DECIZIE Nr. 20
din 15 ianuarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 117 din 14 februarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi -magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura
somaţiei de plată, excepţie ridicată de Primăria Municipiului Adjud în Dosarul
nr. 264/91/2007 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin
consilier juridic Ionel-Manuel Pascaru, cu împuternicire depusă la dosarul
cauzei, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Magistratul-asistent
menţionează faptul că autorul excepţiei a transmis Curţii Constituţionale
concluzii scrise prin care solicită admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate. Subliniază faptul că prin aceasta nu sunt vizate aspecte
referitoare la competenţa instanţelor de judecată sau procedura de judecată, ci
se arată o abatere gravă de la Constituţie, constând în caracterul permisiv şi
general al prevederilor criticate, datorat construcţiei imperfecte sau
incomplete a acestora.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
dă cuvântul autorului excepţiei. Acesta susţine admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate, pentru aceleaşi motive formulate în faţa instanţei şi
depuse la dosarul cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate,
întrucât autorul excepţiei urmăreşte, în realitate, completarea legii, precum
şi explicaţii specifice operaţiunilor de interpretare şi aplicare a acesteia,
ceea ce excedează însă competenţei Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 26 iunie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 264/91/2007, Curtea de Apel Galaţi - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată.
Excepţia a fost ridicată de Primăria Municipiului Adjud
într-o cerere având ca obiect soluţionarea unei excepţii de nelegalitate a unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că textul de lege criticat contravine prevederilor
constituţionale ale art. 52 alin. (2) şi ale art. 11, invocate, deoarece,
derogând de la prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 -
lege organică -, acesta prevede aplicarea procedurii somaţiei de plată pentru
judecarea litigiilor ce derivă din nerespectarea obligaţiilor asumate printr-un
contract administrativ, cum este contractul de execuţie de lucrări publice. In
opinia sa, o astfel de cauză ar trebui să aparţină competenţei materiale de
judecată a instanţei de contencios administrativ, prevederile legale criticate
intrând astfel în conflict şi cu art. 1 alin. (1) şi art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004.
Curtea de Apel Galaţi - Secţia contencios administrativ
şi fiscal opinează în sensul netemeiniciei
criticilor de neconstituţionalitate, având în vedere că dispoziţiile de lege
criticate nu se opun liberului acces la justiţie al persoanelor, procedura
somaţiei de plată fiind una de excepţie pentru cazuri special şi limitativ
prevăzute în cuprinsul Ordonanţei Guvernului nr. 5/2001. De altfel, excepţia de
faţă nu pune în discuţie neconstituţionalitatea unui text de lege, ci, mai
degrabă, oportunitatea de a urma sau nu o anumită procedură jurisdicţională.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile art.
2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 nu aduc atingere prevederilor
art. 52 din Constituţie. In ceea ce priveşte invocarea art. 11 din Legea
fundamentală, apreciază că, sub acest aspect, excepţia de neconstituţionalitate
este inadmisibilă, întrucât, pe de o parte, norma constituţională invocată nu
are incidenţă asupra conţinutului dispoziţiilor legale criticate, iar, pe de altă
parte, autorul excepţiei nu motivează în niciun fel această pretinsă
contradicţie, ceea ce contravine art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt în deplină concordanţă cu dispoziţiile
art. 52 alin. (2) şi ale art. 126 alin. (2) din Constituţie. Apreciază, de
asemenea, că art. 11 din Legea fundamentală, invocat, nu are incidenţă în cauză
şi că, în realitate, critica de neconstituţionalitate vizează o problemă de
aplicare a legii, ceea ce excedează competenţei Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somaţiei de plată, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, astfel cum au fost modificate
prin art. I pct. 12 din Legea
nr. 195/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 58/2003
privind modificarea şi completarea Codului de procedură civilă, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 26 mai 2004. Textul legal criticat are următorul
conţinut: „(1) Cererile privind somaţia de plată se depun la instanţa
competentă pentru judecarea fondului cauzei în primă instanţă."
Autorul excepţiei consideră că textul de lege menţionat
încalcă prevederile art. 52 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora
condiţiile şi limitele exercitării dreptului persoanei vătămate de o autoritate
publică se stabilesc prin lege organică, precum şi ale art. 11 din aceasta,
referitoare la raportul dintre dreptul internaţional şi dreptul intern.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că dispoziţiile art. 2 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată au mai fost examinate
sub aspectul conformităţii lor cu normele Legii fundamentale.
Astfel, Curtea s-a pronunţat în numeroase rânduri în
sensul constituţionalităţii textului de lege criticat, atât cu prilejul
examinării Ordonanţei Guvernului nr. 5/2001 în ansamblul ei, exemplu fiind
Decizia nr. 659 din 10 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 905 din 7 noiembrie 2006, cât şi cu ocazia sesizării
sale cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din acest act
normativ, excepţie soluţionată prin Decizia nr. 391 din 9 mai 2006, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 469 din 31 mai 2006.
Pentru argumentele reţinute în
deciziile amintite şi care îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză,
Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca
neîntemeiată.
De altfel, Curtea observă că autorul excepţiei
formulează critici prin care urmăreşte modificarea sau completarea actului
normativ atacat, ceea ce nu poate fi primit de Curte, în condiţiile în care,
potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, aceasta se pronunţă numai
asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a
putea modifica sau completa prevederile supuse controlului.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de Primăria Municipiului Adjud
în Dosarul nr. 264/91/2007 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 15 ianuarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi