DECIZIE Nr. 191 din 19 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor
impozite indirecte, precum si ale art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr.
12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale
ilicite, republicata, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 608 din 27 septembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, precum si ale art. 6 alin. 2 teza
intai din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor
activitati comerciale ilicite, republicata, modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 126/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Lambioni Impex" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 4.260/2000 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
4.260/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, precum si ale
art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei
impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata, modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 126/1998. Exceptia a fost ridicata de Societatea
Comerciala "Lambioni Impex" - S.R.L. din Bucuresti cu ocazia
solutionarii recursului formulat impotriva Sentintei civile nr. 5.725 din 30
mai 2000, pronuntata de Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca
"Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 nu putea abroga alin. 7 al art. III din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/1998, introdus prin Legea nr.
148/1999, intrucat aceasta lege este ulterioara legii de abilitare". De
aceea "art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 incalca art. 107 alin.
(3) si art. 114 alin. (2) din Constitutia Romaniei", in sensul ca "s-a
depasit domeniul de abilitare stabilit in mod expres prin legea de
abilitare". De asemenea, se considera ca art. 6 alin. 2 teza intai din
Legea nr. 12/1990, republicata, modificata prin Ordonanta Guvernului nr.
126/1998, este neconstitutional, deoarece contravine art. 41 alin. (1) si (7)
din Constitutie prin aceea ca organele de control au dispus confiscarea unor
sume licite, provenite din vanzarea bauturilor alcoolice.
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
74/1999 este neintemeiata, deoarece nu s-a depasit domeniul de abilitare
stabilit de Legea nr. 140/1999. Referitor la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr. 12/1990, republicata,
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998, instanta considera ca
aceasta este, de asemenea, neintemeiata, deoarece prevederile constitutionale
invocate nu sunt relevante in solutionarea exceptiei.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 este
inadmisibila, deoarece aceste dispozitii legale erau abrogate la data sesizarii
Curtii Constitutionale, in temeiul art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 6 alin. 2 teza
intai din Legea nr. 12/1990, republicata, modificata prin Ordonanta Guvernului
nr. 126/1998, se considera ca aceasta este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999, Curtea constata ca la data sesizarii Curtii
Constitutionale, 17 noiembrie 2000, dispozitiile legale criticate erau abrogate
incepand cu data de 15 februarie 2000, in temeiul art. 57 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie
2000. In aceste conditii, potrivit art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 urmeaza sa fie respinsa ca fiind
inadmisibila.
Curtea retine, de asemenea, ca prin exceptia ridicata se sustine ca sunt
neconstitutionale si dispozitiile art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr.
12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale
ilicite, republicata, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998,
aprobata prin Legea nr. 243/1998, dispozitii care au urmatorul continut:
"Veniturile obtinute ilicit de persoanele fizice sau juridice din
activitatile prevazute la art. 1, [...] se confisca si se fac venit la bugetul
administratiei publice centrale."
Prevederile constitutionale considerate a fi infrante sunt cele ale art. 41
alin. (1) si (7), potrivit carora: "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi
sunt stabilite de lege. [...]
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma."
Curtea constata ca asupra acestor aspecte s-a mai pronuntat. Astfel, prin
Decizia nr. 54 din 20 februarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 226 din 4 mai 2001, Curtea a respins exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr.
12/1990, republicata, retinand, in esenta, ca textul nu contravine art. 41 alin.
(1) si (7) din Constitutie, intrucat confiscarea despre care face vorbire
textul de lege criticat nu este, in realitate, urmarea faptului ca bunurile au
fost dobandite ilicit, ci a faptului ca ea a rezultat din savarsirea
contraventiei prevazute la art. 1 lit. a) din Legea nr. 12/1990, republicata,
contraventie constand in efectuarea de acte de comert fara indeplinirea
conditiilor prevazute de lege, iar art. 6 alin. 1 din lege, in redactarea
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998, prevede ca "Marfurile
sau produsele care au servit sau au fost destinate sa serveasca la savarsirea
vreuneia dintre faptele prevazute la art. 1 lit. a), b), d), e), g) si j), daca
sunt ale contravenientului sau ale agentului economic, precum si sumele de bani
si lucrurile dobandite prin savarsirea contraventiei se confisca si se
valorifica in conditiile legii, contravaloarea lor facandu-se venit la bugetul
administratiei publice centrale". In sensul acestor dispozitii alin. 2 din
acelasi articol stabileste preluarea la bugetul administratiei publice centrale
a beneficiilor obtinute in mod ilicit de persoanele fizice si juridice din
activitatile prevazute la art. 1 din Legea nr. 12/1990, republicata, precum si
a incasarilor din vanzarea marfurilor a caror provenienta nu este dovedita.
Prin urmare, legea dispune nu numai confiscarea beneficiilor, ci si a
incasarilor din vanzarea marfurilor a caror provenienta nu poate fi dovedita,
tocmai pentru ca acestea au servit la savarsirea contraventiei.
De asemenea, Curtea a mai retinut ca, desi dispozitiile art. 6 alin. 2 din
Legea nr. 12/1990, republicata, au fost modificate prin Ordonanta Guvernului
nr. 126/1998, modificarea nu schimba, in esenta, sensul initial al textului.
Deoarece in speta nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice
schimbarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, atat
considerentele, cat si solutia pronuntata isi mentin valabilitatea si in cauza
de fata. Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6
alin. 2 teza intai din Legea nr. 12/1990, republicata, urmeaza sa fie respinsa
ca fiind neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Lambioni Impex" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
4.260/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios
administrativ.
2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 alin. 2 teza intai din Legea nr. 12/1990 privind protejarea
populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata,
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 126/1998, exceptie ridicata de acelasi
autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman