DECIZIE Nr. 198 din 23 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 4 din 7 ianuarie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, exceptie ridicata de Leon Nica in Dosarul nr. 6.162/1996 al
Judecatoriei Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti.
La apelul nominal raspunde Leon Nica. Lipseste Olga Cristina Baron, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Nu sunt formulate cereri prealabile.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei arata ca Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru este o lege "anacronica si
rusinoasa", deoarece aduce atingere demnitatii cetateanului neprotejat de
statul roman impotriva celor care il pagubesc. De aceea dispozitiile acestei
legi contravin prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (3) privind statul
roman, ale art. 20 referitoare la tratatele internationale privind drepturile
omului, ale art. 21 care consfintesc accesul liber la justitie, ale art. 41
privitoare la protectia proprietatii private, ale art. 51, potrivit carora
respectarea Constitutiei este obligatorie, ale art. 53 referitoare la
contributiile financiare ale cetatenilor si ale art. 150 alin. (1), care arata
ca legile raman in vigoare in masura in care nu contravin legii fundamentale.
De asemenea, autorul exceptiei apreciaza ca textele de lege criticate nu sunt
in concordanta cu principiile izvorate din Pactul international pentru
drepturile politice si civile si nici cu art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Considera ca instituirea
taxelor judiciare de timbru, indiferent de cuantum, precum si a achitarii
anticipate a acestora ingradeste nepermis dreptul cetateanului roman de a se
adresa justitiei, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 3 din Codul civil,
care reglementeaza denegarea de dreptate, si ale art. 130 din Codul de
procedura civila, privind rolul activ al judecatorului. In continuare arata ca,
daca nu vor fi respectate drepturile si libertatile fundamentale, consfintite
in Constitutie si prevazute in tratatele si pactele internationale la care
Romania este parte, se va adresa Curtii Europene a Drepturilor Omului. In
final, solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, potrivit art. 274 alin. 1 din
Codul de procedura civila, partea care cade in pretentii este obligata, la
cerere, sa plateasca cheltuielile de judecata. In final, avand in vedere
jurisprudenta Curtii Constitutionale si faptul ca in speta nu au intervenit
elemente noi care sa justifice reconsiderarea acesteia, solicita respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 aprilie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 6.162/1996,
Judecatoria Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si
2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata
de Leon Nica intr-o cauza civila ce are ca obiect pretentii.
Prin notele scrise, depuse in motivarea exceptiei, se sustine ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
21 privind accesul liber la justitie, ale art. 50 referitoare la fidelitatea
fata de tara, precum si ale art. 151 privind institutiile existente.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca normele legale
atacate "nu vin in contradictie cu dispozitiile constitutionale",
deoarece "accesul liber la justitie permite depunerea oricarei cereri a
carei rezolvare este de competenta autoritatilor judecatoresti, asupra
caracterului legitim al pretentiilor formulate urmand insa a se pronunta
instanta in urma judecarii cauzei".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, notele scrise depuse in motivarea exceptiei,
punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
se pronunte asupra exceptiei ridicate.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 1 si 2 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, care au urmatorul cuprins:
- Art. 1: "Actiunile si cererile introduse la instantele
judecatoresti, precum si cererile adresate Ministerului Justitiei si
Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie sunt supuse taxelor
judiciare de timbru, prevazute in prezenta lege, si se taxeaza in mod
diferentiat, dupa cum obiectul acestora este sau nu evaluabil in bani, cu
exceptiile prevazute de lege."
- Art. 2: "(1) Actiunile si cererile evaluabile in bani, introduse la
instantele judecatoresti, se taxeaza astfel:
a) pana la valoarea de 100.000 lei 5.000 lei;
b) intre 100.000 lei si 1.000.000 lei 5.000 lei + 10% pentru ce
depaseste 100.000 lei;
c) intre 1.000.000 lei si 10.000.000 lei 95.000 lei + 8% pentru ce
depaseste 1.000.000 lei;
d) intre 10.000.000 lei si 50.000.000 lei 815.000 lei + 6% pentru ce
depaseste 10.000.000 lei;
e) intre 50.000.000 lei si 100.000.000 lei 3.215.000 lei + 4% pentru ce
depaseste 50.000.000 lei;
f) intre 100.000.000 lei si 500.000.000 lei 5.215.000 lei + 2% pentru ce
depaseste 100.000.000 lei;
g) peste 500.000.000 lei 13.215.000 lei + 1% pentru ce
depaseste 500.000.000 lei.
(2) In cazul contestatiei la executarea silita, taxa se calculeaza la
valoarea bunurilor a caror urmarire se contesta sau la valoarea debitului
urmarit, cand acest debit este mai mic decat valoarea bunurilor urmarite. Taxa
aferenta acestei contestatii nu poate depasi suma de 500.000 lei, indiferent de
valoarea contestata.
(3) Valoarea la care se calculeaza taxa de timbru este cea declarata in
actiune sau in cerere. Daca aceasta valoare este contestata sau apreciata de
instanta ca derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice
prevazute la art. 28 alin. (2) din prezenta lege."
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale infrang cu
deosebire art. 21 din Constitutie, potrivit caruia:
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Examinand exceptia, Curtea constata ca asupra constitutionalitatii unor
prevederi legale prin care s-au instituit taxe de timbru pentru introducerea
unor cereri in justitie, intre care si art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997, in
jurisprudenta acesteia s-a statuat, in mod constant, ca accesul liber la
justitie nu inseamna ca acesta trebuie sa fie in toate cazurile gratuit. Art.
21 din Constitutie nu instituie nici o interdictie cu privire la taxele in
justitie, fiind legal si normal ca justitiabilii care trag un folos nemijlocit
din activitatea desfasurata de autoritatile judecatoresti sa contribuie la acoperirea
cheltuielilor acestora. De altfel contributia justitiabilului, prin avansarea
unei parti din aceste cheltuieli, poate fi recuperata, in temeiul art. 274
alin. 1 din Codul de procedura civila, de la partea care cade in pretentii.
Prin urmare, regula este cea a timbrarii actiunilor in justitie, exceptiile
fiind posibile numai in masura in care sunt stabilite de legiuitor.
In acest sens urmeaza sa se retina considerentele mai multor decizii,
precum: Decizia nr. 7 din 2 martie 1993, ramasa definitiva prin Decizia nr. 39
din 7 iulie 1993, ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 179 din 27 iulie 1993; Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8
februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69
din 16 martie 1994; Decizia nr. 18 din 29 ianuarie 1997, ramasa definitiva prin
Decizia nr. 164 din 4 iunie 1997, ambele publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 148 din 10 iulie 1997. Deoarece in raport cu situatia
de fapt din speta nu au intervenit elemente noi care sa justifice
reconsiderarea jurisprudentei Curtii in acest domeniu, exceptia de
neconstitutionalitate intemeiata pe incalcarea dispozitiilor art. 21 din
Constitutie urmeaza sa fie respinsa.
In legatura cu invocarea infrangerii principiilor si normelor
constitutionale prevazute la art. 1 alin. (3), art. 20, 41, 50, 51, 53, art.
150 alin. (1) si la art. 151, Curtea constata ca aceste critici sunt
nerelevante pentru solutionarea exceptiei de fata, neavand incidenta cu obiectul
acesteia.
De altfel Curtea nu poate retine nici critica privind neconcordanta dintre
dispozitiile legale criticate, Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale si Pactul international cu privire la drepturile
civile si politice, deoarece acestea nu contin prevederi care sa consacre
gratuitatea actului de justitie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
Leon Nica in Dosarul nr. 6.162/1996 al Judecatoriei Sectorului 6 al
Municipiului Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman