DECIZIE Nr. 188 din 10 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin
Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 645 din 11 decembrie 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
82/1997, articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti in Dosarul nr. 85/2000 al Curtii
de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc autorul exceptiei, Directia generala a finantelor
publice si controlului financiar de stat Ialomita, Administratia financiara
Fetesti si Ministerul Finantelor, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ridicate, considerand ca prevederile
criticate nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 85/2000, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II
alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte, modificata prin Legea nr. 148/1999, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti intr-o
cauza civila avand ca obiect anularea procesului-verbal intocmit de
Administratia financiara Fetesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 contravin
urmatoarelor dispozitii:
- art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece s-a incalcat principiul
neretroactivitatii legii civile. Prin faptul ca a fost obligat la plata de
accize stabilite unor marfuri pentru care, in momentul achizitionarii, acestea
nu se plateau, autorul exceptiei apreciaza ca prevederile art. II din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 reglementeaza o situatie juridica nascuta
inainte de aparitia sa, ceea ce face ca sa isi produca efecte pentru trecut. La
momentul achizitionarii combustibilului nu exista obligatia comerciantilor de a
plati accize. Prin intrarea in vigoare a ordonantei, societatea comerciala care
avea in felul acesta stocuri de carburanti nu mai trebuia, in mod normal, sa
plateasca accize;
- art. 41 din Constitutie, care protejeaza proprietatea privata. Se
considera ca la data de 1 martie 1999, cand autorul exceptiei era proprietarul
carburantilor, acestia au fost achizitionati in conditiile in care stia ca nu
trebuie sa plateasca accize. In aceste conditii, prin prevederile ordonantei
criticate, a fost obligat la plata accizelor si pentru trecut, adica pentru
stocul existent in depozit in momentul aparitiei actului normativ, ceea ce constituie
o incalcare a dispozitiilor constitutionale mentionate.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ, exprimandu-si
opinia, a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
intemeiata, deoarece art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999,
obligand agentii economici la plata accizelor si pentru carburantii auto
existenti in stoc cand nu se plateau accize, are caracter retroactiv, incalcand
astfel dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 14/1999 nu contine nici o dispozitie cu caracter
retroactiv. Sumele reprezentand diferentele dintre valoarea majorata a
accizelor stabilite prin actul normativ si valoarea accizelor achitate fie in
vama, fie la achizitionarea de pe piata interna se datoreaza din momentul
livrarii stocurilor inventariate. Prevederile criticate nu contravin nici
dispozitiilor art. 41 din Constitutie, care stabileste protectia proprietatii
private, deoarece sursa inregistrarii diferentelor de pret o reprezinta
majorarea accizelor, influenta determinata de aceasta regasindu-se la nivelul
pretului de desfacere a carburantilor auto. Or, legiuitorul a dispus, potrivit
competentei sale, ca diferentele sa urmeze regimul accizelor, prin aceasta
urmarindu-se asigurarea acelorasi conditii de reflectare a influentei rezultate
din majorarea accizelor pentru toti agentii economici, fara discriminare.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
prevederile legale criticate sunt constitutionale numai in masura in care data
livrarii stocurilor inventariate, in functie de care se stabileste exigibilitatea
obligatiei banesti, se situeaza dupa momentul intrarii in vigoare a ordonantei.
Din modul de redactare a art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 14/1999 rezulta un inteles care contravine art. 15 alin. (2) din
Constitutie privitor la neretroactivitatea legii.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Din examinarea incheierii prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala,
precum si a sustinerilor autorului exceptiei formulate in dosarul cauzei
rezulta ca sunt criticate prevederile art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte.
Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 14/1999 a fost abrogata prin Legea nr. 148/1999 privind
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si
completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind
regimul accizelor si al altor impozite indirecte, lege ce a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 360 din 29 iulie 1999, dar, prin
articolul unic al acestei legi, pct. 20, se mentine textul normativ criticat,
avand acelasi continut, si se dispune introducerea lui la art. III din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997. In aceste conditii obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. III alin. 11
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin Legea
nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998
pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, potrivit carora: "Sumele reprezentand diferentele dintre
valoarea accizelor, determinata pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta
ordonanta de urgenta, si valoarea accizelor achitate fie in vama, fie la
achizitionarea de pe piata interna a carburantilor auto se fac venit la bugetul
de stat, momentul datorarii acestora fiind data livrarii stocurilor
inventariate."
Din analiza acestor prevederi legale rezulta ca, desi actul normativ
criticat a fost abrogat, textul de lege ce constituie obiectul exceptiei a fost
preluat, cu acelasi continut, prin legea ulterioara, ceea ce face ca aceasta
exceptie de neconstitutionalitate care persista sa fie examinata de Curte. In
acest sens Plenul Curtii Constitutionale s-a pronuntat prin Decizia nr.
III/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9
noiembrie 1995.
Examinand, pe fond, exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata
urmatoarele:
Autorul exceptiei considera ca prevederile textului de lege criticat sunt
neconstitutionale, intrucat, obligandu-l la plata accizelor pentru marfuri
existente in depozit la data intrarii in vigoare a ordonantei, dispun aplicarea
retroactiva a legii. Aceasta situatie ar contraveni atat dispozitiilor art. 15
alin. (2), cat si ale art. 41 alin. (1) din Constitutie.
1. Analizand sustinerea formulata de autorul exceptiei privind
retroactivitatea dispozitiei legale criticate, Curtea Constitutionala observa
ca aceasta este neintemeiata. Majorarea accizelor, in sensul prevederilor art.
III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, s-a dispus
datorita modificarii pretului de desfacere a carburantilor auto de catre
agentii economici. Prin aceasta modificare de preturi era firesc sa se majoreze
si valoarea accizelor cu diferentele dintre valoarea majorata a acestora
stabilita prin ordonanta de urgenta, intrata in vigoare dupa efectuarea
controlului de catre organele financiare la sediul Societatii Comerciale
"Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti, si valoarea accizelor achitate
fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna din momentul livrarii
stocului inventariat. Aceasta modificare se datoreaza numai in masura livrarii
produselor din stoc si in raport cu preturile majorate.
2. In legatura cu cea de-a doua critica formulata, care consta in aceea ca
prevederile legale ce fac obiectul exceptiei contravin dispozitiilor art. 41
alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite prin lege", Curtea constata ca este, de asemenea,
neintemeiata. Astfel cum s-a mai aratat, sursa inregistrarii diferentelor la
care urmeaza sa fie obligat autorul exceptiei o reprezinta majorarea accizelor
ca urmare a modificarii pretului de desfacere a carburantilor auto. In felul
acesta legiuitorul a stabilit, potrivit competentei sale, ca diferentele de
pret sa urmeze regimul accizelor, urmarind asigurarea acelorasi conditii de
reflectare a influentei rezultate din majorarea accizelor pentru toti agentii
economici. Stabilirea acestor sume insa nu este de natura sa aduca vreo
atingere dreptului de proprietate al autorului exceptiei.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin
Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Miracol Impex"
- S.R.L. din Fetesti in Dosarul nr. 85/2000 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta