DECIZIE Nr.
199 din 2 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 269 din 24 martie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Lucom
Prodimpex" - S. R. L. din Târgu Mureş în Dosarul nr. 168/2005 al
Tribunalului Mureş.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând în acest sens
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 12 octombrie 2005, pronunţată în Dosarul
nr. 168/2005, Tribunalul Mureş a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Lucom Prodimpex" -
S. R. L. din Târgu Mureş într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei cereri
de anulare şi suspendare a executării unui act administrativ, formulată de
autorul excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale ale art. 21 alin. (4), întrucât limitează accesul
liber la justiţie de îndeplinirea procedurii solicitării revocării actului în
cauză emis de autoritatea administrativă, procedură pe care autorul excepţiei o
consideră ca fiind administrativ-jurisdicţională.
Tribunalul Mureş consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In argumentarea
acestei opinii este invocată jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1. 154
din 7 decembrie 2004, care au următorul cuprins:
„(1) Inainte de a se adresa
instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră
vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act
administrativ unilateral, trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în
termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în
parte, a acestuia. Plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic
superior, dacă acesta există. "
In susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate este
invocat art. 21 alin. (4) din Constituţie, referitor la caracterul facultativ
şi gratuit al jurisdicţiilor speciale administrative.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale criticate au mai format obiect al controlului
de constituţionalitate în raport cu art. 21 alin. (4) din Constituţie. Astfel,
de exemplu, prin Decizia nr. 700 din 20 decembrie 2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 31 ianuarie 2006, Curtea, respingând
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, a reţinut, în esenţă, că textul
constituţional care se referă la caracterul facultativ al jurisdicţiilor
speciale administrative nu este aplicabil prevederilor legale criticate care
instituie obligaţia persoanei vătămate de a se adresa, cu reclamaţie, organului
administrativ emitent, pe calea recursului graţios, sau organului ierarhic
superior, pe calea recursului ierarhic, mai înainte de sesizarea instanţei de
judecată cu anularea actului considerat ilegal. De asemenea, Curtea a mai
statuat că nici o dispoziţie constituţională nu interzice ca prin lege să se
instituie o procedură administrativă prealabilă, fără caracter jurisdicţional,
cum este, de exemplu, procedura recursului administrativ graţios sau a celui
ierarhic.
Neexistând elemente noi, de natură a determina
schimbarea jurisprudenţei Curţii, considerentele şi soluţia deciziei menţionate
îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Lucom Prodimpex" -
S. R. L. din Târgu Mureş în Dosarul nr. 168/2005 al Tribunalului Mureş.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 martie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly