DECIZIE Nr.
196 din 13 martie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 -3 din Ordonanta Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii si ale art. 86 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 17 aprilie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel
Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-3 din Ordonanţa Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice,
stabilite prin titluri executorii şi ale art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „ONT CARPAŢI" - S.A. în Dosarul nr.
7.624/2/2006 (Număr în format vechi 1.454/2006) al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VI-a comercială.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, consilier juridic Elena Amalia
Bardas, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Având cuvântul, partea prezentă, prin consilier
juridic, solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, cu referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 6 septembrie
2006, pronunţată în Dosarul nr. 7.624/2/2006 (Număr în format vechi 1.454/2006), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VI-a comercială a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 1 -3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligaţiilor
de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri executorii şi ale
art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active ale statului, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „ONT CARPAŢI" - S.A. în dosarul menţionat.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile art. 1 -3 din Ordonanţa
Guvernului nr. 22/2002 încalcă dispoziţiile art. 44 alin. (2) din Legea fundamentală, potrivit cărora
proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular,
prin aceea că instituie un tratament juridic diferenţiat, acordând o protecţie
specială sporită proprietăţii private a instituţiilor publice în dauna altor
subiecte de drept, titulare de creanţe certe, lichide, exigibile. Se arată
totodată că textele din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 criticate sunt
neconstituţionale, deoarece „lasă la voinţa pur potestativă a instituţiilor
respective executarea unor obligaţii băneşti rezultând din titluri executorii
judecătoreşti", în absenţa unei sancţiuni pentru cazul în care
instituţiile publice nu îşi respectă „obligaţia" de a prevedea şi de a
solicita înscrierea în buget a sumelor respective. In opinia autoarei excepţiei,
în acest fel se încalcă „însăşi ideea de justiţie". In sfârşit, se invocă
dificultăţile create în legătură cu executarea obligaţiilor de plată ale
instituţiilor publice.
Art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului încalcă, în opinia
autoarei excepţiei, egalitatea în drepturi, deoarece creează Autorităţii pentru
Valorificarea Activelor Statului un statut privilegiat în raport cu alte
subiecte de drept care au calitatea de debitor în raporturi juridice determinate.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VI-a comercială consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
arătând că prevederile legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale
invocate de autoarea excepţiei.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi
Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, sens în care invocă
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 22/2002 criticate „sunt
neconstituţionale în raport de prevederile art. 21, art. 44 din Constituţie şi
art. 1 din Protocolul adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului
şi a libertăţilor fundamentale". Se arată că aceste texte de lege „creează
o stare de imposibilitate pentru creditori de a-şi pune în executare o hotărâre
judecătorească pronunţată împotriva instituţiilor publice, în situaţia în care
acestea nu plătesc de bunăvoie", or, „garanţiile unui proces echitabil de
care a beneficiat justiţiabilul în cursul fazei judiciare a procedurii îşi
pierd raţiunile de a fi, în situaţia în care administraţia refuză, omite sau
întârzie să execute hotărârea judecătorească." In
acest sens, se face referire la jurisprudenţa Curţii
Europene a Drepturilor Omului - cauzele Di Pede
contra Italiei şi Sabin
Popescu contra României, în care se statuează că
dreptul de acces la justiţie, garantat de art. 6 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, vizează şi executarea
hotărârilor judecătoreşti. Totodată, se arată că instituirea prin normele
criticate a unor limite în executarea hotărârilor judecătoreşti pronunţate
împotriva instituţiilor publice, în sensul că pot fi executate doar resursele
băneşti alocate special de la buget în acest scop, creează un exces de
protecţie a instituţiilor publice în raporturile cu creditorul privat, ceea ce
este în contradicţie cu dispoziţiile art. 44 alin. (2) din Legea fundamentală.
Cât priveşte art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active ale statului, se apreciază că este în concordanţă cu dispoziţiile
Legii fundamentale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, concluziile părţii prezente, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1-3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind
executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin
titluri executorii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 288/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 344 din 23 mai
2002, precum şi prevederile art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, cu modificările şi completările
ulterioare.
Dispoziţiile art. 1-3 din Ordonanţa Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, au următorul cuprins:
- Art. 1: „Executarea
obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice în temeiul titlurilor
executorii se realizează din sumele aprobate prin bugetele acestora la titlul
de cheltuieli la care se încadrează obligaţia de plată respectivă."
- Art. 2: „Ordonatorii
principali de credite bugetare au obligaţia să dispună toate măsurile ce se
impun, inclusiv virări de credite bugetare, în condiţiile legii, pentru
asigurarea în bugetele proprii şi ale instituţiilor din subordine a creditelor
bugetare necesare pentru efectuarea plăţii sumelor stabilite prin titluri
executorii."
- Art. 3: „In procesul
executării silite a sumelor datorate de către instituţiile publice în baza unor
titluri executorii trezoreria statului poate efectua numai operaţiuni privind plăţi
dispuse de către ordonatorii de credite, în limita creditelor bugetare şi a
destinaţiilor aprobate potrivit legii."
Prevederile art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului au
următorul cuprins:
„Cererile formulate de A.V.A.S. şi orice alte acte
procedurale efectuate de şi pentru aceasta în orice fel de cauze sunt scutite
de taxe de timbru, timbru judiciar, cauţiuni şi orice alte taxe."
Dispoziţiile constituţionale invocate în motivarea
excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (3), referitoare la statul român de drept,
ale art. 16 privind Egalitatea în drepturi, ale art. 21 referitoare la Accesul liber
la justiţie şi dreptul la un proces echitabil şi
ale art. 44 alin. (2), potrivit cărora proprietatea privată este ocrotită în
mod egal de lege, indiferent de titular.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, pentru
considerentele ce vor fi expuse în cele ce urmează:
I. Astfel, în ceea ce priveşte
Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002, aceasta, în ansamblul său, cât şi pe
articole, a mai fost supusă controlului instanţei de contencios constituţional
prin raportare la aceleaşi dispoziţii din Legea fundamentală invocate şi în
prezenta cauză şi cu motivări similare. Prin numeroase decizii, de exemplu:
Deciziile nr. 842 din 28 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 46 din
22 ianuarie 2007, nr. 552 din 6 iulie 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 736
din 29 august 2006, nr. 529 din 11 octombrie 2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.025 din 18 noiembrie 2005, nr. 255 din 17 iunie 2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din 26 iunie 2003, nr. 326 din 26 noiembrie 2002, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din
11 martie 2003, şi nr. 202 din 4 iulie 2002, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 805 din 6 noiembrie 2002, Curtea a respins ca neîntemeiată
excepţia de neconstituţionalitate invocată, pentru considerentele acolo
arătate.
Intrucât criticile de
neconstituţionalitate privesc, în esenţă, aceleaşi aspecte deja examinate de
Curte şi având în vedere că nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia şi
considerentele deciziilor menţionate îşi menţin valabilitatea şi în cauza de
faţă.
II. De asemenea, în ceea ce
priveşte constituţionalitatea art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, în raport cu principiul
constituţional al egalităţii în drepturi şi faţă de critici similare, Curtea
Constituţională s-a mai pronunţat în jurisprudenţa sa. Astfel, prin Decizia nr.
853 din 28 noiembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 17 ianuarie 2007, Curtea a
respins, pentru considerentele acolo reţinute, excepţia de
neconstituţionalitate invocată.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea jurisprudenţei Curţii, cele statuate în decizia mai sus
menţionată sunt valabile şi în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr.
47/1992, cu majoritate de voturi, în ceea ce priveşte dispoziţiile art. 1-3 din
Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1-3 din Ordonanţa Guvernului nr. 22/2002 privind executarea
obligaţiilor de plată ale instituţiilor publice, stabilite prin titluri
executorii şi ale art. 86 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998
privind valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „ONT CARPAŢI" - S.A. în Dosarul nr. 7.624/2/2006 (Număr în
format vechi 1454/2006) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta