DECIZIE Nr. 185 din 16 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Hotararii Consiliului Local
al Municipiului Onesti nr. 8 din 9 martie 1995 si a Hotararii Guvernului nr.
523 din 13 iulie 1995 privind transmiterea unui imobil, situat in municipiul
Onesti, judetul Bacau, in administrarea Ministerului Finantelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 4 din 7 ianuarie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Hotararii
Consiliului Local al Municipiului Onesti nr. 8 din 9 martie 1995 si a Hotararii
Guvernului nr. 523 din 13 iulie 1995 privind transmiterea unui imobil, situat
in municipiul Onesti, judetul Bacau, in administrarea Ministerului Finantelor,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Onedil" - S.A. Onesti in
Dosarul nr. 896/R/1999 al Judecatoriei Onesti.
La apelul nominal raspunde Ministerul Finantelor, reprezentat prin
consilier juridic Nicoleta Negut. Lipseste Societatea Comerciala
"Onedil" - S.A. Onesti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Finantelor
solicita respingerea exceptiei ca inadmisibila, avand in vedere dispozitiile
art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila, tinand seama ca atributiile Curtii
Constitutionale sunt expres si limitativ stabilite de prevederile art. 144 lit.
c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 martie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 896/R/1999,
Judecatoria Onesti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a Hotararii Consiliului Local al Municipiului Onesti nr.
8 din 9 martie 1995 si a Hotararii Guvernului nr. 523 din 13 iulie 1995 privind
transmiterea unui imobil, situat in municipiul Onesti, judetul Bacau, in
administrarea Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Onedil" - S.A. Onesti cu ocazia judecarii unei actiuni in
constatare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
cele doua hotarari mentionate, prin care s-a dispus transmiterea unui imobil
din administrarea Regiei Autonome de Gospodarie Comunala si Locativa Onesti in
administrarea Ministerului Finantelor, sunt neconstitutionale, intrucat incalca
dreptul sau de proprietate "garantat de Constitutia Romaniei, de Legea nr.
15/1990 si de Legea nr. 31/1990". Se invoca si practica jurisdictionala a
Curtii Constitutionale care, prin deciziile sale, "a apreciat in mod just
ca bunurile patrimoniale ale regiilor autonome sau cele aduse ca aport la
constituirea societatilor comerciale sunt proprietate privata - in conformitate
cu prevederile art. 135 din Constitutia Romaniei, aceasta proprietate este
garantata prin art. 41 din Constitutie [...]".
Instanta de judecata a dispus sesizarea Curtii Constitutionale si
suspendarea judecarii cauzei pe perioada solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate, fara a-si prezenta opinia asupra exceptiei, astfel cum
prevad dispozitiile art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, republicata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca se impune respingerea
exceptiei, intrucat aceasta nu se refera la o lege sau la o ordonanta, ci la o
hotarare a unui consiliu local si la o hotarare a Guvernului, acte care nu
intra sub incidenta controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea
Constitutionala, fiind supusa controlului exercitat de instantele
judecatoresti, conform Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990. In
sustinerea punctului sau de vedere Guvernul invoca dispozitiile art. 144 lit.
c) si ale art. 23 alin. (1) si (6) din Constitutie, precum si jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie prevad in mod expres si
limitativ competenta Curtii Constitutionale in materia controlului concret de
constitutionalitate, in sensul ca aceasta "hotaraste asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea
legilor si a ordonantelor". Art. 23 alin. (1) lit. A.c) din Legea nr.
47/1992, republicata, reluand aceasta dispozitie constitutionala, precizeaza competenta
Curtii de "a decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei". De asemenea, din examinarea dispozitiilor alin. (6)
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, rezulta ca exceptiile de
neconstitutionalitate contrare prevederilor alin. (1) al aceluiasi articol sunt
inadmisibile, astfel ca trebuie sa fie respinse chiar de instanta
judecatoreasca, printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea
Constitutionala.
Intrucat in cauza instanta sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor unei hotarari a Consiliului Local al Municipiului Onesti si a dispozitiilor
unei hotarari a Guvernului nu a aplicat dispozitiile art. 23 alin. (6) din
Legea nr. 47/1992, republicata, revine Curtii Constitutionale sa constate ca,
intrucat actele criticate nu intra sub incidenta controlului de
constitutionalitate exercitat de Curte, exceptia urmeaza sa fie respinsa ca
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
Hotararii Consiliului Local al Municipiului Onesti nr. 8 din 9 martie 1995 si a
Hotararii Guvernului nr. 523 din 13 iulie 1995 privind transmiterea unui
imobil, situat in municipiul Onesti, judetul Bacau, in administrarea
Ministerului Finantelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Onedil" - S.A. Onesti in Dosarul nr. 896/R/1999 al Judecatoriei
Onesti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu