 12 alin. 1 din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei se prevede ca "Nici o persoana nu are dreptul sa faca cunoscute activitati secrete privind siguranta nationala, prevalandu-se de accesul neingradit la informatii, de dreptul la difuzarea acestora si de libertatea de exprimare a opiniilor". De asemenea, la art. 9 alin. (2) din Legea nr. 1/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Informatii Externe se prevede ca in activitatea Serviciului de Informatii Externe are caracter de secret de stat", iar art. 19 din aceeasi lege stabileste ca "Personalul Serviciului de Informatii Externe isi desfasoara activitatea deschis sau acoperit, in raport cu nevoile de realizare a sigurantei nationale. Serviciul de Informatii Externe asigura protectia si incadrarea in munca a cadrelor militare si a salariatilor civili care, lucrand acoperit, sunt deconspirate in imprejurari care exclud culpa acestora".
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca obiectia de neconstitutionalitate este nefondata, aratand, in esenta, ca din analiza sesizarii de neconstitutionalitate rezulta ca textul Legii privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica este considerat a fi "neconstitutional nu prin prevederile pe care le contine, ci prin absenta din aceasta a unor dispozitii referitoare la unele categorii de persoane in legatura cu a caror calitate de agent sau de colaborator al organelor securitatii oricine ar trebui sa aiba dreptul de a fi informat". Suplinirea acestei omisiuni ar presupune introducerea in textul legii a unor noi prevederi, ceea ce "nu se poate realiza insa pe calea controlului constitutionalitatii, intrucat Curtea Constitutionala nu poate completa dispozitiile legale prin adaugarea unui nou text". Se invoca, in acest sens, jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume Decizia nr. 70 din 5 mai 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 221 din 19 mai 1999. De altfel, se arata in continuare, "sesizarea nu priveste probleme de constitutionalitate, intrucat nu se afirma ca prevederile existente in textul legii ar fi contrare dispozitiilor constitutionale, ci oportunitatea largirii sferei categoriilor de persoane prevazute la art. 2 din aceasta". Totodata, in acelasi punct de vedere se mai arata ca "in textul art. 2 din legea mentionata se enumera doar unele categorii de persoane care ocupa functii publice, in timp ce functiile lucratorilor operativi din serviciile secrete nu fac parte din aceasta categorie, ele avand un caracter secret. Exercitiul drepturilor sau al libertatilor poate fi restrans prin lege, daca se impune pentru cazurile prevazute la art. 49 alin. (1) din Constitutie, printre care se numara si siguranta nationala. Or, deconspirarea activitatii pe care o desfasoara in prezent lucratorii operativi din cadrul serviciilor secrete ar pune in pericol siguranta nationala".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
    Potrivit dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a solicitat informari din partea Serviciului Roman de Informatii si a Serviciului de Informatii Externe cu privire la pozitia acestora fata de continutul obiectiei de neconstitutionalitate formulate de Curtea Suprema de Justitie.
    In consideratiile Serviciului Roman de Informatii, cuprinse in Adresa nr. 4.177 din 17 noiembrie 1999, semnata de directorul acestei institutii, se apreciaza, in esenta, ca Legea privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica este in concordanta cu prevederile Constitutiei. Dupa ce se arata ca, in prezent, Serviciul Roman de Informatii, care nu are nici o legatura cu fosta securitate, dispune de cadre a caror varsta medie este sub 36 de ani, fiind din acest punct de vedere cel mai tanar serviciu de informatii din Europa, se precizeaza ca "dezvaluirea calitatii anterioare a acestora de foste cadre ale securitatii echivaleaza, implicit, cu dezvaluirea statutului lor actual, iar consecintele imediate, precum si riscurile generate ar fi considerabile", astfel incat "o asemenea prevedere a legii ar constitui o atingere adusa implicit sigurantei nationale". Or, potrivit art. 31 alin. (3) din Constitutie, "Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze [...] siguranta nationala". Se mai arata ca, de altfel, art. 17 alin. (2) din legea criticata ca fiind neconstitutionala stabileste ca vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, "datele de identitate, inclusiv numele conspirative si functiile detinute, ale ofiterilor si subofiterilor de securitate, activi sau acoperiti, implicati in activitati de politie politica". De aceea ramane, indirect, fara obiect sustinerea potrivit careia lucratorii activi din serviciile secrete nu ar fi fost inclusi printre categoriile despre care se pot da informatii referitoare la apartenenta la securitate ca politie politica.
    Serviciul de Informatii Externe, prin Adresa nr. 6.407 din 26 noiembrie 1999, semnata de directorul institutiei, apreciaza ca sesizarea de neconstitutionalitate a Curtii Supreme de Justitie nu este intemeiata. In esenta, se arata ca omiterea din lista prevazuta la art. 2 din lege a posibilitatii de a se cere informatii si pentru lucratorii operativi ai serviciilor de informatii cu privire la calitatea acestora de agent sau de colaborator al organelor securitatii nu incalca dispozitiile art. 31 alin. (1) din Constitutie. In acest sens se argumenteaza ca atat cadrele militare, cat si salariatii civili din serviciile romane de informatii nu pot fi considerati ca avand calitatea de persoane publice, dupa cum nici identitatea acestora nu poate fi asimilata cu informatia de interes public, si aceasta chiar daca nu intregul personal al Serviciului de Informatii Externe lucreaza sub acoperire. De altfel, o astfel de situatie este comuna tuturor serviciilor de informatii straine. In plus, conform art. 31 alin. (3) din Constitutie, dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze siguranta nationala.
    Pe de alta parte, deconspirarea sau mediatizarea personalului unui serviciu de informatii conduce la afectarea capacitatii sale de a-si indeplini scopul pentru care a fost creat. Se mai arata, de asemenea, ca din dispozitiile unor legi organice rezulta ca identitatea lucratorilor serviciilor romane de informatii nu constituie informatie de interes public in intelesul art. 31 alin. (1) din Constitutie. In acest sens sunt citate dispozitiile art. 10 din Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei, ale art. 31 din Legea nr. 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza, ale art. 28 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii, ale art. 9 alin. (2) si ale art. 19 alin. (1) din Legea nr. 1/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Informatii Externe, precum si prevederile unor proiecte de lege. Tot astfel se argumenteaza ca scopul legii criticate, care este de deconspirare a securitatii ca politie politica, este realizat prin diverse prevederi ale acesteia, asa cum sunt cele cuprinse in art. 1 alin. (1) si (2), art. 3 alin. (1), art. 15 alin. (2) si in art. 18. In sfarsit, se apreciaza ca prin sesizarea de neconstitutionalitate "se introduce o prezumtie de vinovatie colectiva cu privire la aceasta categorie de persoane ca urmare a locului si perioadei de munca, fapt ce constituie o incalcare a unui principiu fundamental al dreptului, si anume prezumtia de nevinovatie".

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand obiectia de neconstitutionalitate formulata de Curtea Suprema de Justitie, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, consideratiile Serviciului Roman de Informatii si ale Serviciului de Informatii Externe, raportul judecatorului-raportor, dispozitiile Legii privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze obiectia de neconstitutionalitate, pentru solutionarea careia a fost sesizata cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 din Legea nr. 47/1992, republicata.
    1. Curtea Constitutionala observa ca, prin sesizare, sub aspect formal, se solicita examinarea constitutionalitatii, in integralitate, a Legii privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica. Cu toate acestea, din continutul sesizarii rezulta ca este considerata neconstitutionala exclusiv dispozitia legala conform careia se pot cere informatii, in sensul daca au avut calitatea de agent sau de colaborator al securitatii, numai despre directorii si adjunctii acestora din cadrul Serviciului Roman de Informatii, al Serviciului de Informatii Externe, al Serviciului de Protectie si Paza si al Serviciului de Telecomunicatii Speciale, fiind astfel exceptati implicit "ceilalti lucratori operativi ai acestor servicii". De asemenea, in sesizare se mai arata ca sunt exceptati de la posibilitatea de a se obtine informatii despre fosta lor calitate de agent sau de colaborator al organelor securitatii "si ofiterii din serviciul de informatii al Ministerului Apararii Nationale" (Directia generala de informatii a Ministerului Apararii Nationale, conform titulaturii din reglementarile in vigoare).
    Asa fiind, Curtea constata ca, prin sesizare, sunt vizate ca fiind neconstitutionale dispozitiile cuprinse in art. 2 lit. f) din legea criticata, care au urmatorul cuprins: "Pentru a asigura dreptul de acces la informatiile de interes public, orice cetatean roman cu domiciliul in tara sau in strainatate, precum si presa scrisa si audiovizuala, partidele politice, organizatiile neguvernamentale legal constituite, autoritatile si institutiile publice au dreptul de a fi informate, la cerere, in legatura cu calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitatii, ca politie politica, a persoanelor care ocupa sau candideaza pentru a fi alese ori numite in urmatoarele demnitati sau functii: [...]
    f) directorul si adjunctii sai la Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Protectie si Paza si Serviciul de Telecomunicatii Speciale".
    De aceea Curtea va proceda la controlul de constitutionalitate numai cu privire la aceste dispozitii legale.
    2. Curtea retine ca, prin sesizare, in esenta, este considerata ca fiind neconstitutionala "omiterea posibilitatii de a se cere informatii si pentru ceilalti lucratori operativi ai acestor servicii", in sensul daca au avut calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitatii, omisiune prin care s-ar infrange dispozitiile art. 31 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Dreptul persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi ingradit."
    Examinand cauza sub acest aspect, Curtea constata ca, in realitate, nu se pune problema unei omisiuni de reglementare, ci aceea a unei optiuni a legiuitorului in privinta sferei categoriilor de persoane pentru care sunt prevazute dreptul de a se cere si obligatia de a se comunica informatii referitoare la calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitatii.
    De aceea, pentru a se stabili daca aceasta optiune a legiuitorului incalca ori nu prevederile Constitutiei, sesizarea de neconstitutionalitate ce face obiectul prezentei cauze urmeaza sa fie analizata pe fond, prin raportarea dispozitiilor legale criticate la norma constitutionala considerata ca fiind nesocotita.
    3. Examinand dispozitiile art. 2 lit. f) din Legea privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica, despre care se arata in sesizare ca ingradeste dreptul de acces la informatii referitoare la calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitatii a unor categorii de persoane, Curtea constata ca aceste dispozitii nu incalca prevederile art. 31 alin. (1) din Constitutie, astfel cum rezulta din urmatoarele considerente:
    a) Posibilitatea de a cere informatii cu privire la eventuala calitate de agent sau de colaborator al organelor securitatii a lucratorilor operativi din serviciile secrete presupune, inainte de toate, cunoasterea identitatii acestora. Nu furnizarea de informatii privind calitatea de agent sau de colaborator al organelor fostei securitati, ci divulgarea identitatii cadrelor actualelor servicii de informatii trebuie considerata ca fiind de natura sa puna in primejdie siguranta nationala. In aceste conditii, este atributul conducerilor serviciilor de informatii sa isi indeplineasca, sub controlul autoritatilor prevazute de lege, obligatia legala de a cerceta activitatea din trecut a cadrelor pe care le mentin sau pe care le incadreaza in functii operative.
    Sub acest aspect prevederile art. 31 alin. (1) din Constitutie, invocate in cuprinsul sesizarii de neconstitutionalitate, trebuie interpretate in corelare cu cele ale alin. (3) al aceluiasi articol, potrivit carora "Dreptul la informatie nu trebuie sa prejudicieze [...] siguranta nationala".
    In lumina prevederilor art. 20 alin. (1) din Constitutie Curtea Constitutionala retine, de asemenea, ca art. 31 alin. (3) din legea fundamentala este, de altminteri, in consens cu prevederile art. 10 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, prevederi referitoare la libertatile de exprimare, de opinie si de a primi sau de a comunica informatii si care, la pct. 2, stabilesc: "Exercitarea acestor libertati ce comporta indatoriri si responsabilitati poate fi supusa unor formalitati, conditii, restrangeri sau sanctiuni prevazute de lege, care constituie masuri necesare, intr-o societate democratica, pentru securitatea nationala, integritatea teritoriala sau siguranta publica, apararea ordinii si prevenirea infractiunilor, protectia sanatatii sau a moralei, protectia reputatiei sau a drepturilor altora, pentru a impiedica divulgarea de informatii confidentiale sau pentru a garanta autoritatea si impartialitatea puterii judecatoresti."
    b) De altfel, Curtea retine ca, potrivit prevederilor art. 49 alin. (1) din Constitutie, exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans, daca restrangerea se face prin lege si daca aceasta se impune, printre altele, pentru "apararea sigurantei nationale", iar conform prevederilor alin. (2) al aceluiasi articol, "Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
    Din perspectiva acestor texte constitutionale Curtea constata ca legea criticata nu aduce atingere existentei dreptului de acces la informatii de interes public, ci doar restrange exercitiul acestuia.
