DECIZIE Nr. 2 din 3 februarie 1998
privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. 1, art.
5, art. 12, art. 13 alin. 2, 4 si 5 si ale art. 24 din Legea nr. 112/1995
pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de
locuinte, trecute in proprietatea statului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 146 din 10 aprilie 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. 1, art. 5, art. 12, art. 13 alin. 2, 4 si 5 si ale
art. 24 din Legea nr. 112/1995, ridicata de Schipor Ioana Lucretia in Dosarul
nr. 5.185/1997 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 27 ianuarie 1998, in
prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 3
februarie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Judecatoria Cluj-Napoca, prin Incheierea din 6 iunie 1997, pronuntata in
Dosarul nr. 5.185/1997 al acestei instante, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. 1, art. 5, art.
12, art. 13 alin. 2, 4 si 5 si ale art. 24 din Legea nr. 112/1995, ridicata de
Schipor Ioana Lucretia in cadrul unui proces avand ca obiect, pe de o parte,
contestarea hotararii Comisiei judetene de aplicare a Legii nr. 112/1995, prin
care i se respinsese cererea de restituire in natura a unui imobil, iar pe de
alta parte, restituirea proprietatii acestui imobil sau, in subsidiar,
acordarea integrala a despagubirii cuvenite.
Din cuprinsul cererii adresate instantei rezulta ca temeiul constitutional
invocat in sprijinul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie
prevederile art. 41 din Constitutie: alin. (1) privind garantia dreptului de
proprietate, alin. (3) referitor la trecerea in proprietate publica a unui bun
numai prin expropriere si alin. (7) referitor la interdictia privind
confiscarea averii dobandite licit, precum si prevederile art. 135 alin. (6)
din Constitutie privind inviolabilitatea proprietatii private.
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au cerut
puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se arata, in legatura cu prevederile
art. 1 alin. 1 din Legea nr. 112/1995, ca "nu se poate retine
neconstitutionalitatea acestora", deoarece imobilele la care se refera
dispozitiile respective "se aflau, legal, in proprietatea statului, iar
fostilor proprietari sau mostenitorilor acestora li s-a recunoscut dreptul de a
obtine reparatia ce li se cuvine" in natura sau prin despagubiri. Se
precizeaza ca "Toate aceste masuri sunt prevazute ca o garantie a
dreptului de proprietate". Guvernul arata ca nici cu privire la celelalte
articole care formeaza obiectul exceptiei nu se poate retine ca ar fi
neconstitutionale, tinand seama de jurisdictia Curtii si de faptul ca
prevederile legale atacate nu contravin unei norme constitutionale, art. 5
reglementand reparatia in natura, art. 12, reparatia prin echivalent, iar art.
13, modul de calcul al despagubirii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992,
republicata, constata urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea este competenta sa se pronunte asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
In legatura cu prevederile art. 1 alin. 1 din Legea nr. 112/1995, Curtea a
statuat, prin Decizia nr. 73 din 19 iulie 1995, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 8 august 1995, ca aceste prevederi sunt constitutionale.
Din considerentele deciziei rezulta ca motivele invocate in sustinerea
exceptiei examinate au fost avute in vedere si la pronuntarea deciziei
respective. Prin exceptia ce face obiectul prezentei decizii nu au fost
invocate motive noi de natura sa justifice o alta solutie, astfel incat, avand
in vedere obligativitatea deciziilor Curtii Constitutionale, potrivit art. 145
alin. (2) din Constitutie, urmeaza ca exceptia de fata referitoare la
dispozitiile art. 1 alin. 1 din Legea nr. 112/1995 sa fie respinsa.
Cu referire la prevederile art. 24 din Legea nr. 112/1995, Curtea constata
ca solutionarea cauzei nu depinde de dispozitiile acestui articol. De aceea, in
temeiul art. 23 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila urmand sa fie respinsa.
In ceea ce priveste art. 5 din Legea nr. 112/1995, care consacra
restituirea in natura a imobilelor proprietate de stat, tinand seama de insusi
temeiul constitutional invocat in motivarea exceptiei - art. 41 privind
protectia proprietatii private si art. 135 alin. (6) privind inviolabilitatea
acestei proprietati, din Constitutie -, rezulta ca exceptia, in mod evident,
este nefondata. Apare contradictoriu sa se sustina ca garantia constitutionala
a dreptului de proprietate a fost incalcata de o dispozitie legala ce asigura
restituirea in natura a proprietatii fostului proprietar.
Pentru aceleasi motive, exceptia este nefondata si in ceea ce priveste
contestarea constitutionalitatii prevederilor art. 12 din Legea nr. 112/1995,
care reglementeaza, de principiu, dreptul fostilor proprietari de a fi
despagubiti pentru imobilele ce nu le sunt restituite in natura, deoarece
despagubirea are semnificatia unei restituiri prin echivalent. De aceea,
exceptia nu este fondata nici in ceea ce priveste contestarea legitimitatii
art. 13 alin. 4 si 5, care reglementeaza modul in care se asigura plata
despagubirilor si actualizarea acestora in functie de salariul mediu pe
economie. Aceste reglementari sunt consecinte ale dreptului la despagubire,
avand semnificatia unor garantii pentru realizarea efectiva a acestui drept,
astfel incat, in nici un fel, nu pot fi considerate ca incalcand garantia
constitutionala a dreptului de proprietate si caracterul inviolabil al acestui
drept, ce constituie temeiul constitutional invocat in justificarea exceptiei.
Asupra dispozitiilor alin. 2 al art. 13 din Legea nr. 112/1995, Curtea s-a
pronuntat prin Decizia nr. 73/1995 si a statuat ca aceste prevederi sunt
constitutionale.
Cat priveste invocarea, in motivarea exceptiei, a dispozitiilor art. 41 din
Constitutie, urmeaza a se tine seama ca autoarea exceptiei a avut in vedere, in
principal, alin. 1 al acestui text, precizand, expres, ca se refera la
garantarea, prin aceasta prevedere constitutionala, a dreptului de proprietate.
Or, astfel cum s-a precizat in Decizia Curtii nr. 73/1995, exista deplina
concordanta intre prevederile art. 13 alin. 2 din Legea nr. 112/1995 si
dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie, care garanteaza dreptul de
proprietate, precum si cu reglementarile internationale in materie.
Dispozitia cuprinsa in art. 13 alin. 2 din Legea nr. 112/1995 nu a fost
atacata in raport cu art. 41 alin. (2) din Constitutie; intr-adevar autoarea
exceptiei nu face nici un fel de referire la faptul ca dispozitia legala
atacata ar infrange principiul ocrotirii egale a dreptului de proprietate
consacrat prin art. 41 alin. (1) din Constitutie. Curtea nu este competenta sa
se pronunte asupra unor temeiuri de neconstitutionalitate pe care autoarea
exceptiei nu le invoca si care nu rezulta implicit sau explicit din motivele
folosite in sprijinul exceptiei.
Textul art. 13 alin. 2 din Legea nr. 112/1995 nu priveste ocrotirea
dreptului de proprietate asupra locuintelor - bunuri ce au fost trecute in
proprietatea statului sub imperiul altui regim constitutional -, ci acordarea
unor reparatii, intr-un cuantum limitat, celor care nu se afla in situatiile
prevazute de lege care sa le confere vocatia la restituirea in natura a locuintelor.
Asa fiind, reglementarea reparatiilor prevazuta la art. 13 alin. 2 din Legea
nr. 112/1995 nu restrange exercitiul dreptului de proprietate al celor in
cauza, ci limiteaza cuantumul unor reparatii pe care le prevede legea, in
raport cu posibilitatile economice si financiare ale tarii.
In fine, chiar in ceea ce priveste aplicarea principiului egalitatii si
nediscriminarii, este de observat ca aceasta nu poate avea un caracter
nediferentiat si formal, care, in cazul Legii nr. 112/1995, ar face imposibila
chiar si acordarea unor reparatii partiale, atata vreme cat, sub aspect
economic, nu se pot acorda reparatii integrale. Astfel, Curtea Constitutionala,
prin Decizia nr. 107 din 1 noiembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996, a statuat ca violarea
principiului egalitatii si nediscriminarii exista atunci "cand se aplica
un tratament diferentiat unor cazuri egale, fara sa existe o motivare obiectiva
si rezonabila sau daca exista o disproportie intre scopul urmarit prin
tratamentul inegal si mijloacele folosite".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi si cu opinia
separata a domnului judecator Mihai Constantinescu, cat priveste prevederile
art. 13 alin. 2 din Legea nr. 112/1995, si, in unanimitate, in privinta art. 1
alin. 1, art. 5, art. 12, art. 13 alin. 4 si 5 si art. 24 din aceeasi lege,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. 1,
art. 5, art. 12, art. 13 alin. 2, 4 si 5 si ale art. 24 din Legea nr. 112/1995
pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de
locuinte, trecute in proprietatea statului, ridicata de Schipor Ioana Lucretia
in Dosarul nr. 5.185/1997 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 3 februarie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Claudia Miu
OPINIE SEPARATA
privind neconstitutionalitatea art. 13 alin. 2 din Legea nr. 112/1995 pentru
reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte,
trecute in proprietatea statului
Potrivit art. 13 alin. 2 din Legea nr. 112/1995, se limiteaza despagubirea
cuvenita fostilor proprietari, in cazul neretrocedarii locuintelor trecute in
proprietatea statului, la "suma veniturilor salariale medii pe economie
ale unei persoane pe o perioada de 20 de ani, calculata la data stabilirii
despagubirii".
Plafonul instituit prin aceasta prevedere legala este neconstitutional
pentru urmatoarele motive:
Potrivit art. 1 si 2 din Legea nr. 112/1995, fostii proprietari, persoane
fizice, ai locuintelor trecute in proprietatea statului beneficiaza de
restituirea acestora in natura, prin redobandirea dreptului de proprietate, sau
de dreptul de a fi despagubiti, in cazul nerestituirii, in conditiile si in
limitele prevazute de legea respectiva.
Restituirea proprietatii constituie o modalitate de satisfacere maxima a
pretentiilor fostilor proprietari, dand expresie, in limitele restituirii,
principiului restitutio in integrum.
Despagubirea nu asigura satisfacerea in intregime a exigentelor acestui
principiu, intrucat, potrivit art. 13 alin. 1 din lege, ea nu se determina pe
baza valorii de piata de la data despagubirii, ci a unui mod de calcul
prestabilit de legiuitor.
Evident ca astfel se creeaza o diferenta de tratament intre fostii
proprietari carora li se restituie proprietatea si ceilalti fosti proprietari,
care nu primesc o despagubire echivalenta cu valoarea reala, de piata, a
locuintei nerestituite.
Aceasta diferenta de tratament este insa justificata pentru considerentele
mentionate in Decizia Curtii Constitutionale nr. 73/1995.
In cadrul celor indreptatiti la despagubire, alin. 2 al art. 13 creeaza o
discriminare neconstitutionala, prevazand ca valoarea despagubirii ce urmeaza a
fi acordata nu poate depasi un anumit plafon. Este o discriminare, deoarece, ca
efect al plafonarii despagubirii, unii o vor primi integral, pentru ca ea se
situeaza sub plafon, iar altii o vor primi doar partial, intrucat nu li se va
acorda ceea ce depaseste plafonul, desi pentru toti despagubirea a fost la fel
calculata. Dreptul la despagubire este, astfel, pe de o parte, egal fata de
toti cei indreptatiti, prin modul sau de calcul, iar pe de alta parte, inegal,
intrucat, in functie de plafon, despagubirea li se acorda unora integral, iar
altora, partial. Aceasta discriminare, fiind in functie de cuantumul
despagubirii acordate, incalca prevederile art. 4 alin. (2) din Constitutie,
conform carora discriminarile pe criteriul averii sau al originii sociale sunt
interzise, cat si ale art. 16 din Constitutie, privind egalitatea cetatenilor
in fata legii. Este consecinta faptului ca plafonul instituit de art. 13 alin.
2 din Legea nr. 112/1995 are in vedere marimea averii fostilor proprietari,
sanctionand pe cei care aveau o avere mai mare, ce depaseste valoric plafonul,
asa incat el creeaza o discriminare nu numai pe temeiul averii, dar si - in mod
necesar si inevitabil - pe temeiul originii sociale a fostilor proprietari,
adica al apartenentei lor la fosta burghezie.
Incontestabil ca, in realizarea politicii sale legislative, autoritatea
legiuitoare poate stabili limite, plafoane sau baremuri. Aceasta nu inseamna
insa ca aceste limite, plafoane sau baremuri sunt sustrase controlului
constitutionalitatii legii, deoarece semnificatia lor poate fi diferita, cum ar
fi pentru realizarea unei masuri de protectie sociala, pentru asezarea justa a
sarcinilor fiscale ori in alte scopuri, care in toate cazurile, nu pot fi decat
in respectul dispozitiilor si principiilor Constitutiei. Altminteri, astfel cum
dispune art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, ele sunt neconstitutionale. De
aceea, a justifica plafonul instituit de art. 13 alin. 2 din Legea nr. 112/1995
exclusiv pe vointa legiuitorului constituie o incalcare a principiului
suprematiei Constitutiei, prevazut la art. 51 al acesteia. Totodata plafonul
respectiv nu ar putea fi justificat nici pe considerente legate de insuficienta
resurselor bugetare pentru asigurarea platii integrale a despagubirilor
cuvenite, intrucat plata lor nu se face, potrivit art. 13 alin. 6 din lege, din
resurse bugetare, ci dintr-un fond extrabugetar, alimentat in conditiile
prevazute de acest alineat, ce nu afecteaza in nici un mod bugetul de stat.
In concluzie, prevederea art. 13 alin. 2 din Legea nr. 112/1995 este
neconstitutionala, constituind o discriminare contrara prevederilor art. 4
alin. (2) si ale art. 16 din Constitutie.
Prin Decizia nr. 73/1995, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului
constitutionalitatii Legii nr. 112/1995 anterior promulgarii, a constatat ca
art. 13 alin. 2 din aceasta lege este constitutional. Pentru a pronunta aceasta
decizie, Curtea a avut in vedere art. 20 si 49 din Constitutie. Obligativitatea
deciziei mentionate nu impiedica insa exercitarea controlului in functie de
noul temei constitutional invocat, legat de egalitatea cetatenilor in fata
legii si de interdictia discriminarii pe temeiul averii si al originii sociale,
deoarece in jurisdictia Curtii s-a statuat, in mod constant, ca o exceptie de
neconstitutionalitate respinsa poate fi reiterata ulterior de catre alte parti
si pentru alte temeiuri, iar pentru identitate de ratiune, aceasta solutie este
aplicabila si in cazul in care decizia initiala a fost pronuntata in cadrul
controlului anterior promulgarii. De altfel aceasta solutie este conforma si cu
practica jurisdictionala a Curtii, asa cum rezulta din Decizia nr. 72/1995,
pronuntata in cadrul controlului anterior promulgarii Legii invatamantului nr.
84/1995, prin care s-a statuat, avandu-se in vedere anumite temeiuri
constitutionale, ca art. 166 alin. (3) din aceasta lege este constitutional,
pentru ca, ulterior, admitandu-se in parte, prin Decizia nr. 64/1997, o
exceptie de neconstitutionalitate, in baza altor temeiuri constitutionale s-a
constatat ca aceasta prevedere este constitutionala numai in masura in care nu
se refera la imobilele apartinand societatilor comerciale care s-au privatizat.
Similara este si situatia juridica in cazul exceptiei de fata in care,
invocandu-se, in ceea ce priveste critica art. 13 alin. 2 din Legea nr.
112/1995, prevederile art. 41 din Constitutie, ca efect al principiului egalei
ocrotiri a proprietatii, indiferent de titular, prevazut la alin. (2) al
acestui articol, presupune, intr-o interpretare sistematica a normelor
constitutionale, incidenta si a dispozitiilor art. 4 alin. (2) si ale art 16
din Constitutie, la care m-am referit. In mod expres, in cuprinsul exceptiei se
face referire la alin. (1) al art. 41. Insa, in insasi actiune, partea, in
subsidiar, a solicitat acordarea integrala a despagubirii cuvenite, ceea ce,
indubitabil, atrage, in solutionarea exceptiei invocate, aplicabilitatea alin.
(2) al art. 41 si, pe cale de consecinta, a art. 4 alin. (2) si a art. 16 din
Constitutie, cadrul sesizarii fiind, fata de cele aratate, in mod
incontestabil, si cu referire la aceste aspecte.
Judecator,
dr. Mihai Constantinescu