DECIZIE Nr. 2
din 15 iunie 2009
privind aprobarea Statutului
Colegiului Farmacistilor din Romania si a Codului deontologic al farmacistului
ACT EMIS DE:
COLEGIUL FARMACISTILOR DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 490 din 15 iulie 2009
In temeiul art. 638 din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
Adunarea Generală Naţională a Colegiului Farmaciştilor
din România decide:
Art. 1. - Se aprobă Statutul Colegiului Farmaciştilor
din România, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta
decizie.
Art. 2. - Se aprobă Codul deontologic al farmacistului,
prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 3. - Prezenta decizie se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România,
Dumitru Lupuliasa
ANEXA Nr. 1
STATUTUL
Colegiului Farmaciştilor din România
CAPITOLUL I
Principii generale
Art. 1. - (1) Colegiul Farmaciştilor din România se
organizează şi funcţionează în baza legilor şi a prezentului statut ca
organizaţie profesională naţională a farmaciştilor cu drept de liberă practică.
(2) Colegiul Farmaciştilor din România are
personalitate juridică şi autonomie instituţională în domeniul său de
competenţă, normativ şi jurisdicţional profesional, exercitându-şi atribuţiile
fără posibilitatea vreunei imixtiuni.
Art. 2. - Colegiul Farmaciştilor din România este un
organism profesional, apolitic, fără scop patrimonial, de drept public, cu
responsabilităţi delegate de autoritatea de stat, în domeniul autorizării,
controlului şi supravegherii profesiei de farmacist ca profesie liberală, de practică
publică autorizată.
Art. 3. - Colegiul Farmaciştilor din România are ca
principal obiect de activitate controlul şi supravegherea exercitării profesiei
de farmacist, aplicarea legilor şi regulamentelor care organizează şi
reglementează exerciţiul profesiei, reprezentarea intereselor profesiei de
farmacist şi păstrarea prestigiului acestei profesii în cadrul vieţii sociale.
Art. 4. - Ca autoritate publică şi profesională,
Colegiul Farmaciştilor din România realizează atribuţiile prevăzute de lege şi
de prezentul statut, în 5 domenii principale de activitate:
a) profesional;
b) etic şi deontologic;
c) jurisdicţie profesională şi litigii;
d) economico-social;
e) administrativ şi organizatoric.
Art. 5. - (1) La nivelul judeţelor, respectiv al
municipiului Bucureşti, se organizează şi funcţionează câte un colegiu al
farmaciştilor cu drept de liberă practică din unitatea
administrativ-teritorială respectivă.
(2) Farmaciştii înscrişi şi luaţi în evidenţa
colegiilor teritoriale sunt membri ai Colegiului Farmaciştilor din România.
(3) Niciun colegiu teritorial nu poate funcţiona în
afara Colegiului Farmaciştilor din România.
Art. 6. -Intre Colegiul Farmaciştilor din România şi
colegiile teritoriale există, în condiţiile legii şi ale prezentului statut,
autonomie organizatorică, funcţională şi financiară.
Art. 7. - (1) Ca organizaţie profesională, Colegiul
Farmaciştilor din România apără demnitatea şi promovează drepturile şi
interesele membrilor săi în toate sferele de activitate, apără onoarea,
libertatea şi independenţa profesională a farmacistului în exercitarea
profesiei, asigură respectarea de către farmacişti a obligaţiilor ce le revin
faţă de bolnav şi de sănătatea publică.
(2) In vederea realizării obiectivelor prevăzute la
alin. (1), Colegiul Farmaciştilor din România colaborează, în condiţiile legii,
cu toate instituţiile competente.
Art. 8. - (1) Colegiul Farmaciştilor din România, prin
organismele sale, este reprezentant al corpului profesional din România în
relaţiile cu autorităţile şi cu instituţiile guvernamentale şi
neguvernamentale, interne şi internaţionale.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor şi obiectivelor
conferite de lege şi de prezentul statut, organele reprezentative ale
Colegiului Farmaciştilor din România pot intra în relaţii cu diferite organisme
similare din alte state.
Art. 9. -Alegerea organelor reprezentative şi de
conducere ale Colegiului Farmaciştilor din România, atât la nivel naţional, cât
şi teritorial, se va face, de jos în sus, cu respectarea principiilor
democratice şi a egalităţii tuturor membrilor.
Art. 10. - (1) Sediul Colegiului Farmaciştilor din
România este în municipiul Bucureşti.
(2) Emblema cu sigla Colegiului Farmaciştilor din
România este prevăzută în anexa la prezentul statut.
CAPITOLUL II
Atribuţiile Colegiului Farmaciştilor din România
Art. 11. - Colegiul Farmaciştilor din România are
următoarele atribuţii:
a) colaborează în domeniul său de competenţă cu
Ministerul Sănătăţii prin asigurarea controlului aplicării regulamentelor şi
normelor care organizează şi reglementează exercitarea profesiei de farmacist,
indiferent de forma de exercitare şi de unitatea farmaceutică în care se
desfăşoară;
b) apără demnitatea şi promovează drepturile şi
interesele membrilor săi în toate sferele de activitate; apără onoarea,
libertatea şi independenţa profesională a farmacistului, precum şi dreptul
acestuia de decizie în exercitarea actului profesional; asigură respectarea de
către farmacişti a obligaţiilor ce le revin faţă de pacient şi de sănătatea
publică;
c) atestă onorabilitatea şi moralitatea profesională a
membrilor săi;
d) întocmeşte şi actualizează permanent Registrul unic
al farmaciştilor din România, administrează pagina de internet de publicare a
acestuia şi înaintează trimestrial Ministerului Sănătăţii un raport privind
situaţia numerică a membrilor săi, precum şi a evenimentelor înregistrate în
domeniul autorizării, controlului şi supravegherii profesiei de farmacist;
e) elaborează şi adoptă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Colegiului Farmaciştilor din România şi Codul deontologic al
farmacistului;
f) colaborează în domeniul său de competenţă cu
Ministerul Sănătăţii la formarea, specializarea şi perfecţionarea pregătirii
profesionale a farmaciştilor;
g) avizează, conform regulamentelor de organizare şi
funcţionare a unităţilor farmaceutice, fişa de atribuţii a postului de
farmacist, întocmită obligatoriu la nivelul fiecărei farmacii;
h) colaborează cu Ministerul Sănătăţii în vederea
stabilirii şi creşterii standardelor de practică profesională, a asigurării
calităţii actului farmaceutic în unităţile farmaceutice;
i) colaborează cu Ministerul Sănătăţii şi participă,
prin reprezentanţii săi, la activitatea de inspecţie farmaceutică organizată de
acesta, inclusiv pe bază de tematici comune de inspecţie şi control;
j) colaborează cu Ministerul Sănătăţii la elaborarea
metodologiei de acordare a gradului profesional şi a tematicii de concurs;
k) iniţiază, promovează, organizează şi acreditează în
domeniul său de competenţă forme de educaţie farmaceutică continuă şi de
ridicare a gradului de competenţă profesională a membrilor săi, cu excepţia
programelor de studii complementare în vederea obţinerii de atestate;
l) controlează modul în care sunt respectate de către
angajatori independenţa profesională şi dreptul de decizie profesională ale
farmacistului;
m) reprezintă şi apără în domeniul său de competenţă
interesele membrilor, la solicitarea acestora, în faţa angajatorilor;
n) promovează şi stabileşte relaţii pe plan extern cu
instituţii şi organizaţii similare;
o) colaborează în domeniul său de competenţă cu
Ministerul Sănătăţii la elaborarea reglementărilor profesiei de farmacist;
p) organizează judecarea cazurilor de încălcare a
normelor de deontologie profesională ori a celor care reglementează exercitarea
profesiei sau a actului profesional;
q) organizează centre de pregătire lingvistică,
necesare pentru exercitarea activităţii profesionale de către farmaciştii
cetăţeni ai statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând
Spaţiului Economic European sau ai Confederaţiei Elveţiene;
r) colaborează în domeniul său de competenţă cu
Ministerul Sănătăţii, organizaţii patronale şi sindicale, precum şi cu alte
asociaţii ori cu organizaţii neguvernamentale, în toate problemele ce privesc
asigurarea sănătăţii populaţiei.
Art. 12. - (1) In exercitarea atribuţiilor prevăzute de
lege şi de prezentul statut, Colegiul Farmaciştilor din România, prin
structurile naţionale sau teritoriale, are dreptul de a formula acţiune în
justiţie în nume propriu sau în numele membrilor săi.
(2) Decizia privind deschiderea acţiunii aparţine
Biroului executiv al Consiliului Naţional al Colegiului Farmaciştilor din
România, respectiv consiliului colegiului teritorial.
Art. 13. - Colegiul Farmaciştilor din România
participă, alături de celelalte instituţii implicate, la elaborarea
contractului-cadru privind furnizarea serviciilor farmaceutice în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate.
CAPITOLUL III
Organizarea şi funcţionarea
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 14. - (1) Corpul profesional al farmaciştilor este
organizat la nivel naţional în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România, iar
la nivel teritorial, judeţe, respectiv municipiul Bucureşti, prin colegii
teritoriale.
(2) Atât Colegiul Farmaciştilor din România, cât şi
colegiile teritoriale au de la data constituirii şi înregistrării la
administraţia financiară personalitate juridică, patrimoniu şi buget proprii.
(3) Colegiul Farmaciştilor din România, precum şi
colegiile teritoriale înfiinţate şi organizate potrivit legilor anterioare
rămân constituite şi îşi vor continua activitatea potrivit legii şi prezentului
statut.
Art. 15. - (1) Denumirea colegiului teritorial este
„Colegiul Farmaciştilor din ........................." (se completează cu
denumirea unităţii administrativ-teritoriale în care funcţionează colegiul
respectiv).
(2) Sediul colegiului teritorial este în oraşul
reşedinţă de judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti pentru Colegiul
Farmaciştilor din Bucureşti.
Art. 16. - (1) Raporturile dintre organele de conducere
naţionale şi cele teritoriale se stabilesc conform dispoziţiilor legale şi ale
prezentului statut.
(2) Raporturile menţionate la alin. (1) vor avea la
bază, în ceea ce priveşte organizarea şi funcţionarea, autonomia organismelor
locale, respectarea principiului democratic în luarea deciziilor şi a
competenţelor speciale stabilite de lege şi de statut.
SECŢIUNEA a 2-a
Organele de conducere la nivel naţional
Art. 17. - Organele de conducere ale Colegiului
Farmaciştilor din România la nivel naţional sunt:
a) Adunarea generală naţională;
b) Consiliul naţional;
c) Biroul executiv;
d) preşedintele.
Art. 18. - (1) Adunarea Generală Naţională a Colegiului
Farmaciştilor din România este alcătuită din preşedinţii colegiilor teritoriale
şi din reprezentanţi aleşi de adunările generale locale prin vot direct şi
secret.
(2) Norma de reprezentare în Adunarea generală
naţională este de 1/50.
(3) Reprezentanţii în Adunarea generală naţională sunt
aleşi pe o durată de 4 ani.
(4) Proporţional cu numărul de farmacişti înscrişi în
evidenţa colegiului teritorial se va alege un număr de 3-11 membri supleanţi.
Art. 19. -Adunarea generală naţională are următoarele
atribuţii:
a) adoptă Statutul Colegiului Farmaciştilor din
România, precum şi Codul deontologic al farmacistului;
b) aprobă modificarea acestora;
c) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli şi execuţia
celui pentru exerciţiul financiar expirat;
d) alege dintre membrii săi Comisia de cenzori;
e) adoptă declaraţii care să reflecte poziţia
Colegiului Farmaciştilor din România cu privire la aspecte de interes general
în ceea ce priveşte profesia de farmacist ori statutul farmacistului în
societate;
f) revocă din funcţie membrii aleşi, pentru abateri de
la prevederile legii şi ale Statutului Colegiului Farmaciştilor din România,
care aduc prejudicii activităţii organismului profesional.
Art. 20. - (1) Adunarea generală naţională adoptă
hotărâri în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi, cu
majoritate simplă de voturi.
(2) Dacă la prima convocare nu se realizează condiţia
de cvorum, după două săptămâni se va organiza o altă şedinţă, cu aceeaşi ordine
de zi, care va putea adopta hotărâri, indiferent de numărul membrilor prezenţi,
cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 19 lit. a) şi b), pentru care este
necesară condiţia de cvorum prevăzută de lege.
(3) Adunarea generală naţională se întruneşte în
şedinţă ordinară în primul trimestru al anului în curs.
Art. 21. -Adunarea generală naţională este condusă de
preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România.
Art. 22. -Adunarea generală naţională este convocată
de:
a) preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România;
b) Biroul executiv al Consiliului naţional;
c) Consiliul naţional.
Art. 23. - (1) Consiliul naţional al Colegiului
Farmaciştilor din România este alcătuit din preşedinţii colegiilor teritoriale,
3 reprezentanţi ai Colegiului Farmaciştilor din Bucureşti, respectiv
preşedintele şi 2 vicepreşedinţi, un reprezentant numit de Ministerul Sănătăţii
ca autoritate de stat şi câte un reprezentant al farmaciştilor din fiecare
minister ori instituţie centrală cu reţea sanitară proprie. Consiliul Naţional
al Colegiului Farmaciştilor din România poate fi asistat, cu rol consultativ,
de către un reprezentant al Academiei de Ştiinţe Medicale, al Ministerului
Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale şi al Ministerului Justiţiei.
(2) Cheltuielile de deplasare şi diurna
reprezentanţilor în Consiliul Naţional al Colegiului Farmaciştilor din România
vor fi suportate de către colegiile teritoriale ai căror reprezentanţi sunt.
(3) Consiliul Naţional al Colegiului Farmaciştilor din
România se întruneşte legal în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul
reprezentanţilor prevăzuţi la alin. (1).
Art. 24. - (1) Consiliul naţional lucrează în prezenţa
a două treimi din numărul membrilor cu drept de vot şi decide cu o majoritate
absolută de voturi, cu excepţia deciziilor referitoare la cotizaţie, pentru
care sunt necesare voturile favorabile a două treimi din numărul total al
membrilor.
(2) Deciziile Consiliului naţional sunt obligatorii
pentru colegiile teritoriale şi pentru toţi farmaciştii care practică profesia
de farmacist în România.
Art. 25. - (1) Consiliul naţional se întâlneşte în
şedinţe ordinare o dată pe trimestru sau în şedinţe extraordinare ori de câte
ori este nevoie.
(2) Şedinţele ordinare sunt convocate de către
preşedintele Biroului executiv.
Art. 26. - Convocarea membrilor Consiliului naţional se
va face, după caz, prin:
a) scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
b) fax la sediul colegiului local al cărui membru este
respectivul reprezentant sau la unitatea ori instituţia la care reprezentantul
îşi desfăşoară activitatea.
Art. 27. - (1) Convocarea în una dintre modalităţile
menţionate mai sus se va face cu cel puţin 7 zile înaintea datei întrunirii
Consiliului naţional şi va fi însoţită de ordinea de zi şi, atunci când este
posibil, de materialele, proiectele de decizii, actele normative etc. ce
urmează a fi adoptate.
(2) Materialele ce urmează a fi supuse dezbaterilor pot
fi trimise şi prin intermediul poştei electronice.
Art. 28. - (1) Şedinţele extraordinare pot fi convocate
de către:
a) Biroul executiv;
b) preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România;
c) secretarul general sau oricare alt membru al
Biroului executiv, la solicitarea a cel puţin o treime din numărul membrilor
Consiliului naţional.
(2) Procedura de convocare a şedinţelor extraordinare
este cea prevăzută de art. 27.
Art. 29. -Atribuţiile Consiliului naţional sunt
următoarele:
a) elaborează Statutul Colegiului Farmaciştilor din
România, precum şi proiectele de modificare a acestuia;
b) elaborează Codul deontologic al farmacistului,
precum şi proiectele de modificare a acestuia;
c) colaborează cu Ministerul Sănătăţii la elaborarea
Nomenclatorului de specialităţi medicale, medico-dentare şi farmaceutice pentru
reţeaua de asistenţă medicală;
d) colaborează cu Ministerul Sănătăţii la elaborarea
tematicilor, metodologiilor, concursurilor şi examenelor pentru farmacişti;
e) stabileşte sistemul de credite de educaţie continuă,
pe baza căruia se evaluează activitatea de perfecţionare profesională a
farmaciştilor;
f) colaborează cu Ministerul Sănătăţii la elaborarea
normelor privind exercitarea profesiei de farmacist pe teritoriul României;
g) colaborează cu Ministerul Sănătăţii şi Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Inovării la elaborarea strategiei şi programelor
privind dezvoltarea învăţământului farmaceutic;
h) fixează cotizaţia care trebuie plătită obligatoriu
de către fiecare farmacist consiliului judeţean sau al municipiului Bucureşti,
stabilind partea din această cotizaţie care trebuie virată către Consiliul
Naţional al Colegiului Farmaciştilor din România;
i) gestionează bunurile Colegiului Farmaciştilor din
România şi poate să creeze şi să subvenţioneze acţiuni interesând profesiunea,
acţiuni de întrajutorare sau de sponsorizare;
j) soluţionează, prin comisiile de specialitate ale
Colegiului Farmaciştilor din România, în termen de 30 de zile de la
înregistrare, contestaţiile formulate împotriva deciziilor date de consiliile
judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, în conformitate cu regulamentele
proprii;
k) alege, dintre membrii săi, Biroul executiv al
Colegiului Farmaciştilor din România;
l) propune Adunării generale naţionale proiectul
privind bugetul de venituri şi cheltuieli al Colegiului Farmaciştilor din
România;
m) alege, dintre membrii săi, pe cei care vor forma
comisiile de lucru;
n) stabileşte indemnizaţiile membrilor Biroului
executiv şi indemnizaţia de şedinţă a membrilor Comisiei superioare de
disciplină;
o) avizează reînscrierea farmaciştilor care au pierdut
calitatea de membru al Colegiului Farmaciştilor din România, conform Codului
deontologic al farmacistului.
Art. 30. - (1) Consiliul naţional stabileşte, în
domeniul său de competenţă, strategia şi planul anual de control şi
supraveghere a modului de exercitare a profesiei de farmacist, precum şi
condiţiile în care se desfăşoară aceasta.
(2) Reprezentanţii Colegiului Farmaciştilor din
România, anume desemnaţi, au dreptul de a desfăşura activităţi de control şi
supraveghere privind modul de exercitare a profesiei de farmacist în toate
unităţile farmaceutice din România.
Art. 31. - (1) In cadrul Consiliului naţional, pentru
realizarea atribuţiilor, funcţionează următoarele comisii de lucru:
1. Comisia de studii şi strategii de dezvoltare;
2. Comisia profesional-ştiinţifică şi de învăţământ;
3. Comisia economico-socială şi de asigurări sociale de
sănătate;
4. Comisia de etică şi deontologie profesională;
5. Comisia imagine, relaţii interne şi externe;
6. Comisia acreditări, avizări şi autorizări;
7. Comisia administrativă şi financiar-contabilă.
(2) La nivel local se poate adopta o organizare
asemănătoare.
Art. 32. - (1) In funcţie de necesităţile concrete,
Consiliul naţional poate aproba înfiinţarea unor comisii de lucru ori a unor
comisii consultative.
(2) Aceste comisii pot avea activitate permanentă sau
temporară.
Art. 33. - (1) Corespunzător acestor comisii de lucru
ale Consiliului naţional, în cadrul Colegiului Farmaciştilor din România se pot
înfiinţa, ca structuri tehnice sau administrative, departamente.
(2) Departamentele vor fi coordonate de către unul
dintre membrii Biroului executiv şi, în funcţie de numărul de posturi şi de
schema de personal aprobată de Consiliul naţional, vor fi asigurate cu personal
tehnic de specialitate sau administrativ.
(3) Consiliul naţional va aproba regulamentele de
organizare şi funcţionare a departamentelor.
Art. 34. - Biroul executiv al Consiliul naţional este
format dintr-un preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi un secretar general, aleşi în
mod individual de către Consiliul naţional dintre membrii săi.
Art. 35. - (1) Biroul executiv lucrează legal în
prezenţa a 3 dintre membrii săi şi ia decizii valabile cu votul majorităţii
membrilor prezenţi.
(2) Biroul executiv se întruneşte o dată la două
săptămâni sau ori de câte ori este cazul, la cererea preşedintelui sau a cel
puţin 2 dintre membrii săi.
Art. 36. -Atribuţiile Biroului executiv:
a) asigură activitatea permanentă a Colegiului
Farmaciştilor din România între şedinţele Consiliului naţional;
b) aprobă angajarea de personal şi asigură execuţia
bugetului Colegiului Farmaciştilor din România;
c) întocmeşte raportul anual de activitate şi gestiune,
pe care îl supune aprobării Consiliului naţional;
d) acceptă donaţiile, legatele şi sponsorizările făcute
Colegiului Farmaciştilor din România şi le face publice în presa de
specialitate;
e) execută hotărârile Adunării generale naţionale şi
ale Consiliului naţional;
f) elaborează şi supune spre avizare Consiliului naţional
proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, pe baza bugetelor de venituri şi
cheltuieli ale colegiilor teritoriale;
g) informează Consiliul naţional cu privire la
deciziile emise între şedinţele acestuia;
h) îndeplineşte orice alte sarcini stabilite de către
Consiliul naţional.
Art. 37. - Biroul executiv coordonează activitatea
comisiilor de lucru ale Consiliului naţional.
Art. 38. - In exercitarea mandatului, membrii Biroului
executiv, precum şi membrii birourilor consiliilor colegiilor teritoriale vor
primi o indemnizaţie lunară, al cărei cuantum va fi aprobat, după caz, de
Consiliul naţional, respectiv de consiliile colegiilor teritoriale.
Art. 39. - Preşedintele Biroului executiv este
preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România.
Art. 40. -Atribuţiile preşedintelui:
a) reprezintă Colegiul Farmaciştilor din România în
relaţiile cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;
b) încheie contracte şi convenţii în numele Colegiului
Farmaciştilor din România, cu aprobarea Biroului executiv;
c) convoacă şi conduce şedinţele Adunării generale şi
ale Consiliului naţional;
d) duce la îndeplinire deciziile Biroului executiv,
hotărârile Consiliului naţional date în sarcina sa şi rezolvă problemele şi
lucrările curente;
e) angajează personalul de specialitate şi
administrativ;
f) îndeplineşte orice alte sarcini încredinţate de
Consiliul naţional ori de Biroul executiv.
Art. 41. - (1) Preşedintele Biroului executiv păstrează
şi foloseşte ştampila Colegiului Farmaciştilor din România şi are drept de
semnătură în bancă.
(2) In lipsa sa, preşedintele poate mandata pe oricare
dintre membrii Biroului executiv pentru a realiza competenţele care îi revin
sau numai o parte dintre acestea.
SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile comisiilor de specialitate ale
Consiliului naţional
Art. 42. - Comisiile de specialitate ale Consiliului
naţional sunt competente în probleme integrative şi de strategie şi îndeplinesc
atribuţiile stabilite de prezentul statut sau prin hotărâre a Consiliului
naţional.
Art. 43. - Comisia de studii şi strategii de dezvoltare
exercită următoarele atribuţii principale:
a) analizează situaţia personalului şi a serviciilor
farmaceutice, în funcţie de nevoile României;
b) propune obiective strategice, programe şi proiecte
de dezvoltare şi restructurare a activităţii Colegiului Farmaciştilor din
România;
c) planifică realizarea programelor;
d) monitorizează şi realizează proiecte;
e) elaborează informări şi sinteze pentru Biroul
executiv şi Consiliul naţional.
Art. 44. - Comisia de studii şi strategii de dezvoltare
realizează sinteze în legătură cu aplicarea sistemului normativ în materie
profesională şi propune Consiliului naţional şi Biroului executiv adoptarea
măsurilor strategice efective pentru modificarea şi adoptarea actelor normative
în beneficiul societăţii româneşti şi al corpului profesional din România.
Art. 45. - Comisia profesional-ştiinţifică şi de
învăţământ urmăreşte şi controlează în activitatea sa realizarea obiectivelor
profesionale ale farmaciştilor din România prin programe de educaţie continuă,
specializare, ridicare şi menţinere a standardelor de calitate a actului
profesional, acces egal şi echitabil la grade şi titluri specifice profesiei.
Art. 46. - Comisia profesional-ştiinţifică şi de învăţământ
îşi desfăşoară activitatea pe următoarele direcţii:
a) educaţie profesională continuă;
b) examene şi concursuri;
c) învăţământ profesional şi alte forme de pregătire
profesională;
d) ştiinţe profesionale;
e) practică independentă a profesiei de farmacist.
Art. 47. - Comisia profesional-ştiinţifică şi de
învăţământ analizează şi propune îmbunătăţirea legislaţiei în domeniul sanitar
şi ia măsurile necesare asigurării unui cadru legal, coerent şi adecvat
practicii profesionale. Ea are drept obiectiv introducerea unor mecanisme de
evaluare şi asigurare a calităţii îngrijirilor profesionale: acreditare,
standardizare, certificate de calitate, reguli de bună practică profesională
etc.
Art. 48. - Comisia profesional-ştiinţifică şi de
învăţământ organizează şi coordonează funcţionarea specialităţilor profesionale
la standarde corespunzătoare, studiază raporturile de competenţă dintre
diferitele specialităţi profesionale şi asigură suportul informaţional necesar
pregătirii profesionale.
Art. 49. - In realizarea competenţelor sale Comisia
profesional-ştiinţifică şi de învăţământ îndeplineşte şi următoarele
activităţi:
a) studiază situaţia producţiei, aprovizionării şi
cererii de medicamente, recomandând organelor competente scoaterea unor
medicamente din nomenclator sau un regim special de compensare ori gratuitate
pentru anumite categorii;
b) promovează ridicarea continuă a nivelului
profesional, facilitând participarea farmaciştilor la programe de perfecţionare
profesională din ţară sau din străinătate;
c) sprijină procurarea de materiale documentare de
specialitate, precum şi organizarea de manifestări profesionale şi ştiinţifice;
d) elaborează programe şi standarde de acreditare
periodică a competenţei profesionale;
e) organizează o subcomisie pentru probleme de
rezidenţiat şi alte forme de învăţământ profesional;
f) propune organelor competente cifra de şcolarizare în
învăţământul farmaceutic.
Art. 50. - Comisia economico-socială şi de asigurări
sociale de sănătate susţine obiectivele economice şi sociale ale corpului
profesional, adaptându-le în permanenţă condiţiilor existente în plan naţional
şi internaţional.
Art. 51. - Comisia economico-socială şi de asigurări
sociale de sănătate reprezintă farmaciştii care lucrează în sistemul de
asigurări sociale de sănătate, urmărind apărarea drepturilor, intereselor şi a
demnităţii profesiunii de farmacist, precum şi eliminarea oricăror ingerinţe în
exercitarea actului profesional. Totodată, Comisia economico-socială şi de
asigurări sociale de sănătate supraveghează desfăşurarea raporturilor dintre
farmaciştii care lucrează în sistemul de asigurări sociale de sănătate, luând
toate măsurile care se impun pentru asigurarea libertăţii profesiei şi a
apărării statutului farmacistului în societate, inclusiv cu privire la raportul
dintre importanţa socială a activităţii profesionale şi veniturile
farmacistului.
Art. 52. - (1) Preşedintele Comisiei economico-sociale
şi de asigurări sociale de sănătate reprezintă Colegiul Farmaciştilor din
România şi farmaciştii din sistemul de asigurări sociale de sănătate în faţa
organismelor specializate ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, la
nivel central.
(2) La nivel local, reprezentativitatea se va realiza
pe baza principiilor autonomiei organizatorice, funcţionale şi financiare.
Art. 53. - Preşedintele Colegiului Farmaciştilor din
România împreună cu preşedintele Comisiei economico-sociale şi de asigurări
sociale de sănătate reprezintă Colegiul Farmaciştilor din România la nivel
central pentru negocierea, elaborarea, încheierea sau încetarea
contractelor-cadru privind furnizarea serviciilor profesionale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate.
Art. 54. - Comisiile economico-sociale şi de asigurări
sociale de sănătate de la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti
supraveghează modul de aplicare a negocierilor realizate de către Colegiul
Farmaciştilor din România la nivel central, în sensul că:
a) îi asistă, la cerere, pe membrii lor la încheierea
contractelor individuale privind furnizarea de servicii profesionale;
b) reprezintă şi apără interesele membrilor lor în faţa
partenerilor contractuali;
c) susţin posibilitatea membrilor lor de a munci cât
mai mult, dacă o doresc, cu asigurarea veniturilor corespunzătoare muncii
depuse;
d) oferă consultaţii de specialitate cu privire la
încheierea, executarea şi încetarea contractelor privind furnizarea de servicii
profesionale în cadrul sistemului de asigurări de sănătate;
e) intervin prompt şi acţionează prin toate mijloacele
legale atunci când sunt încălcate drepturile ce decurg din încheierea
contractelor privind furnizarea de servicii profesionale.
Art. 55. - Prin intermediul comisiei economico-sociale
şi de asigurări sociale de sănătate de la nivel judeţean sau al municipiului
Bucureşti, Colegiul Farmaciştilor din România organizează şi încurajează
activităţile cultural-artistice şi sportive ale membrilor săi şi familiilor
acestora, gospodăreşte şi dezvoltă baza proprie de recreare şi sport,
contribuie la protejarea membrilor săi şi a familiilor acestora prin acordarea,
în limita posibilităţilor, de ajutoare materiale.
Art. 56. - Comisia de etică şi deontologie profesională
are următoarele atribuţii:
a) urmăreşte şi controlează respectarea de către
farmacişti a Codului deontologic al farmacistului;
b) analizează evoluţia normelor deontologice în
practica europeană şi internaţională;
c) face propuneri de modificare a Codului deontologic
al farmacistului.
Art. 57. - Judecarea cazurilor ce constituie abatere
disciplinară se face în temeiul cadrului legal, al prezentului statut, al
Codului deontologic al farmacistului, al regulamentelor de ordine internă ale
unităţilor farmaceutice şi al fişei postului, asigurându-se o înaltă moralitate
profesională în rândurile corpului profesional.
Art. 58. - Excluderea unui membru din cadrul Colegiului
Farmaciştilor din România implică retragerea dreptului de liberă practică.
Art. 59. - (1) In cazul unor acţiuni care lezează
onoarea profesională a membrilor Colegiului Farmaciştilor din România şi/sau a
corpului profesional în ansamblu, indiferent de mijloacele de realizare,
Comisia de etică şi deontologie profesională va uza de dreptul la replică,
cerând ferm autorilor unor astfel de acţiuni să le retracteze sau să le
rectifice.
(2) La nivel judeţean, respectiv al municipiului
Bucureşti, astfel de atribuţii se realizează pe baza principiului autonomiei
organizatorice şi funcţionale.
Art. 60. - Prin comisia de etică şi deontologie
profesională de la nivel judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti se
sesizează încercarea de practică ilegală a profesiei de farmacist pe teritoriul
României. Dreptul de a susţine acţiunea în justiţie revine preşedintelui
consiliului colegiului teritorial.
Art. 61. - Comisia imagine, relaţii interne şi externe
are ca obiectiv realizarea legăturilor dintre Colegiul Farmaciştilor din
România şi structuri guvernamentale, neguvernamentale, judeţene, naţionale şi
internaţionale. Relaţia cu publicul şi mass-media se asigură prin intermediul
unui purtător de cuvânt sau al preşedintelui acestei comisii.
Art. 62. - Comisia acreditări, avizări şi autorizări
are ca obiectiv impunerea unor standarde şi criterii de asigurare a calităţii
actului profesional pe teritoriul României. In acest sens, comisia îndeplineşte
următoarele atribuţii principale:
a) asigură împreună cu structurile de specialitate din
Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării şi din Ministerul Sănătăţii
verificarea, validarea şi echivalarea calificării membrilor săi;
b) elaborează şi propune criteriile şi metodologia
pentru acordarea şi revocarea avizului de liberă practică;
c) participă la şedinţele comisiilor centrale de
acreditări profesionale din cadrul sistemului de asigurări de sănătate;
d) duce la îndeplinire alte sarcini trasate de
Consiliul naţional.
Art. 63. - Prin comisiile acreditări, avizări şi
autorizări judeţene, respectiv cea de la nivelul municipiului Bucureşti,
Colegiul Farmaciştilor din România îndeplineşte următoarele atribuţii:
a) ţine evidenţa farmaciştilor cu drept de liberă
practică şi a farmaciilor din raza judeţului respectiv sau a municipiului
Bucureşti;
b) avizează regulamentele de ordine interioară ale
unităţilor farmaceutice, precum şi fişele de atribuţii ale postului de
farmacist;
c) supraveghează modul de exercitare a profesiei de
către farmacişti;
d) analizează cazurile de exercitare ilegală a
profesiei de farmacist cu care este sesizat şi înaintează la rândul său dosarul
organelor competente.
Art. 64. - Comisia administrativă şi
financiar-contabilă are următoarele atribuţii:
a) asigură asistenţa juridică curentă a Colegiului
Farmaciştilor din România, alta decât cea legată de exercitarea profesiei de
farmacist, inclusiv fundamentarea juridică a deciziilor Consiliului naţional;
b) gestionează patrimoniul şi ţine evidenţa
financiar-contabilă;
c) centralizează cotizaţiile şi celelalte venituri;
d) asigură activitatea de birotică;
e) propune Consiliului naţional nivelul cotizaţiei şi
al părţii din aceasta care trebuie virată de structurile judeţene către
organele centrale;
f) fundamentează proiectul bugetului de venituri şi
cheltuieli;
g) fundamentează şi propune Biroului executiv al
Consiliului naţional necesarul de personal de execuţie;
h) controlează gestiunea colegiilor teritoriale;
i) pregăteşte şi asigură desfăşurarea şedinţelor
Adunării generale naţionale, Consiliului naţional şi Biroului executiv.
SECŢIUNEA a 4-a
Personalul
Art. 65. -In funcţie de necesităţile şi în limita
numărului de posturi şi a schemei de organizare şi funcţionare aprobate de
Consiliul naţional, Biroul executiv poate angaja personal de specialitate,
tehnic şi administrativ.
Art. 66. - Pentru lucrări de specialitate care nu
presupun o activitate continuă sau pentru consultaţii de specialitate în
anumite domenii, Biroul executiv poate contracta servicii plătite pe lucrare,
temă sau proiect, cu specialişti în domeniu.
Art. 67. - Activitatea administrativă curentă a
Colegiului Farmaciştilor din România poate fi condusă de un director general
executiv.
CAPITOLUL IV
Structurile teritoriale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 68. - (1) La nivelul fiecărui judeţ, respectiv al
municipiului Bucureşti se organizează câte un colegiu al farmaciştilor, format
din toţi farmaciştii care exercită profesia în unitatea
administrativ-teritorială respectivă.
(2) Colegiile farmaciştilor au personalitate juridică,
patrimoniu şi buget propriu.
(3) Sediul colegiului este în oraşul de reşedinţă a
judeţului, respectiv în municipiul Bucureşti, pentru Colegiul Farmaciştilor din
Bucureşti.
(4) Niciun colegiu teritorial nu poate funcţiona în
afara Colegiului Farmaciştilor din România.
Art. 69. - Organele de conducere la nivelul colegiului
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti sunt:
a) adunarea generală;
b) consiliul;
c) biroul consiliului;
d) preşedintele.
Art. 70. - (1) Adunarea generală este formată din toţi
farmaciştii cu drept de liberă practică înregistraţi la colegiul respectiv şi
care îşi desfăşoară activitatea de bază în raza colegiului teritorial
respectiv.
(2) Adunarea generală alege reprezentanţii în consiliul
colegiului şi reprezentanţii în Adunarea generală naţională.
Art. 71. - Adunarea generală se întruneşte în primul
trimestru al anului în şedinţă ordinară şi, în mod excepţional, în şedinţe
extraordinare.
Art. 72. - Şedinţele pot fi convocate de:
a) consiliu;
b) preşedintele colegiului judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti;
c) biroul consiliului colegiului teritorial;
d) o treime din numărul membrilor;
e) preşedintele Colegiului Farmaciştilor din România,
la solicitarea Consiliului naţional.
Art. 73. -Adunarea generală are următoarele atribuţii:
a) alege membrii consiliului;
b) alege reprezentanţii în Adunarea generală naţională;
c) alege dintre membrii săi pe cei care vor alcătui
comisia de cenzori, formată din 3 membri;
d) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli;
e) aprobă execuţia bugetară;
f) descarcă de gestiune consiliul;
g) analizează raportul de activitate al consiliului.
SECŢIUNEA a 2-a
Consiliul colegiului judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti
Art. 74. - (1) Consiliul colegiului judeţean, respectiv
al municipiului Bucureşti are un număr de membri proporţional cu numărul
farmaciştilor înscrişi în evidenţa colegiului la data organizării alegerilor,
aleşi de adunarea generală conform proporţiilor stabilite de lege.
(2) Consiliul lucrează în prezenţa a două treimi din
numărul membrilor cu drept de vot şi decide cu o majoritate absolută de voturi.
Art. 75. - Principalele atribuţii ale consiliilor
colegiilor teritoriale sunt următoarele:
a) conduc activitatea colegiilor între şedinţele adunării
generale;
b) aleg individual şi pe funcţii membrii biroului
consiliului;
c) elaborează regulamentul de organizare şi
funcţionare;
d) aprobă indemnizaţiile lunare ale membrilor biroului
consiliului;
e) duc la îndeplinire hotărârile adunării generale;
f) aplică şi urmăresc ducerea la îndeplinire a
hotărârilor organelor naţionale ale Colegiului Farmaciştilor din România;
g) aleg dintre membrii lor comisiile de lucru;
h) apără şi reprezintă interesele profesionale ale
membrilor lor, inclusiv în faţa instanţelor judecătoreşti şi a altor autorităţi
publice.
SECŢIUNEA a 3-a
Biroul consiliului
Art. 76. - Biroul consiliului este format din:
preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi un secretar, aleşi în mod individual de
consiliu dintre membrii săi.
Art. 77. - (1) Biroul consiliului se întruneşte în
şedinţe ordinare lunar sau ori de câte ori este nevoie, la solicitarea
preşedintelui sau a cel puţin 2 dintre membrii săi.
(2) Biroul consiliului lucrează în prezenţa a cel puţin
3 dintre membrii săi şi ia decizii cu votul a cel puţin 3 membri.
Art. 78. - Biroul consiliului are următoarele
atribuţii:
a) asigură activitatea colegiului între şedinţele
consiliului;
b) aprobă angajarea de personal şi asigură execuţia
bugetului;
c) execută hotărârile adunării generale şi ale consiliului;
d) elaborează şi supune spre avizare consiliului
proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli;
e) execută deciziile organelor naţionale de conducere
şi răspunde de ducerea lor la îndeplinire;
f) informează consiliul cu privire la deciziile emise
şi activitatea desfăşurată între şedinţele consiliului.
CAPITOLUL V
Venituri şi cheltuieli
Art. 79. - Veniturile Colegiului Farmaciştilor din
România şi ale colegiilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti se
constituie din:
a) taxa de înscriere;
b) cotizaţiile lunare ale membrilor;
c) contravaloarea serviciilor prestate membrilor sau
persoanelor fizice şi juridice;
d) donaţii şi sponsorizări de la persoane fizice şi
juridice;
e) legate;
f) drepturi editoriale;
g) încasări din vânzarea publicaţiilor proprii;
h) fonduri rezultate din manifestările culturale şi
ştiinţifice;
i) organizarea de cursuri de educaţie profesională
continuă;
j) alte surse.
Art. 80. - Taxa de înscriere în Colegiul Farmaciştilor
din România este de 10% din salariul minim pe economie.
Art. 81. - (1) Cotizaţiile datorate şi neplătite, în
termenul fixat de către consiliul colegiului teritorial, de către membrii
Colegiului Farmaciştilor din România determină plata unor penalităţi de 1 % pe
zi întârziere din valoarea datorată.
(2) Aceeaşi penalitate se va aplica şi colegiilor
teritoriale care nu varsă către organele naţionale partea de cotizaţie
stabilită de Consiliul naţional.
Art. 82. - (1) Neplata cotizaţiei datorate Colegiului
Farmaciştilor din România pe o perioadă de 6 luni şi după atenţionarea scrisă a
consiliului colegiului teritorial se sancţionează cu suspendarea dreptului de
liberă practică până la plata cotizaţiei datorate şi a penalităţilor aferente.
(2) Sancţiunea se aplică de comisia de disciplină, la
sesizarea comisiei administrative şi financiar-contabile a colegiului
teritorial.
(3) Decizia de suspendare se comunică Ministerului
Sănătăţii, casei de asigurări de sănătate judeţene şi angajatorului
farmacistului suspendat.
Art. 83. - (1) Cuantumul cotizaţiei de membru al Colegiului
Farmaciştilor din România, precum şi partea din aceasta care trebuie vărsată
către forurile naţionale se stabilesc de Consiliul Naţional al Colegiului
Farmaciştilor din România.
(2) Partea din cotizaţie aferentă funcţionării
forurilor naţionale va fi virată până cel târziu la sfârşitul lunii următoare
celei pentru care a fost percepută cotizaţia.
Art. 84. - (1) Partea de cotizaţie datorată Consiliului
Naţional al Colegiului Farmaciştilor din România, nefiind venit al consiliilor
colegiilor teritoriale, se va vira către acesta înaintea oricăror altor plăţi.
(2) Obligaţia de a urmări şi de a efectua vărsarea
cotei aferente Consiliului naţional revine preşedintelui consiliului colegiului
teritorial.
Art. 85. - Veniturile pot fi utilizate pentru cheltuieli
cu organizarea şi funcţionarea, cheltuieli de personal, cheltuieli materiale şi
servicii, cheltuieli de capital, perfecţionarea pregătirii profesionale,
acordarea de burse prin concurs farmaciştilor, întrajutorarea farmaciştilor cu
venituri mici, crearea de instituţii cu scop filantropic şi ştiinţific, alte
cheltuieli aprobate, după caz, de consiliul colegiului teritorial, respectiv de
Consiliul naţional.
Art. 86. - (1) Colegiul Farmaciştilor din România, la
nivel central, va avea cont bancar. Dreptul de semnătură în bancă aparţine
preşedintelui Colegiului Farmaciştilor din România. Acesta poate împuternici şi
o altă persoană cu dreptul de semnătură în bancă.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplică şi colegiilor
judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.
Art. 87. - (1) Preşedinţii consiliilor colegiilor
judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti vor trimite până la sfârşitul
lunii martie copii de pe bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul în curs,
aprobat de consiliul colegiului judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti,
şi copii de pe bilanţul şi contul de execuţie a bugetului de venituri şi
cheltuieli pe anul anterior.
(2) Copiile vor fi certificate pentru conformitate cu
originalul de către preşedintele consiliului colegiului judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti.
Art. 88. - Membrii Colegiului Farmaciştilor din România
care sunt excluşi nu au niciun drept să revendice vreo parte din patrimoniul
sau din veniturile acestuia şi nici să ridice pretenţii asupra taxelor de
înscriere, cotizaţiilor sau altor eventuale contribuţii băneşti ori materiale.
CAPITOLUL VI
Alegerea organelor de conducere şi a membrilor
comisiilor de disciplină
SECŢIUNEA 1
Alegerea reprezentanţilor
Art. 89. - (1) Membrii Colegiului Farmaciştilor din
România pot fi aleşi în organele de conducere ale Colegiului Farmaciştilor din
România.
(2) Perioada organizării alegerilor se stabileşte de
Consiliul Naţional al Colegiului Farmaciştilor din România.
Art. 90. - Funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte şi
secretar, atât de la nivel teritorial, cât şi central, sunt incompatibile cu:
a) o funcţie corespunzătoare dintr-un sindicat
profesional;
b) o funcţie de conducere în structura Ministerului
Sănătăţii: ministru, secretar de stat, şef de departament, director general,
director general adjunct, director şi director adjunct;
c) calitatea de angajat al Casei Naţionale de Asigurări
de Sănătate ori al caselor de asigurări de sănătate judeţene.
Art. 91. - Membrii consiliului colegiului teritorial,
precum şi reprezentanţii în Adunarea generală naţională se aleg prin vot
direct, secret şi liber exprimat de către membrii adunărilor generale judeţene,
respectiva municipiului Bucureşti.
Art. 92. - Dreptul de vot, precum şi dreptul de a fi
ales în organele de conducere le au numai farmaciştii membri ai Colegiului
Farmaciştilor din România, care au cotizaţia datorată colegiului plătită la zi.
Art. 93. - (1) Dreptul de a alege şi de a fi ales se
pot exercita numai în cadrul colegiului al cărui membru este farmacistul
respectiv.
(2) Dovada calităţii de membru al colegiului teritorial
se va face, acolo unde alegătorul nu se găseşte pe lista alegătorilor, cu
ultima chitanţă dovedind plata cotizaţiei.
Art. 94. - (1) In vederea organizării şi desfăşurării
alegerilor se vor organiza comisii electorale locale de către consiliile
colegiilor teritoriale, respectiv o comisie electorală centrală organizată de
Biroul executiv al Consiliului naţional şi aprobată de Consiliul naţional.
(2) Comisia electorală centrală va coordona
desfăşurarea alegerilor şi va emite decizii de îndrumare în vederea aplicării
Regulamentului electoral ori a procedurilor electorale.
Art. 95. - (1) Membrii comisiilor electorale nu pot
candida la posturile elective din cadrul Colegiului Farmaciştilor din România
în legislatura pentru care se organizează alegerile.
(2) Inaintea alegerii în această funcţie ei se vor
angaja în scris să nu candideze la o funcţie electivă în legislatura pentru
care se organizează respectivele alegeri.
Art. 96. - Membrii Biroului executiv sunt aleşi în mod
individual cu majoritate de voturi de către Consiliul naţional, respectiv de
către consiliile colegiilor teritoriale.
Art. 97. - (1) Alegerile structurilor de conducere,
precum şi ale comisiilor de disciplină se vor desfăşura în baza unui regulament
electoral aprobat de Consiliul Naţional al Colegiului Farmaciştilor din
România.
(2) Perioada organizării alegerilor se stabileşte de
către Consiliul naţional.
SECŢIUNEA a 2-a
Incetarea calităţii de reprezentant sau de membru
în Biroul executiv
Art. 98. - (1) Incetarea calităţii de membru al
organelor de conducere sau de reprezentant în organele de conducere intervine
în următoarele situaţii:
a) demisie;
b) incompatibilitate;
c) deces;
d) pierderea calităţii de membru al Colegiului
Farmaciştilor din România;
e) revocare;
f) imposibilitatea exercitării calităţii.
(2) Locul rămas vacant va fi ocupat de către primul
membru supleant.
(3) Locul vacant din cadrul Biroului executiv se ocupă
prin alegerea unui alt membru.
Art. 99. - (1) Revocarea din funcţie sau din calitatea
de reprezentant în organele de conducere ale Colegiului Farmaciştilor din
România, atât la nivel naţional, cât şi la nivel judeţean, respectiv al
municipiului Bucureşti, se face cu majoritatea calificată a forului care l-a
ales pe cel în cauză.
(2) Revocarea se poate face în cazul încălcărilor grave
ale legii, ale prezentului statut sau ale regulamentelor care organizează şi
reglementează exercitarea profesiei de farmacist.
Art. 100. - (1) Membrii organelor de conducere care
lipsesc nemotivat la:
a) două şedinţe într-un an ale adunărilor generale;
b) 3 şedinţe într-un an ale Consiliului naţional sau
ale consiliului colegiului teritorial;
c) 3 şedinţe pe semestru ale Biroului executiv al
Consiliului naţional, respectiv ale biroului consiliului colegiului teritorial,
sunt revocaţi de drept.
(2) Constatarea revocării se face prin:
a) hotărârea Adunării generale naţionale pentru membrii
Consiliului naţional, la sesizarea Biroului executiv;
b) hotărârea Consiliului naţional pentru membrii Biroului
executiv al Consiliului naţional, la sesizarea a 3 dintre membrii Biroului
executiv;
c) decizia Biroului executiv al Consiliului naţional
pentru membrii organelor teritoriale de conducere, la sesizarea biroului
consiliului colegiului teritorial.
(3) Sesizarea va fi însoţită de dovada absenţei
membrului în cauză.
CAPITOLUL VII
Răspunderea disciplinară
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 101. - Constituie abatere disciplinară fapta
săvârşită cu vinovăţie, prin care se încalcă jurământul depus, legile şi
regulamentele specifice profesiei de farmacist, Codul deontologic al
farmacistului, prevederile prezentului statut, deciziile adoptate de Colegiul
Farmaciştilor din România, precum şi orice altă faptă săvârşită în legătură cu
profesia sau în afara acesteia, care este de natură să prejudicieze onoarea şi
prestigiul profesiei sau ale corpului profesional.
Art. 102. - (1) Abaterea disciplinară angajează
răspunderea disciplinară a făptuitorului, căruia i se va aplica una dintre
următoarele sancţiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) vot de blam;
d) suspendarea temporară, într-un interval de 6-12
luni, a calităţii de membru al Colegiului Farmaciştilor din România;
e) retragerea calităţii de membru al Colegiului
Farmaciştilor din România.
(2) La sancţiunile prevăzute la alin. (1) se poate
prevedea, după caz, obligarea celui sancţionat la efectuarea unor cursuri de
perfecţionare sau de educaţie farmaceutică ori a altor forme de pregătire
profesională.
Art. 103. - Răspunderea disciplinară a farmacistului nu
exclude răspunderea civilă, penală, administrativă sau materială a acestuia.
Art. 104.-Acţiunea disciplinară poate fi pornită în
termen de cel mult 6 luni de la data săvârşirii faptei sau de la data luării la
cunoştinţă.
Art. 105. - Sancţiunile aplicate se radiază după cum
urmează:
a) mustrarea, avertismentul şi votul de blam, în termen
de 6 luni de la data aplicării lor;
b) suspendarea pe o durată determinată a calităţii de
membru al Colegiului Farmaciştilor din România, în termen de un an de la data
expirării perioadei de suspendare.
Art. 106. - Dacă prin decizia comisiei de disciplină au
fost dispuse şi măsuri privind efectuarea unor cursuri de perfecţionare sau de
educaţie farmaceutică ori alte forme de pregătire profesională, radierea
sancţiunii se va face numai după prezentarea dovezilor privind îndeplinirea
măsurilor dispuse în acest sens de comisia de disciplină.
Art. 107. - Repetarea unei abateri disciplinare până la
radierea sancţiunii aplicate constituie o circumstanţă agravantă, ce va fi
avută în vedere la aplicarea unei eventuale alte sancţiuni.
Art. 108. - Consiliile colegiilor teritoriale sunt
obligate să ţină evidenţa sancţiunilor aplicate fiecărui membru şi să comunice
situaţia disciplinară la cererea organelor de conducere de la nivel naţional.
Art. 109. - (1) La nivelul fiecărui colegiu teritorial
se va organiza şi va funcţiona o comisie de disciplină profesională, alcătuită
din 3 membri, dintre care unul desemnat de direcţia de sănătate publică
teritorială.
(2) La nivelul Colegiului Farmaciştilor din România se
va organiza şi va funcţiona Comisia superioară de disciplină, alcătuită din 5
membri, dintre care unul este desemnat de Ministerul Sănătăţii.
(3) Membrii comisiei de disciplină sunt aleşi de
adunarea generală dintre farmaciştii cu o vechime de peste 7 ani în profesie şi
care nu au avut abateri disciplinare în ultimii 5 ani.
(4) Funcţia de membru al comisiei de disciplină este
incompatibilă cu orice altă funcţie în cadrul colegiului.
(5) Calitatea de membru al comisiei de disciplină încetează
în condiţiile legii.
(6) La nivelul fiecărei comisii de disciplină membrii
acesteia îşi vor alege un preşedinte care, separat de activitatea în comisii,
va conduce activitatea administrativă.
(7) Separat de membrii titulari vor fi aleşi 3 membri
supleanţi.
Art. 110. - (1) Comisiile de disciplină ale Colegiului
Farmaciştilor din România se organizează şi funcţionează în baza legii şi a
Statutului Colegiului Farmaciştilor din România.
(2) Indemnizaţia de şedinţă a membrilor comisiilor de
disciplină de la nivelul colegiilor teritoriale şi a membrilor Comisiei
superioare de disciplină, precum şi decontarea cheltuielilor făcute de aceştia
se vor stabili de consiliul colegiului teritorial, respectiv de Consiliul
Naţional al Colegiului Farmaciştilor din România.
(3) In termen de maximum 10 zile de la primirea
mandatelor, comisiile de disciplină de la nivelul colegiilor teritoriale şi
Comisia superioară de disciplină de la nivelul Colegiul Farmaciştilor din
România îşi vor alege, cu majoritate simplă de voturi, un preşedinte.
Art. 111. - (1) Preşedintele comisiei de disciplină are
următoarele atribuţii:
a) organizează şi conduce activitatea comisiei;
b) organizează completele de judecată a cauzelor
disciplinare;
c) elaborează hotărârile comisiei;
d) răspunde de evidenţa cauzelor disciplinare;
e) reprezintă comisia de disciplină în faţa
autorităţilor şi instituţiilor publice;
f) informează organele de conducere ale colegiului
despre activitatea comisiei şi despre problemele apărute în cursul desfăşurării
cercetărilor disciplinare ori soluţionării cauzelor;
g) propune proiectul de buget necesar desfăşurării
activităţii comisiei;
h) prezintă adunării generale raportul anual al
activităţii comisiei.
Art. 112. - (1) Şedinţele de judecată a cauzelor
disciplinare nu sunt publice.
(2) Pe parcursul audierii, farmacistul poate fi asistat
de un coleg sau de un avocat.
Art. 113. - Membrii comisiilor de disciplină, precum şi
persoanele implicate în activitatea comisiei de judecată sunt obligate să
păstreze confidenţialitatea cu privire la toate datele şi informaţiile de care
au luat cunoştinţă.
Art. 114. - (1) Desfăşurarea şedinţelor de judecată vor
fi consemnate sub formă de procese-verbale de şedinţă.
(2) Fiecare proces-verbal va fi semnat la sfârşitul
şedinţei de membrii comisiei şi va fi anexat la dosarul cauzei disciplinare.
(3) Procesul-verbal va putea fi întocmit şi de
personalul administrativ.
Art. 115. - Procesul-verbal de şedinţă, întocmit la
fiecare şedinţă, va conţine următoarele elemente:
a) data în care a avut loc şedinţa;
b) membrii comisiei de disciplină;
c) consemnarea celor întâmplate în timpul şedinţei;
d) actele ori înscrisurile depuse la dosarul cauzei
disciplinare;
e) măsurile dispuse în soluţionarea cauzei de către
comisia de disciplină;
f) semnăturile membrilor comisiei de disciplină şi a
persoanei care a redactat procesul-verbal.
Art. 116. - (1) Procesul-verbal se va ataşa, împreună
cu celelalte documente, la dosarul cauzei disciplinare.
(2) Toate filele dosarului disciplinar vor fi
numerotate în ordinea în care au fost primite şi păstrate şnuruit în dosarul
disciplinar (se va numerota şi şnurui tot ce se depune în dosar: sesizarea,
decizia biroului, adresa de convocare a farmacistului sau a altor persoane,
dovezile de comunicare, acte medicale sau alte înscrisuri, declaraţiile
martorilor etc).
Art. 117. - (1) Toate adresele sau comunicările făcute
de către comisia de disciplină se vor trimite prin intermediul unei scrisori
recomandate cu confirmare de primire sau se vor înmâna sub semnătura de primire
persoanei căreia îi sunt destinate.
(2) Un exemplar al adreselor sau comunicărilor se va
păstra la dosarul cauzei disciplinare împreună cu dovada de primire sau de
înmânare.
Art. 118. - Comisia de disciplină are dreptul să
efectueze toate actele necesare soluţionării cauzei.
Art. 119. - Unităţile sanitare sau farmaceutice au
obligaţia de a pune la dispoziţia comisiilor de disciplină sau persoanelor
desemnate cu investigarea abaterii disciplinare documentele profesionale
solicitate, precum şi orice alte date şi informaţii necesare soluţionării
cauzei.
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli procedurale. Inregistrarea cererii şi
declanşarea acţiunii disciplinare
Art. 120. - (1) Plângerea împotriva unui farmacist se
adresează colegiului al cărui membru este farmacistul. Aceasta va fi
înregistrată numai dacă conţine elemente de identificare: numele, prenumele,
locul de muncă ale farmacistului împotriva căruia se face plângerea, precum şi
numele, prenumele, adresa şi semnătura petentului.
(2) Plângerea se va depune personal sau prin mandat cu
procură ori poate fi trimisă prin scrisoare recomandată cu confirmare de
primire.
(3) Nu se vor înregistra plângerile trimise prin fax,
e-mail ori depuse sau trimise în copii.
Art. 121. - Biroul consiliului este obligat ca, în
prima şedinţă convocată după data finalizării cercetării preliminare efectuate
de departamentul de jurisdicţie, să adopte o decizie cu una dintre variantele
prevăzute de art. 614 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii,
cu modificările şi completările ulterioare, respectiv:
a) respingerea plângerii ca vădit nefondată;
b) solicitarea completării anchetei disciplinare;
c) dispunerea trimiterii dosarului disciplinar la
comisia de disciplină.
Art. 122. - Dacă biroul consiliului se autosesizează,
se va emite, de asemenea, o decizie care va dispune declanşarea procedurii
disciplinare. In decizia de autosesizare se vor menţiona elementele care au
stat la baza luării acestei decizii, eventual, acolo unde este cazul, se vor ataşa
şi dovezile corespunzătoare.
Art. 123. - (1) Dacă decizia biroului consiliului este
de respingere a sesizării ca vădit nefondată, un exemplar al acesteia se va
trimite prin scrisoare recomandată persoanei care a făcut sesizarea.
(2) In decizia de respingere a sesizării se va face
menţiune despre posibilitatea persoanei care a făcut sesizarea de a contesta
această decizie în termen de 30 de zile de la comunicare şi că se va depune
contestaţia la sediul colegiului local. Competenţa de soluţionare a contestaţiei
revine Biroului executiv al Consiliului Naţional al Colegiului Farmaciştilor
din România.
(3) In termen de 3 zile de la data primirii
contestaţiei, secretarul biroului consiliului colegiului teritorial va înainta
contestaţia şi sesizarea către Biroul executiv al Consiliul Naţional al
Colegiului Farmaciştilor din România.
(4) Dacă Biroul executiv al Consiliului naţional
consideră că se impune deschiderea unei anchete disciplinare, va emite o
decizie prin care va dispune declanşarea anchetei disciplinare la nivelul
colegiului teritorial.
SECŢIUNEA a 3-a
Cercetarea disciplinară
Art. 124. - (1) După primirea dosarului disciplinar,
comisia de disciplină va notifica prin scrisoare recomandată cu confirmare de
primire farmacistul reclamat, cu privire la următoarele aspecte:
a) începerea anchetei disciplinare;
b) precizarea pe scurt a obiectului sesizării;
c) data şi ora prezentării pentru audiere la comisia de
disciplină;
d) adresa comisiei de disciplină.
(2) La adresa de convocare se va anexa o copie a sesizării.
(3) Farmacistul va fi informat şi va fi convocat cu cel
puţin 7 zile înaintea datei la care urmează să aibă loc audierea de către
comisia de disciplină.
(4) Comisia de disciplină, la solicitarea farmacistului
formulată cu cel puţin 3 zile înaintea datei de convocare, poate stabili un alt
termen de audiere.
Art. 125. - (1) Farmacistul chemat pentru audiere la
comisie poate da şi explicaţii scrise.
(2) In situaţia în care farmacistul s-a prezentat la
comisia de jurisdicţie pentru audieri, declaraţiile acestuia vor fi consemnate
şi ataşate la dosarul disciplinar.
(3) Neprezentarea farmacistului nu împiedică
desfăşurarea procedurilor disciplinare ori judecarea cauzei.
Art. 126. - Pe tot parcursul cercetării disciplinare şi
judecării cauzei, farmacistul are dreptul să consulte dosarul disciplinar.
Art. 127. - (1) Completul de judecată, după caz, va
decide cu privire la următoarele aspecte:
a) dacă şi la ce dată va fi audiată persoana care a
făcut sesizarea;
b) dacă este nevoie să fie audiate şi alte persoane;
c) dacă este nevoie să fie consultate anumite documente
medicale ori alte înscrisuri;
d) dacă faţă de natura cauzei este necesară efectuarea
unei expertize, consultarea unei comisii de specialitate ori a unor
personalităţi în domeniu;
e) efectuarea unei documentări suplimentare în cauză
prin consultarea literaturii de specialitate;
f) orice alte măsuri necesare unei juste şi corecte
soluţionări a cauzei.
(2) Despre toate aceste lucruri se va face menţiune în
procesul-verbal de şedinţă al completului de judecată, proces-verbal care se va
depune la dosarul cauzei.
Art. 128. - (1) Tot în şedinţă, dacă se consideră
necesar ca anumite informaţii să fie primite de la diferite instituţii, comisia
de disciplină poate dispune să se facă adresă/adrese la instituţiile respective
prin care să fie solicitate datele şi informaţiile necesare.
(2) In adresa de solicitare se va menţiona data
următoare de întrunire a comisiei de disciplină, dată la care este nevoie de
materialele solicitate.
Art. 129. - Dacă la următoarea şedinţă s-au adunat
toate materialele, datele şi informaţiile solicitate de comisia de disciplină,
dacă s-au audiat toate persoanele care au fost stabilite, dacă nu mai sunt alte
aspecte de lămurit, comisia va analiza toate declaraţiile, probele, înscrisurile,
expertizele şi va decide.
Art. 130. - Soluţia adoptată şi consemnată în
procesul-verbal de şedinţă va fi materializată sub forma unei decizii scrise,
care va trebui să conţină în mod obligatoriu următoarele:
a) numărul deciziei şi data pronunţării;
b) componenţa comisiei de disciplină;
c) descrierea pe scurt a faptei ce a făcut obiectul
acţiunii disciplinare;
d) arătarea măsurilor de cercetare a faptei
(declaraţiile părţilor, martorii care au fost audiaţi, înscrisurile folosite ca
probă, documentele cercetate si reţinute în soluţionarea cauzei etc);
e) faptele şi împrejurările care au constituit abaterea
disciplinară, deontologică;
f) sancţiunea aplicată;
g) eventualele măsuri complementare;
h) termenul de contestare şi instanţa competentă;
i) semnăturile preşedintelui comisiei de disciplină şi
ştampila instituţiei.
Art. 131. - (1) Decizia comisiei de disciplină se
comunică farmacistului cercetat disciplinar, persoanei care a făcut sesizarea,
Ministerului Sănătăţii, Biroului executiv al Colegiului Farmaciştilor din
România şi persoanei cu care farmacistul sancţionat are încheiat contractul de
muncă.
(2) In termen de 15 zile de la comunicare, persoanele
şi autorităţile prevăzute la alin. (1) pot contesta decizia pronunţată.
Contestaţia se depune la colegiul teritorial unde s-a judecat cauza.
Art. 132. - (1) Contestaţiei împotriva deciziei
comisiei de disciplină, depusă la colegiul teritorial, i se va da un număr de
înregistrare şi împreună cu o adresă de înaintare şi dosarul cauzei se vor
trimite la Colegiul Farmaciştilor din România spre competentă soluţionare în
termen de maximum 3 zile.
(2) In adresa de înaintare se va face referire la data
înregistrării contestaţiei şi numărul de pagini pe care îl conţine dosarul
disciplinar.
Art. 133. - Dispoziţiile procedurale se aplică în mod
corespunzător şi în ceea ce priveşte funcţionarea Comisiei superioare de
disciplină.
Art. 134. - Soluţionând contestaţia, Comisia superioară
de disciplină, după ascultarea părţilor şi, eventual, după administrarea
tuturor probelor apreciate ca fiind necesare, pronunţă una dintre următoarele
soluţii:
a) admite contestaţia şi pe cale de consecinţă anulează
decizia comisiei de disciplină de la nivel teritorial;
b) admite în parte contestaţia şi aplică o sancţiune
mai mică decât sancţiunea aplicată la nivel local;
c) respinge contestaţia şi menţine decizia pronunţată
de către comisia de disciplină de la nivel teritorial;
d) aplică una dintre sancţiunile prevăzute de lege.
Art. 135. - Decizia pronunţată de Comisia superioară de
disciplină se comunică persoanei care a făcut contestaţia, farmacistului
cercetat disciplinar, colegiului teritorial unde s-a soluţionat la fond cauza
disciplinară şi instituţiilor interesate dacă sancţiunea aplicată vizează
suspendarea dreptului de liberă practică ori ridicarea lui.
Art. 136. - (1) Dosarele soluţionate de Comisia
superioară de disciplină, după trecerea termenului de contestare la instanţa
judecătorească ori după stingerea litigiului judecătoresc, se vor returna
comisiei de disciplină locale.
(2) La Comisia superioară de disciplină se va păstră
numai un exemplar al deciziei pronunţate.
CAPITOLUL VIII
Soluţionarea litigiilor
Art. 137. - Membrii Colegiului Farmaciştilor din
România sunt obligaţi ca atunci când se găsesc într-o situaţie conflictuală,
litigioasă, legată de exercitarea profesiei, cu alt membru al colegiului,
înainte de a apela la instanţele de judecată, la mass-media sau la intervenţia
altor autorităţi, să apeleze la comisia de litigii a consiliului colegiului
teritorial.
Art. 138. - Comisia de litigii este formată din 3
membri ai consiliului colegiului, desemnaţi de către acesta.
Art. 139. - Comisia de litigii va convoca părţile în
litigiu şi, pe baza probelor administrate de părţi şi a acelora pe care
considerându-le necesare le va solicita, va încerca soluţionarea amiabilă a
litigiului.
Art. 140. - (1) La terminarea procedurilor de împăcare
a părţilor, comisia de litigii va încheia un proces-verbal în care va consemna
situaţia de fapt, poziţiile părţilor, probele administrate şi rezultatul final.
(2) Procesul-verbal va fi semnat de membrii comisiei de
litigii şi de către părţi.
CAPITOLUL IX
Membrii Colegiului Farmaciştilor din România.
Drepturi şi obligaţii
SECŢIUNEA 1
Membrii Colegiului Farmaciştilor din România
Art. 141. - (1) Sunt membri ai Colegiului Farmaciştilor
din România toţi farmaciştii, cetăţeni români, domiciliaţi în România,
autorizaţi să practice profesia de farmacist, precum şi, la cerere, farmaciştii
pensionari care nu mai desfăşoară activitate profesională.
(2) Membrii Colegiului Farmaciştilor din România sunt
înscrişi în Registrul farmaciştilor din România, registru ce se publică pe
site-ul oficial al colegiului.
Art. 142. - (1) La cerere, membrii Colegiului
Farmaciştilor din România care, din motive obiective, întrerup pe o durată de
până la 5 ani exercitarea profesiei de farmacist pot solicita suspendarea
calităţii de membru pe acea durată.
(2) Intreruperea sau suspendarea activităţii pe o
durată mai mare de 5 ani atrage de drept pierderea calităţii de membru al
Colegiului Farmaciştilor din România şi, pe cale de consecinţă, pierderea
dreptului de liberă practică.
(3) Pe durata suspendării, la cerere, a calităţii de
membru al Colegiului Farmaciştilor din România se suspendă obligaţiile şi
drepturile ce decurg din prezentul statut.
(4) Reînscrierea în cadrul Colegiului Farmaciştilor din
România şi reluarea activităţii profesionale după o întrerupere a exercitării
profesiei mai mare de 5 ani se pot face numai în condiţiile legii şi cu avizul
favorabil al Consiliului Naţional al Colegiului Farmaciştilor din România,
acordat în baza unei reatestări profesionale organizate de Comisia
profesional-ştiinţifică şi de învăţământ.
Art. 143. - Farmaciştii cetăţeni străini cărora li s-a
aprobat, în condiţiile legii, să exercite profesia de farmacist pe teritoriul
României au obligaţia să se înregistreze la Colegiul Farmaciştilor din România
şi să respecte prezentul statut, Codul deontologic al farmacistului,
regulamentele profesiei şi deciziile organelor de conducere ale corpului
profesional.
SECŢIUNEA a 2-a
Drepturile şi obligaţiile membrilor Colegiului
Farmaciştilor din România
Art. 144. - Membrii Colegiului Farmaciştilor din
România au următoarele drepturi:
a) să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere
ale corpului profesional;
b) să se adreseze organelor abilitate ale Colegiului
Farmaciştilor din România şi să primească informaţiile solicitate;
c) să participe la orice acţiuni ale corpului
profesional şi să fie informaţi în timp util despre acestea;
d) să folosească, împreună cu membrii lor de familie,
toate dotările sociale, profesionale, culturale şi sportive ale Colegiului
Farmaciştilor din România şi ale colegiilor teritoriale;
e) să poarte însemnele corpului profesional;
f) de a fi judecaţi pe baza prezumţiei de nevinovăţie
de către organele competente ale Colegiului Farmaciştilor din România pentru
abaterile deontologice şi disciplinare;
g) de a contesta sancţiunile primite;
h) de a solicita ajutoare materiale pentru situaţii
deosebite, atât personal, cât şi prin membrii lor de familie.
Art. 145. - Obligaţiile membrilor Colegiului
Farmaciştilor din România sunt următoarele:
a) să respecte dispoziţiile prezentului statut, ale
Codului deontologic al farmacistului, hotărârile organelor de conducere ale
Colegiului Farmaciştilor din România şi regulamentele profesiei;
b) să rezolve sarcinile ce le-au fost încredinţate în
calitate de membru sau de reprezentant al corpului profesional;
c) să participe la manifestările iniţiate de organele
de conducere, la activităţile profesionale ori de pregătire profesională,
iniţiate ori organizate de organele de conducere naţionale sau locale;
d) să participe la şedinţele ori la adunările la care
au fost convocaţi;
e) să execute cu bună-credinţă sarcinile ce decurg din
prezentul statut ori stabilite prin hotărârile organelor de conducere;
f) să se abţină de la deliberările organelor de
conducere în care sunt aleşi, în cazul în care în îndeplinirea unor atribuţii
ale acestor organe au un interes propriu;
g) să păstreze secretul profesional;
h) să păstreze în cadrul profesiei confidenţialitatea
asupra dezbaterilor, opiniilor şi voturilor exprimate în organele de conducere;
i) să respecte normele, principiile şi îndatoririle
deontologiei profesionale şi să aibă un comportament demn în exercitarea
profesiei ori a calităţii de membru al Colegiului Farmaciştilor din România;
j) să achite în termenul stabilit cotizaţia datorată;
k) să rezolve litigiile cu alţi membri, în primul rând
prin intermediul medierii de către comisiile de specialitate din cadrul
colegiului la care sunt înregistraţi;
l) să execute cu bună-credinţă atribuţiile ce le revin
în calitate de reprezentant sau de membru în organele de conducere ale
Colegiului Farmaciştilor din România sau ale colegiilor teritoriale.
Art. 146. - Obligaţiile membrilor Colegiului
Farmaciştilor din România ce decurg din calitatea lor specială de farmacist
sunt:
a) să respecte şi să aplice în orice împrejurare
normele de deontologie;
b) să nu aducă prejudicii reputaţiei corpului
profesional sau altor membri, respectând statutul de corp profesional al
Colegiului Farmaciştilor din România;
c) să acorde cu promptitudine şi necondiţionat
îngrijirile profesionale de urgenţă, ca o îndatorire fundamentală profesională
şi civică;
d) să acţioneze, pe toată durata exercitării profesiei,
în vederea creşterii gradului de pregătire profesională şi cunoaşterii
noutăţilor profesionale;
e) să informeze organele de conducere ale corpului
profesional ori de câte ori constată sau apreciază că independenţa profesiei le-a
fost încălcată prin decizii administrative.
Art. 147. - (1) Membrii Colegiului Farmaciştilor din
România sunt obligaţi să realizeze numărul anual de credite de educaţie
profesională continuă, stabilit de Consiliul naţional.
(2) Nerealizarea numărului integral de credite pe
parcursul a 3 ani atrage suspendarea dreptului de liberă practică până la
realizarea numărului total de credite.
(3) La stabilirea numărului de credite se vor avea în
vedere numai programele şi celelalte forme de educaţie profesională acreditate
de Colegiul Farmaciştilor din România.
Art. 148. - Incălcarea obligaţiilor menţionate mai sus
constituie abatere disciplinară de la disciplina şi deontologia profesională şi
a celei de corp profesional.
CAPITOLUL X
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 149. - Completarea sau modificarea prezentului
statut se va face de către Adunarea generală naţională, la propunerea
Consiliului naţional.
Art. 150. -Actualele structuri ale Colegiului
Farmaciştilor din România, de la nivel naţional şi teritorial, înfiinţate
potrivit reglementărilor anterioare vor rămâne în funcţie şi îşi vor exercita
mandatul până la împlinirea duratei pentru care au fost alese.
Art. 151. - Prezentul statut a fost aprobat de Adunarea
generală naţională în şedinţa din data de 15 iunie 2009 şi intră în vigoare la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA*) la statut
EMBLEMA
cu sigla Colegiului Farmaciştilor din România
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
CODUL DEONTOLOGIC AL FARMACISTULUI
CAPITOLUL I
Principii generale
Art. 1. - (1) Codul deontologic al farmacistului
cuprinde un ansamblu de principii şi reguli ce reprezintă valorile fundamentale
în baza cărora se exercită profesia de farmacist pe teritoriul României.
(2) Prezentul cod exprimă adeziunea farmaciştilor
români la Carta Universală a Drepturilor Omului şi la Carta Farmaciei Europene.
Art. 2. - Codul deontologic al farmacistului are drept
principal scop:
a) ocrotirea drepturilor pacienţilor;
b) respectarea obligaţiilor profesionale de către
farmacişti;
c) apărarea demnităţii şi a prestigiului profesiunii de
farmacist.
Art. 3. - (1) In exercitarea profesiei sale,
farmacistul furnizează servicii de sănătate specializate pacientului şi
publicului în general fără niciun fel de discriminare.
(2) Relaţiile dintre farmacist şi beneficiarii
serviciilor acordate trebuie să aibă la bază încrederea în competenţa şi
experienţa profesională a farmacistului.
(3) Această încredere obligă farmacistul ca de-a lungul
întregii sale cariere să asigure şi să menţină la cel mai înalt nivel
performanţele şi conduita sa profesională şi personală, să îşi actualizeze
cunoştinţele profesionale permanent în sfera activităţii sale.
Art. 4. - Principiile fundamentale în baza cărora se
exercită profesia de farmacist sunt următoarele:
a) exercitarea profesiei se face exclusiv în respect
faţă de viaţa şi de persoana umană;
b) în orice situaţie primează interesul pacientului şi
sănătatea publică;
c) respectarea în orice situaţie a drepturilor
pacientului;
d) colaborarea ori de câte ori este cazul cu toţi
factorii implicaţi în asigurarea stării de sănătate a pacientului;
e) adoptarea unui rol activ faţă de informarea şi
educaţia sanitară a publicului, precum şi faţă de combaterea toxicomaniei,
polipragmaziei, dopajului, automedicaţiei şi a altor flageluri;
f) acordarea serviciilor farmaceutice se face la cele
mai înalte standarde de calitate posibile pe baza unui nivel înalt de
competenţă ştiinţifică, aptitudini practice şi performanţe profesionale, în
concordanţă cu progresele ştiinţelor şi practicii farmaceutice;
g) în exercitarea profesiei farmaciştii trebuie să
dovedească loialitate şi solidaritate unii faţă de alţii în orice împrejurare,
să îşi acorde colegial ajutor şi asistenţă pentru realizarea îndatoririlor
profesionale;
h) farmaciştii trebuie să se comporte cu cinste şi
demnitate profesională şi să nu prejudicieze în niciun fel profesia de
farmacist sau să submineze încrederea publică în aceasta.
Art. 5. - In situaţiile în care în rezolvarea unei
probleme alegerea soluţiei nu este prevăzută în normele legale, farmacistul
trebuie să ia o decizie concordantă cu etica profesiei şi să îşi asume
responsabilitatea.
Art. 6. - Pentru respectarea principiilor de mai sus
farmacistul este obligat să îşi păstreze libertatea şi independenţa
profesională conform jurământului profesiei.
Art. 7. - Colegiul Farmaciştilor din România garantează
menţinerea standardelor profesionale la cel mai înalt nivel posibil, în scopul
ocrotirii sănătăţii publice, prin supravegherea respectării de către farmacişti
a îndatoririlor profesionale şi a eticii profesionale, precum şi prin apărarea
independenţei, onoarei şi demnităţii profesionale.
CAPITOLUL II
Standarde deontologice
SECŢIUNEA 1
Responsabilitatea personală şi independenţa
farmaciştilor
Art. 8. - (1) Indiferent de sfera de activitate,
farmacistul trebuie să aibă în centrul atenţiei sale binele pacientului şi al
publicului în general.
(2) Farmacistul este răspunzător pentru toate deciziile
sale profesionale, indiferent de responsabilităţile asumate în exercitarea
profesiei sale.
Art. 9. -In vederea îndeplinirii dispoziţiilor art. 8,
farmacistul, în timpul exercitării actului profesional, este obligat să
respecte următoarele reguli:
a) să îşi exercite profesia în conformitate cu
procedurile standard de operare scrise, prevăzute de regulile de bună practică
din domeniul său de activitate;
b) să îşi îndeplinească îndatoririle profesionale cu
competenţă, în termenele stabilite;
c) să profeseze doar în acele posturi în care i se
permite să îşi respecte îndatoririle esenţiale ca farmacist, libertatea de
decizie şi independenţă profesională;
d) să accepte acele posturi pentru care are competenţa
şi disponibilitatea necesare pentru a îndeplini cu succes îndatoririle
profesionale. In acest sens trebuie să se informeze asupra specificului
activităţii, accesului la mijloacele necesare pentru exercitarea profesiunii la
standardele necesare;
e) să îşi îndeplinească personal atribuţiile şi la
nevoie să delege o persoană competentă autorizată pentru îndeplinirea anumitor
activităţi profesionale, asumându-şi răspunderea;
f) să informeze imediat o persoană responsabilă în
cazul în care nu îşi poate îndeplini îndatoririle profesionale, pentru a se
putea lua la timp măsuri de remediere;
g) să raporteze medicului prescriptor sau autorităţilor
competente orice efect nedorit sau advers al medicamentelor, în scopul
optimizării tratamentelor;
h) să se abţină să critice sau să condamne convingerile
personale ori religioase ale pacientului care apelează la serviciile sale;
i) să acorde servicii în mod egal pentru toţi
pacienţii, fără discriminare, în ordinea solicitării acestora, cu excepţia
situaţiilor de urgenţă;
j) să se asigure că serviciile sale au fost percepute
şi înţelese corect de pacient, încurajându-l să participe activ la reuşita
tratamentului;
k) să nu refuze nejustificat acordarea serviciilor care
îi intră în atribuţii, conform legii.
Art. 10. - Farmacistul poate refuza acordarea unor
servicii către pacient atunci când refuzul este justificat de interesul
sănătăţii pacientului.
Art. 11. -Inainte de a-şi asuma o funcţie de conducere,
farmacistul trebuie să se autoevalueze şi să se asigure că este capabil să
îndeplinească toate responsabilităţile acestei funcţii.
Art. 12. - In exercitarea funcţiei, farmacistul-şef are
următoarele obligaţii:
a) trebuie să se informeze asupra tuturor aspectelor şi
cerinţelor legate de funcţia pe care o îndeplineşte;
b) trebuie să se asigure că toţi membrii personalului
aflat în subordinea sa sunt informaţi asupra atribuţiilor profesionale pe care
trebuie să le îndeplinească;
c) trebuie să transmită instrucţiunile clar pentru a
împiedica orice risc de eroare; în măsura posibilităţilor, el va transmite în
scris proceduri standard de operare;
d) se asigură că membrii personalului aflat în
subordinea sa îşi îndeplinesc atribuţiile în conformitate cu prevederile
legale, dar şi cu competenţa şi aptitudinile personale;
e) trebuie să respecte independenţa profesională a
farmaciştilor din subordine;
f) se asigură că echipamentele, localul şi utilităţile
de la locul de muncă sunt menţinute la standardele acceptate pentru
desfăşurarea în bune condiţii a activităţilor profesionale;
g) se asigură că toate activităţile profesionale
desfăşurate sub controlul său, precum şi cele exercitate de el personal sunt
supuse asigurării de răspundere profesională;
h) se asigură că toate măsurile privind păstrarea
confidenţialităţii sunt efective;
i) are datoria să notifice colegiului pe raza căruia
îşi desfăşoară activitatea orice schimbare de interes profesional privind
membrii personalului din subordinea sa ori funcţia sa;
j) trebuie să accepte, în măsura posibilităţilor, elevi
şi studenţi pentru îndeplinirea stagiului de practică în unitatea pe care o
conduce.
SECŢIUNEA a 2-a
Competenţa profesională
Art. 13. - Farmacistul trebuie să îşi asigure şi să îşi
menţină la un înalt nivel pregătirea profesională, prin actualizarea permanentă
a cunoştinţelor în aria sa profesională, în scopul îndeplinirii atribuţiilor cu
competenţa necesară.
Art. 14. -In vederea actualizării permanente a
cunoştinţelor profesionale, farmacistul este obligat:
a) să îşi planifice şi să participe la formele de
pregătire profesională organizate sau acreditate de Colegiul Farmaciştilor din
România;
b) să evalueze şi să aplice în practica curentă
cunoştinţele actualizate permanent;
c) să ateste cu documente doveditoare pregătirea sa,
prin formele programelor de dezvoltare profesională acceptate, atunci când
acest lucru îi este solicitat de comisiile de specialitate ale colegiului
teritorial la care este înregistrat.
SECŢIUNEA a 3-a
Confidenţialitatea
Art. 15. - Farmacistul are datoria de a respecta şi
proteja informaţia profesională.
Art. 16. - Farmacistul trebuie să respecte şi să
protejeze confidenţialitatea informaţiilor referitoare la pacienţi, obţinute în
cursul activităţilor profesionale.
Art. 17. - Informaţiile pot fi dezvăluite în
următoarele cazuri:
a) când pacientul şi-a dat consimţământul scris;
b) când tutorele pacientului a consimţit în scris, dacă
vârsta pacientului sau starea sa de sănătate nu permite aceasta;
c) când este necesar pentru a preveni afectări majore
sau punerea în pericol a sănătăţii pacientului, a unei terţe persoane sau a
publicului în general;
d) stabilirea vinovăţiei în cazul săvârşirii unor
infracţiuni, la solicitarea instanţei de judecată;
e) în alte situaţii prevăzute de lege.
Art. 18. - Farmacistul nu trebuie să dezvăluie, decât
cu acordul scris al medicului prescriptor, nicio informaţie referitoare la
practica prescrierii acestuia.
Art. 19. - Farmacistul trebuie să protejeze informaţia
profesională internă, respectând următoarele reguli:
a) să nu permită accesul terţilor la informaţii privind
activitatea unităţii în care îşi desfăşoară activitatea, decât cu acordul scris
al angajatorului sau în alte situaţii prevăzute de lege;
b) să respecte cerinţele legale de protecţie a
informaţiilor privind acumularea şi utilizarea acestora;
c) să asigure protecţia informaţiilor la operaţiunile
de stocare, transmitere, primire ori distrugere.
SECŢIUNEA a 4-a
Relaţiile de colaborare ale farmacistului
Art. 20. -In exercitarea profesiei, farmacistul are
datoria ca în interesul bolnavului şi al pacientului în general să colaboreze
cu toţi confraţii săi. In acest sens:
a) toţi farmaciştii îşi acordă ajutor reciproc şi
consultanţă pentru realizarea îndatoririlor profesionale;
b) farmaciştii îşi rezolvă singuri litigiile, cu
respectarea spiritului de colegialitate; dacă nu reuşesc, fac apel la comisia
de litigii a colegiului;
c) farmacistul trebuie să îşi trateze toţi
colaboratorii cu respect, bunăvoinţă şi colegialitate;
d) farmacistul trebuie să dovedească în orice
împrejurare solidaritate faţă de colegii săi şi loialitate faţă de corpul
profesional şi profesia de farmacist.
Art. 21. -In interesul pacientului şi al publicului în
general, farmacistul trebuie să colaboreze cu medicul şi cu alţi membri ai
echipei de sănătate. In acest sens:
a) farmacistul colaborează activ cu medicul prescriptor
pentru a realiza efectuarea tratamentului pacientului la timp, în parametrii
optimi şi în interesul acestuia;
b) în colaborarea sa cu medicul, farmacistul se va
abţine de la orice înţelegere în scop material sau de altă natură care ar avea
drept rezultat încălcarea dreptului pacientului;
c) farmacistul trebuie să se abţină de la orice fapt
care ar putea aduce prejudicii demnităţii şi imaginii medicului sau altor
membri ai profesiunilor sanitare, pentru a nu crea neîncredere pacientului.
SECŢIUNEA a 5-a
Concurenţa neloială
Art. 22. - Farmacistul nu trebuie să utilizeze
mijloacele concurenţei neloiale în vederea obţinerii unor avantaje materiale
sau de altă natură.
Art. 23. - Se consideră a fi practici neloiale, fără a
fi limitative, următoarele activităţi:
a) atragerea pacienţilor prin oferirea de avantaje
materiale sau reclamă mincinoasă;
b) folosirea de funcţia deţinută ori de mandatul
încredinţat în cadrul organelor de conducere pentru atragerea de pacienţi.
Art. 24. - Este sancţionabilă denunţarea nejustificată
şi în scop concurenţial a colegilor.
SECŢIUNEA a 6-a
Publicitatea
Art. 25. - Orice informaţie furnizată publicului de
către farmacist în legătură cu serviciile de sănătate oferite trebuie să fie
corectă, decentă, legală şi onestă.
Art. 26. - Orice informaţie şi material promoţional cu
privire la serviciile profesionale trebuie să fie în concordanţă cu rolul
farmacistului în promovarea sănătăţii şi să permită pacientului să decidă
independent asupra solicitării serviciului respectiv.
Art. 27. - In scopul promovării unor servicii proprii,
farmaciştii trebuie să se abţină de la a defăima serviciile profesionale ale
altor confraţi.
Art. 28. - Farmacistul trebuie să se abţină de la orice
procedee sau mijloace contrare demnităţii profesionale, care ar prejudicia
dreptul pacientului de a-şi alege singur farmacistul.
Art. 29. - Pe tot timpul exercitării profesiei,
farmacistul trebuie să se asigure că acţiunile de promovare a medicamentelor,
în care este implicat sau care au loc în unităţile în care el lucrează, sunt în
conformitate cu prevederile legale privind publicitatea medicamentelor.
Art. 30. - Farmacistul se va asigura că promovarea
medicamentelor nu implică obligarea pacientului de a cumpăra sau de a primi
medicamente nedorite sau în exces, în locul celor dorite sau împreună cu
acestea.
SECŢIUNEA a 7-a
Servicii farmaceutice de urgenţă
Art. 31. - (1) Pentru asigurarea continuităţii
asistenţei cu medicamente a populaţiei, farmaciştii trebuie să furnizeze, în
condiţiile legii, servicii farmaceutice de urgenţă.
(2) Furnizarea serviciilor farmaceutice de urgenţă se
va face cu respectarea următoarelor principii:
a) farmacistul va utiliza toate cunoştinţele sale
profesionale pentru a veni în sprijinul pacientului;
b) pentru a realiza un serviciu de calitate,
farmacistul va solicita pacientului sau aparţinătorului acestuia toate
informaţiile legate de urgenţa cererii sale, respectiv medicaţia curentă,
existenţa altor afecţiuni sau alergii, precum şi alte aspecte care pot
influenţa decizia farmacistului;
c) decizia farmacistului va fi luată avându-se în
vedere şi afecţiunea pentru care se solicită medicamentul, grupa terapeutică
din care face parte medicamentul, efectele adverse şi contraindicaţiile;
d) în funcţie de gravitatea situaţiei prezentate,
farmacistul va încerca să ia legătura cu medicul curant al pacientului sau cu
un alt medic;
e) dozele eliberate pot fi pentru maximum 24 de ore, în
zilele lucrătoare, şi pentru maximum 72 de ore, pentru sfârşitul de săptămână
şi sărbătorile legale;
f) orice intervenţie de acest tip va fi însoţită de
recomandarea farmacistului ca pacientul să se adreseze imediat medicului;
g) în cazul copiilor, eliberarea unui medicament va fi
însoţită de recomandarea către părinţi de a consulta în cel mai scurt timp
medicul de familie sau de a apela la serviciul de urgenţă;
h) medicamentele psihotrope şi stupefiante nu fac
obiectul serviciilor farmaceutice de urgenţă.
Art. 32. - Pentru a realiza în condiţii bune serviciile
farmaceutice de urgenţă, farmacistul este obligat să acorde primul ajutor, în
limita competenţelor sale, şi să solicite intervenţia serviciilor specializate,
informând asupra măsurilor luate din proprie iniţiativă.
Art. 33. - (1) Farmacistul poate elibera medicamente
fără prescripţie medicală în următoarele situaţii:
a) pacientul este bolnav cronic şi este cunoscut de
către farmacist sau se află în evidenţele farmaciei ca utilizator al
medicamentului solicitat, dar din diverse motive nu a putut ajunge la medic;
b) pacientul nu posedă o prescripţie medicală, dar
prezintă un bilet de ieşire din spital, o scrisoare medicală etc;
c) pacientul prezintă o prescripţie a cărei
valabilitate a expirat;
d) pacientul prezintă o schemă de tratament parafată de
medicul prescriptor;
e) pacientul este în tranzit şi nu îşi poate continua
tratamentul;
f) alte situaţii de urgenţă în care farmacistul va
decide, după caz, eliberarea unui medicament pe o durată limitată, până la
obţinerea unei prescripţii, cu îndrumarea pacientului către medicul de familie,
centrul de sănătate sau permanenţă, compartimentul ori unitatea de primire a
urgenţelor sau apelarea numărului de urgenţă 112.
(2) Farmaciile din mediul rural pot furniza servicii
farmaceutice de urgenţă şi în situaţia în care în localitate nu există cabinete
medicale sau medicul nu este prezent; în aceste situaţii, furnizarea
serviciilor farmaceutice se va face cu respectarea principiilor prevăzute la
art. 31.
Art. 34. - Când nu poate să acorde pacientului
serviciul solicitat, farmacistul trebuie să îndrume pacientul spre un serviciu
specializat de asistenţă medicală.
Art. 35. - In cazuri urgente, farmacistul trebuie să
acorde asistenţă pacienţilor, dacă este solicitat, şi în afara programului
farmaciei.
SECŢIUNEA a 8-a
Incompatibilităţi
Art. 36. - (1) Se recunoaşte ca activitate profesională
activitatea desfăşurată în mod legal de farmacişti în unul sau mai multe dintre
domeniile următoare:
a) prepararea formelor farmaceutice ale medicamentelor;
b) fabricarea şi controlul medicamentelor;
c) controlul medicamentelor într-un laborator pentru
controlul medicamentelor;
d) depozitarea, conservarea şi distribuirea
medicamentelor angro;
e) prepararea, controlul, depozitarea şi distribuţia
medicamentelor în farmacii deschise publicului;
f) prepararea, controlul, depozitarea şi eliberarea
medicamentelor din farmaciile de spital;
g) acordarea de informaţii şi consultanţă privind
medicamentele.
(2) Farmacistul, în conformitate cu pregătirea sa
universitară, este competent să exercite şi alte activităţi profesionale,
precum:
a) colaborare cu medicul pentru stabilirea şi urmărirea
terapiei pacientului;
b) farmacovigilenţă;
c) fabricarea, controlul, depozitarea, conservarea şi
distribuţia produselor din plante, suplimentelor nutritive, produselor
igieno-cosmetice, dispozitivelor medicale, medicamentelor de uz veterinar, substanţelor
farmaceutice active şi auxiliare;
d) analize în laboratoare de biochimie, toxicologie şi
igienă a mediului şi alimentelor;
e) marketing şi management farmaceutic;
f) activităţi didactice, cercetare sau administraţie
sanitară.
(3) In toate activităţile prevăzute la alin. (1)
farmacistul are deplină răspundere şi drept de decizie.
Art. 37. - Exercitarea profesiei de farmacist este
incompatibilă cu:
a) exercitarea concomitentă a profesiei de medic;
b) starea de sănătate fizică sau psihică
necorespunzătoare pentru exercitarea profesiei de farmacist;
c) comerciant persoană fizică;
d) exercitarea unor activităţi contrare legii sau
bunelor moravuri;
e) calitatea de lucrător comercial sau agent comercial;
f) angajat al altor unităţi decât cele care au ca
obiect de activitate serviciile farmaceutice, cercetarea farmaceutică,
producţia ori distribuţia de medicamente sau activităţile prevăzute la art. 36
alin. (2).
Art. 38. - Dacă în termen de 15 zile de la notificarea
făcută de Colegiul Farmaciştilor din România farmacistul aflat într-o situaţie
de incompatibilitate nu renunţă la activitatea incompatibilă cu profesia de
farmacist, se suspendă de drept calitatea de membru al Colegiului Farmaciştilor
din România şi dreptul de exercitare a profesiei de farmacist.
Art. 39. - (1) Farmaciştii care ocupă funcţii publice
în cadrul aparatului central al Ministerului Sănătăţii, în cadrul autorităţilor
de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, în cadrul Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate şi, respectiv, în cadrul caselor de
asigurări de sănătate judeţene şi a municipiului Bucureşti pot desfăşura în
afara programului normal de lucru, în condiţiile legii, activităţi
profesionale, potrivit calificării pe care o deţin exclusiv în unităţi sanitare
sau farmaceutice private.
(2) Farmaciştilor prevăzuţi la alin. (1) li se aplică
în mod corespunzător prevederile art. 35 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 40. - Farmacistul răspunde disciplinar pentru
nerespectarea legilor şi regulamentelor profesionale, a Codului deontologic al
farmacistului şi a regulilor de bună practică profesională, a Statutului
Colegiului Farmaciştilor din România, pentru nerespectarea deciziilor adoptate
de organele de conducere ale Colegiului Farmaciştilor din România, precum şi
pentru orice fapte săvârşite în legătură cu profesia sau în afara acesteia,
care sunt de natură să prejudicieze onoarea şi prestigiul profesiei sau ale
Colegiului Farmaciştilor din România.
Art. 41. - Orice comportament în exercitarea profesiei
care încalcă principiile prezentului cod poate face obiectul unei reclamaţii
privind încălcarea eticii profesionale de către farmacist.
Art. 42. -Judecarea cazurilor de abateri de la
prezentul cod se soluţionează, conform legii şi Statutului Colegiului
Farmaciştilor din România, de comisia de disciplină competentă.
Art. 43. - In aplicarea procedurii disciplinare,
instanţele Colegiului Farmaciştilor din România trebuie să judece cauzele
disciplinare ţinând cont de circumstanţele în care s-a petrecut fapta.