    Aceasta restrangere a exercitiului dreptului - care este realizata prin lege si care are ca scop apararea sigurantei nationale - este, de asemenea, proportionala cu situatia care a determinat-o.
    Caracterul proportional rezulta din aceea ca, in realitate, posibilitatea de a se obtine date si despre personalul actualelor servicii de informatii este exclusa numai in conditiile reglementate de art. 2 din lege, conditii in care ar putea fi prejudiciata siguranta nationala. In schimb, alte dispozitii ale aceleiasi legi prevad totusi posibilitatea de a se aduce la cunostinta publica, in alte conditii, eventuala calitate de agent sau de colaborator al organelor securitatii si a lucratorilor incadrati in actualele servicii de informatii.
    Astfel, in alin. (2) al art. 1 din lege se prevede: "Totodata persoana, subiect al unui dosar din care rezulta ca a fost urmarita de organele securitatii statului, are dreptul, la cerere, sa afle identitatea agentilor de securitate si a colaboratorilor, care au contribuit cu informatii la completarea acestui dosar", iar potrivit prevederilor alin. (3) al art. 1, de aceleasi drepturi "beneficiaza sotul supravietuitor si rudele pana la gradul al doilea inclusiv ale persoanei decedate, in afara de cazul in care aceasta a dispus altfel." In plus, art. 17 alin. (2) din lege prevede: "Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, datele de identitate, inclusiv numele conspirative si functiile detinute, ale ofiterilor si subofiterilor de securitate, activi sau acoperiti, implicati in activitati de politie politica."
    c) Curtea Constitutionala constata ca nu intra in competenta sa posibilitatea de a se pronunta asupra aprecierilor, dintre care unele neavand caracter juridic, referitoare la faptul daca legea supusa controlului de constitutionalitate isi poate atinge scopul pentru care a fost initiata si adoptata, si aceasta chiar daca, eventual, asemenea aprecieri ar fi indreptatite. Curtea Constitutionala nu decide daca o lege este sau nu este buna, daca este sau nu este eficienta sau daca este ori nu este oportuna. Numai Parlamentul poate hotari, in limitele prevazute in Constitutie, asupra continutului reglementarilor legale si oportunitatii adoptarii acestora. Iar statul de drept, a carui existenta este reglementata prin art. 1 alin. (3) din legea fundamentala, impune recunoasterea de catre fiecare putere a actelor si masurilor luate de celelalte puteri in limitele prevazute de Constitutie.
    4. In cadrul documentarii pentru pronuntarea prezentei decizii Curtea Constitutionala a analizat si legi cu obiect similar de reglementare, adoptate in unele dintre fostele state socialiste, cum sunt, printre altele: Legea cu privire la documentele secrete din fosta Republica Democrata Germana, adoptata in Germania la 20 decembrie 1991; Legea nr. XXIII din 1994 despre controlul persoanelor care ocupa unele functii importante si despre Oficiul de Istorie, adoptata in Republica Ungara, precum si Legea privind accesul la documentele fostei Securitati, publicata in Monitorul Oficial al Republicii Bulgaria nr. 63 din 6 august 1997 (impreuna cu Hotararea nr. 10 din 22 septembrie 1997 a Curtii Constitutionale din Bulgaria). Pe baza acestei documentari Curtea retine ca nici una dintre legile straine analizate nu reglementeaza furnizarea de date, ca informatii de interes public, referitoare la persoanele care au avut calitatea de agent sau de colaborator al organelor fostelor servicii secrete sau politii politice. Totodata, legile respective contin dispozitii pentru asigurarea pastrarii secretului asupra datelor care ar putea prejudicia siguranta nationala.

    Fata de cele aratate, in temeiul dispozitiilor art. 31 alin. (1) si (3), art. 58 alin. (1) si art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si al prevederilor art. 2 alin. (3), art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Constata ca dispozitiile art. 2 lit. f) din Legea privind accesul la propriul dosar si deconspirarea securitatii ca politie politica sunt constitutionale.
    Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.
    Definitiva si obligatorie.
    Dezbaterile au avut loc la data de 29 noiembrie 1999 si la ele au participat: Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor, Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, Romul Petru Vonica, judecatori.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent sef,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 203/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 203 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 203/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu