Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 198 din  2 iulie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 576 din  5 august 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, ridicata de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru si Dumitru Pandurasu in dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 si nr. 6.994/2001, ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila, in litigii avand ca obiect pretentii banesti.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 27 iunie 2002 si au fost consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 2 iulie 2002.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 13 noiembrie 2001, pronuntate in dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 si nr. 6.994/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, exceptie ridicata de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru si Dumitru Pandurasu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 au creat o grava discriminare intre cadrele militare care au fost trecute in rezerva, cu drept la pensie, anterior datei intrarii in vigoare a ordonantei si cele care au fost trecute in rezerva dupa acea data. In acest sens arata ca anterior datei intrarii in vigoare a ordonantei cadrele militare trecute in rezerva au beneficiat de plati compensatorii si ajutoare calculate pe baza soldei lunare brute avute in luna in care isi inceteaza activitatea ca urmare a disponibilizarii, potrivit prevederilor art. 31 alin. (1) si (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, plati si ajutoare care, conform dispozitiilor art. 5 alin. 1 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, au fost scutite de impozitul pe venit. Cadrelor militare trecute in rezerva ulterior, conform prevederilor ordonantei, li s-au acordat plati compensatorii si ajutoare calculate pe baza soldei lunare nete, aceste cadre fiind astfel dezavantajate, desi au desfasurat aceeasi activitate, in aceleasi conditii si intr-o perioada identica. Pentru aceste motive autorii exceptiei considera ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila apreciaza ca exceptia este nefondata pentru considerentele retinute in Decizia Curtii Constitutionale nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002. Instanta mai arata ca dispozitiile legale criticate urmaresc consacrarea unui regim unitar de impozitare a veniturilor si astfel "nu numai ca nu este incalcat principiul egalitatii in drepturi a persoanelor, dimpotriva, este asigurata respectarea stricta a acestuia ...".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 sunt constitutionale, iar exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Prin aceasta ordonanta s-a modificat modalitatea de calcul si de acordare a platilor compensatorii si a ajutoarelor acordate cadrelor militare conform prevederilor Legii nr. 138/1999 si ale Ordonantei Guvernului nr. 7/1998. Aceste modificari au fost impuse de schimbarile intervenite in situatia economico-financiara a tarii, in special de introducerea impozitului pe venitul global, si au fost facute fara incalcarea vreunei dispozitii constitutionale. Invoca si Decizia Curtii Constitutionale nr. 27 din 29 ianuarie 2002 prin care s-a statuat asupra constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat "schimbarea sistemului de calcul al ajutoarelor acordate cadrelor militare, prin inlocuirea bazei de calcul a acestora, nu este de natura sa conduca la incalcarea art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala". Conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, "principiul egalitatii cetatenilor in fata legii nu inseamna uniformitate, astfel incat unor situatii diferite trebuie sa le corespunda un tratament juridic diferentiat", iar "in speta, trecerea in rezerva sau direct in retragere anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000, reprezinta doua situatii juridice distincte, justificand reglementarea unor tratamente diferite". Mai arata ca noua reglementare vizeaza probleme de oportunitate si de optiune a legiuitorului, iar nu o problema de contencios constitutional. De altfel, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 27/2002, a statuat deja asupra constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 130/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. Dispozitiile acestei ordonante au urmatoarea redactare:
    - Art. 1: "Sumele reprezentand platile compensatorii prevazute la art. 7, 8 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum si ajutoarele prevazute la art. 31 si la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc in raport cu solda lunara neta.";
    - Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunara bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, in vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
    Baremul lunar de impozitare este cel prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.";
    - Art. 3: "Platile compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1, platite incepand de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."
    In opinia autorilor exceptiei, stabilirea in mod diferit a bazei de calcul al platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate cadrelor militare, in raport cu data trecerii in rezerva, anterioara sau ulterioara datei intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, este contrara prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata:
    In motivarea exceptiei autorii acesteia considera ca prin schimbarea bazei de calcul al platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate s-a instituit un tratament juridic diferentiat intre cadrele militare trecute in rezerva anterior si, respectiv, ulterior datei intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
    Analizand aceasta motivare, Curtea observa ca autorii exceptiei au in vedere doar neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 1 si 2 din ordonanta, motiv pentru care numai aceste articole constituie obiectul controlului de constitutionalitate.
    Curtea Constitutionala a mai fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 cu raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie si, respingand exceptia, a statuat ca dispozitiile ordonantei criticate sunt constitutionale. Astfel, in Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002, Curtea a retinut ca "principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna uniformitate, asa incat la situatii diferite trebuie sa corespunda un tratament juridic diferentiat. Trecerea in rezerva anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000, genereaza situatii juridice diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite".
    Intrucat nu s-au invederat elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii, solutiile si considerentele din acea decizie raman valabile si in cauza de fata.
    In plus, Curtea mai retine ca legiuitorul este in drept sa reglementeze in mod diferit si in raport cu posibilitatile existente in privinta indeplinirii masurilor de protectie sociala drepturile ce se acorda unor categorii de cetateni, bineinteles fara sa aduca atingere drepturilor anterior stabilite, precum si sa determine veniturile supuse impozitarii, cu conditia sa nu contravina dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, referitoare la asezarea justa a sarcinilor fiscale, problema ce nu se pune in legatura cu textele de lege examinate. De altfel, in cazul reglementarii in mod diferit a unor drepturi prin acte normative succesive, nu se ridica probleme de constitutionalitate, ci de aplicare a legii in timp, ceea ce intra in competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, exceptie ridicata de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C. Cojocaru si Dumitru Pandurasu in dosarele nr. 6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 si nr. 6.994/2001 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 iulie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 198/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 198 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 198/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu