Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 192 din 12 octombrie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 11 din  9 ianuarie 2001


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Iuliana Nedelcu        - procuror
    Maria Bratu            - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2, precum si a dispozitiilor art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata de Stefan Trutescu in Dosarul nr. 604/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
    La apelul nominal sunt prezenti Nicolae Lazar si Stefan Berechet. Lipsesc Stefan Trutescu, Ioana Florea, Nicolae Anghel, Banca Comerciala "Albina" - S.A. si Societatea Comerciala "Reconversie si Valorificare Active" - S.A., fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, partile prezente solicita solutionarea urgenta a exceptiei de neconstitutionalitate, avand in vedere tergiversarea solutionarii dosarului la instantele de fond.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, aratand ca raportarea unei dispozitii legale la o alta dispozitie legala este o problema de interpretare si de aplicare a legii, care excede competentei Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 5 mai 2000, pronuntata in Dosarul nr. 604/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata prin aparatori de Stefan Trutescu.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 147 alin. 2 si ale art. 258 din Codul penal sunt neconstitutionale, intrucat "anuleaza distinctia facuta de Legea fundamentala" intre "regimul juridic al functionarilor publici si regimul general privind raporturile de munca". Se invoca in sustinerea acestei motivari prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) si l) din Constitutie.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a penala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca, desi Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 258, raportate la art. 147 din Codul penal, totusi, "in raport cu adoptarea Legii nr. 188/1999 - Lege privind statutul functionarilor publici - nu ne aflam in situatia prevazuta de art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992". Instanta mai arata ca, "in contextul dispozitiilor Legii nr. 188/1999, este definit statutul functionarului public, fiind enumerate si categoriile de persoane care pot detine aceasta calitate de functionar public, situatie in care dispozitiile art. 258 din Codul penal, raportate la art. 147 din Codul penal, sunt neconstitutionale". Instanta nu indica nici o dispozitie a Constitutiei ca fiind incalcata.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat "Extinderea raspunderii penale pentru infractiunile prevazute in art. 246 - 250 din Codul penal, de la functionarii publici la ceilalti functionari, prin dispozitiile art. 258, nu poate fi considerata neconstitutionala atata vreme cat reglementarile privitoare la notiunile de functionar public si functionar, inclusiv incriminarile care presupun o astfel de calitate a subiectului activ, sunt caracterizate prin Constitutie ca tinand de domeniul legii". De altfel, se mai arata in acelasi punct de vedere, "atat Codul penal, cat si Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici sunt legi organice, iar invocarea neconcordantei dintre art. 147 din Codul penal si dispozitiile Legii nr. 188/1999 nu ridica o problema de ordin constitutional, ci o problema de interpretare juridica".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Dispozitiile Codului penal, criticate prin exceptia ridicata ca fiind neconstitutionale, sunt urmatoarele:
    Art. 147
    "Prin <<functionar public>> se intelege orice persoana care exercita permanent sau temporar, cu orice titlu, indiferent cum a fost investita, o insarcinare de orice natura, retribuita sau nu, in serviciul unei unitati dintre cele la care se refera art. 145.
    Prin <<functionar>> se intelege persoana mentionata in alin. 1, precum si orice salariat care exercita o insarcinare in serviciul unei alte persoane juridice decat cele prevazute in acel alineat.";
    Art. 258
    "Dispozitiile art. 246 - 250 privitoare la functionari publici se aplica si celorlalti functionari, in acest caz maximul pedepsei reducandu-se cu o treime."
    Prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate sunt urmatoarele:
    Art. 72 alin. (3)
    "Prin lege organica se reglementeaza: [...]
    i) statutul functionarilor publici; [...]
    l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia sociala;".
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile art. 147, precum si ale art. 258 din Codul penal au devenit neconstitutionale dupa adoptarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, intrucat "anuleaza distinctia facuta de Legea fundamentala intre regimul juridic al functionarilor publici si regimul general al raporturilor de munca". Cu privire la aceste argumente Curtea retine ca Legea fundamentala nu defineste nici notiunea de functionar public si nici pe cea de alti functionari, definirea si reglementarea statutului acestor categorii de salariati fiind de domeniul legii. Intelesul acestor notiuni este stabilit, pe de o parte, in art. 147 din Codul penal, iar pe de alta parte, in Legea nr. 188/1999, unde este reglementat Statutul functionarilor publici. Deosebirile intre cele doua reglementari legale nu reprezinta insa o problema de constitutionalitate, ci una de interpretare si de aplicare a legilor, ceea ce excede competentei Curtii Constitutionale, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata, care prevad: "... Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei." Constitutionalitatea unei dispozitii legale nu poate fi examinata prin raportare la o alta dispozitie legala, ci doar prin raportare la o norma constitutionala. In acest fel a statuat Curtea prin Decizia nr. 38 din 11 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 5 mai 1999, si prin Decizia nr. 88 din 2 iunie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 207 din 3 iunie 1998.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se invoca prevederile art. 72 alin. (3) lit. i) si l) din Constitutie, potrivit carora statutul functionarilor publici si regimul general al raporturilor de munca, care, in opinia autorului exceptiei, se refera la ceilalti functionari, se reglementeaza prin lege organica. Aceste prevederi constitutionale nu sunt incidente in cauza, intrucat atat Codul penal, cat si Legea nr. 188/1999 sunt legi organice. Prin art. 258 din Codul penal se prevede incriminarea faptelor prevazute la art. 246 - 250 si in cazurile in care autorul nu are calitatea de functionar public, ci este un alt functionar, facand distinctie doar sub aspectul limitelor pedepsei aplicabile. Stabilirea conditiilor pentru indeplinirea cerintei de subiect activ calificat in cazul anumitor infractiuni intra in atributiile exclusive ale legiuitorului. Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, a retinut in mod constant ca notiunea generala de functionar nu este de nivel constitutional, iar reglementarile referitoare la functionar, inclusiv cele legate de infractiunile savarsite de functionari, sunt de nivelul legii. In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 81 din 15 iulie 1996, ramasa definitiva prin Decizia nr. 76 din 22 aprilie 1997, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 236 din 10 septembrie 1997. De altfel, prin Decizia nr. 178 din 17 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, Curtea Constitutionala a constatat constitutionalitatea dispozitiilor art. 147 alaturi de cele ale art. 145, 248 si 248^1 din Codul penal.
    Considerentele care au stat la baza solutiilor anterioare, adoptate de Curtea Constitutionala, sunt valabile si in prezenta cauza, neexistand motive sau elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.

    Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3 si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 147 alin. 1 si 2 si ale art. 258 din Codul penal, exceptie ridicata de Stefan Trutescu in Dosarul nr. 604/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a II-a penala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 octombrie 2000.

                     PRESEDINTE,
             prof. univ. dr. Ioan Muraru

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 192/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 192 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 192/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu