DECIZIE Nr. 195 din 13 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 alin.
(8) fraza a doua si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 523/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 424 din 17 iunie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 32 alin. (8) fraza a doua si ale art. 56 alin. (2) liniuta a
11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul
accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Petrolsub" - S.A. din
Suplacu de Barcau in Dosarul nr. 7.178/R/2002 al Tribunalului Arad - Sectia
comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate, intrucat cu privire la constitutionalitatea
prevederilor art. 32 alin. (8) fraza a doua si ale art. 56 alin. (2) liniuta a
11-a din ordonanta de urgenta criticata, Curtea Constitutionala s-a pronuntat
prin Decizia nr. 105/2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 decembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
7.178/R/2002, Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 32 alin. (8) fraza a doua si ale art. 56 alin. (2) liniuta a
11-a din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul
accizelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 523/2002,
exceptie ridicata de recurenta Societatea Comerciala "Petrolsub" -
S.A. din Suplacu de Barcau intr-o cauza de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 32 alin. (8) fraza a
doua si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
523/2002, sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie.
In acest sens se arata ca prin dispozitiile art. 32 alin. (8) fraza a doua
"se prezuma provenienta ilicita a bunurilor neinsotite de documentele de
transport prevazute in art. 32 alin. (1) si implicit a veniturilor obtinute din
comercializarea lor". Or, "printr-o lege ordinara nu se poate
institui o prezumtie contrara prezumtiei stabilite prin Constitutie" in
art. 41 alin. (7), referitoare la dobandirea licita a averii. De asemenea, se
arata ca "prevederile art. 32 alin. (8) restrang implicit si sfera
mijloacelor de proba cu care s-ar putea face dovada provenientei bunurilor
prevazute la art. 56 alin. (2)". Critica referitoare la art. 56 alin. (2)
liniuta a 11-a consta in aceea ca veniturile obtinute din vanzarea produselor
supuse confiscarii nu se incadreaza in nici una dintre categoriile de bunuri la
care se refera art. 41 alin. (8) din Constitutie, respectiv bunurile destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii.
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza
ca exceptia ridicata este neintemeiata. In acest sens se arata ca art. 32 alin.
(8) din ordonanta de urgenta criticata nu contravine art. 41 alin. (7) si (8)
din Constitutie, deoarece nu instituie direct o prezumtie de provenienta
ilicita a bunurilor care sunt transportate fara a fi insotite de documentele
prevazute la alin. (1) al aceluiasi articol, intrucat fraza a doua a textului
stabileste conditiile in care marfa are provenienta ilicita, respectiv lipsa
acestor documente. De asemenea, instanta apreciaza ca art. 56 alin. (2) liniuta
a 11-a din ordonanta de urgenta, care "se refera la confiscarea veniturilor
obtinute din vanzarea produselor, adica a bunurilor rezultate din savarsirea
contraventiei", nu contravine art. 41 alin. (8) din Constitutie.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Arata ca prin dispozitiile din partea finala a alin. (8) al art.
32 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 "legiuitorul a
stabilit exact conditiile in care dobandirea unei averi (unui bun) are caracter
ilicit si care, in cazul in speta, se refera la transportul bunurilor in alte
conditii decat cele stabilite de legiuitor", fara ca prin aceasta sa se
incalce dispozitiile art. 41 alin. (7) din Constitutie. In ceea ce priveste
pretinsa incalcare a alin. (8) al art. 41 din Constitutie, arata ca "notiunea
de bunuri este o notiune generica care include si sume de bani - sub forma unor
venituri, in speta de fata - fiind dificila enumerarea tuturor formelor in care
se pot materializa bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni
sau din contraventii; pe de alta parte, este indubitabil ca aceste venituri
constituie rezultatul savarsirii unei contraventii, si anume, neutilizarea
documentelor fiscale speciale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
32 alin. (8) fraza a doua si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 523/2002, prevederi care au urmatorul
cuprins:
- Art. 32 alin. (8): "Fiecare transport de uleiuri minerale va fi
insotit in mod obligatoriu de documentele prevazute la alin. (1). In lipsa
acestor documente se considera ca marfa are provenienta ilicita.";
- Art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a: "(2) Prin derogare de la
prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, contraventiile
prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza: [...]
- cu amenda de la 1.500.000.000 lei la 2.000.000.000 lei, confiscarea
cantitatilor de produse astfel comercializate si confiscarea veniturilor
obtinute din vanzarea produselor, cea de la litera m);".
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
legale contravin prevederilor art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie, care
prevad: "(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul
licit al dobandirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia ridicata, Curtea constata ca prevederile art. 32 alin.
(8) si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 523/2002, au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, tot prin raportare la art. 41 alin. (7) si (8) din
Constitutie, intr-o cauza in care acelasi autor critica aceste texte de lege,
in esenta, pentru aceleasi considerente. Astfel, in legatura cu art. 32 alin.
(8) teza a doua din ordonanta de urgenta, prin Decizia nr. 105 din 11 martie
2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 239 din 8
aprilie 2003, Curtea Constitutionala a retinut, in esenta, ca "prin
transportul uleiurilor minerale fara documentele prevazute de lege - facturi
fiscale speciale sau avize speciale de insotire a marfii - se incalca o norma
legala care reglementeaza regimul juridic special al produselor supuse
accizelor, autorul savarsind astfel o contraventie", ceea ce "constituie,
eo ipso, o cauza de inlaturare a prezumtiei generale de dobandire licita a
averii" instituita de art. 41 alin. (7) din Constitutie. Or, alin. (8) al
aceluiasi text constitutional prevede ca bunurile destinate, folosite sau
rezultate din contraventii pot fi confiscate in conditiile legii. Prin aceeasi
decizie s-a mai retinut ca, in sensul acestei dispozitii din Constitutie,
"si banii rezultati din valorificarea produselor folosite la comiterea
contraventiei sunt bunuri rezultate din contraventie", asa incat si
prevederile art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 sunt constitutionale.
Intrucat in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi, cele statuate
prin Decizia nr. 105 din 11 martie 2003 isi mentin valabilitatea.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 alin. (8)
fraza a doua si ale art. 56 alin. (2) liniuta a 11-a din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 523/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Petrolsub" - S.A. din Suplacu de Barcau in Dosarul nr. 7.178/R/2002
al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu