DECIZIA Nr. 185 din 17 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin.
(3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 52 din 5 februarie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii de Conturi, ridicata de Presecan Ioan, Gorenco Elisabeta si Societatea
Comerciala "Univers T" - S.A. din Cluj-Napoca in Dosarul nr.
3.734/1997 al Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 15 decembrie 1998 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la data de 17 decembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 martie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 3.734/1997,
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, ridicata de reclamantii Presecan Ioan, Gorenco
Elisabeta si Societatea Comerciala "Univers T" - S.A. din
Cluj-Napoca, intr-o actiune in contencios administrativ, care are ca obiect
anularea Deciziei nr. 574 din 5 noiembrie 1994, pronuntata de parata Curtea de
Conturi a Romaniei.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate contravin
prevederilor art. 138 alin. (1) din Constitutie, prin incalcarea principiului
aplicarii cu prioritate a legii specifice in materie, deoarece "obligatia
de plata a taxelor si a impozitelor datorate statului, precum si stabilirea
abaterilor de la obligatiile fiscale nu pot fi stabilite decat conform legilor
speciale in materie ...".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata "apreciaza drept nefondata
exceptia de neconstitutionalitate", intrucat textul atacat "este o
norma de procedura a constatarii incalcarii legilor fiscale si a dispunerii
virarii datoriilor catre stat, intemeiata pe norme legale de fond, de stabilire
a obligatiilor persoanelor fizice si juridice ...", astfel ca organul
suprem de control financiar, Curtea de Conturi, "are dreptul si obligatia
sa verifice formarea, administrarea si intrebuintarea resurselor financiare ale
statului si ale sectorului public si sa controleze persoanele juridice care
nu-si indeplinesc obligatiile financiare catre stat, unitati
administrativ-teritoriale si institutii publice".
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere, Guvernul, considerand ca dispozitiile art. 77
alin. (3) din Legea nr. 94/1992 "constituie norme procedurale care se
intemeiaza pe normele de drept material cuprinse in Legea nr. 27/1994 si Legea
nr. 69/1993, in baza carora s-au stabilit obligatiile financiare catre
stat", apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, intampinarea Curtii de Conturi, sustinerile
partilor, concluziile procurorului, dispozitiile atacate, raportate la
prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Curtea de Conturi, in exercitarea atributiilor sale legale, efectueaza
controlul asupra modului de formare, administrare si intrebuintare a resurselor
financiare ale statului si ale sectorului public, precum si asupra persoanelor
juridice care nu isi indeplinesc obligatiile financiare catre stat, unitati
administrativ-teritoriale si institutii publice.
Potrivit art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992, "in cazul in care
abaterea cu caracter financiar consta in neindeplinirea de catre o persoana
juridica din cele prevazute de art. 18 si art. 19 a obligatiilor financiare
catre stat, unitatile administrativ-teritoriale sau institutiile publice,
colegiul jurisdictional dispune si virarea sumelor datorate de aceasta,
inclusiv a dobanzilor si majorarilor de intarziere datorate".
Art. 77 alin. (3) din Legea nr. 94/1992 cuprinde norme de procedura a
constatarii incalcarii legii fiscale si de executare a titlului de creanta al
statului, intocmit de organele de specialitate sau de persoanele imputernicite
potrivit legii, prin dispozitia de virare a sumelor datorate de persoanele
raspunzatoare pentru abateri si prejudicii aduse statului, constatate cu ocazia
controlului, precum si a dobanzilor si majorarilor de intarziere.
Deoarece aceste dispozitii reglementeaza o procedura jurisdictionala care
are ca baza prevederile constitutionale ale art. 139 alin. (2), art. 45 din
Legea nr. 94/1992, precum si normele de drept material cuprinse in Legea nr.
69/1993 si Legea nr. 27/1994, ele nu infrang art. 138 alin. (1) din
Constitutie, potrivit caruia "impozitele, taxele si orice alte venituri
ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se
stabilesc numai prin lege".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1 - 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 alin.
(3) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de
Conturi, ridicata de Presecan Ioan, Gorenco Elisabeta si Societatea Comerciala
"Univers T" - S.A. din Cluj-Napoca din Dosarul nr. 3.734/1997 al
Curtii de Apel Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman