Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 198 din 23 noiembrie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 4 din  7 ianuarie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Doina Suliman          - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Leon Nica in Dosarul nr. 6.162/1996 al Judecatoriei Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti.
    La apelul nominal raspunde Leon Nica. Lipseste Olga Cristina Baron, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Nu sunt formulate cereri prealabile.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei arata ca Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru este o lege "anacronica si rusinoasa", deoarece aduce atingere demnitatii cetateanului neprotejat de statul roman impotriva celor care il pagubesc. De aceea dispozitiile acestei legi contravin prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (3) privind statul roman, ale art. 20 referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, ale art. 21 care consfintesc accesul liber la justitie, ale art. 41 privitoare la protectia proprietatii private, ale art. 51, potrivit carora respectarea Constitutiei este obligatorie, ale art. 53 referitoare la contributiile financiare ale cetatenilor si ale art. 150 alin. (1), care arata ca legile raman in vigoare in masura in care nu contravin legii fundamentale. De asemenea, autorul exceptiei apreciaza ca textele de lege criticate nu sunt in concordanta cu principiile izvorate din Pactul international pentru drepturile politice si civile si nici cu art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Considera ca instituirea taxelor judiciare de timbru, indiferent de cuantum, precum si a achitarii anticipate a acestora ingradeste nepermis dreptul cetateanului roman de a se adresa justitiei, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 3 din Codul civil, care reglementeaza denegarea de dreptate, si ale art. 130 din Codul de procedura civila, privind rolul activ al judecatorului. In continuare arata ca, daca nu vor fi respectate drepturile si libertatile fundamentale, consfintite in Constitutie si prevazute in tratatele si pactele internationale la care Romania este parte, se va adresa Curtii Europene a Drepturilor Omului. In final, solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca, potrivit art. 274 alin. 1 din Codul de procedura civila, partea care cade in pretentii este obligata, la cerere, sa plateasca cheltuielile de judecata. In final, avand in vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale si faptul ca in speta nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea acesteia, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 1 aprilie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 6.162/1996, Judecatoria Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Leon Nica intr-o cauza civila ce are ca obiect pretentii.
    Prin notele scrise, depuse in motivarea exceptiei, se sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 21 privind accesul liber la justitie, ale art. 50 referitoare la fidelitatea fata de tara, precum si ale art. 151 privind institutiile existente.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca normele legale atacate "nu vin in contradictie cu dispozitiile constitutionale", deoarece "accesul liber la justitie permite depunerea oricarei cereri a carei rezolvare este de competenta autoritatilor judecatoresti, asupra caracterului legitim al pretentiilor formulate urmand insa a se pronunta instanta in urma judecarii cauzei".
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, avand in vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale, apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, notele scrise depuse in motivarea exceptiei, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa se pronunte asupra exceptiei ridicate.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 1: "Actiunile si cererile introduse la instantele judecatoresti, precum si cererile adresate Ministerului Justitiei si Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie sunt supuse taxelor judiciare de timbru, prevazute in prezenta lege, si se taxeaza in mod diferentiat, dupa cum obiectul acestora este sau nu evaluabil in bani, cu exceptiile prevazute de lege."
    - Art. 2: "(1) Actiunile si cererile evaluabile in bani, introduse la instantele judecatoresti, se taxeaza astfel:
    a) pana la valoarea de 100.000 lei          5.000 lei;
    b) intre 100.000 lei si 1.000.000 lei       5.000 lei + 10% pentru ce
                                                depaseste 100.000 lei;
    c) intre 1.000.000 lei si 10.000.000 lei    95.000 lei + 8% pentru ce
                                                depaseste 1.000.000 lei;
    d) intre 10.000.000 lei si 50.000.000 lei   815.000 lei + 6% pentru ce
                                                depaseste 10.000.000 lei;
    e) intre 50.000.000 lei si 100.000.000 lei  3.215.000 lei + 4% pentru ce
                                                depaseste 50.000.000 lei;
    f) intre 100.000.000 lei si 500.000.000 lei 5.215.000 lei + 2% pentru ce
                                                depaseste 100.000.000 lei;
    g) peste 500.000.000 lei                    13.215.000 lei + 1% pentru ce
                                                depaseste 500.000.000 lei.
    (2) In cazul contestatiei la executarea silita, taxa se calculeaza la valoarea bunurilor a caror urmarire se contesta sau la valoarea debitului urmarit, cand acest debit este mai mic decat valoarea bunurilor urmarite. Taxa aferenta acestei contestatii nu poate depasi suma de 500.000 lei, indiferent de valoarea contestata.
    (3) Valoarea la care se calculeaza taxa de timbru este cea declarata in actiune sau in cerere. Daca aceasta valoare este contestata sau apreciata de instanta ca derizorie, evaluarea se va face potrivit normelor metodologice prevazute la art. 28 alin. (2) din prezenta lege."
    Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale infrang cu deosebire art. 21 din Constitutie, potrivit caruia:
    "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
    Examinand exceptia, Curtea constata ca asupra constitutionalitatii unor prevederi legale prin care s-au instituit taxe de timbru pentru introducerea unor cereri in justitie, intre care si art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997, in jurisprudenta acesteia s-a statuat, in mod constant, ca accesul liber la justitie nu inseamna ca acesta trebuie sa fie in toate cazurile gratuit. Art. 21 din Constitutie nu instituie nici o interdictie cu privire la taxele in justitie, fiind legal si normal ca justitiabilii care trag un folos nemijlocit din activitatea desfasurata de autoritatile judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor acestora. De altfel contributia justitiabilului, prin avansarea unei parti din aceste cheltuieli, poate fi recuperata, in temeiul art. 274 alin. 1 din Codul de procedura civila, de la partea care cade in pretentii. Prin urmare, regula este cea a timbrarii actiunilor in justitie, exceptiile fiind posibile numai in masura in care sunt stabilite de legiuitor.
    In acest sens urmeaza sa se retina considerentele mai multor decizii, precum: Decizia nr. 7 din 2 martie 1993, ramasa definitiva prin Decizia nr. 39 din 7 iulie 1993, ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 27 iulie 1993; Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994; Decizia nr. 18 din 29 ianuarie 1997, ramasa definitiva prin Decizia nr. 164 din 4 iunie 1997, ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 10 iulie 1997. Deoarece in raport cu situatia de fapt din speta nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea jurisprudentei Curtii in acest domeniu, exceptia de neconstitutionalitate intemeiata pe incalcarea dispozitiilor art. 21 din Constitutie urmeaza sa fie respinsa.
    In legatura cu invocarea infrangerii principiilor si normelor constitutionale prevazute la art. 1 alin. (3), art. 20, 41, 50, 51, 53, art. 150 alin. (1) si la art. 151, Curtea constata ca aceste critici sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei de fata, neavand incidenta cu obiectul acesteia.
    De altfel Curtea nu poate retine nici critica privind neconcordanta dintre dispozitiile legale criticate, Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, deoarece acestea nu contin prevederi care sa consacre gratuitatea actului de justitie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Leon Nica in Dosarul nr. 6.162/1996 al Judecatoriei Sectorului 6 al Municipiului Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 23 noiembrie 1999.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 198/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 198 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 198/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu