DECIZIE Nr. 198 din 2 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 576 din 5 august 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, ridicata de
Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu,
Ioan C. Cojocaru si Dumitru Pandurasu in dosarele nr. 6.989/2001, nr.
6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 si nr. 6.994/2001,
ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila, in litigii avand ca obiect
pretentii banesti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 27 iunie 2002 si au fost
consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 2 iulie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 13 noiembrie 2001, pronuntate in dosarele nr.
6.989/2001, nr. 6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 si
nr. 6.994/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, exceptie ridicata de Ion-Nicolae A.
Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe Zaicanu, Ioan C.
Cojocaru si Dumitru Pandurasu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 au creat o grava
discriminare intre cadrele militare care au fost trecute in rezerva, cu drept
la pensie, anterior datei intrarii in vigoare a ordonantei si cele care au fost
trecute in rezerva dupa acea data. In acest sens arata ca anterior datei
intrarii in vigoare a ordonantei cadrele militare trecute in rezerva au
beneficiat de plati compensatorii si ajutoare calculate pe baza soldei lunare
brute avute in luna in care isi inceteaza activitatea ca urmare a
disponibilizarii, potrivit prevederilor art. 31 alin. (1) si (2) din Legea nr.
138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din
institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta
nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din
aceste institutii, plati si ajutoare care, conform dispozitiilor art. 5 alin. 1
lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, au fost scutite de impozitul pe
venit. Cadrelor militare trecute in rezerva ulterior, conform prevederilor
ordonantei, li s-au acordat plati compensatorii si ajutoare calculate pe baza
soldei lunare nete, aceste cadre fiind astfel dezavantajate, desi au desfasurat
aceeasi activitate, in aceleasi conditii si intr-o perioada identica. Pentru
aceste motive autorii exceptiei considera ca dispozitiile Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 136/2000 incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila apreciaza ca exceptia este
nefondata pentru considerentele retinute in Decizia Curtii Constitutionale nr.
27 din 29 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 148 din 27 februarie 2002. Instanta mai arata ca dispozitiile legale
criticate urmaresc consacrarea unui regim unitar de impozitare a veniturilor si
astfel "nu numai ca nu este incalcat principiul egalitatii in drepturi a
persoanelor, dimpotriva, este asigurata respectarea stricta a acestuia
...".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 sunt constitutionale, iar exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Prin aceasta ordonanta s-a modificat
modalitatea de calcul si de acordare a platilor compensatorii si a ajutoarelor
acordate cadrelor militare conform prevederilor Legii nr. 138/1999 si ale
Ordonantei Guvernului nr. 7/1998. Aceste modificari au fost impuse de
schimbarile intervenite in situatia economico-financiara a tarii, in special de
introducerea impozitului pe venitul global, si au fost facute fara incalcarea
vreunei dispozitii constitutionale. Invoca si Decizia Curtii Constitutionale
nr. 27 din 29 ianuarie 2002 prin care s-a statuat asupra constitutionalitatii
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, intrucat "schimbarea sistemului de calcul al ajutoarelor
acordate cadrelor militare, prin inlocuirea bazei de calcul a acestora, nu este
de natura sa conduca la incalcarea art. 16 alin. (1) din Legea
fundamentala". Conform jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale,
"principiul egalitatii cetatenilor in fata legii nu inseamna uniformitate,
astfel incat unor situatii diferite trebuie sa le corespunda un tratament
juridic diferentiat", iar "in speta, trecerea in rezerva sau direct
in retragere anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000,
reprezinta doua situatii juridice distincte, justificand reglementarea unor
tratamente diferite". Mai arata ca noua reglementare vizeaza probleme de
oportunitate si de optiune a legiuitorului, iar nu o problema de contencios
constitutional. De altfel, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 27/2002, a
statuat deja asupra constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
136/2000.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000,
aprobata prin Legea nr. 130/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. Dispozitiile acestei ordonante au
urmatoarea redactare:
- Art. 1: "Sumele reprezentand platile compensatorii prevazute la art.
7, 8 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 100/1999, precum si ajutoarele prevazute la art. 31 si
la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc in raport cu solda
lunara neta.";
- Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda
lunara bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata
prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, in vigoare la
data stabilirii soldei lunare nete.
Baremul lunar de impozitare este cel prevazut de Ordonanta Guvernului nr.
73/1999 privind impozitul pe venit.";
- Art. 3: "Platile compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1,
platite incepand de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse
globalizarii."
In opinia autorilor exceptiei, stabilirea in mod diferit a bazei de calcul
al platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate cadrelor militare, in
raport cu data trecerii in rezerva, anterioara sau ulterioara datei intrarii in
vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, este contrara
prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata:
In motivarea exceptiei autorii acesteia considera ca prin schimbarea bazei
de calcul al platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate s-a instituit un
tratament juridic diferentiat intre cadrele militare trecute in rezerva
anterior si, respectiv, ulterior datei intrarii in vigoare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000.
Analizand aceasta motivare, Curtea observa ca autorii exceptiei au in
vedere doar neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 1 si 2 din ordonanta,
motiv pentru care numai aceste articole constituie obiectul controlului de
constitutionalitate.
Curtea Constitutionala a mai fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 cu raportare la
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie si, respingand exceptia, a
statuat ca dispozitiile ordonantei criticate sunt constitutionale. Astfel, in
Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002, Curtea a retinut ca
"principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu
inseamna uniformitate, asa incat la situatii diferite trebuie sa corespunda un
tratament juridic diferentiat. Trecerea in rezerva anterior, respectiv ulterior
datei de 22 septembrie 2000, genereaza situatii juridice diferite, fapt care
justifica reglementarea unor tratamente diferite".
Intrucat nu s-au invederat elemente noi care sa determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii, solutiile si considerentele din acea decizie raman
valabile si in cauza de fata.
In plus, Curtea mai retine ca legiuitorul este in drept sa reglementeze in
mod diferit si in raport cu posibilitatile existente in privinta indeplinirii
masurilor de protectie sociala drepturile ce se acorda unor categorii de
cetateni, bineinteles fara sa aduca atingere drepturilor anterior stabilite,
precum si sa determine veniturile supuse impozitarii, cu conditia sa nu
contravina dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, referitoare la
asezarea justa a sarcinilor fiscale, problema ce nu se pune in legatura cu
textele de lege examinate. De altfel, in cazul reglementarii in mod diferit a unor
drepturi prin acte normative succesive, nu se ridica probleme de
constitutionalitate, ci de aplicare a legii in timp, ceea ce intra in
competenta exclusiva a instantelor judecatoresti.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, exceptie
ridicata de Ion-Nicolae A. Sanfrancisco, Nicolae P. Lixandru, Dan Tunduc, Gheorghe
Zaicanu, Ioan C. Cojocaru si Dumitru Pandurasu in dosarele nr. 6.989/2001, nr.
6.990/2001, nr. 6.991/2001, nr. 6.992/2001, nr. 6.993/2001 si nr. 6.994/2001
ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu