DECIZIE Nr. 2 din 16 ianuarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 142 din 22 martie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, exceptie
ridicata de Societatea de Investitii Financiare Banat-Crisana in Dosarul nr.
1.634/COM/2000 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei, precum si a
celorlalte parti (Societatea Comerciala "Comfruct" - S.A. Lipova din
Arad si Fondul Proprietatii de Stat Bucuresti), fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
nefondata. Se apreciaza ca dispozitiile art. 3 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 198/1999 nu contravin prevederilor constitutionale ale
art. 41. In acest sens se invoca si jurisprudenta Curtii Constitutionale
referitoare la constitutionalitatea acestor dispozitii legale, mentionandu-se
Decizia nr. 206/2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
1.637/COM/2000, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, exceptie
ridicata de Societatea de Investitii Financiare Banat-Crisana din Arad, intr-o
cauza avand ca obiect judecarea recursului formulat de aceasta societate
impotriva Sentintei civile nr. 766/1999 a Tribunalului Arad.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul
criticat al Ordonantei de urgenta a Guvernului contravine prevederilor art. 41
alin. (2) din Constitutie, deoarece, in mod abuziv si cu incalcarea dreptului
de proprietate asupra actiunilor pe care Societatea de Investitii Financiare Banat-Crisana
le detine, dispune scoaterea terenurilor agricole din capitalul sau social.
Totodata se arata ca prin Hotararea Guvernului nr. 746/1991 privind stabilirea
valorii de patrimoniu a terenurilor agricole in vederea aplicarii art. 36 si
art. 38 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 s-a stabilit modul de evaluare a
terenurilor agricole, iar valoarea acestora a fost inclusa in capitalul social.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate "Hotararea
Guvernului nr. 746/1991 a produs un efect constitutiv de drepturi pentru
actionarii Fondului Proprietatii de Stat si Societatii de Investitii Financiare
Banat-Crisana si, ca urmare, capitalul sau social s-a marit cu valoarea
actiunilor aferente valorii terenurilor agricole". Cu toate acestea,
dispozitiile art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
198/1999 prevad ca terenurile agricole nu fac parte din capitalul social,
"ceea ce impune societatilor comerciale sa-si reduca capitalul social, cu
consecinta prejudicierii actionarilor".
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, exprimandu-si opinia, considera ca dispozitiile criticate
"sunt constitutionale, intrucat nu aduc atingere dreptului de proprietate
astfel cum a fost reconstituit in favoarea fostilor proprietari deveniti
actionari prin art. 36 din Legea nr. 18/1991 si art. 35 din Legea arendarii nr.
16/1994".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere
se arata, in esenta, ca Hotararea Guvernului nr. 746/1991 cuprinde dispozitii
privind majorarea capitalului social al societatilor comerciale agricole cu
valoarea terenurilor aflate in proprietatea acestora, dar "aceste dispozitii
nu pot constitui temeiul legal pentru majorarea capitalului social al
societatilor comerciale agricole, foste intreprinderi agricole de stat, cu
valoarea terenurilor agricole aflate in exploatarea acestora, a caror situatie
juridica nu a fost clarificata".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, dispozitii al caror continut
este urmatorul: "Terenurile agricole si terenurile aflate permanent sub
luciu de apa nu fac parte din capitalul social al societatilor comerciale
prevazute la art. 1 si 2."
Art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 prevad:
Art. 1
"Prezenta ordonanta de urgenta stabileste cadrul juridic privind
privatizarea societatilor comerciale agricole, care detin in exploatare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, constituite
in conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea
unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, precum
si regimul concesionarii terenurilor proprietate publica si privata a statului,
aflate in exploatarea acestor societati."
Art. 2
"Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si societatilor
comerciale rezultate din divizarea sau fuziunea societatilor comerciale
mentionate la art. 1, care detin in exploatare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa."
Desi autorul exceptiei sustine ca dispozitiile criticate contravin art. 41
din Constitutie, din continutul motivarii exceptiei rezulta ca in realitate
acesta a avut in vedere incalcarea numai a prevederilor art. 41 alin. (2) teza
intai, potrivit carora "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de
lege, indiferent de titular".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca prevederile art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 198/1999 au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, prin
raportare la aceleasi dispozitii din Constitutie, si anume art. 41 alin. (2)
teza intai. Astfel, de exemplu, prin Decizia nr. 206 din 17 octombrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 13 decembrie
2000, si prin Decizia nr. 249 din 23 noiembrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 97 din 26 februarie 2001, Curtea
Constitutionala a retinut in esenta urmatoarele:
Din analiza actelor normative care au cuprins succesiv reglementari privind
situatia juridica a terenurilor agricole si a celor aflate sub luciu de apa
rezulta ca aceste categorii de terenuri nu au fost niciodata incluse in mod
legal in capitalul social al societatilor comerciale agricole. Chiar daca Legea
nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 98 din 8 august 1990, a prevazut ca "Bunurile din
patrimoniul societatii sunt proprietatea acesteia, cu exceptia celor dobandite
cu alt titlu", aceasta dispozitie legala nu poate fi disociata, in ceea ce
priveste situatia terenurilor agricole si a celor aflate sub luciu de apa, de
reglementarile speciale intervenite dupa anul 1989 pentru clarificarea
complexei probleme a situatiei juridice a acestor terenuri. In acest sens, prin
Legea nr. 9 din 17 iulie 1990 privind interzicerea temporara a instrainarii
terenurilor prin acte intre vii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 95 din 1 august 1990, se stabilise deja ca "Pana la adoptarea
unei noi reglementari legale privind regimul fondului funciar se interzice
instrainarea, prin acte intre vii, a terenurilor de orice fel situate inauntrul
sau in afara localitatilor".
De altfel, asa cum se retine in jurisprudenta Curtii Constitutionale,
intreaga legislatie ulterioara cu privire la terenurile agricole si a celor
aflate sub luciu de apa a avut in vedere ca aceste categorii de terenuri,
aflate in exploatarea societatilor comerciale agricole, nu erau in proprietatea
acestor societati si nu indreptatea includerea acelor terenuri in capitalul lor
social.
Asa fiind, Curtea Constitutionala, prin deciziile pronuntate, a statuat ca
art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 nu incalca
prevederile art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie, referitoare la
garantarea dreptului de proprietate, deoarece societatile comerciale nu au
drept de proprietate asupra terenurilor la care se refera mentionata ordonanta
de urgenta a Guvernului.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea acestei
solutii, cele statuate anterior prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 206
din 17 octombrie 2000 si nr. 249 din 23 noiembrie 2000 isi mentin valabilitatea
si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa, exceptie ridicata de Societatea de
Investitii Financiare Banat-Crisana in Dosarul nr. 1.634/COM/2000 al Curtii de
Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 ianuarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu