DECIZIE Nr. 189 din 18 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 385^18
din Codul de procedura penala, astfel cum au fost modificate prin Legea nr.
45/1993, precum si a dispozitiilor art. 34 din Legea Curtii Supreme de Justitie
nr. 56/1993, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 115 din 16 martie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 385^18 din Codul de procedura penala, astfel cum au fost
modificate prin Legea nr. 45/1993, precum si a dispozitiilor art. 34 din Legea
Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicata, ridicata de Carmen Teodora
Iordan in Dosarul nr. 2.078/1999 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia penala.
La apelul nominal se prezinta avocat Eugen Oprea, pentru Carmen Teodora
Iordan, precum si Elena Druga, asistata de avocat Nicolae Cerveni.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei solicita
admiterea acesteia, considerand ca textele de lege criticate incalca principiul
independentei judecatorilor, consacrat in art. 123 alin. (2) din Constitutie,
deoarece judecatorii sunt obligati sa aplice dispozitiile date de instanta de
casare, fara a avea libertatea de a judeca potrivit propriei lor constiinte si
in raport cu dispozitiile legale. Acesta considera ca notiunea de independenta
a judecatorilor trebuie considerata nu numai fata de o alta putere in stat, ci
si fata de alti judecatori.
Avocatul partii Elena Druga solicita respingerea exceptiei, intrucat
dispozitiile legale criticate nu contravin principiului constitutional al
independentei judecatorilor, ci reglementeaza controlul judiciar al instantelor
ierarhic superioare. Acesta considera ca nu numai Parlamentul interpreteaza
legile, ci interpretarea legii apartine, in primul rand, instantei de judecata,
care aplica legea.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, considerand ca textele de lege criticate nu incalca principiul
constitutional cuprins in art. 123 alin. (2), referitor la independenta
judecatorilor si supunerea lor numai legii, in raport si cu prevederile
constitutionale ale art. 125 alin. (3), conform carora competenta si procedura
de judecata sunt stabilite de lege.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 aprilie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 2.078/1999,
Curtea de Apel Ploiesti - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 385^18 din Codul de procedura
penala, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 45/1993, precum si a
dispozitiilor art. 34 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993,
republicata, exceptie ridicata de Carmen Teodora Iordan.
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale mentionate sunt contrare
prevederilor constitutionale cuprinse in art. 123 privind independenta
judecatorilor si supunerea lor numai legii, in art. 58 alin. (1) referitor la
Parlament ca unica autoritate legiuitoare a tarii, in art. 20 referitor la
tratatele internationale privind drepturile omului, in art. 21 referitor la
accesul liber la justitie, precum si prevederilor art. 10 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului si ale art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, texte care se refera la
dreptul oricarei persoane de a fi judecata in mod echitabil de un tribunal
independent si impartial stabilit de lege. Se sustine in motivarea exceptiei ca
textele de lege criticate, referitoare la limitele rejudecarii in caz de
casare, contravin prevederilor art. 123 din Constitutie, potrivit carora
justitia se infaptuieste in numele legii, iar judecatorii sunt independenti si
se supun numai legii. Aceasta inseamna ca judecatorii nu pot fi obligati sa se
supuna decat legii, in opera de interpretare a acesteia, fiind exclusa orice
alta subordonare in activitatea de infaptuire a justitiei. Se mai sustine ca
judecatorul are nu numai dreptul, dar si obligatia, in afara de cazul in care
interpretarea unui text de lege este facuta de insasi puterea legiuitoare, sa
dea propria interpretare textului, tinand seama de dimensiunile istorice,
semantice, teleologice ale acestuia. De asemenea, sunt invocate si prevederile
art. 58 alin. (1) din Constitutie, referitoare la competenta Parlamentului ca
unica autoritate legiuitoare in stat si singura autoritate competenta, in
opinia autorului exceptiei, sa interpreteze legea, aceasta interpretare fiind
singura obligatorie pentru judecatori, nu si aceea data de un alt organ
judiciar.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei ridicate, Curtea de Apel Ploiesti -
Sectia penala o considera neintemeiata, deoarece judecatorii, cu ocazia
solutionarii cauzelor, isi exprima independenta numai in limitele legii, iar
conform art. 125 alin. (3) din Constitutie, competenta si procedura de judecata
sunt stabilite de lege. Impotriva hotararilor judecatoresti partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac in conditiile prevazute de
lege.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca exceptia este
neintemeiata, intrucat textele de lege criticate nu contravin dispozitiilor
constitutionale invocate. Astfel, art. 125 din Constitutie prevede ca justitia
se infaptuieste de instantele judecatoresti stabilite de lege, iar competenta
si procedura de judecata sunt stabilite prin lege, in cazul de fata prin art.
385^18 din Codul de procedura penala si prin art. 34 din Legea Curtii Supreme
de Justitie nr. 56/1993, republicata. In continuare Guvernul arata ca art.
385^18 din Codul de procedura penala, criticat ca fiind neconstitutional, face
parte din sectiunea a II-a ("Recursul") din cap. III al Partii speciale,
destinat cailor ordinare de atac. Se mai arata ca, fata de calea de atac a
apelului, care reia judecarea cauzei atat in fapt, cat si in drept, sub toate
aspectele, in recurs se reia judecarea cauzei, cu precadere, in drept, starea
de fapt fiind supusa controlului instantei de recurs numai in mod exceptional.
Prin acest text sunt stabilite limitele rejudecarii cauzei, in cazul
desfiintarii hotararii de recurs. Rejudecarea cauzei nu inseamna insa o
activitate procesuala de acelasi volum si cu aceeasi intindere ca si judecata
anterioara. Este firesc ca activitatea procesuala de rejudecare, dispusa de
instanta de recurs, sa cunoasca anumite limitari rezultate din controlul
judecatoresc efectuat de o instanta superioara. In cadrul acestor limitari se
afla si cea prevazuta la art. 385^18 din Codul de procedura penala.
Guvernul considera ca nu poate fi vorba de o incalcare a dispozitiilor art.
125 din Constitutie, din moment ce rejudecarea se face cu excluderea
interventiei oricarei alte autoritati, in limita controlului judecatoresc,
asigurandu-se accesul liber la justitie prevazut la art. 21 din Constitutie.
Referitor la pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 20 si ale art. 58 alin.
(1) din Constitutie Guvernul apreciaza ca aceste texte nu au nici o legatura cu
art. 385^18 din Codul de procedura penala. Se arata in final ca, nefiind
afectata independenta judecatorilor in aceasta faza a procedurii penale, nu
sunt incalcate nici prevederile art. 10 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului si ale art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la un proces echitabil.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
385^18 din Codul de procedura penala, astfel cum au fost modificate prin Legea
nr. 45/1993, precum si dispozitiile art. 34 din Legea Curtii Supreme de
Justitie nr. 56/1993, republicata.
Art. 385^18 din Codul de procedura penala, astfel cum a fost modificat prin
Legea nr. 45/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
147 din 1 iulie 1993, are urmatorul cuprins: "Instanta de rejudecare
trebuie sa se conformeze hotararii instantei de recurs, in masura in care
situatia de fapt ramane cea avuta in vedere la solutionarea recursului.
Cand hotararea este desfiintata numai cu privire la unele fapte sau
persoane ori numai in ce priveste latura penala sau civila, instanta de
rejudecare se pronunta in limitele in care hotararea a fost casata."
Art. 34 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 8 februarie 1999, are
urmatoarea redactare: "In caz de casare cu trimitere, solutiile pronuntate
in drept de Curtea Suprema de Justitie sunt obligatorii, daca in urma
rejudecarii nu se schimba situatia de fapt."
Aceste prevederi sunt considerate neconstitutionale de autorul exceptiei,
in raport cu dispozitiile art. 20, 21, art. 58 alin. (1) si ale art. 123 din
Constitutie, precum si in raport cu prevederile art. 10 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului si cu cele ale art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate Curtea Constitutionala retine
ca prin textele de lege criticate nu s-a adus nici o atingere dispozitiilor
art. 10 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si ale art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Potrivit art. 10 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului,
"Orice persoana are dreptul, in deplina egalitate, sa fie ascultata in mod
echitabil si public de un tribunal independent si impartial, care va hotari fie
asupra drepturilor si obligatiilor sale, fie asupra temeiniciei oricarei
acuzatii in materie penala indreptata impotriva ei". Acest text este
preluat si concretizat de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care in cuprinsul art. 6 pct. 1 prevede ca
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public
si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si
impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii
drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei
oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa [...]".
Este evident ca dispozitiile legale criticate, referitoare la limitele
rejudecarii in cazul casarii hotararii de instanta de recurs, nu pot fi
considerate ca ar leza dreptul oricarei persoane de a fi judecata in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil de o instanta independenta
si impartiala, instituita de lege.
Conform art. 125 din Constitutie, "Justitia se realizeaza prin Curtea
Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de
lege" [alin. (1)], iar "Competenta si procedura de judecata sunt
stabilite de lege" [alin. (3)]. Textul de lege criticat (art. 385^18 din
Codul de procedura penala) face parte din sectiunea a II-a
("Recursul") din cap. III destinat cailor ordinare de atac. Spre
deosebire de calea de atac a apelului, care are rolul de a relua judecarea
cauzei atat in fapt, cat si in drept, sub toate aspectele, in recurs se reia
judecarea cauzei cu precadere in drept, fiind repuse in discutie doar chestiuni
de drept sau de drept si de fapt, pentru motive bine intemeiate. Starea de fapt
este supusa deci controlului instantei de recurs numai in mod exceptional.
Scopul recursului consta tocmai in asigurarea unui control judecatoresc al
legalitatii si al aflarii adevarului in judecarea si in solutionarea cauzelor
penale de prima instanta si de instanta de apel.
Aceleasi dispozitii procedurale, referitoare la limitele rejudecarii si la obligativitatea
deciziilor instantei de recurs in privinta solutiilor pronuntate in drept, se
regasesc si in cuprinsul art. 34 din Legea Curtii Supreme de Justitie nr.
56/1993, republicata, cu deosebirea ca in acest caz instanta de recurs este
Curtea Suprema de Justitie, text prin care, pentru considerentele expuse, nu
s-a adus nici o atingere prevederilor art. 20 din Constitutie, referitor la
prioritatea actelor internationale privind drepturile fundamentale ale omului,
la care Romania este parte.
De asemenea, Curtea mai constata ca nu pot fi primite nici criticile
referitoare la incalcarea accesului liber la justitie, prevazut la art. 21 din
Constitutie (conform caruia: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei
pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. (2)
Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."), deoarece prin
prevederile legale criticate nu este ingradita exercitarea acestui drept, ci,
dimpotriva, se asigura exercitarea lui in conditiile legii (Codul de procedura
penala si Legea Curtii Supreme de Justitie nr. 56/1993, republicata).
Textele de lege criticate nu contravin nici dispozitiilor constitutionale
cuprinse in art. 123, referitoare la infaptuirea justitiei in numele legii
[alin. (1)] si la independenta judecatorilor si supunerea lor numai legii
[alin. (2)], pentru ca rejudecarea cauzei se face cu excluderea interventiei
oricarei alte autoritati si in limitele prevazute de lege, respectiv de Codul
de procedura penala si de Legea nr. 56/1993. Judecatorii nu pot fi independenti
fata de lege, ei fiind obligati sa respecte si sa aplice legea. Respectand
limitele stabilite de instanta de recurs, instanta de rejudecare este pe deplin
independenta, nefiind vorba de amestecul unei alte autoritati. Decizia
instantei de recurs trebuie, in mod firesc si logic, sa fie respectata cu
ocazia rejudecarii cauzei dupa casare, evident in cazul in care situatia de
fapt a ramas aceeasi. Altfel exercitarea cailor de atac, precum si controlul
judiciar al instantelor superioare ar fi lipsite de eficienta, iar infaptuirea
justitiei s-ar transforma intr-o activitate arbitrara, in afara legii.
Invocarea de catre autorul exceptiei a incalcarii prevederilor art. 58
alin. (1) din Constitutie, in legatura cu dispozitiile art. 358^18 din Codul de
procedura penala si cu cele ale art. 34 din Legea Curtii Supreme de Justitie
nr. 56/1993, republicata, este neintemeiata. Potrivit prevederilor art. 128 din
Constitutie, partile interesate pot exercita caile de atac in conditiile legii,
iar dispozitiile legale criticate ca fiind neconstitutionale nu fac decat sa
prevada conditiile exercitarii caii de atac a recursului, inclusiv limitele
rejudecarii cauzei dupa desfiintarea hotararii de catre instanta de control
judiciar. Or, dispozitiile legale criticate fiind adoptate de Parlament ca
unica autoritate legiuitoare a tarii, nu se poate sustine ca acestea sunt
neconstitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 385^18 din
Codul de procedura penala, astfel cum au fost modificate prin Legea nr.
45/1993, precum si a dispozitiilor art. 34 din Legea Curtii Supreme de Justitie
nr. 56/1993, republicata, exceptie ridicata de Carmen Teodora Iordan in Dosarul
nr. 2.078/1999 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Marioara Prodan