Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 188 din 10 octombrie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 645 din 11 decembrie 2000


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Mihai Paul Cotta       - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti in Dosarul nr. 85/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc autorul exceptiei, Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat Ialomita, Administratia financiara Fetesti si Ministerul Finantelor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ridicate, considerand ca prevederile criticate nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 1 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 85/2000, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, modificata prin Legea nr. 148/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti intr-o cauza civila avand ca obiect anularea procesului-verbal intocmit de Administratia financiara Fetesti.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 contravin urmatoarelor dispozitii:
    - art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece s-a incalcat principiul neretroactivitatii legii civile. Prin faptul ca a fost obligat la plata de accize stabilite unor marfuri pentru care, in momentul achizitionarii, acestea nu se plateau, autorul exceptiei apreciaza ca prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 reglementeaza o situatie juridica nascuta inainte de aparitia sa, ceea ce face ca sa isi produca efecte pentru trecut. La momentul achizitionarii combustibilului nu exista obligatia comerciantilor de a plati accize. Prin intrarea in vigoare a ordonantei, societatea comerciala care avea in felul acesta stocuri de carburanti nu mai trebuia, in mod normal, sa plateasca accize;
    - art. 41 din Constitutie, care protejeaza proprietatea privata. Se considera ca la data de 1 martie 1999, cand autorul exceptiei era proprietarul carburantilor, acestia au fost achizitionati in conditiile in care stia ca nu trebuie sa plateasca accize. In aceste conditii, prin prevederile ordonantei criticate, a fost obligat la plata accizelor si pentru trecut, adica pentru stocul existent in depozit in momentul aparitiei actului normativ, ceea ce constituie o incalcare a dispozitiilor constitutionale mentionate.
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ, exprimandu-si opinia, a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este intemeiata, deoarece art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999, obligand agentii economici la plata accizelor si pentru carburantii auto existenti in stoc cand nu se plateau accize, are caracter retroactiv, incalcand astfel dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 nu contine nici o dispozitie cu caracter retroactiv. Sumele reprezentand diferentele dintre valoarea majorata a accizelor stabilite prin actul normativ si valoarea accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna se datoreaza din momentul livrarii stocurilor inventariate. Prevederile criticate nu contravin nici dispozitiilor art. 41 din Constitutie, care stabileste protectia proprietatii private, deoarece sursa inregistrarii diferentelor de pret o reprezinta majorarea accizelor, influenta determinata de aceasta regasindu-se la nivelul pretului de desfacere a carburantilor auto. Or, legiuitorul a dispus, potrivit competentei sale, ca diferentele sa urmeze regimul accizelor, prin aceasta urmarindu-se asigurarea acelorasi conditii de reflectare a influentei rezultate din majorarea accizelor pentru toti agentii economici, fara discriminare.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca prevederile legale criticate sunt constitutionale numai in masura in care data livrarii stocurilor inventariate, in functie de care se stabileste exigibilitatea obligatiei banesti, se situeaza dupa momentul intrarii in vigoare a ordonantei. Din modul de redactare a art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 rezulta un inteles care contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie privitor la neretroactivitatea legii.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Din examinarea incheierii prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala, precum si a sustinerilor autorului exceptiei formulate in dosarul cauzei rezulta ca sunt criticate prevederile art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte.
    Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 a fost abrogata prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, lege ce a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 360 din 29 iulie 1999, dar, prin articolul unic al acestei legi, pct. 20, se mentine textul normativ criticat, avand acelasi continut, si se dispune introducerea lui la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997. In aceste conditii obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, potrivit carora: "Sumele reprezentand diferentele dintre valoarea accizelor, determinata pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, si valoarea accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna a carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora fiind data livrarii stocurilor inventariate."
    Din analiza acestor prevederi legale rezulta ca, desi actul normativ criticat a fost abrogat, textul de lege ce constituie obiectul exceptiei a fost preluat, cu acelasi continut, prin legea ulterioara, ceea ce face ca aceasta exceptie de neconstitutionalitate care persista sa fie examinata de Curte. In acest sens Plenul Curtii Constitutionale s-a pronuntat prin Decizia nr. III/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995.
    Examinand, pe fond, exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata urmatoarele:
    Autorul exceptiei considera ca prevederile textului de lege criticat sunt neconstitutionale, intrucat, obligandu-l la plata accizelor pentru marfuri existente in depozit la data intrarii in vigoare a ordonantei, dispun aplicarea retroactiva a legii. Aceasta situatie ar contraveni atat dispozitiilor art. 15 alin. (2), cat si ale art. 41 alin. (1) din Constitutie.
    1. Analizand sustinerea formulata de autorul exceptiei privind retroactivitatea dispozitiei legale criticate, Curtea Constitutionala observa ca aceasta este neintemeiata. Majorarea accizelor, in sensul prevederilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, s-a dispus datorita modificarii pretului de desfacere a carburantilor auto de catre agentii economici. Prin aceasta modificare de preturi era firesc sa se majoreze si valoarea accizelor cu diferentele dintre valoarea majorata a acestora stabilita prin ordonanta de urgenta, intrata in vigoare dupa efectuarea controlului de catre organele financiare la sediul Societatii Comerciale "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti, si valoarea accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna din momentul livrarii stocului inventariat. Aceasta modificare se datoreaza numai in masura livrarii produselor din stoc si in raport cu preturile majorate.
    2. In legatura cu cea de-a doua critica formulata, care consta in aceea ca prevederile legale ce fac obiectul exceptiei contravin dispozitiilor art. 41 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite prin lege", Curtea constata ca este, de asemenea, neintemeiata. Astfel cum s-a mai aratat, sursa inregistrarii diferentelor la care urmeaza sa fie obligat autorul exceptiei o reprezinta majorarea accizelor ca urmare a modificarii pretului de desfacere a carburantilor auto. In felul acesta legiuitorul a stabilit, potrivit competentei sale, ca diferentele de pret sa urmeze regimul accizelor, urmarind asigurarea acelorasi conditii de reflectare a influentei rezultate din majorarea accizelor pentru toti agentii economici. Stabilirea acestor sume insa nu este de natura sa aduca vreo atingere dreptului de proprietate al autorului exceptiei.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti in Dosarul nr. 85/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 octombrie 2000.

                     PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Ioan Muraru

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 188/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 188 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 188/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu